e46 M3 kleppen stellen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

e46 M3 kleppen stellen

Bericht door markk » 13 nov 2007, 21:46

Pfff, zit net een DIY handleiding voor het stellen van de e46 m3 kleppentrein te lezen

http://m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=113415

Mijn god. Never nooit niet dat ik dat OOIT ga doen. En dan die verhalen/posts van "shit ik heb een shim laten vallen en nu is ie weg" :-( Brrrr.

Ben ik blij dat m'n andere auto's gewoon hydrolische kleppenstoters hebben...

Mark.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 13 nov 2007, 22:39

Kleppenstellen :?: Dat meen je :shock: Het lijkt wel een Ford Ka :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 13 nov 2007, 22:40

Ik heb het ook gedaan zelf omdat ze bij de BMW dealer ook nog nooit een S54 motor hebben gedaan, twas echt een makkie!! en in de olie gaten zit zelfs een roostertje voor, en die shims kun je er heel mooi uithalen! simpel als je het weet, ik deed het met een magnetische schroevendraaier en gewoon niet trillen of ergens tegen aan stoten :lol:

Normaal hoef je niet te stellen(misschien na 100.000) omdat het zo degelijk is..maar...het komt af en toe voor bij slijtage aan de tuimelaars(slechte te zacht sommige?)

maar eerst alles meten! en de plekken waar te veel verschil zit ook de nokkemas en de tuimelaar controleren die willen nog wel eens inslijten daar waar de nok de tuimelaar raakt! ik had er 4 versleten...komt weinig voor maar ze hebben vaak verschillende oliepompem gehad die S54 blokken eerst van 2001 tot begin 2003, toen een verbeterde van 2003 tot jan 2004(fabriek gebouwd) dan van jan 2004 tot nu....

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 14 nov 2007, 20:39

Niels schreef:Kleppenstellen :?: Dat meen je :shock: Het lijkt wel een Ford Ka :wink:
ik moet de eerste dragster en racemotor nog tegenkomen die hydro-stoters heeft. Da's nl. ook niet voor niks gedaan.
Een hydro stoter kan niet betrouwbaar hoge toeren ondersteunen, zeker niet als de olie steeds heter en dunner wordt. De klepligthoogte zou bij hoge toeren dan steeds verder afnemen, er kan dus steeds minder mengsel doorstromen, het vermogen kakt dus in boven in de toeren.

Een vast shim+bucket afstelling kan erg hoge toeren aan.
En wat zie je op alle M-blokken van BMW? Vaste shim+bucket.

Nadeel: periodiek afstellen. Tsja, wie de M-man wil zijn zal het qua geld voelen.

Trouwens , 24 klepkes opmeten en stellen, da's toch niet zo moeilijk? Alleen maar veel werk.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 14 nov 2007, 22:27

Wat zijn dan de kosten? Ik heb geen idee ervan. (zoekt stoel met leuningen op)

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 14 nov 2007, 23:28

Zwevende kleppies.

Dan is idd al het vermogen weg en kan ook nooit goed zijn lijkt me ;)

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 14 nov 2007, 23:40

Rico, je moet vooral denken aan uurloon en als je pech hebt een paar shims. En uiteraard een nieuwe klepdekselpakking ( is een beetje afhankelijk van het type auto/motorblok.)

De procedure gaat globaal beschreven als volgt:
- klepdeksel eraf
- volgens de juiste volgorde de diverse klepspelingen op alle kleppen meten (motor handmatig doortornen) en alle (met voelermaten) gemeten waardes opschrijven in een tabel.
- bij sommige auto's moeten nu de cams eruit, bij andere auto's kunnen ze blijven zitten en kan je met speciaal gereedschap de stelshims tussen de cam en de bucket uit prutsen.
- per klep ook weer de met micrometer gemeten dikte van de shims opschrijven in dezelfde tabel.
- m.b.v. de specs van de fabrikant uitrekenen waar je welke dikte shim nodig hebt om die specs te kunnen halen.
- correcte dikte shims bij elkaar zoeken en op de juiste plek terug zetten. Even wat frisse motorolie erop spuiten
- indien losgehaald cams terugbouwen, daarbij nokkenastiming goed zetten en lagerkappen op het juiste moment aantrekken.
- eventueel nogmaals klepspeling meten ter nacontrole.
- klepdeksel erop met nieuwe pakking.
- PROEFRIT!!! :twisted: :!:
http://www.youtube.com/v/LC1YxaA5cNo

o ja, hoe DUNNER de shims, hoe verder de kleppen zijn ingeslagen op de klepzittingen, hoe eerder je toe bent aan een koprevisie.

als je een bescheten lopende motor op deze manier weer goed kan laten draaien geeft dat echt veel voldoening als je dat zelf voor elkaar krijgt.
Als je het lang verwaarloost zullen de kleppen steeds strakker komen te staan en op een zeker moment niet meer volledig sluiten. Ze 'verbranden' dan snel. En de motor gaat onregelmatig draaien want je verliest compressie, vermogen valt terug.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 14 nov 2007, 23:47

Mooie duidelijke uitleg bedankt ! Maar om toch even in termen van euro's te blijven, 1000 euro zo'n geintje als je het door de stealert laat doen ?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 15 nov 2007, 00:59

Rico v Velzen schreef:Mooie duidelijke uitleg bedankt ! Maar om toch even in termen van euro's te blijven, 1000 euro zo'n geintje als je het door de stealert laat doen ?
scheelt de cams hoeven er niet uit Rico en alleen als ze te nauw zijn die shims moeten vervangen worden, er zitten een soort beugel klemmen over de klepgeleiders en hup je trekt zo'n ding eruit, dan schuif je de klepgeleider opzij en daar zie je shim al zitten...als je echter een motor hebt van voor februari 2004 (productie datum) te zien als je het kleppendeksel eraf haalt...danheb je nog de minder sterke pomp die ze van 2002<>2004 gebruikten...en misschien wat mindere klepgeleiders die ik ook had en die slijten dan in als je pech hebt en tja dan moet je alles vervangen :? om het goed te krijgen...en dan kun je beter de de klepgeleiders van de 20si ofzo? de racewagen gebruiken(sterker) en schrick nokkenassen 8) en de sterkere nieuwe oliepomp tja dan ben je zo tussen de 6 en 7.000,-euro kwijt :? maar alleen chekke en wat shims erin kost misschien 4 uurtjes werk, dus voor 500,- ben je zeker klaar, die shims kosten bijna niks, de uren wel...helaas zijn er weinig geoefende S54 specialisten...gewoon setje voelermaten kopen whaha en aan de slag en rekenen en alles opschrijven op een tekening en wat de maten zijn...

owja zorg wel dat ze vele shims op voorraad hebben anders gaan ze eerst meten dan alles weer in elkaar en dan weer uit elkaar je snapt al dan kost het geld :shock:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 15 nov 2007, 01:06

De motor hoef ik me niet druk om te maken, die is van Februari 2005.


Nu met 34000 km hoef ik me denk ik zo wie zo niet druk te maken.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 15 nov 2007, 01:11

Rico v Velzen schreef:De motor hoef ik me niet druk om te maken, die is van Februari 2005.


Nu met 34000 km hoef ik me denk ik zo wie zo niet druk te maken.
nee inderdaad de motoren van na jan 2004 behoren goed te zijn, in mijn geval was ie wel in october 2004 erin gezet maar lag al op de plank nieuw eind 2003(10-2003 fabriek data) en ik had last van tikken net tikkende kleppen maar dat kwam door de slijtage aan 4 klepgeleiders door de nok van de nokkenas...en tja dan moet je wel, normaal zeggen ze voor zo'n motor dat je niet hoeft te stellen of controleren voor 100.000km en er was bij hen zelfs dan nog niks bekent...dus loopt ie goed en geen getikker is er waarschijnlijk geen stront aan de knikker ( dat rijmt :lol: ) dus...

Maar als ik jou was zou ik de volgende x eens de Motul 20w-60 Lemans 300V proberen , ik heb dat erna ook ingehad...heerlijk en loopt mooi.
maar kan me ook wel voorstellen dat je aan de BMW 10w-60 castrol TWS wilt vasthouden..

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 15 nov 2007, 18:57

Voorlopig niets aan doen denk ik zo Rico.

Kort na aankoop van mijn M3 heb ik voor de zekerheid de klepspeling laten controleren bij de dealer.
De km-teller stond toen op zo'n 95000km, klepspeling perfect.
Nieuwe pakking er tussen rijden met die hap :D

Motor heeft zover ik weet altijd op de Motul olie gedraaid.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 15 nov 2007, 19:03

Precies, ik hoor ook niks tikken ofzo.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 15 nov 2007, 19:09

Dan is er niks aan de hand :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 15 nov 2007, 19:49

Inderdaad, zolang het niet tikt, de olie e.d. klopt en het vermogen er nog is, lekker zo laten...de motor geeft wel aan wanneer er wat aan zit te komen als je gevoelig bent voor verschillen :wink:
bougies gaan ook 100.000 mee als het goed is dus, lekker makkelijk 8)

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 15 nov 2007, 20:06

Officieel staat kleppen controleren / stellen op de lijst bij de e46 M3 bij IEDERE inspectie I of II beurt.

Wat dat is qua km-stand weet ik nog niet...

Mark.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 15 nov 2007, 20:52

Rico v Velzen schreef:Precies, ik hoor ook niks tikken ofzo.
Moet je eens naar mijn Rallye luisteren,...Als die niet tikt, dan is er iets niet goed! :lol:
Ik dacht dat de BMW's wel zelfstellend waren?!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 15 nov 2007, 21:16

Hm bij mij zitten ze nog wel in tolerantie, maar voor het mooie moeten ze iets gesteld worden bij 150K. Klotige is alleen dat Maaral het gereedschap er niet voor had.

Ze moeten dat trouwens koud meten, dus meestal ben je de auto wel een dag extra kwijt, dan laten ze hem de nacht afkoelen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 15 nov 2007, 22:39

indobesar schreef:
Rico v Velzen schreef:Precies, ik hoor ook niks tikken ofzo.
Moet je eens naar mijn Rallye luisteren,...Als die niet tikt, dan is er iets niet goed! :lol:
Ik dacht dat de BMW's wel zelfstellend waren?!
S50-B30 en B32 wel maar S54 niet, echter normaal komt het bijna niet voor dat ze gesteld hoefen te worden...omdat ze niet verlopen kunnen, alleen inslijten dus heb je speling moet je bijna ook zeker wat vervangen...of de nokkenas en of de klepgeleiders/vingers...normaal dus onderhoudsvrij eigenlijk...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 15 nov 2007, 22:42

Niks zelf stellends aan S50 motoren Rene.

Alleen de USA M3's hebben hydraulische klepstoters, maar die kunnen ook geen 7500 RPM draaien.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 15 nov 2007, 23:06

Bert ///M3 schreef:Niks zelf stellends aan S50 motoren Rene.

Alleen de USA M3's hebben hydraulische klepstoters, maar die kunnen ook geen 7500 RPM draaien.
owja, das waar ook, maar komt ook door die stomme BMW stealer die elke keer zegt dat het hydraulische zijn en ook dacht van de S54 maar ik hem vertelde dat dat niet zo was...

anyway ik kwam net dit tegen, misschien leuk voor jou? lijkt me een koopje 8)

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... mot_widget

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 15 nov 2007, 23:20

Ja lekker, kan ik elke circuitdag mijn blok overnieuw bouwen :lol:

Compressieverhoudingen van 1:11,3, 1 of andere vage turbokit die universeel is voor 1001 auto's gaan niet al te goed samen. Enige modificatie aan het brandstofsysteem is een FPR, je vraagt gewoon echt om problemen als je zoiets op een M3 zet.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 15 nov 2007, 23:23

Rico v Velzen schreef:Precies, ik hoor ook niks tikken ofzo.
frank de jonge schreef:Dan is er niks aan de hand :)
Dat ie niet tikt wil nog niet zeggen dat er niks aan de hand is. Iets te veel klepspeling hoor je nauwlijks. Te weinig hoor je al helemaal niet, terwijl juist dat schade kan veroorzaken. Een klep met veels te weinig speling zal zijn warmte niet meer af kunnen voeren aan de cilindekop doordat hij niet meer helemaal sluit. Gevolg is dat zo'n klep dus kan verbranden in het ergste geval.

Maar over het het algemeen zit er bij kleppen die je af moet stellen met plaatjes weinig verloop in.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 15 nov 2007, 23:27

GTRene schreef:
anyway ik kwam net dit tegen, misschien leuk voor jou? lijkt me een koopje 8)

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... mot_widget
Voor zulk soort lage prijzen kun je alleen maar troep verwachten. Beetje garrett turbo kost ''alleen'' al dat bedrag. En dan heb je alleen nog maar een turbo!

Gebruikersavatar
alexm3gt
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 aug 2006, 20:44

Bericht door alexm3gt » 16 nov 2007, 13:32

Rico v Velzen schreef:Mooie duidelijke uitleg bedankt ! Maar om toch even in termen van euro's te blijven, 1000 euro zo'n geintje als je het door de stealert laat doen ?
dit koste het voor m,n m3gt Rico nr 4 op de factuur
ps even aanklikken is ie wat duidelijker, o en het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel plaatjes ze gebruiken maar dit is ongeveer wel een richtprijs

[img][URL=http:611:855]http://img254.imageshack.us/img254/3662 ... 001do8.jpg[/img]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nivek, Peter-Paul en 13 gasten