Niet iedere coureur is een drifter?
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Niet iedere coureur is een drifter?
Als ik dat flimpie bekijk van Droomrit 2007 en ik zie Ho een poging ondernemen om te driften in een nieuwe M3 dan denk ik daar het mijne van............................
Zo heb ik een aantal jaren geleden van Paul Vlasblom een verhaal gehoord dat Christijan Albers met een AMG Mercedes op Zandvoort aan het oefenen was op de Paddock en daar ook wel wat verbetering mogelijk was, dat was dus nog in z'n DTM tijd en de verzachtende omstandigheden zijn dus de tractioncontrol van de Benz. Maar dan nog...............
Ooit tijdens de allereerste Autovisie driftchallenge vertelde Peter Kox dat driften tegen z'n natuur was omdat driften kost wat kost vermeden moest worden in een raceauto en er nu dus gedrift moest worden............
Jos Verstappen daarentegen schijnt dus wel een aardig potje schuin te kunnen gaan. Dit was te lezen in de Autovisie vele jaren geleden toen Verstappen de jaarlijkse Supertest deed voor het genoemde magazine.
Die ging dus met elke nieuwe auto de Tarzan Full lock en onderwijl gezellig kletsend en achterom kijkend naar de achterpassagiers............
Coureurs die wel kunnen driften:
Instructeurs van het RSZ, zoals Tom Coronel, Jaap van Lagen, Ton Strouss JR, etc.
Jan Lammers
Jeroen Bleekemolen
Allard Kallf
André de Vries
Destijds met de allereerste Autovisie Driftchallenge vielen de rallyrijders tegen zeg.
De enige die het in de vingers hadden waren Chiel Bos en Paul Maaskant.
Ach, ja, ieder zijn ding.
Zo heb ik een aantal jaren geleden van Paul Vlasblom een verhaal gehoord dat Christijan Albers met een AMG Mercedes op Zandvoort aan het oefenen was op de Paddock en daar ook wel wat verbetering mogelijk was, dat was dus nog in z'n DTM tijd en de verzachtende omstandigheden zijn dus de tractioncontrol van de Benz. Maar dan nog...............
Ooit tijdens de allereerste Autovisie driftchallenge vertelde Peter Kox dat driften tegen z'n natuur was omdat driften kost wat kost vermeden moest worden in een raceauto en er nu dus gedrift moest worden............
Jos Verstappen daarentegen schijnt dus wel een aardig potje schuin te kunnen gaan. Dit was te lezen in de Autovisie vele jaren geleden toen Verstappen de jaarlijkse Supertest deed voor het genoemde magazine.
Die ging dus met elke nieuwe auto de Tarzan Full lock en onderwijl gezellig kletsend en achterom kijkend naar de achterpassagiers............
Coureurs die wel kunnen driften:
Instructeurs van het RSZ, zoals Tom Coronel, Jaap van Lagen, Ton Strouss JR, etc.
Jan Lammers
Jeroen Bleekemolen
Allard Kallf
André de Vries
Destijds met de allereerste Autovisie Driftchallenge vielen de rallyrijders tegen zeg.
De enige die het in de vingers hadden waren Chiel Bos en Paul Maaskant.
Ach, ja, ieder zijn ding.
- funnyname
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Rob Slotemaker was natuurlijk een meester drifter die vaak won in races. Hij was niet een hele goede racer volgens sommigen, maar met zijn enorme wagenbeheersing had hij toch een groot voordeel.
Eén van de voordelen was dat niemand langs zijn Camaro kon komen omdat 'ie zoveel baan in beslag nam. 8)
Tegenwoordig gaan moderne raceauto's niet echt meer dwars over de baan door de ondersteltechnieken en banden die niet te vergelijken zijn met 15 jaar terug, maar als je de 130i cup volgt, zie je die auto's toch behoorlijk schuin over de baan gaan.
Ik vind het raar dat mensen als Peter Kox niet kunnen driften, al snap ik wel dat hij zoveel racet, dat het voorkomen van een drift zijn natuurlijk instinct is geworden. Hij bewijst ook dat het werkt in de klassen waarin hij rijdt. En succesvol is. Ik kan me niet herinneren dat hij ooit gespind is. Op een rijdersfout kun je hem niet snel betrappen. Ik denk dat hij het in de 130i cup echter niet kan redden, daarvoor rijdt hij te clean.
Eén van de voordelen was dat niemand langs zijn Camaro kon komen omdat 'ie zoveel baan in beslag nam. 8)
Tegenwoordig gaan moderne raceauto's niet echt meer dwars over de baan door de ondersteltechnieken en banden die niet te vergelijken zijn met 15 jaar terug, maar als je de 130i cup volgt, zie je die auto's toch behoorlijk schuin over de baan gaan.
Ik vind het raar dat mensen als Peter Kox niet kunnen driften, al snap ik wel dat hij zoveel racet, dat het voorkomen van een drift zijn natuurlijk instinct is geworden. Hij bewijst ook dat het werkt in de klassen waarin hij rijdt. En succesvol is. Ik kan me niet herinneren dat hij ooit gespind is. Op een rijdersfout kun je hem niet snel betrappen. Ik denk dat hij het in de 130i cup echter niet kan redden, daarvoor rijdt hij te clean.
- Tristan
- Berichten: 13340
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Ik ben juist door de E30 langzaam gaan leren driften, en gebruik het soms lift-off oversteer om beter door de krappe bochten te gaan. Einde van de race ben je ook aan het vechten met je auto omdat de Toyo's gewoon erg heet worden. Je ziet het hele veld dan lekker glijen etc. Snel is anders, maar het is wel leuk.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Ja daar kan ik me wel wat bij indenken in zijn situatie. Hij rijdt per jaar meer km's op een circuit dan ik in mijn chauffeurstijd op de gewone weg.
Een maatje van mij racet ook veel (en goed) en die kan wel driften, maar we hebben een totaal verschillende rijstijl. Ik sta altijd te kwijlen hoe goed hij is als ik achter hem aan rijd. Echt zo clean, ik ken niemand anders die dat doet. In een race zou het verschil zijn dat ik na een paar ronden veel warmere banden heb dan hij, te warm dus. Hij zegt dan: dat mijn voordeel is dat ik met die warmere banden beter om kan gaan dan hij, maar hij krijgt ze dus gewoon niet zo warm. Dat is het voordeel als je dus niet zo dwars gaat. Nogmaals, echt gaaf om achter hem aan te rijden, zeker als je beide in een 1 serie rijdt om het hardst.
Een maatje van mij racet ook veel (en goed) en die kan wel driften, maar we hebben een totaal verschillende rijstijl. Ik sta altijd te kwijlen hoe goed hij is als ik achter hem aan rijd. Echt zo clean, ik ken niemand anders die dat doet. In een race zou het verschil zijn dat ik na een paar ronden veel warmere banden heb dan hij, te warm dus. Hij zegt dan: dat mijn voordeel is dat ik met die warmere banden beter om kan gaan dan hij, maar hij krijgt ze dus gewoon niet zo warm. Dat is het voordeel als je dus niet zo dwars gaat. Nogmaals, echt gaaf om achter hem aan te rijden, zeker als je beide in een 1 serie rijdt om het hardst.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Laatst las ik een leuk interview met Renger vd Zande, waarin hij vertelde hoe hij de laatste tijd zijn driving skills aan het verbeteren was. Tijdens een training gaat ie altijd een paar rondjes gek doen. Te laat insturen, spinnen, donut draaien, driften (Voor zover dat lukt met een formule auto). Ik vind dat een goede manier om een auto te leren kennen en als rijder 1 te worden met de auto. Ik ben benieuwd wat hem dat brengt. In ieder geval meer zelfvertrouwen, denk ik.
- Pescatore
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
- Locatie: 053
-
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
Toevallig wilde ik net een draadje openen over een oude test van Walter Röhrl in een Porsche 993 Carrera 4 en een Carrera 2. Ging over het vergelijk tussen de 2 en 4 wielaandrijving in combinatie met wel of niet driften. Doormiddel van zeer veel elektronische meet instrumenten kwam men tot de conclusie dat "der Walter" driftend sneller was dan met zuiver rijden. Helaas ging het wel ten koste van de banden natuurlijk. Het verschil was echter dermate weinig dat het meer zin had verder te schaven aan je rijkwaliteiten dan aan het driften ansich. De laatste opmerking van Walter Röhrl was dan ook: "Die meisten bringt der Drift nicht weiter, sondern eher um."
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
ik ben zelf wel steeds meer aan het proberen op het vlak van driften. Vindt het enorm kicken, maar mede doordat de echte ervaring ontbreekt probeer ik het verder op te bouwen en steeds harder te gaan.
Vindt het wel erg fijn om mijn auto op die manier beter te leren kennen, momenteel kan ik steeds meer gooien en smijten met me wagen en de ervaring heeft ook geleerd om in een onverwachte situatie snel in te grijpen zonder dat het fout gaat.
Vindt het wel erg fijn om mijn auto op die manier beter te leren kennen, momenteel kan ik steeds meer gooien en smijten met me wagen en de ervaring heeft ook geleerd om in een onverwachte situatie snel in te grijpen zonder dat het fout gaat.
-
- Berichten: 11246
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Tja ik zeg altijd maar het ene heeft met het andere te maken. Alleen kan je driften natuurlijk ook weer opdelen.
Kijk driften maximaal schuin rook van de achterbanden dat heeft geen zin das wel stoer maar brengt niks en is per saldo ook niet eens heel moeilijk. Hoe schuiner die staat hoe makkelijker het wordt.
De hele kleine miniscule drift die net wel net niet tegen de gripgrens ligt daar heb je wat aan als je raced. Dat gevoel moet je proberen te krijgen.
Soms heb je een beetje onderstuur dan kan een heel klein beetje overstuur je soms net helpen.
Zelf vindt ik driften wel leuk om te doen als training. Als de auto een keer bruut uitbreekt dan heb je kans dat je hem beter opvangt door de vele oefening die je doet met driftdagen.
De driftsport doet me weinig er hangt teveel een fast and furious gehalte omheen. En zoals ik zei driften zie ik als training meer niet.
Op papenburg trainde ik vaak dit. Wanli op de achteras die heel makelijk driften bij insturen ging ie al dwars zeg maar. Dan probeerde ik zoveel mogelijk lijnen te rijden proberen dat de achterkant niet omgaat bij hogere snelheden bijna ommogelijk de fluwelen voet gebruiken. Ook simracen helpt je om een betere rijder te worden. Daar denk peter kox ook heel anders over. Maar ja zo heeft ieder zijn mening.
Kijk driften maximaal schuin rook van de achterbanden dat heeft geen zin das wel stoer maar brengt niks en is per saldo ook niet eens heel moeilijk. Hoe schuiner die staat hoe makkelijker het wordt.
De hele kleine miniscule drift die net wel net niet tegen de gripgrens ligt daar heb je wat aan als je raced. Dat gevoel moet je proberen te krijgen.
Soms heb je een beetje onderstuur dan kan een heel klein beetje overstuur je soms net helpen.
Zelf vindt ik driften wel leuk om te doen als training. Als de auto een keer bruut uitbreekt dan heb je kans dat je hem beter opvangt door de vele oefening die je doet met driftdagen.
De driftsport doet me weinig er hangt teveel een fast and furious gehalte omheen. En zoals ik zei driften zie ik als training meer niet.
Op papenburg trainde ik vaak dit. Wanli op de achteras die heel makelijk driften bij insturen ging ie al dwars zeg maar. Dan probeerde ik zoveel mogelijk lijnen te rijden proberen dat de achterkant niet omgaat bij hogere snelheden bijna ommogelijk de fluwelen voet gebruiken. Ook simracen helpt je om een betere rijder te worden. Daar denk peter kox ook heel anders over. Maar ja zo heeft ieder zijn mening.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Ik heb altijd het idee dat als iemand ergens niet goed in is, dat diegene dat dan een onzin onderdeel vindt. Ik ben het met jouw verhaal dan ook helemaal eens André. Racedrifts zijn veel gaver dan showdrifts. Ook in simracen. Spelen op de grens, dat is het mooiste wat er is. Om dat te kunnen moet je wel volledig kunnen driften. Maar showdriften wordt dan voor mij heel saai na een paar rondjes, net als 'clean' rijden tijdens een trackday. Wat je zegt het is niet moeilijk. Beheers je het kunstje, dan is het net zo makkelijk als fietsen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast