Koprol in een M5 Touring.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Koprol in een M5 Touring.

Bericht door Sander S. » 08 nov 2007, 23:36

Gevalletje schade… Deze M5 kreeg een klapband met 180 km/u en belandde in de berm.

Een member van het Zweedse M5board (alias “Balazs”) heeft wat afbeeldingen gepost van een redelijk heftige crash met zijn M5 Touring. Het ongeluk vond afgelopen zomer plaats (juli), toen hij samen met vrouw en dochter (7 maanden) op de snelweg reed.

Na een luide knal verloor hij de macht over het stuur en de auto begon te spinnen. Hij gleed met 140 km/u onbestuurbaar over de weg waarna de auto tweemaal over de kop vloog en in de berm tot stilstand kwam. Alle airbags waren uitgeklapt en niemand is gewond geraakt. Dat laatste is natuurlijk een goede zaak, maar het is vreemd dat het TPM systeem (Tire Pressure Management) geen waarschuwing gaf (via carscoop).

Police and tyre experts later confirmed the accident was caused by a puncture to the rear right tyre. A tiny little hole, that let the air out slowly, then the inside of the rim cut through the tyre, that’s when all the pressure was lost suddenly. TPM did not give any warning whatsoever though and the car did not behave in any strange ways beforehand!! Experts said these kind of puncture accidents have a 70% death rate of at least 1 person…

[img:450:196]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... crash1.jpg[/img]
[img:450:310]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... crash2.jpg[/img]
[img:450:239]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... crash3.jpg[/img]
[img:450:310]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... crash4.jpg[/img]
[img:450:346]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... h%2010.jpg[/img]
[img:450:394]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... h%2011.jpg[/img]

Chapeau zeg!

2x over de kop en niemand gewond. Dit is iets waar ik eigenlijk altijd wel een beetje bang voor ben. Als wij met zen allen even lekker 250+ aan het knallen zijn op de Autobahn en je band klapt. Iets waar je eigenlijk weinig vat op hebt maar erg grote gevolgen kan hebben.

Dit was een crash met 160/180 km/pu. 2 keer over de kop gegaan en beland op de vangrail. Ik zeg chapeau, dat auto's tegenwoordig zo veilig zijn dat je hier ongedeerd uit kan stappen. Misschien soms toch wel belangrijk dat auto's veel zwaarder geworden zijn :wink: ?

Je gunt het natuurlijk niemand, maar bijvoorbeeld Rico is eens zwaar gecrasht in zijn 323i sedan en rijdt nu nog BMW. Een goede kennis van mij is eens beschoten in zijn Volvo S80. Kogel kwam niet door de A-stijl heen, meneer zweert nu bij Volvo en zal nooit meer anders rijden. ( Meneer heeft meerdere miljoenen op zijn rekening staan)

Zouden jullie ongedeerd uit een auto stappen na een zware crash .. zou dit dan een reden zijn om weer voor hetzelfde merk te kiezen ?
Laatst gewijzigd door Sander S. op 08 nov 2007, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 08 nov 2007, 23:43

Het zwaarder geworden zijn helpt deels ook voor de veiligheid, maar van de andere kant heb je ook meer kinetische energie. Dat betekent dat er ook meer kracht nodig is om de boel te stoppen als het in beweging is, ook als dat oncontroleerbaar is.

Maar inderdaad ben ik zelf ook wel blij dat hedendaagse auto's veiliger zijn.

tom caubo
Berichten: 341
Lid geworden op: 28 feb 2007, 01:16
Locatie: schimmert(limburg)

Bericht door tom caubo » 08 nov 2007, 23:51

voor mij wel.

heb zo'n 5 jaar geleden met m'n eerst bmw een uitstapje richting een weilandje gemaakt.

kreeg ook een klapband en de auto ging abrupt naar links waarna hij de greppel langs de weg schepte .
door de greppel maakte de auto een dubbele salto om de lengte as waarna hij weer op de wielen tercht kwam.

enigste letsel overgehouden aan deze crasch was een sneetje in m'n vinger en een blauwe plek om m'n been.

dit godzijdank allemaal te danken aan de stevige constructie van de BMW.
complete voorkant en achterkant waren zogoed als een meter korter en het dak was weleens waar flink beschadigd maar had de klap perfect opgevangen

voor mij dus niks anders meer

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Bericht door Ahmed » 09 nov 2007, 00:04

Dat is zo eng he. Ooit ook zo iets meegemaak(profiel helemaal weg) met 140km/h, auto slipde, gelukkig kon mijn pa de boel onder controle houden. Daarna ben ik uitgestapt met trillende benen.....

Volgens mij zouden we het niet overleefd hebben als we om de kop sloegen. (Mercedes W123 uit 1980)

http://members.lycos.nl/drifter/Federal1.jpg
http://members.lycos.nl/drifter/Federal2.jpg

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5455
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 09 nov 2007, 10:10

Het zou me idd wel een veiliger gevoel geven. Ik denk dat het grootste deel van de veiligheid tegenwoordig te danken is aan de toegenomen stijfheid, ik meende dat 5th gear hier ook ooit een test over had.
Ik heb zelf ook echt een hekel aan het rijden met serieus onveilige auto's als bijvoorbeeld een Renaultje 5, Kadett cabrio ed fratsen; kan daar gewoon niet rustig in zitten.
Ik heb overigens hele "goede ervaringen" met ongelukken met bussen, meerdere malen bij een groot ongeluk ernaast gezeten en tot nu toe altijd verbaasd van hoe de constructie zo'n zware klap en gewicht heeft kunnen houden...

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 09 nov 2007, 10:14

Haha, je moet ook wel erg veel lef hebben om met die banden nog te willen vertrekken Ahmed. Dan pak ik toch liever de bus. :lol:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 09 nov 2007, 10:39

Indrukwekkend om te lezen/zien... Voor mij was het ook een reden om absoluut weer voor een e46 3 serie te gaan.

In het ziekenhuis op de trauma zeiden ze tegen mij.. u heeft veel geluk gehad, u moet zeker in een Volvo, BMW, Mercedes of Audi hebben gezeten, want alleen die mensen overleven zoiets op een "fatsoenlijke" manier.. (niet letterlijk deze woorden maar wel in deze strekking).

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40493
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 09 nov 2007, 10:40

Zonde van die auto....

Ik heb m ook een keer gehad in DE vlasblom E30 (NL-LX-73) volop camber voor en achter, bandjes van 25 euro per stuk en op het dunne randje rijdende met 200km/u de rest proberen voor te blijven... tot ie met dik 200 op de teller uit elkaar slingerde rechtsachter, ik had het nog niet eerder met zo'n snelheid meegemaakt maar het is een bepaalde techniek om m dan recht te houden. Vooral NIET van het gas af gaan, hooguit iets minderen maar eerst die band uit elkaar laten slingeren en daarna pas de snelheid eruit laten zakken, eenmaal terug bij de 120 pas licht gaan remmen, aan de kant zetten, in 5min reservewiel erop en weer vol burnend invoegen...

Gebruikersavatar
volvoc30
Berichten: 1097
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
Locatie: Breda (parel van het zuiden!)

Bericht door volvoc30 » 09 nov 2007, 16:49

Knot schreef:Zonde van die auto....

Ik heb m ook een keer gehad in DE vlasblom E30 (NL-LX-73) volop camber voor en achter, bandjes van 25 euro per stuk en op het dunne randje rijdende met 200km/u de rest proberen voor te blijven... tot ie met dik 200 op de teller uit elkaar slingerde rechtsachter, ik had het nog niet eerder met zo'n snelheid meegemaakt maar het is een bepaalde techniek om m dan recht te houden. Vooral NIET van het gas af gaan, hooguit iets minderen maar eerst die band uit elkaar laten slingeren en daarna pas de snelheid eruit laten zakken, eenmaal terug bij de 120 pas licht gaan remmen, aan de kant zetten, in 5min reservewiel erop en weer vol burnend invoegen...
Lijkt me wel erg voordehand liggend. In praktijk heb je ook te maken met medeweggebruikers enz... Als ik het zou meemaken zal ik niet nadat ik een nieuwe band erop heb gezet vol burned invoegen. Zal wel met trillende handjes aan het stuur zitten. en heel veel gebedjes en bedankjes richting god.

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 09 nov 2007, 16:51

Knot niet hoor :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40493
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 09 nov 2007, 16:55

Nee joh, zoiets gebeurt maar 1x per dag.. zal ff kijken of ik die foto's nog ergens kan vinden.

Ergste was nog dat ik de hele driftdag met een 4mm profiel reserveband rechtsachter moest doen!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40493
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 09 nov 2007, 16:59


Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13020
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 09 nov 2007, 17:59

Ja, die's aardig stuk..... :lol:

HSR
Berichten: 5522
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 09 nov 2007, 18:26

Knot schreef:Snufsnuf.. gevonden :)

[img:640:480]http://www.olieroe.nl/gummen/323i_klapband02.jpg[/img]

[img:640:480]http://www.olieroe.nl/gummen/323i_klapband03.jpg[/img]

Vette schoenen, Knot :D

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13020
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 09 nov 2007, 23:16

In W'veen zijn die dingen tijdloos. :lol:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40493
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 10 nov 2007, 12:57

Hugo,

Ik heb alle soorten schoenen en kleding, jassen noem maar op, maar een driftdag hoef je niet netjes voor te kleden, geen meid te versieren, dus voel ik me het lekkerste met een dikke trui aan, witte sportsokken en maxies :)

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 10 nov 2007, 19:02

dikke spekzolen vind ik dan weer knap waardeloos rijden, dan liever stel lichte dunne puma'tjes oid.

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 10 nov 2007, 19:36

Ik heb zelfs favoriete autorij schoenen! Niet echte racepuma's ofzo want daar kan ik niet mee aankomen. Donkere schoen met een hele dunne zool, kan men hele voet erin buigen. Rijdt echt zo fantastisch lekker.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40493
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 11 nov 2007, 11:40

Tommy schreef:dikke spekzolen vind ik dan weer knap waardeloos rijden, dan liever stel lichte dunne puma'tjes oid.
Als het echt om lijnen rijden gaat doe ik wel puma's aan, alleen bij driften sta je ook nog wel eens in de bagger naast de baan etc dus dan zijn 10 jaar oude maxies wel oke ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten