MX5 Cup (Zomeravondcompetitie)

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

MX5 Cup (Zomeravondcompetitie)

Bericht door Dennis Cavallino » 16 okt 2007, 16:01

MaX5 perspresentatie met zilveren rand

[img:550:360]http://www.pittalk.nl//uploads/DNRT-MX5_Race_2.JPG[/img]
Waaarrrr zijn de pitspoezen?!?!!?

Zondag 6 oktober bleek een zeer geslaagde dag voor het team van het MaX5 Racing Kampioenschap. De druk bezochte perspresentatie, met de onthulling van de eerste MaX5 racewagen, beloofde veel goeds voor de toekomst van deze nieuwe klasse. Zonder een testkilometer gereden te hebben won de racewagen zelfs de tweede plaats in de koppelrace later op de dag.

Om kwart voor een ’s middags was het zover. In de pitstraat van circuitpark Zandvoort werd het kersverse MaX5 Racing kampioenschap aan pers en publiek voorgesteld. Hoogtepunt tijdens de presentatie was de onthulling van de MaX5 racewagen geprepareerd door het team van Hoogwerf Motorsport.
Tijdens het Endurance race evenement van de D.N.R.T. wisten veel coureurs, publiek en pers de weg naar de presentatie te vinden. Het betaalbare concept met de Mazda MX5 kon rekenen op veel positieve reacties in de pitstraat.

Huub Vermeulen, organisator van de D.N.R.T. evenementen, stelde voor om de Mazda MX5 ’s middags in te zetten tijdens de koppelrace. In deze races worden twee teams uit diverse klassen aan elkaar gekoppeld. Een team uit een snelle klasse en een team uit een langzamere klasse strijden samen tegen andere gekoppelde teams. Om de dertig minuten wisselen de twee teams elkaar af op de baan, verspreid over een periode van twee uur.

De Max5 racewagen had tot dit verzoek nog geen meter afgelegd maar stond onverwacht aan het debuut van zijn racecarrière. Het team van Hoogwerf Motorsport werd gekoppeld aan het team van Jadbalja 1 dat uitkomt in de klasse voor de snelle Saker sportscars. Met een nog niet optimale afstelling en veel strijdlust reden Micky en Yardy Hoogwerf de MX5 1.6 NA rond over het duinen circuit. Samen met de Saker nummer 102 eindigden zij uiteindelijk op de tweede plaats!

Meer informatie over het reglement en het bestellen van onderdelen is te vinden op: www.max5racing.nl

Knot

Bericht door Knot » 17 okt 2007, 07:58

Zijn lekker kleine en lichte wagentjes, dat wel.

Tristan

Bericht door Tristan » 17 okt 2007, 09:01

Deed ook mee met de koppelrace. Leuke auto's zijn die Mazda's, licht, RWD.

Overigens was ik 8e geworden, samen met een Volvo 360 geen Modena.

RobS

Bericht door RobS » 17 okt 2007, 09:19

Ik volg dit al een tijdje en wordt denk ik een erg leuke en vooral betaalbare klasse.

MX5T

Bericht door MX5T » 05 nov 2007, 11:36

Ook hier maar even geplaatst

Testrit MaX5-Hoogwerf-versie: Samenvatting: veel amusementspotentiëel

Vandaag dus voor mij enkele ronden degustatie met de zeer vakkundig opgebouwde MaX5 van de familie Hoogwerf........erg aardige en enthousiaste mensen, die ik langs deze weg nogmaals wil bedanken voor de geboden gelegenheid.

Vanwege de enorme drukte met allerlei vooral in BRL-auto's rondvliegende schoonmoeders was het gebruik van de spiegels zeer noodzakelijk om de mx5 weer heel in te leveren. Er werd met die schoonmoeders soms, begrijpelijk bij de gemiddelde schoonmoeder, wel serieus hard rondgegaan. Daardoor waren ideale lijnen soms al bezet maar de testrit gaf een goede indruk van de mogelijkheden van de auto. Echte rwd-fun die nog wat verhoogd kan worden door banden met iets minder grip waardoor de levendigheid van de auto zeker toeneemt.
Voldoende soepele motorkarakteristiek waardoor veel schakelen niet persé nodig is, soepel schakelen. Remmen en sturen voelden direct vertrouwenwekkend aan. De uitgebreide rolkooi verstijfd de body merkbaar en de auto is lekker licht (onder de 850 kg drooggewicht). Topsnelheid op het rechte eind zonder slipstream 161 kmu wat voldoende is voor de snelheidsbeleving.
Nog wat experimenteren met de onderstelafstelling en rembalans en dan heb je inderdaad voor relatief weinig geld een echte ongecompliceerde racer.
Zeker een aanrader voor mensen die met een laag budget cq weinig sleutelwerk eens een rwd met en tussen een stel gelijkgestemden op de limiet willen rijden

Michel P

Bericht door Michel P » 05 nov 2007, 12:00

Ton,

Doe eens een uitgebreider verslag van dit ritje en een analyse van de auto en de mogelijkheden. Trek de paralel eens door naar het grote voorbeeld van de MX5 de lotus Elan. (eventueel in een nieuw te openen topic)

Ik heb wel eens meegereden in een Elan, en heb daar een zwak voor. MX5 is de betrouwbare moderne clone.

Michel

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 nov 2007, 13:30

Aan wat voor rondetijden moet je bij dit soort karretjes denken? 161 op het rechte stuk is niet veel, maar hoe hard rij je bijvoorbeeld op Bos uit?

Tristan

Bericht door Tristan » 05 nov 2007, 13:36

Bert ///M3 schreef:Aan wat voor rondetijden moet je bij dit soort karretjes denken? 161 op het rechte stuk is niet veel, maar hoe hard rij je bijvoorbeeld op Bos uit?
Tijden van de E30 halen ze niet. Dus denk rond de 2:10? (gokje)

JeroenT

Bericht door JeroenT » 05 nov 2007, 13:49

MIX schrijft,

16 October 2007 om 18:50
Heb erin gereden. Om precies te zijn 180km einde rechte stuk remmen bij een meter of 80 afhankelijk van de lef.. Rondetijd zandvoort begin dit jaar 2.10.8
En de smile als je eruit komt omdat je weer eens licht overstuurd de marlboro uitkomt: onbetaalbaar
http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/ ... mazda-max5

Tristan

Bericht door Tristan » 05 nov 2007, 13:54

Goed gegokt. :wink:

RobS

Bericht door RobS » 05 nov 2007, 14:14

JeroenT schreef:
MIX schrijft,

16 October 2007 om 18:50
Heb erin gereden. Om precies te zijn 180km einde rechte stuk remmen bij een meter of 80 afhankelijk van de lef.. Rondetijd zandvoort begin dit jaar 2.10.8
En de smile als je eruit komt omdat je weer eens licht overstuurd de marlboro uitkomt: onbetaalbaar
http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/ ... mazda-max5
Beetje treurige discussie maar inderdaad goed gegokt Tristan :)

MX5T

Bericht door MX5T » 05 nov 2007, 22:26

Michel Pol schreef:Ton,

Doe eens een uitgebreider verslag van dit ritje en een analyse van de auto en de mogelijkheden. Trek de paralel eens door naar het grote voorbeeld van de MX5 de lotus Elan. (eventueel in een nieuw te openen topic)

Ik heb wel eens meegereden in een Elan, en heb daar een zwak voor. MX5 is de betrouwbare moderne clone.

Michel
Veel uitgebreider dan het bovenstaande verslag gaat voor mij niet het was gewoon niet verantwoord om de limieten in elke bocht te benaderen vanwege de drukte. Bovendien wilde ik de auto na 4 rondjes persé onbeschadigd teruggeven waardoor er ook enige reserve moest ingebouwd worden.
Een auto toont zijn ware karakter soms pas wanneer er echt op/over de limiet gereden wordt en dat deed ik nu niet. Ik heb ook geen idee van rondetijden en snelheden. De topsnelheid werd me later verteld door hr Hoogwerf senior omdat er een snelheidsscherm op het rechte eind stond.
Ik kijk enkel op de toerenteller en temp.meter als er gelegenheid is dus snelheid Bos Uit heb ik ook geen idee van, maar met deze bandengrip kom je vermogen tekort om hier je hartslag te verhogen.
Als in de korte rijtijd niets tegenvalt dan betekent dat, voor mij in ieder geval, dat de auto redelijk bij me past (of ik pas me redelijk aan de auto aan). Het belangrijkste wat me opviel was dat de achterkant duidelijk minder grip had dan de voorkant waardoor je toch een gewenningsperiode nodig hebt om max. attack te rijden (ik ben nu eenmaal geen drifter. Was het mijn auto geweest dan had ik wat tijd gespendeerd aan wat kleine wijzigingen) maar kennelijk hadden de Hoogwerfbroeders hier geen probleem mee.

Zoals eerder gezegd biedt deze auto voor een relatief laag budget veel driving-fun en zal met name op een natte baan de rwd-liefhebbers aanspreken.

Een vergelijking met een Elan is mi niet mogelijk. De verschillen tussen de auto's zijn ondanks de overeenkomsten gewoon te groot. Vergeleken met een Elan is een MX5 een redelijk moderne auto met op semi's tov een Elan relatief veel grip. De Elans met de bandjes van vroeger hadden een dwarsversnellingspotentiëel van ca 0,7-0,8g wat samen met de prachtige balans en de lagere snelheid het mogelijk maakte om vrijwel iedere bocht in een beheerste 4-wieldrift te nemen. Mischien kan dat met een MX5 ook wel als je de auto niet verlaagd en er smalle Wanli's onder legt, zeker het proberen waard 8)

RobS

Bericht door RobS » 03 jan 2008, 11:11

HAPPY NEW YEAR(s) RACE!

Allereerst de beste wensen namens het hele MaX5 racing team. Wij kijken enorm uit naar een leuk en sportief race jaar!
Het begint in ieder geval heel goed met twee engelse auto’s van team Keystone die wederom de reis naar Nederland maken om deel te nemen aan de Nieuwjaarsrace op 6 januari. Wil je deze dag tekst en uitleg over de cup, de auto, kosten etc. Meld je dan even in de pitbox herkenbaar aan Mazda vlag. Vanaf 1200u (start kwalificatie) ben je welkom. De race zal starten om 1500u en duurt tot 1900u in de avond. Spektakel is dus gegarandeerd. Zaterdag zijn we ook in de middag aanwezig bij de vrije trainingen.

(Voorlopige) AGENDA 2008
Op het eerste oog een drukke agenda maar in totaal zijn het 7 races in 2008 en als we het voor elkaar krijgen een event op de Nurburging Nordschleife. De laatste races zullen of sprint of endurance zijn. Dit is even afhankelijk van het aantal deelnemers. Reeds bevestigd is een sprint race op Silverstone met de Engelse MaX5. Over deelnemers gesproken: de teller voor race 1 staat op zes auto’s. We doen dit met een lange termijn visie en het aantal zal zeker nog flink groeien. Het kan zijn dat het de race Zandvoort augustus vervalt mocht dat dicht op Silverstone volgen.

[IMG:469:483]http://i2.tinypic.com/6ww91y8.jpg[/img]

Banden en Test days
Na een uitgebreide test op Zolder in december is er goed gekeken naar de banden voor komend seizoen. Gekozen is voor het merk Hankook en hun ultra sport band de RS-2. Geen full race band en vergelijkbaar met de Toyo waarmee in Engeland gereden wordt. De prijs van deze band is extreem gunstig en de band past goed bij het karakter van de MX-5.
TEST DAYS: Wil je de MaX5 graag eerst nog eens proberen voor je beslist. In januari en februari plannen we nog Proef Rijden, meld je aan via micky@max5racing.nl

VLA

Bericht door VLA » 03 jan 2008, 11:17

Erg cool dit.. de MX5 is een erg leuk karretje.

VLA

Re: MX5 Cup (Zomeravondcompetitie)

Bericht door VLA » 28 aug 2009, 23:30

zag deze op autoweek langskomen, blijft een leuke en betaalbare klasse, 3500 euro per jaar zegt ie (buiten de auto + licentie om)

http://www.autoweek.nl/video/1469/AutoW ... e-MaX5-cup" onclick="window.open(this.href);return false;

RJay

Bericht door RJay » 28 aug 2009, 23:50

Heb er vorig jaar ook in eentje proefgereden, ook de Hoogwerf Max5, met de vaste stoel zodat ik amper voldoende bij de pedalen kon *heeft erg korte pootjes*
Maar desalniettemin zijn het erg leuke autootjes, veel stijver dan ik verwacht had en ik vind dan ook zeker dat advan's of r888's niet zouden misstaan onder deze auto's.
Wel heerlijk smijten, het is niet moeilijk om ze om te gooien. :mrgreen:

JohanH

Bericht door JohanH » 29 aug 2009, 09:23

Zoals in het artikel ook vermeld staat rijden ze met goedkope banden om de kosten binnen proportie te houden R.J. Redelijk veel aan de auto is standaard gebleven, dus het komt vooral op de rijderskwaliteiten neer. Ze hebben nu zeven deelnemers meen ik, volgend jaar verwachten ze 12.

Wat foto's van het vorige seizoen (ben helaas dit seizoen nog niet langs geweest :oops:)
Nieuwjaarsrace Zandvoort 2009, alleen de Hoogwerf MaX5.
Afbeelding

Afbeelding

En een aantal deelnemers van het vorige seizoen toen ze met 3 auto's reden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ErikS

Bericht door ErikS » 29 aug 2009, 10:16

Toch wel kicken,

Open racen maar geen vliegen in je smoel;)

Lijkt me echt een leuke cup op aan mee te doen......
Budgettechnisch ook erg interressant! :hmmm:

VLA

Bericht door VLA » 30 aug 2009, 20:28

Erik Stoffelsen schreef:Toch wel kicken,

X2, en zijn zoiezo leuke auto's voor andere trackdays of de nurburgring. Als je zoiets met een paar man zou doen (of met een paar goede sponsors) dan is het allemaal goed te betalen voor iemand die wel graag wil rijden/racen, maar niet veel geld heeft.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 30 aug 2009, 20:45

En voor de langeren onder ons: met open dak pas je ook > 1.90 in een MX5 :df: Leuke karretjes om te rijden !

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 02 sep 2009, 00:10

Dan moet je wel het stuur vervangen anders kom je echt met je stelten in de weg te zitten. Maar kan wel inderdaad.

Leuke cup, maar als het toch open moet zou ik ook die klasse met die caterham-achtigen overwegen, sneller, puurder en niet zo heel veel duurder. Alleen iets minder ruimte voor sponsor-stickers :blabla: .

BrianV

Bericht door BrianV » 02 sep 2009, 08:56

Een Kaas zaak in putten kan wel als sponser door het leven gaan :mrgreen: .

ErikS

Bericht door ErikS » 02 sep 2009, 09:58

BrianV schreef:

Een Kaas zaak in putten kan wel als sponser door het leven gaan :mrgreen: .

Tja, dat zóu kunnen.
Zodra dat mijn eigen zaak is dan komt dat nog wel..... :mrgreen:

Plaats reactie