Koninkrijk of Republiek?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Koninkrijk of Republiek?

Koninkrijk
14
54%
Republiek
12
46%

Totaal aantal stemmen: 26

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Koninkrijk of Republiek?

Bericht door Robin » 26 okt 2007, 10:07

Wat zijn de voor- en nadelen van beide?

Aangezien het Koningshuis van Spanje d'r fiks van langs krijgt de laatste tijd en ik ook bij ons Koningshuis vaak m'n vraagtekens zet(geldverspilling, ouderwets, in vroeger eeuwen gewoon moordenaars die voorvaderen, mooi weer spelen, lekker in Canada terwijl wij hier WO II beleefden, pluspuntje misschien de 'romantische poppenkast voor de toerist') vroeg ik me af wat nou een voordeel zou zijn van een republiek.

Wat kost meer?

Gewoon serieus graag.
Laatst gewijzigd door Robin op 26 okt 2007, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Tristan

Bericht door Tristan » 26 okt 2007, 10:09

Interesseert me eigenlijk niet.

Robin

Bericht door Robin » 26 okt 2007, 10:09

slotje. :lol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 okt 2007, 10:10

Republiek

en voor alle Prive lezers natuurlijk het koningshuis

ik zeg; f.ck het koningshuis, hoezee, hoezee, hoezee........................... :lol:

Tristan

Bericht door Tristan » 26 okt 2007, 10:16

Maak me meer druk om de huidige politiek in NL. :x

Robin

Bericht door Robin » 26 okt 2007, 10:18

Tristan schreef:Maak me meer druk om de huidige politiek in NL. :x
Mee eens, maar indirect zit daar dat clubje met blauw bloed aan vast, toch?

Tristan

Bericht door Tristan » 26 okt 2007, 10:27

Robin schreef:
Tristan schreef:Maak me meer druk om de huidige politiek in NL. :x
Mee eens, maar indirect zit daar dat clubje met blauw bloed aan vast, toch?
Klopt, maar denk niet dat zij nog enige invloed hebben in het huidige beleid van het kabinet. Trixxie leest tijdens de troonrede ook maar op wat het kabinet wil.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 okt 2007, 10:36

Die Trix heeft meer invloed dan je zo zou denken.................................

RVV

Bericht door RVV » 26 okt 2007, 10:58

Ik ben niet bepaald koningsgezind, maar toch kies ik voor een koninkrijk.

Wat betreft de kosten, lijkt het me alemaal lood om oud ijzer, sterker nog ik denk dat een republiek met een president veel duurder zal zijn. Kijk als we wel een republiek worden dan zetten we het koningshuis echt niet aan de straat. Als samenleving zullen we nog tot in lengte van jaren/eeuwen ? Die poppenkast blijven betalen. Ik zie Trixie of Alexander ook niet zo snel vakkenvullen bij de AH.

Dus er komen alleen maar extra kosten bij in de vorm van een republiek/president. we worden dan dubbel genaaid. Overigens denk ik dat die kosten in absolute zin allemaal wel meevallen, ja als je leest dat ze bij elkaar miljoenen krijgen lijkt dat schrikken maar op de miljarden uitgaven van de overheid is het net een druppel op een sissende plaat. Viaduct wat ze vorig jaar hier hebben aangelegd kost waarschijnlijk meer dan 1 jaar Koningshuis.

Kosten lijken me dus geen issue..

Wat hebben we eigenlijk aan een president ? Een president ala Bush die "macht" heeft krijgen we toch niet de premier zal de feitelijke baas zijn, dat is in Duitsland ook zo. Dus die president is ook gewoon poppekast/handjeschudder.

In absolute zin veranderd er in NL geen flikker als we een republiek worden. Alleen elke 4 jaar een extra verkiezing om een president. En of Balkende nou een premier OF president is maakt ook al geen sikkepit uit.

Dan het koningshuis.. wat ik persoonlijke de kracht vind van het koningshuis is dat ze een neutrale plaats innemen in de maatschappij. En serieus aanstoot nemen aan het gedrag of gedragingen kun je niet, want alles gaat op het oog vrij keurig. De laatste schuinsmarscheerder aka jachtvliegtuig aka Ferrari aka olifantenschieter aka ambasadeur van het WNF is al een tijdje wijlen. Schandaaltjes zie ik de komende 25 jaar niet meer gebeuren.

Internationaal gezien doet zo'n neutraal instituut het altijd wel goed, meer credits in het buitenland en de verbindtenis met het "volk" is eigenlijk altijd dikke prima. Ik zie liever een stuk rust om het koningshuis, dan rellen om een president.

Ach en dan de verhalen dat trix invloed heeft op de politiek... eerlijk gezegd liever zij, dan millieu hippie van de SP die folders staat uit te delen bij een totall tankstation want zo''n hondekop komt ook gewoon in de 2e kamer terecht :cry:

En dat Trixie haar eigen belangtjes er wat mee indekt.. lijkt me ook niet zo'n probleem, dat doen we tenslotte allemaal, anders heb je boter op je hoofd.

Als het land nou elke dag in rep en roer zou zijn en het liep meer dan stroef rond een koningshuis..

Het koningshuis is ook altijd nog een beetje een sprookje voor heel heel mensen, de duitsers zijn er ook helemaal gek van van die poppekast in NL. Zo'n doop van een kleintje, met een jurkje van 120 jaar oud.. het heeft ook iets schattigs..

Ik heb er wel respect voor.

En als je het er niet mee eens ben kun je natuurlijk altijd nog emigreren naar een republiek :lol:

Roman

Bericht door Roman » 26 okt 2007, 12:29

Dictatuur stem ik voor,

met mij als leider :lol:

Geen snelheids limieten, vuurwapens zijn legaal, drugs en het afknallen van vervelende mensen ook.

Gaan met die banaan 8)

Ok misschien toch geen goed idee.

Tom

Bericht door Tom » 26 okt 2007, 19:02

Ik heb niets met de politiek maar het koningshuis vind ik prima. Zie er wel voordelen in, internationaal gezien. Eens met Rico die het perfect weet te beschrijven. Kosten is gezeur, alsof het afschaffen jou als burger ineens minder gaat kosten.. onzin natuurlijk.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 26 okt 2007, 19:36

Ik denk dat koninkrijk helemaal niet zo gek is. Met zoveel bestuurlijke ervaring binnen 1 familie is dat in sommige situaties helemaal zo slecht nog niet.

En al is het niet veel meer dan een ceremoniële taak, ik denk dat het achter de schermen best z'n waarde heeft. Wellicht dat het wel enige stabiliteit kan bieden in bepaalde politiek lastige situaties.

Shakes

Bericht door Shakes » 26 okt 2007, 22:44

Republiek natuurlijk. Koningshuis is voor mensen die nog in middeleeuwen wonen, kom nou.

N.

Wim te Riet
Auto: Saab 9-3

Bericht door Wim te Riet » 26 okt 2007, 22:52

Koninkrijk.

Duitsland is een republiek. Moet ik nog een foto'tje van Angela Merkel plaatsen? ;) 8) :P

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 26 okt 2007, 23:43

Wim te Riet schreef:Koninkrijk.

Duitsland is een republiek. Moet ik nog een foto'tje van Angela Merkel plaatsen? ;) 8) :P
Kom Wim, we gaan het hier niet hebben of Bea of Angela lekkerder is :oops:

RVV

Bericht door RVV » 27 okt 2007, 00:09

Wim denkt natuurlijk aan [img:300:431]http://ariane.babyblogs.nl/files/2007/0 ... maxima.jpg[/img] :lol:

frankv

Bericht door frankv » 27 okt 2007, 00:10

volgens mij heb je voor een republiek een historische gebeurtenis nodig zoals de franse revolutie, of de amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring waar iedereen altijd op terug kan vallen als er onduidelijkheid is over waar de republiek voor staat

wij hebben zoiets niet, dus om hier nu een republiek in te voeren lijkt me geen goed idee, dan krijg je populisten met goedkoop sentiment ipv idealistische beweegredenen en worden we een oostblokstaat

fransen en amerikanen hebben op het punt van vrijheid voor het volk volgens mij veel verdergaande standpunten dan wij als volgzame nederlanders

ik denk dat een republiek duurder is [elke zoveel jaar die geldvretende verkiezingen en complete wisselingen van de macht, ook op uitvoerend niveau], maar meer oplevert, per saldo zal het wel niet uitmaken

frank

ps. heb trouwens wel op republiek gestemd want als je een mooie kapstok hebt om een republiek aan op te hangen, levert dat denk ik mooiere dingen op voor het zelfbewustzijn van een land en het volk dan een koningshuis
Laatst gewijzigd door frankv op 27 okt 2007, 00:17, 2 keer totaal gewijzigd.

frankv

Bericht door frankv » 27 okt 2007, 00:11

Rico v Velzen schreef:Wim denkt natuurlijk aan [img:300:431]http://ariane.babyblogs.nl/files/2007/0 ... maxima.jpg[/img] :lol:
ah, met haar heb ik 4 jaar geleden ooit nog eens een uurtje gesproken, sindsdien voorgoed fan van het koningshuis

frank

Maus335i

Bericht door Maus335i » 27 okt 2007, 09:48

Koningshuis. Beatrix moet snel opzouten, ik mag Willem Alexander wel :)

romo

Bericht door romo » 27 okt 2007, 09:50

Rico v Velzen schreef:Wim denkt natuurlijk aan [img:300:431]http://ariane.babyblogs.nl/files/2007/0 ... maxima.jpg[/img] :lol:
Wat een verschrikkelijk w..f........................................ik krijg er de rillingen van..........................gatverd..........................

Plaats reactie