Onderstel GTT

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Kasteel

Onderstel GTT

Bericht door Kasteel » 17 mar 2006, 20:26

Kreeg laatst de aanbieding van een mede-forummer voor een AST-onderstel voor mijn gtt. Ik heb er een tijdje over na zitten denken, maar toch steeds weer twijfel ik over de aanschaf van een ander onderstel, bang er toch op achteruit te gaan en het feit dat ik persoonlijk nooit met dat onderstel heb gereden. Opzich ben ik ook niet zo van een tweedehands onderstel, maar weet van dit onderstel dat het dusdanig weinig km's heeft gereden (<2000km), dat dat geen probleem mag zijn.

Ik ben niet geboren op een circuit en verblijf er ook niet dagelijks, maar ik wil best wat minder comfort als ik daar tijdens het 'uitlaten' van de auto maar genoeg voor terug krijg.

De voordelen van ander onderstel die me bekend zijn:
- strakker sturen
- afstelmogelijkheden waarmee het naar wens in te stellen is
- minder overhellen

De nadelen:
- het std onderstel van gtt schijnt voor dagelijks gebruik toch wel een hele goede te zijn
- minder comfortabel, maar daar hecht ik niet zo gek veel waarde aan (ast is niet echt knetterhard)
- met het std onderstel kan je heel goed voelen wat de auto doet

Weet dat genoeg mensen hier een gtt hebben gehad en de meeste zullen wel voor deze overweging hebben gestaan ;).

Misschien tips suggesties?

Tomaz

Re: Onderstel GTT

Bericht door Tomaz » 17 mar 2006, 21:41

Kasteel schreef:
Ik ben niet geboren op een circuit en verblijf er ook niet dagelijks, maar ik wil best wat minder comfort als ik daar tijdens het 'uitlaten' van de auto maar genoeg voor terug krijg.

De voordelen van ander onderstel die me bekend zijn:
- strakker sturen
- afstelmogelijkheden waarmee het naar wens in te stellen is
- minder overhellen

De nadelen:
- het std onderstel van gtt schijnt voor dagelijks gebruik toch wel een hele goede te zijn
- minder comfortabel, maar daar hecht ik niet zo gek veel waarde aan (ast is niet echt knetterhard)
- met het std onderstel kan je heel goed voelen wat de auto doet.
Als je graag strakker wil sturen zou ik eerder achterop hardere rubbers (Powerflex oid) nemen en goede verlagingsveren rondom (Eibach oid). Ik heb zelf een Subaru groep N. rubberset achterop en rondom Eibach veren en dat bevalt me uitstekend.
Instelbare onderstellen zijn leuk, vooral de draaiknopjes zijn cool maar ik ken weinig mensen die dat soort materiaal écht kunnen afstellen (krijg je de afstelgegevens erbij?). Bedenk eerst welke hardheden en hoeveel rake je wilt op je auto voor je gaat instellen. In de meeste gevallen is een niet-instelbare set van goede kwaliteit beter.

AST zie je niet zo gek vaak op Subaru´s, Intrax zie je veel vaker, mede omdat de service beroemd is. Voor écht serieus circuitwerk zijn beide merken niet wat je zoekt. Ikzelf zou eerder voor de hardere rubbers en de verenset gaan omdat die een stuk goedkoper zijn en waarschijnlijk betrouwbaarder/doeltreffender dan een complete instelbare set.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 17 mar 2006, 22:23

Op SCN bied Arend een STi VI onderstel aan, Dat is een zéér goede optie :idea:
Stukken beter dan standaard Gtt onderstel, Maar niet mega laag of knetterhard.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 18 mar 2006, 01:24

@ Tom
De set komt van iemand die zich daar wel degelijk mee heeft bezig gehouden en ik zou ding dan laten afstellen bij bijv. Pitbox, die knopjes doen me dan ook niet zo veel, want daar ga ik ws toch nooit aan zitten.
Rubberset heb ik idd al vaker goede dingen over gehoord, is zeer zeker het overwegen waard.
M.b.t. die verenset, bij mij vorige auto ging zo'n beetje alles erop achteruit dankzij de veren, maar bijv. Eibach veren zouden dus wel aan te raden zijn?

@ Stefan
Klinkt idd als een hele leuke set, maar ik ga er eigenlijk van uit dat dat STI onderstel wel vele malen duurder uit zal vallen dan deze (zo niet mag Arend me altijd pb'en); de prijs van deze set is vergelijkbaar met een goede verenset ;).

Tomaz

Bericht door Tomaz » 18 mar 2006, 09:52

Als je slechte kwaliteit veren koopt kan je zomaar een hoop van de onderstel capaciteiten om zeep helpen. Niet doen dus, gewoon wat meer geld uitgeven aan kwaliteits veren zoals Eibach.

Je zegt trouwens dat je de set in laat stellen bij Pitbox, maar waarom zou je dan een instelbare set kopen als je daar zelf niet om geeft? Zijn alleen meer mogelijkheden die meer kosten en eerder kapot kunnen gaan.

Hielke

Bericht door Hielke » 18 mar 2006, 11:43

Het standaard onderstel van de GTT is magistraal goed.

Als zo'n standaard onderstel wat km's heeft gehad gewoon weer originele nieuwe schokbrekers monteren. Ben je kritisch vwb de wegligging ook de wielophangingsrubbers laten vervangen.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 18 mar 2006, 12:58

Een aantal jaar geleden de Subaru Club instructie gegeven op de Nordschleife. Heb toen met veel verschillende onderstellen kunnen rijden. Kwam elke keer weer tot de conclusie dat het standaard onderstel simpelweg het best was.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 mar 2006, 13:23

Met Subaru's veel meegereden tijdens driftdagen, ook ik zeg: std is goed spul. Dus de tip van Hielke om de boel te vervangen door originele spullen, is een goeie.

De STI van Martijn had enorm veel last van een rare deining/onbalans op de Duitse Autobahn. Heel erg irritant en storend. Verder wel een fijn onderstel, maar je moet er wel mee naar Pitbox inderdaad voor de finetuning.

Hielke

Bericht door Hielke » 18 mar 2006, 13:55

Kasteel, de heilige orde 'betweet' heeft gesproken.

Doe er je voordeel mee :lol:

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 18 mar 2006, 15:08

Kasteel schreef: @ Stefan
Klinkt idd als een hele leuke set, maar ik ga er eigenlijk van uit dat dat STI onderstel wel vele malen duurder uit zal vallen dan deze (zo niet mag Arend me altijd pb'en); de prijs van deze set is vergelijkbaar met een goede verenset ;).
Zal ik dan maar zo vrij zijn om te vragen wat je voor dat AST onderstel moet betalen?
Het STi onderstel zal je waarschijnlijk ook positief verrassen kwa prijs :wink:

En zoals hierboven verteld, Als je toch niet gaat "spelen" met hardheid etc. Kan je beter voor een vast onderstel kiezen :idea:

Plaats reactie