Rico, je moet vooral denken aan
uurloon en als je pech hebt een paar shims. En uiteraard een nieuwe klepdekselpakking ( is een beetje afhankelijk van het type auto/motorblok.)
De procedure gaat
globaal beschreven als volgt:
- klepdeksel eraf
- volgens de juiste volgorde de diverse klepspelingen op alle kleppen meten (motor handmatig doortornen) en alle (met voelermaten) gemeten waardes opschrijven in een tabel.
- bij sommige auto's moeten nu de cams eruit, bij andere auto's kunnen ze blijven zitten en kan je met speciaal gereedschap de stelshims tussen de cam en de bucket uit prutsen.
- per klep ook weer de met micrometer gemeten dikte van de shims opschrijven in dezelfde tabel.
- m.b.v. de specs van de fabrikant uitrekenen waar je welke dikte shim nodig hebt om die specs te kunnen halen.
- correcte dikte shims bij elkaar zoeken en op de juiste plek terug zetten. Even wat frisse motorolie erop spuiten
- indien losgehaald cams terugbouwen, daarbij nokkenastiming goed zetten en lagerkappen op het juiste moment aantrekken.
- eventueel nogmaals klepspeling meten ter nacontrole.
- klepdeksel erop met nieuwe pakking.
- PROEFRIT!!! :twisted: :!:
http://www.youtube.com/v/LC1YxaA5cNo
o ja, hoe DUNNER de shims, hoe verder de kleppen zijn ingeslagen op de klepzittingen, hoe eerder je toe bent aan een koprevisie.
als je een bescheten lopende motor op deze manier weer goed kan laten draaien geeft dat echt veel voldoening als je dat zelf voor elkaar krijgt.
Als je het lang verwaarloost zullen de kleppen steeds strakker komen te staan en op een zeker moment niet meer volledig sluiten. Ze 'verbranden' dan snel. En de motor gaat onregelmatig draaien want je verliest compressie, vermogen valt terug.