Free-flow katalysator

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10869
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Free-flow katalysator

Bericht door Joy » 20 mar 2006, 22:36

Even jullie mening nodig. Mijn katalysator rammelt en daar kan ik niet tegen. Dus er moet een nieuwe op. Standaard is de auto al voorzien van een spaghetti-spruitstuk. De einddemper zal nog vervangen gaan worden voor een Eisenmann. Zouden jullie 200 euro extra uitgeven aan een free-flow katalysator die 10-12% rendementsverbetering geeft in vergelijking met de standaard katalysator ? Of zou zoiets niet merkbaar zijn ?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 21 mar 2006, 13:32

Ik heb een racekat van Milltek, en merk duidelijk verschil in performance en geluid. Ik heb wel een turbo-motor, dus dan is het verschil meer merkbaar dan bij een N/A motor.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 21 mar 2006, 16:04

Ik denk niet dat je het merkt bij een N/A motor.Of het zonde is ? tja als je er een goed gevoel bij hebt is dat ook weer wat waard natuurlijk.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 21 mar 2006, 16:18

Ik heb ook high flow cats, het geluid word zoals Tristian al zegt veel luider. Bij de Viper krijg je ook extra vermogen en vooral extra koppel door toepassing van die cats.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 21 mar 2006, 17:33

Elmar schreef:Ik heb ook high flow cats, het geluid word zoals Tristian al zegt veel luider. Bij de Viper krijg je ook extra vermogen en vooral extra koppel door toepassing van die cats.
@Elmar: Onder de Ram SRT-10 zitten ook high-flow cats van Heffner. Klinkt veel heftiger dan standaard, maar komt waarschijnlijk ook door het dual-systeem met spaghetti-spruitstuk. Volgens de gegevens is het vermogen met +/- 50Nm en 20pk gestegen.

Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 21 mar 2006, 20:01

Geen ervaring mee maar denk dat de gouden wet geldt dat het helemaal geen zin, tenzij je het in combinatie met andere "mods" doet en een ECU remap.

Mark.

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 24 mar 2006, 16:30

zeer veel moderne ECU's hebben naast een basisinspuittijd (ecu-mapping) een leer-bereik (lambda-feedbackloop)en kunnen enige kleine hardware aanpassingen prima opvangen en compenseren.
Een re-map van een ecu is pas nodig als je echt 'uit je brandstoftabellen' loopt dus dat er voor een gegeven luchtmassa in de ecu geen bijbehorende brandstofinspuittijd staat geprogammeerd. Van een race-katje zal een ecu niet snel onder de indruk zijn, die kan dat vaak compenseren. Zelfs een dikkere downpipe op een turbo-auto is op zich vaak nog geen probleem.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Enzo, Geertmans en 4 gasten