Een member van het Zweedse M5board (alias “Balazs”) heeft wat afbeeldingen gepost van een redelijk heftige crash met zijn M5 Touring. Het ongeluk vond afgelopen zomer plaats (juli), toen hij samen met vrouw en dochter (7 maanden) op de snelweg reed.
Na een luide knal verloor hij de macht over het stuur en de auto begon te spinnen. Hij gleed met 140 km/u onbestuurbaar over de weg waarna de auto tweemaal over de kop vloog en in de berm tot stilstand kwam. Alle airbags waren uitgeklapt en niemand is gewond geraakt. Dat laatste is natuurlijk een goede zaak, maar het is vreemd dat het TPM systeem (Tire Pressure Management) geen waarschuwing gaf (via carscoop).
Police and tyre experts later confirmed the accident was caused by a puncture to the rear right tyre. A tiny little hole, that let the air out slowly, then the inside of the rim cut through the tyre, that’s when all the pressure was lost suddenly. TPM did not give any warning whatsoever though and the car did not behave in any strange ways beforehand!! Experts said these kind of puncture accidents have a 70% death rate of at least 1 person…
[img:450:196]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... crash1.jpg[/img]
[img:450:310]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... crash2.jpg[/img]
[img:450:239]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... crash3.jpg[/img]
[img:450:310]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... crash4.jpg[/img]
[img:450:346]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... h%2010.jpg[/img]
[img:450:394]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... h%2011.jpg[/img]
Chapeau zeg!
2x over de kop en niemand gewond. Dit is iets waar ik eigenlijk altijd wel een beetje bang voor ben. Als wij met zen allen even lekker 250+ aan het knallen zijn op de Autobahn en je band klapt. Iets waar je eigenlijk weinig vat op hebt maar erg grote gevolgen kan hebben.
Dit was een crash met 160/180 km/pu. 2 keer over de kop gegaan en beland op de vangrail. Ik zeg chapeau, dat auto's tegenwoordig zo veilig zijn dat je hier ongedeerd uit kan stappen. Misschien soms toch wel belangrijk dat auto's veel zwaarder geworden zijn

Je gunt het natuurlijk niemand, maar bijvoorbeeld Rico is eens zwaar gecrasht in zijn 323i sedan en rijdt nu nog BMW. Een goede kennis van mij is eens beschoten in zijn Volvo S80. Kogel kwam niet door de A-stijl heen, meneer zweert nu bij Volvo en zal nooit meer anders rijden. ( Meneer heeft meerdere miljoenen op zijn rekening staan)
Zouden jullie ongedeerd uit een auto stappen na een zware crash .. zou dit dan een reden zijn om weer voor hetzelfde merk te kiezen ?