Free-flow katalysator
- Joy
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Free-flow katalysator
Even jullie mening nodig. Mijn katalysator rammelt en daar kan ik niet tegen. Dus er moet een nieuwe op. Standaard is de auto al voorzien van een spaghetti-spruitstuk. De einddemper zal nog vervangen gaan worden voor een Eisenmann. Zouden jullie 200 euro extra uitgeven aan een free-flow katalysator die 10-12% rendementsverbetering geeft in vergelijking met de standaard katalysator ? Of zou zoiets niet merkbaar zijn ?
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
@Elmar: Onder de Ram SRT-10 zitten ook high-flow cats van Heffner. Klinkt veel heftiger dan standaard, maar komt waarschijnlijk ook door het dual-systeem met spaghetti-spruitstuk. Volgens de gegevens is het vermogen met +/- 50Nm en 20pk gestegen.Elmar schreef:Ik heb ook high flow cats, het geluid word zoals Tristian al zegt veel luider. Bij de Viper krijg je ook extra vermogen en vooral extra koppel door toepassing van die cats.
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
zeer veel moderne ECU's hebben naast een basisinspuittijd (ecu-mapping) een leer-bereik (lambda-feedbackloop)en kunnen enige kleine hardware aanpassingen prima opvangen en compenseren.
Een re-map van een ecu is pas nodig als je echt 'uit je brandstoftabellen' loopt dus dat er voor een gegeven luchtmassa in de ecu geen bijbehorende brandstofinspuittijd staat geprogammeerd. Van een race-katje zal een ecu niet snel onder de indruk zijn, die kan dat vaak compenseren. Zelfs een dikkere downpipe op een turbo-auto is op zich vaak nog geen probleem.
Een re-map van een ecu is pas nodig als je echt 'uit je brandstoftabellen' loopt dus dat er voor een gegeven luchtmassa in de ecu geen bijbehorende brandstofinspuittijd staat geprogammeerd. Van een race-katje zal een ecu niet snel onder de indruk zijn, die kan dat vaak compenseren. Zelfs een dikkere downpipe op een turbo-auto is op zich vaak nog geen probleem.