Juridisch vraagje: Taakstraf of zitten?
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Juridisch vraagje: Taakstraf of zitten?
Ik was september vorig jaar getuige bij een aanrijdinkje in een optrekkende file in Amsterdam-West. Daarom was ik gisteren in een pompeus gerechtsgebouw 'somewhere' in Amsterdam om daar te getuigen. Politierechter(mooie dame rond de 40) en Officier(minder mooi vrouwspersoon maar wel 'lief') gaf de schuldbekennende aanrijder 250,- euro boete en 20 uur taakstraf. Dat had hij liever dan 10 dagen 'zitten'.
Ik dacht bij mezelf:
20 uur met minderbedeelden werken of schoffelen= 2, 5 werkdag
10 dagen zitten, wat kost dat de staat wel niet?
Mijn vraag is dus duidelijk denk ik.
Als hij ervoor gekozen had om te zitten, was de 'staat' duurder uitgeweest lijkt mij.
Ilija, Peter e.a?
Ik dacht bij mezelf:
20 uur met minderbedeelden werken of schoffelen= 2, 5 werkdag
10 dagen zitten, wat kost dat de staat wel niet?
Mijn vraag is dus duidelijk denk ik.
Als hij ervoor gekozen had om te zitten, was de 'staat' duurder uitgeweest lijkt mij.
Ilija, Peter e.a?
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Re: Juridisch vraagje: Taakstraf of zitten?
Zeer zeker. Zoals je zelf al aangaf. 20 uren taakstraf is slechts 2,5 dagen werken. 10 dagen zitten bezorgd de staat inderdaad veel meer kosten. Eten/drinken, vervoer van en naar het gevang, bewaarders die heb in de gaten houden, en alles wat ik vergeet. Misschien ook wel belangrijk is, dat hij weer zo'n kostbare cel bezet houdt, waar eigenlijk 'echte' criminelen moeten zitten!!Robin schreef:
- Peter Tunissen
Net wat Mark zegt inderdaad.
Maar vaak wordt een hechtenis of gevangenisstraf dan als stok achter de deur gebruikt; als iemand niet meewerkt aan zijn taakstraf moet hij dan alsnog zitten (zoals die ex-rechter in Groningen dus afgelopen week).
De verdachte mag overigens kiezen omdat werkstraffen ooit officieel afgeschaft zijn in Nederland en dus nu alleen nog maar met medewerking van de verdachte opgelegd kunnen worden (die moet er zelfs expliciet om vragen dacht ik).
Maar vaak wordt een hechtenis of gevangenisstraf dan als stok achter de deur gebruikt; als iemand niet meewerkt aan zijn taakstraf moet hij dan alsnog zitten (zoals die ex-rechter in Groningen dus afgelopen week).
De verdachte mag overigens kiezen omdat werkstraffen ooit officieel afgeschaft zijn in Nederland en dus nu alleen nog maar met medewerking van de verdachte opgelegd kunnen worden (die moet er zelfs expliciet om vragen dacht ik).
-
- Auto: Fun Damn Mentally
OK. Ik was getuige en de aanrijder werd imho relatief te zwaar bestraft(ik zat er als eerste auto achter/naast en de beide karren hadden geen schrammetje.Was zo'n 5kmh botsinkje. Voorste bestuurder stapt WOEST uit en na wat kort gepraat tussen 'slachtoffer'en aanrijder reed aanrijder weg. Damagnie.nl. Maar de aanrijder was blij dat 't met een sisser afliep en dat ie z'n rijbewijs mocht houden.
8)
verder nog 2 omwonenden/getuigen (vrouwen) die een ENORME KNAL hoorden.(schade 0) Hun 'verhaal'(ze waren niet aanwezig op de zitting) werd meer 'geloofd' door officier + rechter dan mijn verhaal... Vrouwen onderling en auto's. LOL
verder weeer een leerzame dag gehad en nu zag ik de enorme gerechtsgebouwen en de 250,- p/u kostende advocaat van de gedaagde een verhaaltje houden.Ging een hoop nergens over imho. Mijn dag naar de sodemieter qua heen en terugrit, kost een hoop $$$$ dat complete verhaal.....
8)
verder nog 2 omwonenden/getuigen (vrouwen) die een ENORME KNAL hoorden.(schade 0) Hun 'verhaal'(ze waren niet aanwezig op de zitting) werd meer 'geloofd' door officier + rechter dan mijn verhaal... Vrouwen onderling en auto's. LOL
verder weeer een leerzame dag gehad en nu zag ik de enorme gerechtsgebouwen en de 250,- p/u kostende advocaat van de gedaagde een verhaaltje houden.Ging een hoop nergens over imho. Mijn dag naar de sodemieter qua heen en terugrit, kost een hoop $$$$ dat complete verhaal.....
Laatst gewijzigd door Robin op 04 okt 2007, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Ben ik niet met je eens Rob, Veel mensen interesseren die 'rot'centen helemaal niets. Ookal hebben ze er niet eens zo veel van. Een celstraf werkt vaak meer door op iemand, ik denk dat 10 dagen zitten nogal wat meer inpact heeft dan een geldboete betalen die je 2 dagen later weer bent vergeten. 10 dagen zitten werkt ook nog wel even na.....Rebel schreef:Taakstraf inderdaad. Em de geldboetes mogen ook omhoog.
In de beurs doet het vaak pijn bij sommige mensen.
- RVV
Taakstraf word qua impact vaak onderschat.. 20 uur taakstraf is 2.5 dag werken.
Maar in de praktijk pakt het vaak wat anders uit. want als je naast die taakstraf ook nog een gewone baan hebt, andere familaire verplichtingen ed.. je moet er nog heen, je moet terug.. taakstraf loop je ook niet van de daken te schreeuwen.. meeste mensen zullen zich er voor schamen.
Maar in de praktijk pakt het vaak wat anders uit. want als je naast die taakstraf ook nog een gewone baan hebt, andere familaire verplichtingen ed.. je moet er nog heen, je moet terug.. taakstraf loop je ook niet van de daken te schreeuwen.. meeste mensen zullen zich er voor schamen.
-
Hangt denk ik van het werk dat je krijgt Rico. En of je nu 3 of 10 dagen vrij moet nemen... Ik denk dat de taakstraf dus expres veel korter duurt omdat ze cellentekort hebben?
Persoonlijk ben ik ook niet vies van werken, en zou ik me misschien zelfs wel vermaken om even een keer wat ander werk te doen en te ouwehoeren over alles wat niet belangrijk is.
Persoonlijk ben ik ook niet vies van werken, en zou ik me misschien zelfs wel vermaken om even een keer wat ander werk te doen en te ouwehoeren over alles wat niet belangrijk is.
- Bert ///M3
Taakstraf heeft misschien meer financiele gevolgen voor jezelf.
Als jij ondernemer bent, en tegen een loontje van zeg 75 euro per uur werkt verlies je wel ineens 1800 euro omzet in 3 dagen.
Of je bent 3 ATV dagen of een reeks overuren kwijt die je tijd voor tijd opnemen moet als je in loondienst bent.
Als je een werkeloze een taakstraf oplegt zal hij daar minder wakker van liggen denk ik.
Als jij ondernemer bent, en tegen een loontje van zeg 75 euro per uur werkt verlies je wel ineens 1800 euro omzet in 3 dagen.
Of je bent 3 ATV dagen of een reeks overuren kwijt die je tijd voor tijd opnemen moet als je in loondienst bent.
Als je een werkeloze een taakstraf oplegt zal hij daar minder wakker van liggen denk ik.
-
Robin even wat anders.
Getuige even naar amsterdam rijden. 335i 120km per uur verbruik 1 op 9 en vervangende verkoper voor in je zaak. Rekend u even mee......
Hoe zit dit krijg je dit vergoed of moet je dit als een goeie daad zien voor de overheid die ons overal mee naait. Want ik neem niet aan dat ze zeggen hier meneer popma u krijgt ook een deel van de boete. Echter een slachtofferhulp folder ligt evt voor u klaar bij de balie mijnheer popma.
Getuige even naar amsterdam rijden. 335i 120km per uur verbruik 1 op 9 en vervangende verkoper voor in je zaak. Rekend u even mee......
Hoe zit dit krijg je dit vergoed of moet je dit als een goeie daad zien voor de overheid die ons overal mee naait. Want ik neem niet aan dat ze zeggen hier meneer popma u krijgt ook een deel van de boete. Echter een slachtofferhulp folder ligt evt voor u klaar bij de balie mijnheer popma.
- GTRene
dat kan wel maar dan moeten ze met een percentage regeling werken zodat iedereen hetzelfde voelt in de beurs...Rebel schreef:Taakstraf inderdaad. Em de geldboetes mogen ook omhoog.
In de beurs doet het vaak pijn bij sommige mensen.
voorbeeld:
iemand die zeg 1000,-euro verdiend moet een boete van zeg 100,- euro betalen.
dan zou iemand die 10x zoveel verdiend dus zeg 10.000,-euro dus 1.000,-euro boete betalen.
dan praat je over gelijkheid van strafgevoel, althans dat is mijn mening en volgens mij heb ik wel eens gehoord dat ze een soortgelijk systeem al toepassen in sommige landen

-
@Bert: ik heb bijvoorbeeld vaste bedragen met m'n klanten. 3 dagen voor een ander werken heeft alleen gevolgen voor m'n nachtrust. Het werk moet toch ingehaald worden. Dat alles heb ik dan liever dan dat ik 10 dagen moet inhalen.
Boetes naar inkomen vind ik overigens onzin. Een op straat gegooid snoeppapiertje door een schoonmaakbedrijf laten opruimen wordt niet duurder als Bil Gates ipv Jan Appelboom de schuldige is.

Boetes naar inkomen vind ik overigens onzin. Een op straat gegooid snoeppapiertje door een schoonmaakbedrijf laten opruimen wordt niet duurder als Bil Gates ipv Jan Appelboom de schuldige is.
- GTRene
Daar ga je dus mis...dan denkt die Bill Gates van ow wat kan mij dat schelen en hup doet het nog eens want ach geld zat...maar als het via een percentage regeling gaat denk je wel 2x na voor je dat weer gaat doen...het gaat om het straf gevoel en corigeren met gepaste straf in die gevallen dus moet je hetzelfde voelen van de straf als die persoon die minder te besteden heeft...het gaat om de gestrafte niet om degenen die de troep moet opruimen.allen schreef: Boetes naar inkomen vind ik overigens onzin. Een op straat gegooid snoeppapiertje door een schoonmaakbedrijf laten opruimen wordt niet duurder als Bil Gates ipv Jan Appelboom de schuldige is.
- Franswa
- Auto: Megane 2RS & Clio 3RS
Inkomensafhankelijke boetes werken alleen als de overtreder op heterdraad betrapt wordt, niet bij bijvoorbeeld snelheidsbekeuringen. Dan zie ik het aantal zwervers en studenten wat een bekeuring krijgt behoorlijk stijgen.
Win-win situatie voor de rijke overtreder en student, de overtreder een lage boete en de student een extra zakcentje voor de bewezen diensten.

Win-win situatie voor de rijke overtreder en student, de overtreder een lage boete en de student een extra zakcentje voor de bewezen diensten.

- Bert ///M3
Idd.
Het is onzin dat iemand opeens een hogere boete voor 10 km te hard zou moeten krijgen als iemand met een lager inkomen.
Snap het punt wel, mensen die bovengemiddeld verdienen geven misschien geen fuck om boetes doe ik ook niet.
Maar aan de andere kant denk ik als dat dan zo oneerlijk is moeten mensen zelf maar zorgen dat ze meer geld verdienen makkelijk zat ipv lopen te zeiken.
Of nog een betere zwartwerkers kunnen rustig met 170 over de snelweg want die verdienen voor de belasting niks, dus betalen geen boetes??
Het is onzin dat iemand opeens een hogere boete voor 10 km te hard zou moeten krijgen als iemand met een lager inkomen.
Snap het punt wel, mensen die bovengemiddeld verdienen geven misschien geen fuck om boetes doe ik ook niet.
Maar aan de andere kant denk ik als dat dan zo oneerlijk is moeten mensen zelf maar zorgen dat ze meer geld verdienen makkelijk zat ipv lopen te zeiken.
Of nog een betere zwartwerkers kunnen rustig met 170 over de snelweg want die verdienen voor de belasting niks, dus betalen geen boetes??
- GTRene
nee de normale boetes die je voelt hanteren voor iedereen, zeg de boetes die nu gelden als uitgangspunt dus voor iedereen, maar vanaf daar degene die zeg zoveel procent meer verdiend dan een ondergrens zeg bv alles onder de 2.000,-euro netto betaald die ondergrens, en alles wat daar boven verdiend betaald dat percentage meer om de evenredige pijn in de knip te voelen en dus stof tot nadenken geeft...anders zou het ook onfair zijn, zeg iemand met 2.000,- betaald een boete van 200,-euro dat is 10% van zijn inkomen, dus iemand die 4.000,-euro verdiend betaald dan 400,-euro want een boete is er om boete te doen/voelen en zo is het evenredige deel betaald met bv de ondergrens vanaf 2.000,- als voorbeeld.
- Bert ///M3
In je portemonee voelen staat niet gelijk aan maandelijks netto inkomen.
Even een voorbeeldje.
Iemand die netto 3000 euro per maand verdient en aan vaste lasten 2500 euro per maand heeft zal dat harder voelen als iemand die 1500 netto verdient en 750 euro vaste lasten heeft.
Dus alleen daar loopt je theorie al spaak.
Of iemand die netto 3000 euro verdient en voor zichzelf een flatje huurt of iemand die netto 3000 euro verdient en een gezin met 4 kids onderhoud. Denk dat de eerste er miner wakker van ligt.
Even een voorbeeldje.
Iemand die netto 3000 euro per maand verdient en aan vaste lasten 2500 euro per maand heeft zal dat harder voelen als iemand die 1500 netto verdient en 750 euro vaste lasten heeft.
Dus alleen daar loopt je theorie al spaak.
Of iemand die netto 3000 euro verdient en voor zichzelf een flatje huurt of iemand die netto 3000 euro verdient en een gezin met 4 kids onderhoud. Denk dat de eerste er miner wakker van ligt.
-
"Goedemorgen meneer. Politie regio Noordholland. Bent u ondernemer of in loondienst? Mag ik dan uw jaarrekening 2006 en uw omzetcijfers tot en met september dit jaar? Dank u... U reed vandaag 20 km/u te hard en krijgt daarom een boete van 800 euri."
Afgezien dat ik het persoonlijk klinkklare onzin vind is het ook nog zorgen voor onnodig veel administratief werk.

Afgezien dat ik het persoonlijk klinkklare onzin vind is het ook nog zorgen voor onnodig veel administratief werk.
- GTRene
zo een onzin is het niet hoor...@Allen
als je 20% BTW betaald dus een belasting betaal je over 10,-euri 2,- euri en als je 10.000,-euro uitbesteed betaal je ook btw maar dan betaal je 2.000,- euro...is dat ook klinkklare onzin?
en als je loon "belasting" betaald wordt iedereen ook gelijk belast daar gaat het om...boete doen belasten, kijk vrijheidsberoving voelt voor een ieder gelijk rijk of arm, maar geld bedragen voelt niet voor iedereen gelijk, en dat mag best immers als je veel meer verdiend zou je ook veel meer uit kunnen geven, dat wat je al uitgeeft aan duuder of een luxer leven doe jezelf dat is je eigen keuze, en dan nog hou je netto veel meer over...
dus zeg alle belastingen bij elkaar op je loon(bruto) is 50% dan betaald iemand die 20.000,-bruto heeft 10.000,-euro belastingen en iemand die 100.000,-euro bruto verdiend ook maar 1 persoon ook 50% belasting maar in geld uitgedrukt is dat dan wel 50.000,-euro terwijl die persoon ook maar een mens is...is dat dan ook klinkklare onzin????
anyway ik laat het hierbij...ik geef maar een voorbeeld van boete en belasting in geld uitgedrukt dus ieder dezelfde belasting/boete gevoel geven.
René uit

als je 20% BTW betaald dus een belasting betaal je over 10,-euri 2,- euri en als je 10.000,-euro uitbesteed betaal je ook btw maar dan betaal je 2.000,- euro...is dat ook klinkklare onzin?
en als je loon "belasting" betaald wordt iedereen ook gelijk belast daar gaat het om...boete doen belasten, kijk vrijheidsberoving voelt voor een ieder gelijk rijk of arm, maar geld bedragen voelt niet voor iedereen gelijk, en dat mag best immers als je veel meer verdiend zou je ook veel meer uit kunnen geven, dat wat je al uitgeeft aan duuder of een luxer leven doe jezelf dat is je eigen keuze, en dan nog hou je netto veel meer over...
dus zeg alle belastingen bij elkaar op je loon(bruto) is 50% dan betaald iemand die 20.000,-bruto heeft 10.000,-euro belastingen en iemand die 100.000,-euro bruto verdiend ook maar 1 persoon ook 50% belasting maar in geld uitgedrukt is dat dan wel 50.000,-euro terwijl die persoon ook maar een mens is...is dat dan ook klinkklare onzin????
anyway ik laat het hierbij...ik geef maar een voorbeeld van boete en belasting in geld uitgedrukt dus ieder dezelfde belasting/boete gevoel geven.
René uit

- Bert ///M3