Studbolts, geen idee hoe ze in het Nederlands heten, zijn erg handig tijdens het verwisselen van de wielen. Het gekloot is dan alleen maar met moeren ipv bouten.
Een groot nadeel lijkt me de diefstalgevoeligheid. Een moer is immers makkelijker los te halen dan een (slot)bout. Of is dit probleem op te lossen?
Wat zijn de grootste verschillen met studbolts en tapeinde's behalve de manier van bevestigen? Wat zijn verder nog voordelen en nadelen?
Alvast bedankt!
Gr,
Ion
Studbolts, voor- en nadelen
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Bert ///M3
- Berichten: 9408
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Voordeel vind ik dat je idd makkelijk wielen verwisseld. Als je verschillende wielen hebt met verschillende spacers past het altijd en zit je nooit te kloten met verschillende bout lengtes, die door elkaar liggen of zoek raken.
Hooguit dat je met verschillende wielen een ander soort moeren nodig hebt. Meeste wielen hebben moeren die taps toe lopen, maar voor sommige aftermarket wielen heb je conische nodig, als je dat door elkaar haalt dan ligt de moer niet goed aan op het wiel zeg maar.
Plus het is ook veiliger, als bouten los rammelen vallen ze er uit, studs zijn meestal langer. Als die moeren los gaan dan zijn je wiel en studs en misschien een beetje plaatwerk waarschijnlijk wel verneukt, maar zit het wiel nog wel vast en heb je tijd om te stoppen. Meestal is het 10.9 staal net zoals gewone wielbouten, maar je kan ze ook nog in 12.9 laten maken als je wil.
Voor een straatauto is deze conversie niet echt boeiend, maar voor een racewagen wel makkelijk. Ik heb ook al een set liggen voor de M3
Nadeel voor een straatauto is idd diefstalgevoeligheid, en iets anders is dat de tapeinden altijd wat uitsteken, of je moet ze afzagen (maar dan is je voordeel weg dat je dus verschillende wiel / spacercombinaties kan gebruiken) En die uitstekende tapeinden is geen gezicht imho.
Nog een nadeel is dat je gewone wielsleutel niet meer past omdat de tapeinden uitsteken. Dus je moet een langere dop bestellen, of pijpsleutel oid. Maar dat kan dus wel lastig zijn met een lekke band wisselen oid voor een straatauto.
Dus, straat zou ik het niet doen, racer wel.
Hooguit dat je met verschillende wielen een ander soort moeren nodig hebt. Meeste wielen hebben moeren die taps toe lopen, maar voor sommige aftermarket wielen heb je conische nodig, als je dat door elkaar haalt dan ligt de moer niet goed aan op het wiel zeg maar.
Plus het is ook veiliger, als bouten los rammelen vallen ze er uit, studs zijn meestal langer. Als die moeren los gaan dan zijn je wiel en studs en misschien een beetje plaatwerk waarschijnlijk wel verneukt, maar zit het wiel nog wel vast en heb je tijd om te stoppen. Meestal is het 10.9 staal net zoals gewone wielbouten, maar je kan ze ook nog in 12.9 laten maken als je wil.
Voor een straatauto is deze conversie niet echt boeiend, maar voor een racewagen wel makkelijk. Ik heb ook al een set liggen voor de M3

Nadeel voor een straatauto is idd diefstalgevoeligheid, en iets anders is dat de tapeinden altijd wat uitsteken, of je moet ze afzagen (maar dan is je voordeel weg dat je dus verschillende wiel / spacercombinaties kan gebruiken) En die uitstekende tapeinden is geen gezicht imho.
Nog een nadeel is dat je gewone wielsleutel niet meer past omdat de tapeinden uitsteken. Dus je moet een langere dop bestellen, of pijpsleutel oid. Maar dat kan dus wel lastig zijn met een lekke band wisselen oid voor een straatauto.
Dus, straat zou ik het niet doen, racer wel.
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
mijn oude Volvo heeft gewoon tapeinden (zo heet dat dus), net als mijn oude BMW.
Bang dat ze je wielen jatten? er bestaan ook slotmoeren. Ik heb ze op m'n auto's zitten.
Persoonlijk heb ik een tyfushekel aan wielbouten. Je kan niet eerst het wiel even lekker op de tapeinden 'hangen', erg vervelend bij het wielwisselen. Pas als je minmaal 2 bouten er in hebt geprutst wordt het makkelijker. (nou hoor ik iemand al denken: naafcentrering! Ja, die is vaak wel aanwezig maar dat is meestal toch maar een heel smal randje, bovendien zitten dan nog steeds de wielgaten niet perfect voor de naafgaten. Blijft dus ruk.)
in de rallysport worden inderdaad tapeinden gebruikt van een taaiere staalsoort, los daarvan zijn die dingen vaak ook nog gerold (de schroefdraad) i.p.v. gesneden. Rollen maakt een tapeind ook sterker. Vergelijk dat 'snijden vs rollen' maar met 'gieten vs smeden' , smeden is ook sterker)
Bang dat ze je wielen jatten? er bestaan ook slotmoeren. Ik heb ze op m'n auto's zitten.
Persoonlijk heb ik een tyfushekel aan wielbouten. Je kan niet eerst het wiel even lekker op de tapeinden 'hangen', erg vervelend bij het wielwisselen. Pas als je minmaal 2 bouten er in hebt geprutst wordt het makkelijker. (nou hoor ik iemand al denken: naafcentrering! Ja, die is vaak wel aanwezig maar dat is meestal toch maar een heel smal randje, bovendien zitten dan nog steeds de wielgaten niet perfect voor de naafgaten. Blijft dus ruk.)
in de rallysport worden inderdaad tapeinden gebruikt van een taaiere staalsoort, los daarvan zijn die dingen vaak ook nog gerold (de schroefdraad) i.p.v. gesneden. Rollen maakt een tapeind ook sterker. Vergelijk dat 'snijden vs rollen' maar met 'gieten vs smeden' , smeden is ook sterker)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: RJK en 2 gasten