Tegengas

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Tegengas

Bericht door romo » 26 sep 2007, 07:33

Door Thomas Bangma
Gezien, die paginagrote advertentie waarin BMW maar liefst 123 modellen met een groen energielabel opsomt? Een heerlijke provocatie met een kopregel die iedereen ter harte kan nemen.
Groen denken gaat niet over ideologie. Groen denken gaat over technologie. Zo, die zit. Daaronder een indrukwekkend lange lijst van BMW-modellen die in het kader van ons discutabele labellabyrint het predikaat groen tot lichtgroen (A,B en C) verdienen. In die lijst valt het op dat BMW uiteraard alle mogelijke varianten van een model noemt om de lijst met groene BMW’s zo lang mogelijk te maken, maar ook dat een forse auto als een 520i nota bene en A-label heeft. En de 730Li verdient door z’n extra lengte ten opzichte van een 730i nog net een C-label...

Wie vindt dat ‘ie in een limousine met extra beenruimte vervoerd dient te worden, maar daarbij het milieu zo min mogelijk wenst te belasten omdat gewetensnood op de loer ligt, kiest dus deze BMW. En hoe krom de redenering ook moge zijn, er is wat voor te zeggen om mensen met behulp van de labels te helpen bij het kiezen van de zuinigste auto in een bepaalde klasse of categorie.

BMW hoor je in elk geval niet klagen over de criteria die momenteel worden toegepast. Doordat niet alleen naar de absolute zuinigheid van auto’s wordt gekeken, kunnen ze goede sier maken met een prachtige groene lijst. Toch zouden we BMW daarmee te kort doen, want het is wel degelijk ook de fraaie techniek die van BMW’s relatief zuinige auto’s maakt.

Ze noemen het EfficientDynamics. Een geweldige vondst. Want het suggereert dat je als vanouds dynamisch (‘sportief’) kunt rijden met een BMW, maar dat je daarbij wel uiterst efficiënt (zuinig) met energie omgaat. Dit dankzij direct ingespoten HPI-motoren, regeneratie van remenergie (eigenlijk kinetische energie waarmee de accu wordt bijgeladen) en de automatische StartStop-functie die nodeloos stationair draaien van de motor voorkomt.

Zelfs met een M3 kun je probleemloos 1 op 10 rijden kan ik u eigener ervaring mededelen. BMW pareert de politiek dus op de enig juiste manier: door Den Haag de argumenten uit handen te nemen.

BMW geeft gewoon gas. Anderen proberen Bos te stoppen, terwijl daarbij een enorme hoeveelheid (rem)energie verloren gaat.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 26 sep 2007, 07:46

Vooropgesteld, goede actie van BMW.

Maar die energielabels zijn echt een farcé, om de al genoemde relatieve waarden. Die werken zulke acties in de hand, terwijl elke normale nederlander weet dat die auto's helemaal niet zuinig zijn.

Hoe serieus wordt je dan nog genomen als overheid, moet je je afvragen ??

Ik denk ook niet dat iemand zich lullig voelt vanwege een energielabel, als die een limousine met een hoog absoluut verbruik nodig heeft.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 26 sep 2007, 08:19

BMW doet dat zekers erg goed. Zo goed dat de nieuwe regels voor 2008 wat betreft het lage bijtellingstarief zo zijn aangepast dat je geen enkele A label BMW met een bijtelling van 14% kunt rijden!

Ofwel het kabinet gunt niemand een BMW voor een Golf bijtelling, en lacht eigenlijk alle inspanningen van fabrikanten uit :twisted:
Voor zeer zuinige auto’s wordt de bijtelling verlaagd, namelijk naar 14% van de cataloguswaarde. Hiervoor is bij benzineauto’s vereist dat de CO2-uitstoot niet hoger is dan 110 gr/km en bij dieselauto’s niet meer dan 95 gr/km.
Michel

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7236
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 26 sep 2007, 08:50

Dit zijn de enige auto´s die onder de 110 gram uitstoot zitten.

MERK / MODEL MOTORVARIANT
Toyota Prius 1.5 Hybride Synergydrive Business
Toyota Aygo 1.0 12V VVT- (i, i Plus, i Sport, i Plus MMT)
1.4 D4D Plus*
1.0 12V Sport MMT
Citroën C1 1.0I (Seduction, Ambiance, Seduction, Ambiance sensodrive)
Peugeot 107 1.0 12V (XR, XS, XS 2 tronic)
1.0 12V Urban Move, Urban Move 2tronic
Daihatsu Cuore 1.0 12V Osaka, Kyoto
Honda Civic 1.3 V-TEC IMA Hybride

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 26 sep 2007, 09:02

Fabian schreef:Dit zijn de enige auto´s die onder de 110 gram uitstoot zitten.

MERK / MODEL MOTORVARIANT
Toyota Prius 1.5 Hybride Synergydrive Business
Toyota Aygo 1.0 12V VVT- (i, i Plus, i Sport, i Plus MMT)
1.4 D4D Plus*
1.0 12V Sport MMT
Citroën C1 1.0I (Seduction, Ambiance, Seduction, Ambiance sensodrive)
Peugeot 107 1.0 12V (XR, XS, XS 2 tronic)
1.0 12V Urban Move, Urban Move 2tronic
Daihatsu Cuore 1.0 12V Osaka, Kyoto
Honda Civic 1.3 V-TEC IMA Hybride
Ofwel zakelijk absoluut geen alternatief. Mooie sier maken met een voorstel om zogenaamd het milieu te promoten, maar uiteindelijk kiezen ze voor de cash en is het allemaal een wassen neus :twisted:

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 26 sep 2007, 10:27

Fabian schreef:Dit zijn de enige auto´s die onder de 110 gram uitstoot zitten.

MERK / MODEL MOTORVARIANT
Toyota Prius 1.5 Hybride Synergydrive Business
Toyota Aygo 1.0 12V VVT- (i, i Plus, i Sport, i Plus MMT)
1.4 D4D Plus*
1.0 12V Sport MMT
Citroën C1 1.0I (Seduction, Ambiance, Seduction, Ambiance sensodrive)
Peugeot 107 1.0 12V (XR, XS, XS 2 tronic)
1.0 12V Urban Move, Urban Move 2tronic
Daihatsu Cuore 1.0 12V Osaka, Kyoto
Honda Civic 1.3 V-TEC IMA Hybride
Ik eis dat de regering en alle ambtenaren die een auto van de zaak hebben zich in zo'n ding gaan verplaasten, het goede voorbeeld geven heet dat. Dus balkenende kan zijn BMW 760 wat mij betreft meteen inleveren.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 26 sep 2007, 12:11

MERK / MODEL MOTORVARIANT
Toyota Prius 1.5 Hybride Synergydrive Business
Toyota Aygo 1.0 12V VVT- (i, i Plus, i Sport, i Plus MMT)
1.4 D4D Plus*
1.0 12V Sport MMT
Citroën C1 1.0I (Seduction, Ambiance, Seduction, Ambiance sensodrive)
Peugeot 107 1.0 12V (XR, XS, XS 2 tronic)
1.0 12V Urban Move, Urban Move 2tronic
Daihatsu Cuore 1.0 12V Osaka, Kyoto
Honda Civic 1.3 V-TEC IMA Hybride

behalve de 1.4 D4D en de Civic is alles toyota motor

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 26 sep 2007, 12:55

Hans schreef:
Fabian schreef:Dit zijn de enige auto´s die onder de 110 gram uitstoot zitten.

MERK / MODEL MOTORVARIANT
Toyota Prius 1.5 Hybride Synergydrive Business
Toyota Aygo 1.0 12V VVT- (i, i Plus, i Sport, i Plus MMT)
1.4 D4D Plus*
1.0 12V Sport MMT
Citroën C1 1.0I (Seduction, Ambiance, Seduction, Ambiance sensodrive)
Peugeot 107 1.0 12V (XR, XS, XS 2 tronic)
1.0 12V Urban Move, Urban Move 2tronic
Daihatsu Cuore 1.0 12V Osaka, Kyoto
Honda Civic 1.3 V-TEC IMA Hybride
Ik eis dat de regering en alle ambtenaren die een auto van de zaak hebben zich in zo'n ding gaan verplaasten, het goede voorbeeld geven heet dat. Dus balkenende kan zijn BMW 760 wat mij betreft meteen inleveren.
Nee, die staan boven de wet :twisted: en krijgen er 10% bij :!: :!:

Balky met chaufeur in een C1 dat is wel uberl lol, nu met gratis hernia pakket :lol:

Duifjes, wat voegt dat toe aan deze discussie :wink: anders dat je bijna zou denken dat Balky op de loonlijst staat bij Toyota, qua imago past hij er wel bij :wink:

Michel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten