Gouden decennium

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Michel P

Gouden decennium

Bericht door Michel P » 10 nov 2007, 11:21

In huidige tijd van elektronische hulpmiddelen en overdaad aan al dan niet veiligheidsgerelateerde goodies komt het de Driving Fun meer en meer onder druk te staan. Ook de politiek die vanuit Europa over auto industrie word uitgestort, laat voor de liefhebber steeds minder ruimte.

Alles onder het mom milieu en veiligheid staat haaks op DF, EU die op het punt staat ESP verplicht te stellen, het streven naar minder doden, terwijl de drukte op de wegen alleen maar zorgen voor meer ongelukken.

In de jaren dat de ontwikkelingen nog in het teken stonden van betere auto's maken, waar veel auto's over engineered werden omdat kwaliteit en techniek nog meer macht hadden dan de aandeelhouders, die maar een doel hebben winst! Waar marketing het verkopen van illusies tot ware kunst heeft verheven, mooi voorbeeld is natuurlijk Alfa Romeo, van rijdersauto naar lifestyle :?

Rijders auto's van grofweg de periode 1983 t/m 1993 waren toen, en nu naar blijkt steeds meer de pareltjes welke nog veel aan gerefereerd word. Auto's wie nu langzaam voor velen opnieuw worden opgespeurd, omdat deze in hun jeugd onbereikbaar waren, maar nog steeds in hun hoofd een onuitwisbare indruk hebben gemaakt.

Denk eens aan een mooie 964, een prachtige 75, een 190 2.3 16v, een e28/e34 M4, een E500, een e30 M3 een integrale of oerquattro, Sierra Cosworth (vleugel cossie) enz. enz.

Het mooie van deze auto's is dat ze de Sjonnie periode voorbij zijn, dat voor vele modellen geld dat ze zo goed is gebouwd dat ze nu nog in goede staat te vinden zijn, en dat onderhoud relatief eenvoudig is, en afschrijving amper aanwezig is. Een aantal fabrikanten ziet zelfs in dat dit erfgoed erg waardevol is, en zorgen voor de beschikbaarheid van onderdelen (BMW en Mercedes o.a.) verder zijn door de ontwikkelingen in de tijd vele upgrades beschikbaar om de auto naar eigen smaak aan te passen.

Wanneer gaan wel onze dagelijkse autoritten degraderen tot vervoer, en bewaren we DF voor trackdays en gave weekend trips in de ardennen, eifel, en de alpen, plekjes waar je met je eenvoudige eerlijke en heerlijke agiele auto's met een romantische historie in de roemruchte autosport. s'avonds genietend van een goede maaltijd met gelijk gestemde liefhebbers waarbij de anekdotes en historische autosport verhalen in een nevel van alcohol ten tafel komt.

Michel

RVV

Bericht door RVV » 10 nov 2007, 11:28

Hulde !

Ikzelf ben pas in 1989 auto gaan rijden, en met de echte pure auto's met een stuk vermogen heb ik geen ervaring (de auto's die jij opnoemt) eigenlijk ben ik al verpest :wink: alhoewel ik met 1 drukje op de knop, 95% van de electronica kan uitschakelen. Dus ik kan me nog redden. :lol:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 10 nov 2007, 11:31

Ben toch blij dat geen enkele auto van mij ESP ed heeft ;)

Oldskool :D

Jeroen

Bericht door Jeroen » 10 nov 2007, 11:36

Mooi geschreven Michel, en helemaal waar. En daarom rij ik zo graag de 325i, en heb ik geen auto die 10 jaar jonger is.

Niels
Auto: Prius+

Re: Gouden decennium

Bericht door Niels » 10 nov 2007, 11:51

Michel Pol schreef:Wanneer gaan wel onze dagelijkse autoritten degraderen tot vervoer, en bewaren we DF voor trackdays en gave weekend trips in de ardennen, eifel, en de alpen, plekjes waar je met je eenvoudige eerlijke en heerlijke agiele auto's met een romantische historie in de roemruchte autosport. s'avonds genietend van een goede maaltijd met gelijk gestemde liefhebbers waarbij de anekdotes en historische autosport verhalen in een nevel van alcohol ten tafel komt.

Michel
Je slaat de spijker op z'n kop Michel en als ik bovenstaande lees denk ik toch aan mijn laatste Ring weekend. Het onderscheid tussen dagelijks vervoer en fun heb ik al gemaakt. Een daily moet van mij goed zitten, een goede stereo bezitten, betrouwbaar zijn en nauwelijks brandstof verbruiken. Des te meer hou ik budget over om leuk auto te rijden :wink: DF heeft daar voor mijn wel een aardig aandeel aan moet ik zeggen. Een leuke groep met altijd leuke ideeen om iets te organiseren of te ondernemen. Niet voor niks staat de garage weer vol om volgend jaar deel te nemen :D

Ook heb ik al overwogen om mijn 8 jaar oude motor met injectie te verkopen en een "klassieker" van 18 jaar oud weer te kopen (zoals Silentkiller heeft bijv.) Gewoon lekker met carbs, rauw en bruut :twisted: Minder vermogen maar meer emotie :!:

Pascal

Bericht door Pascal » 10 nov 2007, 12:08

Tja;ook 1 van de redenen dat mijn auto nooit weggaat;niks geen luxe;puur alleen rijden 8) .

GTRene

Bericht door GTRene » 10 nov 2007, 12:35

ouwe zemelaar :wink:

maar gedeeltelijk heb je zeker gelijk...

kijk nou die "stomme" M5 en M3 je moet eerst een aantal knopjes indrukken en instellen of om 500pk te krijgen of om een sportief karakter te krijgen?! :? dat van de M5/M6 vind ik helemaal erg, ik wil gewon als dat ding 500pk heeft altijd dat het klaar staat en niet eerst een aantal knoppen indrukken of met 400pk rijden, nee je moet daarin geen keuze hebben, alles of niks!

Tom

Bericht door Tom » 10 nov 2007, 12:37

Het blijft een kwestie van vraag en aanbod...

Dat milieu- en veiligheidsfreaks veel te zeggen hebben klopt, maar zolang Lotus, Porsche, Ferrari en BMW nog auto's zoals nu kunnen maken zie ik dat niet echt als obstakel. ABS is verplicht en ESP straks misschien ook, maar zolang het uitschakelbaar is hoeft het geen probleem te zijn.

Ik denk dat een van de grootste problemen is dat autofabrikanten een te breed publiek wil aanspreken (omdat juist daar vraag naar is). Iedereen moet ermee kunnen rijden en zich in een sportieve auto kunnen thuisvoelen. Een M3 CSL verkoop je alleen aan de echte die-hard liefhebbers, terwijl de wat vriendelijkere normale M3 als warme broodjes verkocht worden. Ook al zouden ze de CSL gewoon als productiemodel verkopen (niet gelimiteerd) ik denk niet dat ze er zoveel meer zouden verkopen.

Zie ook de Cayman. In de autovisie stond een artikel over een tuner die de Cayman onder handen had genomen. Enige wat ie had gedaan was een iets andere afstelling van het onderstel (minder onderstuur), andere uitlaat (voor 30pk erbij) en een sper monteren. Auto scheen van zo'n kleine ingreep al ontzettend te veranderen.

Het is dus logisch dat steeds meer merken gaan werken met een switch of sportknop. Een sportievere auto op afroep, om toch die groep die het wil te kunnen bedienen terwijl 80% van de kopers zo'n auto meer als imago ziet of omdat het hard rechtuit gaat. In de nieuwe M3 schijnt dat verschil ook groot te zijn nadat je die M-knop indrukt. Vroeger moest je wel in die harde stand rijden in de auto's die je opnoemt.

Maargoed in de tijd die je noemt scoorde je punten als je een sportief imago had, tegenwoordig is dat inderdaad milieu en veiligheid...

raymondw

Bericht door raymondw » 10 nov 2007, 14:35

Michel Pol schreef:, en bewaren we DF voor trackdays en gave weekend trips in de ardennen, eifel, en de alpen, plekjes waar je met je eenvoudige eerlijke en heerlijke agiele auto's met een romantische historie in de roemruchte autosport. s'avonds genietend van een goede maaltijd met gelijk gestemde liefhebbers waarbij de anekdotes en historische autosport verhalen in een nevel van alcohol ten tafel komt.

Michel
Hey Michel,

Helemaal mee eens:

E34S Alpentoertochten

- 2002: Eerste editie deel I & deel II, Eerste editie deel III
- 2003: Tweede editie
- 2004: Derde editie
- 2005: Vierde editie
- 2006: Vijfde editie
- 2007: Reeds verreden, maar verslag in voorbereiding.

raven14

Bericht door raven14 » 10 nov 2007, 15:00

Hey Michel,

je verwoordt hier perfect zoals ik het hele autogebeuren ook benader. Je ziet inderdaad dat veel van die wagens waar jij het over had, de tools bij uitstek zijn op trackdays, en eigenlijk nog goed meekunnen, en je kan met zo'n auto erg veel plezier maken, omdat hij op echt rijden is afgestemd.

Trackdays in binnen- en buitenland, hillclimbs, merken dagen, regelmatigheidsrallies: het is en wordt het tijdverdrijf waar mijn centjes naartoe gaan. Je merkt ook dat in Belgie bvb de Eran trackdays erg aan populariteit winnen en dat hangt volgens mij samen met het feit dat op de openbare weg driving fun in de zin van snel rijden en bochtjes pikken, bijna onmogelijk is. Ik heb er me in ieder geval mee verzoend en heb mijn fun liever in een gecontroleerde en veilige omgeving.

Het nadeel van mijn 964 is dat ik er wel zo graag mee rijd, dat het erg moeilijk is om de daily driver te nemen voor de daily ritten, het gevoel is dag en nacht verschil in het voordeel van de 964.

Michel P

Bericht door Michel P » 10 nov 2007, 15:40

@Tom,

Dat is deels al achterhaald door de marketing, of je moet de dure specials hebben, zoals een CSL, Stradale enz. enz. maar die kopen 99% van de mensen voor de pats. Let wel emissie is een doel op zich geworden. Gas respons in moderne auto's een drama.

De marketing heeft zich bij vele merken al op "het milieu"gestort, zie BMW met zijn milieulabel campagne, en bijvoorbeeld Toyota die alles wat enigsinds sportief is uit productie heeft gehaald. Een pareltje voor DF zoals een MR2 is niet meer :cry:.

Als je een newtimer hebt die tot de iconen behoort en je doet aan een stukje preventief onderhoud, kun je heel erg lang plezier hebben van de auto, zonder dat die in waarde zal dalen. Je totaal aantal KM's per jaar die je met je speeltje maakt zal een keer 2000 a 6000km bedragen. En dat in der periode dat pekel nergens te bekennen is. Je vertroetelde auto staat verder lekker droog in de stalling.

Het zoeken naar de DF pareltjes zal moeilijker en moeilijker worden, dus koester je speeltje!

Michel

RVV

Bericht door RVV » 10 nov 2007, 15:44

Gasrespons is wel een heel goed punt, dat is inderdaad trage shit in moderne auto's.

Ben blij met de 6 gaskleppen :lol:

Michel P

Bericht door Michel P » 10 nov 2007, 15:51

Rico v Velzen schreef:Hulde !

Ikzelf ben pas in 1989 auto gaan rijden, en met de echte pure auto's met een stuk vermogen heb ik geen ervaring (de auto's die jij opnoemt) eigenlijk ben ik al verpest :wink: alhoewel ik met 1 drukje op de knop, 95% van de electronica kan uitschakelen. Dus ik kan me nog redden. :lol:
Onzin, de marketing is met een mega PK race bezig, want, dat maakt nog steeds indruk op bijvoorbeeld een verjaardag. Rij eens in een oldschool auto met ruim 200pk en ca. 1200kg, voel de puurheid, voel je een worden met de auto, die communicatie tussen rijder en auto, de scherpte en directheid van jou commando's die de auto klakkeloos uitvoert.

Ik rij alleen nog maar met de M3 naar leuke events zoals o.a. Malmedy of de Nordschleife. Het feest begint dan al op het moment dat ik thuis vertrek.

Michel

RVV

Bericht door RVV » 10 nov 2007, 16:09

Was natuurlijk een geintje, ik heb een 900 kilo zware arosa gehad met 100pk en dat was echt een leuk gooi en smijtwagentje.

Ikzelf zit qua liefhebberij denk ik wel op een keerpunt, meer peekaas dan in de M3 hoeft van mij echt niet, een lichtere auto van 1200 is vandaag de dag een utopie..

Maar aan de andere kant, verbaas ik me ook wel een beetje over het gewicht van jouw M3. 1200 kilo tov hedendaagse auto's is weinig. Maar mijn ex Alfa 33 16v uit 1993, met 138pk woog slechts 945 kilo.

En mijn ex A3 180pk woog in 1999 1145 kilo. Daarmee vergeleken is zelfs die 1200 kilo van jouw auto aan de "zware" kant, relatief dan want in absolute zin natuurlijk niet..

Maar welke conclussie kun je er uit trekken ? Dat BMW's van alle tijden best zware auto's zijn geweest in hun klasse.

1500 kilo is voor mij de grens, minder liever, maar het moet realistisch blijven.

Punt is dat puurheid uit auto's word gefillterd en een dat de fabrikanten een vorm van surrogaat puurheid er voor in de plaats brengen. Dat zie je nu al bij BMW gebeuren. Met de remmende sperwerking op de wielen.

Belangrijkste is voor mij dat een auto nog voldoende DF bied en niet een half way electronica doos gaat worden.

M3 mijn bied nog de klasieke waarden. daar ben ik iig blij mee.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 10 nov 2007, 16:16

1500 kilo is voor mij de grens, minder liever, maar het moet realistisch blijven.
Laat de M3 RDW 1470kg wegen IRL is dat 1570............................sorry Rico, inruilen dat ding en rap een beetje :lol:

markk

Bericht door markk » 10 nov 2007, 16:49

Heeft ook allemaal met leeftijd te maken he.

Mercedes 190 2.3-16v, BMW e30 M3, Sierra Cosworth e.d. waren voor veel van ons hier de hebbendingen toen we rond de 18 waren.

Waren toen uiteraard nieuw en onbereikbaar. Nu hebben we a) meer geld en zijn het oude bakken die betaalbaar zijn geworden.

2F2F jeugd van tegenwoordig heeft meer oog voor Impreza's, EVO's e.d. en vinden een e30 M3 / Cosworth e.d. gewoon een oude sjonnie bak.

Mark.

RVV

Bericht door RVV » 10 nov 2007, 16:53

romo schreef:
Laat de M3 RDW 1470kg wegen IRL is dat 1570............................sorry Rico, inruilen dat ding en rap een beetje :lol:
Dat is alom bekend he.. laten we maar gewoon van de RWD gewichten uitgaan. Anders word het wel erg ingewikkeld met vergelijken :wink:

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 10 nov 2007, 17:49

markk schreef: Mercedes 190 2.3-16v, BMW e30 M3, Sierra Cosworth e.d. waren voor veel van ons hier de hebbendingen toen we rond de 18 waren.

Waren toen uiteraard nieuw en onbereikbaar. Nu hebben we a) meer geld en zijn het oude bakken die betaalbaar zijn geworden.

2F2F jeugd van tegenwoordig heeft meer oog voor Impreza's, EVO's e.d. en vinden een e30 M3 / Cosworth e.d. gewoon een oude sjonnie bak.

Mark.
Ben in 81 geboren, dus toen de E30 M3 op z'n einde begon te lopen, was een een jaar of 10. Kan me nog wel de MB 190E DTM's op Zolder herinneren. Reden waarom die auto's van toen nu zo populair zijn, heeft volgens mij de volgende redenen:

- Racehistorie. Straatauto's die toen ingezet werden in toerwagenraces in rallies, maakten het herkenbaar voor de gewone man / kleine jongen. Je kon je ermee identificeren. Buiten de Subaru Impreza kun je tegenwoordig geen auto's meer kopen die je echt 1 op 1 in een bos of op een circuit voorbij ziet blazen. Er zijn wel een hoop speciale versies, maar veel ervan zien het circuit niet eens. Het is nu meer een marketingtool.

- Betere styling: Door alle (voetgangers) veiligheidseisen en comfort worden auto's groter, ronder en zwaarder. Er zijn tegenwoordig nog maar weinig "gewone" auto's die qua design kunnen bekoren. Toen had je nog wilde spoilers.

- Ongecompliceerde techniek, dus (nog) vervangbaar. Wat als je over 15 jaar problemen hebt met de elektronica in je M5?

Historie is voor mij de hoofdreden. Het zijn geen jongensdromen-dingen meer. Alles de hele dure merken misschien nog.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 10 nov 2007, 19:19

Ik ben er helemaal voor Michel gewoon lekker A > B in een comfie bak met lekkere stoelen en audio en afentoe ervaren wat echt autorijden is

Joy

Bericht door Joy » 10 nov 2007, 20:12

Volledig op 1 lijn met Michel. Door de week rij ik in een bus, in het weekend in m'n 318is. En door samen in een groepje te rijden, meestal Tommy en Allen kun je je eigen rijplezier maken. Zelfs in NL. En dan na een rit een hapje doen, en met handbewegingen uitleggen hoe de bocht liep daar en daar en heb je die ene auto gezien proest blabla, dat hoort er gewoon bij. Lekker op 1 lijn ouwehoeren met gelijkgezinden.

Ik moet wel toegeven dat ik al tijden geen zondagse ritjes heb gemaakt in m'n uppie. Gewoon omdat er weinig lol valt te beleven door andere verkeersdeelnemers en de hele weglayout van doorgetrokken strepen en andere onzin.

Het dagje Malmedy was geweldig. Heb te weinig met mensen gepraat eigenlijk, was alleen maar aan het rijden zo een plezier had ik.
En nog iets wat voor mij DF betekent, is het naar mijn smaak aanpassen van de auto. Nu gaat ie weer een week logeren bij Bas voor vanalles en nog wat. En dan ben ik nu al weer heel benieuwd hoe die aanpassingen gaan aanvoelen.

Tom

Bericht door Tom » 10 nov 2007, 21:50

Joy Jolliffe schreef: Ik moet wel toegeven dat ik al tijden geen zondagse ritjes heb gemaakt in m'n uppie. Gewoon omdat er weinig lol valt te beleven door andere verkeersdeelnemers en de hele weglayout van doorgetrokken strepen en andere onzin.
Mwa als je de juiste weggetjes kent moet dat toch wel lukken? :) Zeeland is wel weer boring idd, zover ik daar gereden heb. Maar de grens over in belgie moet toch wel wat leuke wegen liggen?

Joy

Bericht door Joy » 10 nov 2007, 21:57

Zeeland is knap boring ja. Geen aansluitende overzichtelijke wegen. En wat er is heb ik al zo vaak gereden. Ik spaar de benzine wel voor wanneer Peter/Michel Isle of man afhuurt of second best Spa :wink:

allen

Bericht door allen » 10 nov 2007, 22:05

Tom, kom maar op met die wegen! Liefst kronkelend, van boven en weer naar beneden. 8)
Toerritjes in m'n uppie heb ik ook niet meer gedaan. Ik heb de wegen wel maar geen speelauto dit jaar. Ooit is hij af. :lol:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 11 nov 2007, 16:07

Michel Pol schreef:In huidige tijd van elektronische hulpmiddelen en overdaad aan al dan niet veiligheidsgerelateerde goodies komt het de Driving Fun meer en meer onder druk te staan. Ook de politiek die vanuit Europa over auto industrie word uitgestort, laat voor de liefhebber steeds minder ruimte.

...

In de jaren dat de ontwikkelingen nog in het teken stonden van betere auto's maken, waar veel auto's over engineered werden omdat kwaliteit en techniek nog meer macht hadden dan de aandeelhouders, die maar een doel hebben winst! Waar marketing het verkopen van illusies tot ware kunst heeft verheven, mooi voorbeeld is natuurlijk Alfa Romeo, van rijdersauto naar lifestyle :?

...
Leuk topic !

Ben het er helemaal mee eens. Trieste ontwikkeling. Voor mij met name tav het Alfa gebeuren, dat doet mij echt het meeste pijn, omdat dat merk vanuit de historie een heel apart plekje bij mij heeft. De discussie op sommige 'Alfa' fora, waar mensen zitten die enkel een 146 en een 159 etc hebben gereden, die de ontwikkeling van Alfa juist goed vinden: kunnen ze eindelijk in stijl de boodschappen doen :evil: wordt daar serieus ziek van. Als ik hun vraag hoe ze hun auto vergelijken met een 75 of een Giulietta, dan is het antwoord vrijwel unaniem dat ze er nog nooit in hebben gereden... Vanwege alle hulpmiddeltjes kunnen de nieuwe soms nog best vlot als het echt moet, maar niet meer met die passie, die puurheid: het gevoel. Zoals in de postings hierboven al omschreven: het 1 worden met je auto.

Een echte 75 EVO is qua pure DF volgens mij enkel door een goed opgebouwde Exige te evenaren. Voor de rest ? Weinig aanbod in het segment nieuwe sport auto's. Ferrari's etc van een paar honderd K euro euro tellen daarin voor mij niet mee: pure pats auto's, bah !
Leuk voor de verjaardagspartijtjes: "weet je wie ik er laatst uittrok bij het stoplicht": lekker belangrijk !! Pak een meetlat en kijk hoe lang ie is, maak er een foto van en zet 'm op het Internet. Dan weten we het allemaal.

Door al die overnames zijn er nog maar weinig echte merken over. Dat heeft er naast de EU regelgeving van een stel geitenwollen sokken, niet toe bijgedragen dat er nog rijders auto's werden gemaakt.
Ook de stelling over 'shareholdersvalue', brrr kotsen moet ik er van. Enige wat die willen is snel winst pakken en weer wegwezen. Wat daar allemaal aan kapot gaat tegenwoordig is niet te beschrijven...

Veel personeel kent de ware historie van het bedrijf waar ze voor werken niet eens, al helemaal niet bij de afdeling marketing (maar dat geldt voor veel grote bedrijven en hun marketing afdeling, niet enkel in de automobiel industrie...).

Voor sommige type auto's zijn leuke spullen te koop, voor andere weer eenstuk minder: voor de 190E 16v is nog niet een fatsoenlijk onderstel te krijgen, erg jammer. Gelukkig voor de 75 weer wel (alleen ben je afhankelijk van 2 bedrijvan die er de juiste spullen voor maken, wat niet even prettig is ivm de afhankelijkheid). De 75TS heeft alleen eigenlijk te weinig vermogen en een 75 Turbo is niet altijd even betrouwbaar: zie hier mijn dilemma. De 75V6 heeft weer net wat onderstuur. Jammer. Daarna zelf wat 'op drift' geraakt en van alles geprobeerd, maar nog steeds de ideale combi niet gevonden (OK een 75 EVO, maar daar is vrijwel niet aan te komen, en die wil je ook niet in de vangrail zetten op de Ring van de zeldzaamheid, dus dat wordt hem dan dus ook niet) :(
e30 M3 is ook een icoon die in de juiste kleurstelling in mijn ogen ook zeer fraai is naast dat het een hele fijne auto is, en een 944 is ook niet verkeerd. Transaxle is volgens mij toch wel de oplossing voor een goed sturende auto (of een licht (dus 4 cylinder) motorblok voor in).

Misschien word ik oud, maar op dit vlak geldt er toch wel een beetje 'die goede oude tijd'. Na 1993 is er weinig verheffends meer op de weg gezet, een uitzondering daargelaten.
Dan maar koesteren wat er in het gouden decennium is gemaakt, en er mee doen waar ze voor gemaakt zijn: lekker sturen :D

Leen

Bericht door Leen » 11 nov 2007, 20:14

So true !

Doordeweeks lekker luxe zakelijk cruisen in je dikke altijd megakoppel ter beschikkinghebbende diesel automaat badend in je luxe leren feautuils omgeven door alle beschikbare (zware) luxe hebbedingetjes van de optielijst.

Voor trackdays gebruiken we een lichte 1250 kg lichte pure 350+ pk allrounder zonder abs , esp , ayc en weet ik wat voor afkortingen nog meer.

En als we gaan racen zou zo'n duits DTM icoon van 1060 kg met 270 pk wel wat zijn .

ik kan me wel vinden in je post michel 8)

Plaats reactie