Bandensexperts?! Wel of niet banden met M0 of N0 codering?
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Bandensexperts?! Wel of niet banden met M0 of N0 codering?
Wie kan mij verder helpen?
Het uitkiezen van banden is al geen makkelijke keuze, maar nu zit ik met een specifieke vraag.
Wat merk je van het plaatsen van een M0 band (dus Mercedes-specificaties) of een N0 band (dus Porsche-specificaties) onder een Seat Leon V6?
Ik wil graag weer Conti's met de huidige bandenmaat en codering 225/45ZR17 91Y hebben, maar die zijn alleen nog te krijgen met M0 codering ...
Zelfde geldt voor Conti winterbanden, de TS 790 V in de maat 205/55R16, alleen dan met N0 codering ...
Wat is het verschil van deze banden ten opzichte van de series zonder M0 of N0 codering? Alleen de compound, of juist het karkas?
SteV6
Het uitkiezen van banden is al geen makkelijke keuze, maar nu zit ik met een specifieke vraag.
Wat merk je van het plaatsen van een M0 band (dus Mercedes-specificaties) of een N0 band (dus Porsche-specificaties) onder een Seat Leon V6?
Ik wil graag weer Conti's met de huidige bandenmaat en codering 225/45ZR17 91Y hebben, maar die zijn alleen nog te krijgen met M0 codering ...
Zelfde geldt voor Conti winterbanden, de TS 790 V in de maat 205/55R16, alleen dan met N0 codering ...
Wat is het verschil van deze banden ten opzichte van de series zonder M0 of N0 codering? Alleen de compound, of juist het karkas?
SteV6
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- funnyname
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01
Ik weet van de N-codering van Porsche dat dit gehomologeerde en aangepaste banden zijn.
Zo heb ik laatst niets vermoedend mijn banden laten plakken bij de Kwik-Fit, kom ik ze ophalen zegt die vent: "Eigenlijk hadden we ze niet mogen plakken, omdat het uitboren en in lijmen van de plug niet kan bij Porsche banden". Dus ik denk had dat dan gezegd toen ik ze gebracht had ...
Uit zijn verhaal bleek dat de N-codering banden verstevigd zijn met staaldraad (dit hebben sommige andere banden ook ..) voor een stijvere band.
Elders heb ik gelezen dat ze inderdaad ook een ander compound hebben.
Slecht kan het volgens mij nooit zijn, vaak wel duurder ..
Zo heb ik laatst niets vermoedend mijn banden laten plakken bij de Kwik-Fit, kom ik ze ophalen zegt die vent: "Eigenlijk hadden we ze niet mogen plakken, omdat het uitboren en in lijmen van de plug niet kan bij Porsche banden". Dus ik denk had dat dan gezegd toen ik ze gebracht had ...
Uit zijn verhaal bleek dat de N-codering banden verstevigd zijn met staaldraad (dit hebben sommige andere banden ook ..) voor een stijvere band.
Elders heb ik gelezen dat ze inderdaad ook een ander compound hebben.
Slecht kan het volgens mij nooit zijn, vaak wel duurder ..
- Sander S.
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
- Locatie: leerdam
Ik zou Aad Hoogendoorn ff pb-en
Die weet er vast wel meer van
http://www.driving-fun.com/forum/profil ... ile&u=1054
Die weet er vast wel meer van
http://www.driving-fun.com/forum/profil ... ile&u=1054
- Aad
- Berichten: 761
- Lid geworden op: 06 sep 2007, 13:02
Re: Bandensexperts?! Wel of niet banden met M0 of N0 coderin
Antwoord van de N codering klopt, en van Mercedes codering had ik pas opgevraagt en was alleen een betere kwaliteit mbt onbelans !SteV6 schreef:Wie kan mij verder helpen?
Het uitkiezen van banden is al geen makkelijke keuze, maar nu zit ik met een specifieke vraag.
Wat merk je van het plaatsen van een M0 band (dus Mercedes-specificaties) of een N0 band (dus Porsche-specificaties) onder een Seat Leon V6?
Ik wil graag weer Conti's met de huidige bandenmaat en codering 225/45ZR17 91Y hebben, maar die zijn alleen nog te krijgen met M0 codering ...
Zelfde geldt voor Conti winterbanden, de TS 790 V in de maat 205/55R16, alleen dan met N0 codering ...
Wat is het verschil van deze banden ten opzichte van de series zonder M0 of N0 codering? Alleen de compound, of juist het karkas?
SteV6
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: Bandensexperts?! Wel of niet banden met M0 of N0 coderin
aha, dat is ook erg interessant voor auto's die gevoelig zijn voor onbalans, zoals mijn E30 325 op de voorasAad Hoogendoorn schreef:Antwoord van de N codering klopt, en van Mercedes codering had ik pas opgevraagt en was alleen een betere kwaliteit mbt onbelans !
frank
- Angelo
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 25 mei 2006, 17:40
- Locatie: Breda
Re: Bandensexperts?! Wel of niet banden met M0 of N0 coderin
Niet alleen onbalans, maar ook de marges die er zijn voor onrondheid en de variatie in opbouw van het karkas. Rubbercompound is 9 van de 10 keer precies hetzelfde.Aad Hoogendoorn schreef:Antwoord van de N codering klopt, en van Mercedes codering had ik pas opgevraagt en was alleen een betere kwaliteit mbt onbelans !SteV6 schreef:Wie kan mij verder helpen?
Het uitkiezen van banden is al geen makkelijke keuze, maar nu zit ik met een specifieke vraag.
Wat merk je van het plaatsen van een M0 band (dus Mercedes-specificaties) of een N0 band (dus Porsche-specificaties) onder een Seat Leon V6?
Ik wil graag weer Conti's met de huidige bandenmaat en codering 225/45ZR17 91Y hebben, maar die zijn alleen nog te krijgen met M0 codering ...
Zelfde geldt voor Conti winterbanden, de TS 790 V in de maat 205/55R16, alleen dan met N0 codering ...
Wat is het verschil van deze banden ten opzichte van de series zonder M0 of N0 codering? Alleen de compound, of juist het karkas?
SteV6
De staaldraad is een beetje onzin, die zit zowat in elke band. Het is eerder een uitzondering als een karkas niet van staaldraden gemaakt is.
Feit is dat MO (Mercedes); NO, N1, N2, N3 (Porsche); C1 (Viper GTS); K1 (Ferrari); B (Audi en Bentley Continental GT); A (Renault Espace); * (Groep BMW) coderingen zijn, omdat de constructeur specifieke eisen aan een gehomologeerde band stelt, omdat vaak het onderstel erop afgestemd wordt (af fabriek).
Dat kan een bandenfabrikant alleen garanderen als daar speciale batches voor gedraaid worden en die worden dan van een codering (en soms een afwijkend prijskaartje) voorzien.
Vanwege de specifieke karaktereigenschappen wordt het niet altijd aangeraden om deze op andere voertuigen te monteren, echter in de praktijk levert het vaak een verbeterd resultaat op. Andersom werkt het niet. Als een voertuig vanuit de fabriek eenmaal uitgerust wordt met gecodeerde banden heeft dat één of meerdere redenen en moeten deze banden bij vervanging altijd weer van deze codering voorzien zijn.
- Arthur
- Berichten: 43158
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
- Angelo
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 25 mei 2006, 17:40
- Locatie: Breda
Mmm tsja, wat wil je er allemaal in hebben?Arthur schreef:Interessant topic.
Kan iemand met verstand van zaken eens een draadje openen waar je op moet letten.
Zodat je bv niet gaat rijden met banden bestemd voor andere markten.
Leeftijd van banden kun je,bv, ook van de wang aflezen, etc etc.
Wie wil dat eens doen?
Banden voor andere markten komen niet zo heel snel voor. Wat belangrijk is voor gebruik in de EU, is dat ze van een E-keurmerk voorzien zijn. (niet te verwarren met CE-keurmerk en ECE keurnormen) Te zien aan een klein cirkeltje Met de Hoofdletter E erin gevolgd door een getal. Dat getal staat voor het land die de goedkeuring voor gebruik in de EU heeft getest en verstrekt. Bijv E2 = getest en goedkeuring verstrekt in Frankrijk en E4 = getest en verstrekt in Nederland
Leeftijd van een band is af te lezen aan het DOT nummer. DOT staat voor het amerikaanse Department Of Transportation die dit halverwege de jaren 80 heeft ingevoerd.
Het nummer bestond toen uit een code van kleine groepjes letters en cijfer, maar altijd eindigend op een groepje van drie cijfers. De eerste twee betreffen het weeknummer van productie en het laatste cijfer het jaartal. Toen werd het 1990 en dachten ze: we moeten iets ander verzinnen; laten we achter de drie cijfers een driehoekje zetten.
M.a.w.: DOT 236 is geproduceerd in week 23 van 1986 en DOT 236< is geproduceerd in week 23 van 1996
Toen werd het 2000 en om niet weer met een figuurtje als een rondje of een sterretje te gaan werken dachten ze: laten we het nu eens logisch aanpakken. We maken het DOT nr. uit vier cijfers, waarbij de eerste twee nog steeds voor het nummer staan en de laatste twee voor het jaar.
Eerste twee cijfers kunnen dus varieren van 01 tot en met 53 (bijvoorbeeld voor alles wat dit jaar op 30 en 31 december wordt geproduceerd) en de laatste twee van 00 voor het jaar 2000 tot en met hoever ze nog doorgaan in de toekomst. Alles wat deze week geproduceerd wordt krijgt DOTnr. 4307
Ook bij wielen worden regelmatig DOTnrs. ingeslagen, echter sommige fabrikanten houden bij wielen de eerste twee cijfers voor het maandnummer ipv het weeknummer. De laatste twee zijn weer voor het jaartal bedoeld.
- Angelo
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 25 mei 2006, 17:40
- Locatie: Breda
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Bandensexperts?! Wel of niet banden met M0 of N0 coderin
Nou, dat doe ik iig niet meer. 1 Maal PS2 banden (17" 235) door de dealer laten plaatsen. Grapje van 1300 euro en een beetje. Of kan ik die gecodeerde banden bij iedere bandenboer krijgen tegen normalere prijzen?Angelo schreef:Als een voertuig vanuit de fabriek eenmaal uitgerust wordt met gecodeerde banden heeft dat één of meerdere redenen en moeten deze banden bij vervanging altijd weer van deze codering voorzien zijn.
- Angelo
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 25 mei 2006, 17:40
- Locatie: Breda
Re: Bandensexperts?! Wel of niet banden met M0 of N0 coderin
Ja, die zijn overal verkrijgbaar, dus niet alleen bij de dealer. Kan zijn dat een MO of N0 codering eens een paar Euro duurder is dan hetzelfde type en dezelfde afmeting zonder codering, maar meer dan 10 a 15 Euro mag dat verschil niet zijn.allen schreef:Nou, dat doe ik iig niet meer. 1 Maal PS2 banden (17" 235) door de dealer laten plaatsen. Grapje van 1300 euro en een beetje. Of kan ik die gecodeerde banden bij iedere bandenboer krijgen tegen normalere prijzen?Angelo schreef:Als een voertuig vanuit de fabriek eenmaal uitgerust wordt met gecodeerde banden heeft dat één of meerdere redenen en moeten deze banden bij vervanging altijd weer van deze codering voorzien zijn.
- Aad
- Berichten: 761
- Lid geworden op: 06 sep 2007, 13:02
Re: Bandensexperts?! Wel of niet banden met M0 of N0 coderin
Zullen wij het woord bandenboer gaan veranderen naar die meneer van die bandenAngelo schreef:Ja, die zijn overal verkrijgbaar, dus niet alleen bij de dealer. Kan zijn dat een MO of N0 codering eens een paar Euro duurder is dan hetzelfde type en dezelfde afmeting zonder codering, maar meer dan 10 a 15 Euro mag dat verschil niet zijn.allen schreef:Nou, dat doe ik iig niet meer. 1 Maal PS2 banden (17" 235) door de dealer laten plaatsen. Grapje van 1300 euro en een beetje. Of kan ik die gecodeerde banden bij iedere bandenboer krijgen tegen normalere prijzen?Angelo schreef:Als een voertuig vanuit de fabriek eenmaal uitgerust wordt met gecodeerde banden heeft dat één of meerdere redenen en moeten deze banden bij vervanging altijd weer van deze codering voorzien zijn.


- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Angelo
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 25 mei 2006, 17:40
- Locatie: Breda
Ook het product band wordt steeds meer een specialisme. Met de huidige ontwikkelingen in technieken en afmetingen zie je ook dat steeds meer dealers hun handen er vanaf trekken.
Bandenspecialisten een goede oplossing om het boeren eraf te halen?
Bandenspecialisten een goede oplossing om het boeren eraf te halen?
Laatst gewijzigd door Angelo op 27 okt 2007, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten