Aandacht v.w.b. bellen tijdens het rijden

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
wimwerf

Aandacht v.w.b. bellen tijdens het rijden

Bericht door wimwerf » 24 okt 2007, 02:15

Mensen die denken dat ze niet bekeurd kunnen worden als ze STIL staan en aan het bellen zijn achter het stuur....die hebben het mis..

Er is jurisprudentie dat wanneer men deelneemt aan het verkeer...men ook geen mobiele telefoon in de hand mogen houden...

De feittekst luid "als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon in de hand houden"

Je mag hem dus tijdens het deelnemen aan het verkeer ook niet vast houden...of je rijd of stilstaat...je bent aan het deelnemen aan het verkeer

Dus wees gewaarschuwd..

:wink:

Tommy

Bericht door Tommy » 24 okt 2007, 04:09

Dus als je mobiel in een houder zit of op het dashboard ligt mag je hem wel bedienen? Immers niet in de hand

Marc R

Bericht door Marc R » 24 okt 2007, 05:02

Sow ik dacht nog wel dat als ik stilstond ik wel mocht bellen.

Hoe zit dat nou als je geparkeerd naast de weg staat? dan zou je zeggen dat je niet deelneemt aan het verkeer.?

M-bitious

Bericht door M-bitious » 24 okt 2007, 08:06

tijdens het RIJDEN vasthouden. Mijn definitie van rijden is niet: stilstaan.

ArjanBor

Bericht door ArjanBor » 24 okt 2007, 08:14

Dat was gisteren ook op blik op de weg. Een vrouwtje met een headset had het toestel in haar hand om een nummer te kiezen en ze werd toch aan de kant gezet. Ze kreeg gelukkig alleen een waarschuwing maar er werd duidelijk gezegd dat je hem tijdens het rijden niet in je hand mag hebben.

HSR

Bericht door HSR » 24 okt 2007, 08:22

ArjanBor schreef:Dat was gisteren ook op blik op de weg. Een vrouwtje met een headset had het toestel in haar hand om een nummer te kiezen en ze werd toch aan de kant gezet. Ze kreeg gelukkig alleen een waarschuwing maar er werd duidelijk gezegd dat je hem tijdens het rijden niet in je hand mag hebben.
wat een onzin is het toch ook. Beter gaan ze dan ok boetes geven voor het bedienen van je radio tijdens het rijden want dan richt je je aandacht ook ergens anders op.

Michel P

Bericht door Michel P » 24 okt 2007, 09:00

Wim, bedankt voor de tip, we weten weer waar het in NL echt om draait........... wel weer triest dat het handboek weer extra graaiwerk gaat opleveren. Wat een kleinburgelijk geneuzel. Alles uiteraard voor uw *kuch* veiligheid *kuch* de staatskas.........

En dan als agent trots zijn op je beroep....... Ga puinruimen in slotervaart, ga diefstallen, mishandelingen ofwel echte misdaad aanpakken......... O, nee dat kost geld, is gevaarlijk, dus is geen prioriteit.

Michel

Shakes

Bericht door Shakes » 24 okt 2007, 09:07

Ik vind de agenten in GB toch leuker............

Meeknallen met de runs!

N.

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 24 okt 2007, 09:27

Niet mogen vasthouden tijdens het rijden...

Wat een BS!! Ik heb geen carkit voor mijn telefoon, simpelweg omdat die niet bestaat.

Dus als ik gebeld word, zet ik de telefoon altijd op speaker. En houd hem dan vast, of leg hem op me schoot, what ever...

Maar als je moet bellen, moet je hem vasthouden. Maar zelfs al zou je hem in de houder hebben, dan moet je ook het nummer kiezen. Gezien de schermpjes van die dingen steeds kleiner worden en de letters dus ook, moet je dus gedeeltelijk uit je stoel komen, om goed de namen en/of nummers te zien... Nee, DAT is pas veilig!!

Het is gewoon een punt om idd de staatskas te vullen...

Het betekend dus ook, dat als je LOOPT en heb je hebt een mobiel in je handen dat je in overtreding bent. Ook dan doe je mee in het verkeer!!

Nog ff en we mogen niks meer tijdens het rijden... Zelfs het praten met medepassagiers niet, want dat kan afleiden...

De toekomst? De bestuurder komt in een geluidsdicht doorzichtig hokje te zitten met zachtjes op de achtergrond, vooraf ingestelde radio, zonder asbak, drankje of iets te knabbelen... Hokje vol met sensoren en op het moment dat de bestuurder verkeerd kijkt, zal de wagen gelijk afremmen...

wimwerf

Bericht door wimwerf » 24 okt 2007, 09:54

Nog meer uitleg nodig zie ik...

Wat wordt als strafbaar gezien..

Tijdens het rijden al bestuurder
"telefoon in de hand houden" of ie aan of uit staat
"telefoon tussen oor en schouder"
"telefoon aan de pols gemonteerd ondanks twee handen aan het stuur"

Tijdens deelname aan het verkeer (dus niet geparkeerd aan de zijkant :wink:
"telefoneren op de rijbaan ondanks dat je stilstaat"

Waarom heeft de wetgever gekozen voor het optreden van de mobiele telefoon in de hand houden en niet voor "als bestuurder tijdens het rijden telefoneren".

Heel simpel...omdat het eerste beter en vooral makkelijker te constateren is...de tweede kan ook zijn.."ja!..maar ik had mn telefoon alleen maar in mn hand tegen mn oor...ik was niet eens aan het bellen"

Voor de mensen die alleen maar roepen "ga boeven vangen etc etc..brandjes blussen etc etc"...

Verkeer kan gewoon niet vergeten worden...elk jaar meer dan 300 doden waarbij een partij gebruik heeft gemaakt van bovenstaand feit...

Tja....verkeer is een serieus iets...al wordt dat voor een groot deel hier gezien als een belemmering van leuke activiteiten...

Totdat ik terplaatse moeten komen om jou hoofd etc te stabiliseren en de brandweer je eruit moet komen knippen.."knip in de m3"..auw

Maar goed...we dwalen weer af... :wink:

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 24 okt 2007, 10:04

Iedereen denkt nu eenmaal anders en doet anders. En ja, ik bel ook als ik aan het rijden ben en ja ook wel eens met de telefoon aan me oor.

En iedereen die mij belt op het moment dat ik aan het rijden ben, vind mij meer afwezig dan dat ik niet zou rijden. Wat dus inhoud dat ik op dat moment meer met het verkeer bezig ben dan met het telefoongesprek.

Maar goed... Doordat veel mensen een telefoontje belangrijker vinden dan hun leven of dat van een ander, zullen ze inderdaad hun concentratie verleggen van verkeer naar gesprek.

Maar ook MET een handsfreekit zullen dit soort mensen meer met het gesprek bezig zijn dan met het verkeer. En gezien dat soort mensen ook met hun handen praten, ZELFS als ze aan de telefoon zitten, heeft zo'n handsfree kit dus ook totaal geen zin. Ze zijn nog steeds afgeleid, letten niet op het verkeer, hebben hun handen niet aan het stuur...

Neemt niet weg dat ik het verkeer zeer zeker wel serieus zie en neem, maar je moet het ook eens van de andere kant bekijken.

------>Mod edit, respectvol reageren aub.

BBVW
Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon

Bericht door BBVW » 24 okt 2007, 10:15

Nu ben ik toevallig vorige week aangehouden voor een gevalletje bellen achter het stuur.

De agent benadrukte nog dat hij mij pas aanwilde houden toen ik wegreed bij het stoplicht omdat ik toen aan het rijden was en daarvoor dus stilstond. Op het pv staat ook vermeld dat het ging om het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden. Maargoed, wat weet zo'n agent nou helemaal.

Michel P

Bericht door Michel P » 24 okt 2007, 10:22

Wim, mooi dat laatste voorbeeld, maar het gaat natuurlijk om het cashen....... een apel eten in de auto, een zakdoekje pakken, je zonnebril opzetten...... Zie de ID plicht waar niet aktief op zou worden gescheven, en zie de werkelijkheid....

Wat zijn nou 300 doden in een jaar door telefoneren of andere aktiviteiten die niet mogen/lees een reden zijn om te cashen. (vervelend voor de direkt betrokkenen, maar het leven gaat verder) Iedereen kiest toch zelf welke risico men neemt. Wellicht dat alle verkeersdeelnemers juist bewuster hun risico's afwegen. Kijk eens hoe roekeloos fietsers zich dagelijks door het verkeer bewegen, met de achterlijke gedachten dat de automobilist toch schuldig is.......... die fietsers gokken dagelijks toch vele malen meer dan een beller in de auto.....

Michel

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 24 okt 2007, 10:27

Michel Pol schreef:Wim, mooi dat laatste voorbeeld, maar het gaat natuurlijk om het cashen....... een apel eten in de auto, een zakdoekje pakken, je zonnebril opzetten...... Zie de ID plicht waar niet aktief op zou worden gescheven, en zie de werkelijkheid....

Wat zijn nou 300 doden in een jaar door telefoneren of andere aktiviteiten die niet mogen/lees een reden zijn om te cashen. (vervelend voor de direkt betrokkenen, maar het leven gaat verder) Iedereen kiest toch zelf welke risico men neemt. Wellicht dat alle verkeersdeelnemers juist bewuster hun risico's afwegen. Kijk eens hoe roekeloos fietsers zich dagelijks door het verkeer bewegen, met de achterlijke gedachten dat de automobilist toch schuldig is.......... die fietsers gokken dagelijks toch vele malen meer dan een beller in de auto.....

Michel
Juist!! En daar moet de regering ook eens wat aan gaan doen. De beschemde status af van fietsers en bromfietsers en voetgangers...

Hoevaak maak je wel niet mee dat een fietser een ongeluk veroorzaakt en dat de automobilist als schuldige word aangezien? Dat is in 9 van de 10 ongevallen met een "beschermde status" partij!

Zelfs als je wil fileparkeren en je staat stil naaste de wagen waar je achter wil staan en je ziet de fietser al komen, dus rijd je nog niet zodat hij er makkelijk langs kan en toch rijd ie tegen je aan, ben je alsnog fout!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 okt 2007, 10:45

Ik snap niet waar jullie moeilijk over doen. Bellen in de auto verpietert je consentratie. Mensen die midden op de weg stilstaan om de bellen mogen ze een waarschuwing/bekeuring geven.

Als je geparkeerd staat heeft niemand er last van, duh.

Ik maak zo vaak mee dat bellende mensen, handsfree of niet, gevaarlijke acties maken in het verkeer. Maar ook moeders die de spiegel op 't kroost op de achterbank hebben gericht en daar voortdurend naar kijken (en zo 10 jaar geleden een vriend van me dood reed...), mensen die druk in gesprek zijn en oogcontact houden daarbij en zo niets van het overige verkeer meekrijgen, mensen die lezen*, kaartlezen, een TomTom voor hun snufferd op het raam plakken etc.

Opbokken met al die lui! :lol:

Mooi voorbeeld:
* lekker lezen
(en nee ik zat niet achter het stuur toen ik die foto maakte, hier wel:
Kat achter het stuur
Levensgevaarlijk! :wink:

Marc R

Bericht door Marc R » 24 okt 2007, 10:53

Wim ik ben toch blij dat je ondanks je "aparte" status ongetwijfeld hier,uitleg wil geven over hetgeen de staat bij ons weggraait met als reden elke keer weer de verkeersveiligheid.

Natuurlijk is het zo dat er met veel maatregelen resultaat geboekt wordt maar ben je nou zelf als politieman(ik maak dat op uit je bericht) ook echt overtuigd dat bepaalde maatregelen ook daadwerkelijk voor de veiligheid in zijn gesteld en niet met het oog op lekker snel geld graaien?

Ik noem mobiele flits(graai) teams?

Dat vraag ik me wel eens af.

Michel P

Bericht door Michel P » 24 okt 2007, 11:08

Marc, de verkeerspolitie krijgt er alleen maar excusses bij, nu is het miliue het stokpaardje aan het worden, uitstoot door te hard rijden, we wisten natuurlijk al dat bermgraaien lang de autobaan, welke de meest veilige plek is om als automobilist te vertoeven, eigenlijk geen plek is om de 3 poot in de berm te planten, maar een tukkie doen of de leesmap lekker door spitten terwijl de kassa rinkelt, ja wie wil dat nou niet....... :twisted:

@Dennis, de bon is onderweg, onder het rijden spelen met de poes........... :lol: (pracht foto)

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 okt 2007, 11:16

Ja dat arme beest (is helaas ontsnapt... ) zat echt te hyperventileren tijdens de verhuizing van Utrecht naar Rotjeknor. Toen maar op schoot genomen. Bij 140 trok ie deze bek, vond ik wel een foto en boete waard. :lol:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 24 okt 2007, 11:24

Bedankt voor de info.
En de reacties.
:wink:

wimwerf

Bericht door wimwerf » 24 okt 2007, 11:58

@Marcrs4...

De meeste flitsteams langs grote wegen zijn verkeershandhavingsteams..
Dat zijn BOA's (bijzondere opsporingsambtenaren lees beperkte opsporingsambtenaren) die alleen maar met die specifieke taak bezig zijn..

Net zoals parkeerbeheer...puur voor de geparkeerde auto's en nog wat rand verkeerszaken (rood licht etc)..

Tja...bekeuren is maar een klein aspect van mijn werk...ik moet er 105 per jaar schrijven...veruit de meeste zijn opgegaan aan fietsers zonder verlichting (niet aan of niet werkend of niet aanwezig)..

Vind ik het altijd nodig om te bekeuren..eehh..nee..vind ik het altijd leuk..ook niet...maar sommige mensen solliciteren er gewoon naar..

Dat de bonnen industrie de overheid veel geld oplevert...jazeker..
Maar dat veruit de meeste agenten tegen het einde van het jaar hun quotem nog moeten halen zegt eigenlijk wel iets dat ze liever ook niet altijd schrijven..en dat ze doorgaans met andere dingen bezig zijn..

Denk aan...donuts eten, tv kijken, koffie leuten etc etc..(zal jullie voor zijn.. :P )

Rudie Kawa
Auto: A5 SB, 993, 330ci, Ducati 1098

Bericht door Rudie Kawa » 24 okt 2007, 12:02

Deelnemen aan het verkeer brengt gewoon een risico met zich mee. Verkeersdoden naar 0 brengen is gewoon een illusie.

Met de komst van de mobieltjes is het aantal verkeersdoden toch niet gestegen? Dan kan je dat ook niet als reden aanwijzen. Mensen vinden altijd wel wat om zich door te laten afleiden. Gewoon easy money, niet meer en niets minder!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 okt 2007, 12:10

Nou ik vind er wel wat voor te zeggen.

Ga eens achter 1 rijden die aan het bellen is, meestal 20 km/u onder de limiet, van de ene kant naar de andere kant slingeren enz. Worden ze gebeld moeten ze meestal ook al hun zakken nog nazoeken enz, kloten om die GSM uit je broekzak te vissen.

Kijk je kan zeggen dat een bekeuring voor bellen terwijl je stil staat kinderachtig is, maar zeggen dat wel of niet bellen achter het stuur niks uit maakt is ook je kop in het zand steken imho.

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 24 okt 2007, 12:24

Bert ///M3 schreef:Nou ik vind er wel wat voor te zeggen.

Ga eens achter 1 rijden die aan het bellen is, meestal 20 km/u onder de limiet, van de ene kant naar de andere kant slingeren enz. Worden ze gebeld moeten ze meestal ook al hun zakken nog nazoeken enz, kloten om die GSM uit je broekzak te vissen.

Kijk je kan zeggen dat een bekeuring voor bellen terwijl je stil staat kinderachtig is, maar zeggen dat wel of niet bellen achter het stuur niks uit maakt is ook je kop in het zand steken imho.
Daar heb je helemaal gelijk in. Lees ook wat ik er neer gezet heb. :wink:
Maar goed... Doordat veel mensen een telefoontje belangrijker vinden dan hun leven of dat van een ander, zullen ze inderdaad hun concentratie verleggen van verkeer naar gesprek.

Maar ook MET een handsfreekit zullen dit soort mensen meer met het gesprek bezig zijn dan met het verkeer. En gezien dat soort mensen ook met hun handen praten, ZELFS als ze aan de telefoon zitten, heeft zo'n handsfree kit dus ook totaal geen zin. Ze zijn nog steeds afgeleid, letten niet op het verkeer, hebben hun handen niet aan het stuur...
Ik praat het bellen achter het stuur ook niet goed. Ja, ik maak mezelf er ook wel eens schuldig aan. Maar ik houd me dan meer bezig met het verkeer dan met de telefoon. 9 van de 10 keer zeg ik dan ook alleen dat ik terug bel zodra ik stil sta of dat ze me later moeten terug bellen.

Marc R

Bericht door Marc R » 24 okt 2007, 12:27

wimwerf schreef:@Marcrs4...

De meeste flitsteams langs grote wegen zijn verkeershandhavingsteams..
Dat zijn BOA's (bijzondere opsporingsambtenaren lees beperkte opsporingsambtenaren) die alleen maar met die specifieke taak bezig zijn..

Net zoals parkeerbeheer...puur voor de geparkeerde auto's en nog wat rand verkeerszaken (rood licht etc)..

Tja...bekeuren is maar een klein aspect van mijn werk...ik moet er 105 per jaar schrijven...veruit de meeste zijn opgegaan aan fietsers zonder verlichting (niet aan of niet werkend of niet aanwezig)..

Vind ik het altijd nodig om te bekeuren..eehh..nee..vind ik het altijd leuk..ook niet...maar sommige mensen solliciteren er gewoon naar..

Dat de bonnen industrie de overheid veel geld oplevert...jazeker..
Maar dat veruit de meeste agenten tegen het einde van het jaar hun quotem nog moeten halen zegt eigenlijk wel iets dat ze liever ook niet altijd schrijven..en dat ze doorgaans met andere dingen bezig zijn..

Denk aan...donuts eten, tv kijken, koffie leuten etc etc..(zal jullie voor zijn.. :P )
Goed,

Verkeershandhavingsteams zegt in feite al genoeg he,das een schuilnaam voor "wij zorgen wel dat jullie doen wat wij willen,anders ga je op de bon".
mijn persoonlijke mening is dat de teugels TE strak worden aangetrokken hier in Nederland.

Ik kijk vaak naar Dld waar er relatief gezien niet meer doden vallen omdat de limiet op sommige plaatsen er gewoonweg niet is qua snelheid.
Daar let men wel 3x op voordat ze zonder te kijken met het vingertje op de richtingaanwijzer naar links knallen.(zoals veel domme koeien hier)

Sander S.

Bericht door Sander S. » 24 okt 2007, 13:08

hehe,

ben benieuwd wat een agent zegt als hij mij betrapt terwijl mijn vriendin bezig is met een uitstekende BJ. Ik heb iig 2 handjes op het stuur :P

Plaats reactie