[Wintertopic] BMW E30 325i Cup Racer

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

[Wintertopic] BMW E30 325i Cup Racer

Bericht door Dennis Cavallino » 22 sep 2007, 23:03

Oude foto met oude rolkooi, oude velgen (geen idee waar ik die heb gelaten??)
[img:639:478]http://img301.imageshack.us/img301/7317/p6270052gb5.jpg[/img]

Het afgelopen jaar is er niets gebeurd aan de 325, helaas. Vandaag mensen gevonden die kunnen assisteren met het opbouwen, want zelf lukt dat niet.

Dus de werkzaamheden die al een tijdje gepland staan:
- 1 wielbout uitboren, front even goed afbouwen (mist nu voorspoiler, zit oude bumper op, koplamp kon niet meer vast).
- Nieuw onderstel monteren. Instelbare Koni's, Intrax veren in hoogte verstelbaar, camberplates 3,5 graden negatief, nieuwe draagarmen + nieuwe rubbers (Powerflex, incl conische E30 M3 rubbers). Uitlijnen.
- Nieuwe grote Radiateur + electrische fan + switch inbouwen
- Lexan monteren dmv popnagelen/kitten ipv in bestaande ruitrubbers
- Nieuw sperdifferentieel (3.91) monteren
- Luchtslangen aansluiten naar de remmen.
- Lagerschalen controleren en indien nodig vervangen. Oliepomp plaatje in carter monteren (indien nog niet aanwezig, ga ik wel vanuit aangezien RS Motorsport de auto ooit heeft opgebouwd voor Albert).
- Grote beurt. Olie, remvloeistof, koelvloeistof, kleppen stellen, bougies vervangen (heb ik al gedaan) etc.
- VDO Metertjes monteren zoals oliedruk, voltage, olietemperatuur inbouwen op de plek waar nu mijn check control zit (gat waar ooit Radio heeft gezeten), check control weer ergens anders inbouwen. Tevens de hoofdstroomschakelaar inbouwen in beugel achter versnellingspook.
- Kleine lasreparatie in rechter wielkuip voor. Nieuw spatbord rechtsvoor.
- Uitlaat stevig vastzetten

Als 'ie eenmaal goed rijdt tijdens een shakedown:
- Binnenkant netjes schilderen/spuiten.
- Anti roest behandeling bodem en belangrijke roestgevoelige punten (heb 2 emmers Carpotech RX5 en RX10 staan om te behandelen)
- APK + uit de schorsing halen
- Sticker van Morrenhof erop :p

Verder is de auto klaar. Echt alle isolatie is eruit en eraf. Kooi + foam, stoelen, gordels, velgen, banden, remmen, alles is top. Motor draait goed. Gelaccu zit erin. Auto voldoet verder volledig aan de reglementen.
Alle spullen zijn al in huis, het ontbreekt gewoon aan geld om een keer goed uit te besteden. Ik baal er best van dat andere zaken afgelopen jaar prioriteit hadden, want het is nog maar een kleine stap van afbouw naar racen.

Ik heb afgelopen jaar een hoop gereedschap gekocht. O.a. een compressiemeter. De compressie van de 325 wil ik eerdaags weleens checken. Ik ben alleen een beetje afgeschrokken door de gebruiksaanwijzing, maar zo moeilijk is het ook weer niet.

Foto van laatste keer circuit: [img:800:533]http://img227.imageshack.us/img227/9250 ... iumed5.jpg[/img]
Die dag het hele front gedemonteerd om maar wat lucht te kunnen krijgen, ivm de 40 graden die het buiten was. Verwarming aan in de auto. Sauna!
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 23 sep 2007, 02:08, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 23 sep 2007, 00:14

Tsssss je hebt geeneens foto's erbij! Schaam je! :wink:

Wat is dat RT5 en RT10 precies voor spul??

En die luchtslangen naar de remmerij lijkt me te gaan dienen voor koeling? Vind ik wel interessant en ik zit daar voor de GTI ook aan te denken. Gewoon mistlampen uit de bumpers en van dat aluminium harmonika buis erin 8)

Compressie testen is echt eenvoudig. Bougies eruit, Bobine kabel los, meter erin en een ander starten en volgas houden (wel ff uit de versnelling en koppeling in :P )

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 23 sep 2007, 01:41

Even een setje van een Evo als voorbeeld. Vanaf je brake ducts gaan ze naar een speciale aansluiting bij je remschijf: [img:800:600]http://img225.imageshack.us/img225/5374 ... dfazw1.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 23 sep 2007, 02:00

De foto's heb ik even uit mijn reeds bestaande 325 draadje gehaald:

Foto's van kooi:
Tussen de achterpoten
[img:640:480]http://img215.imageshack.us/img215/8027 ... 0042sy.jpg[/img]

Doorgelast op subframe
[img:640:480]http://img215.imageshack.us/img215/7136 ... 0035qy.jpg[/img]

Doorgelast naar voorpoten en vanaf daar naar onderkant van de A-buis
[img:640:480]http://img215.imageshack.us/img215/3913 ... 0068kl.jpg[/img]

Velgen (OZ, 15 inch 7J ET13) en banden (Toyo R888 205-50-15):
[img:840:560]http://img388.imageshack.us/img388/7461/ozracingtn1.jpg[/img]
Ik heb ook nog een setje ET13 meerspaaks velgen. Die hier voorop zitten:
[img:800:535]http://img100.imageshack.us/img100/3461/dscf7553vk5.jpg[/img]
Maar waar zijn nou die 5 spaaks die achterop zitten? zou ik ze verkocht hebben? :roll:

Speciaal voor de liefhebbers wat foto's van de goodies

Fanmotor 336x305x63 blazen (Spal) :
[img:640:480]http://img114.imageshack.us/img114/4396 ... faniw0.jpg[/img]

Ophangbeugels van Spal + optionele thermoschakelaar (Mocal)
[img:640:480]http://img119.imageshack.us/img119/6889 ... estcq0.jpg[/img]

Radiateur:
[img:640:480]http://img119.imageshack.us/img119/5678 ... ur3da9.jpg[/img]

Niet alleen groter, maar ook dikker:
[img:640:480]http://img114.imageshack.us/img114/5417 ... ur2cn4.jpg[/img]

Bijbehorende ophangbeugel zodat je niet hoeft te prutsen:
[img:640:480]http://img119.imageshack.us/img119/9185 ... 333yp2.jpg[/img]

Originele slang, zodat je wederom niet hoeft te prutsen:
[img:640:480]http://img122.imageshack.us/img122/6311 ... 218tb9.jpg[/img]

Ons ‘nieuwe’ 2e hands onderstel. maar in erg goede staat. Koni dempers en Intrax veren. Coilover op basis van 51mm poten en aangepast met versterkte stabilisatorstang bevestigingspunten (scheurt niet meer los van de poten). Evt. is ABS in de toekomst nog mogelijk.
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/4875 ... telqo2.jpg[/img]

Camber dankzij M3 topmounts. 3,5 graden negatief:
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/7882 ... berdh4.jpg[/img]

De gelaccu zit er al een tijdje in (zoals je kunt zien aan roest*), maar alle kleine beetjes legale gewichtsbesparing helpen, dus een aanrader voor iedere racer:
[img:640:480]http://img124.imageshack.us/img124/8143 ... ccuww5.jpg[/img]

*Al dit soort onderdelen ben ik aan het behandelen met Carpotech RX5 en RX10. Dan komt de roest nooit meer terug. Stralen/Poedercoaten had ook gekund, maar zelf doen is wel leuk.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 23 sep 2007, 02:19

@Niels: Werking en producten van Antiroest behandelspul Carpotech:
http://www.classicpassion.nl/caprotech.php
Bij Classic Passion heb ik het ook gekocht. Is de buurman van Diho.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 23 sep 2007, 06:54

Kan de foto's niet zien op mijn werk :?

Maar het lijstje op zich lijkt niet zo heel erg lang meer. Maar goed ik ben er ondertussen ook wel achter dat alles meestal niet zo snel gaat als geplanned :lol: Als je alle onderdelen hebt liggen is het al een hele stap vooruit, levertijden op autosport onderdelen zijn helemaal een drama lijkt wel :shock:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 23 sep 2007, 08:38

Mooie opties :!:

Lijkt me fijne auto om te rijden met zo'n kooi erin en onderstel. Torsie zal die carroserie wel niet kennen :D

Achteraf gezien heb ik soortgelijke roestwerend spul gekocht alleen hebben ze het niet op de blikken gezet :wink: Ik heb er nog niet mee gewerkt en ben dus wel benieuwd. Ik kocht het bij rustbuster.nl maar qua prijs is het nagenoeg gelijk volgens mij.

Die luchtslangenset is wel gaaf. Ga je het aanschaffen of zelf fabriceren?

@Bert: van 6 tot 18 deze shift :wink: (ik van 23:30 tot 11:30..)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 23 sep 2007, 11:11

idd 0600 tot 1800 :lol:

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 23 sep 2007, 20:53

Wat kosten die veren, Dennis.
En past dat op Koni geel die ik eronder heb?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 23 sep 2007, 22:38

Mathieu schreef:Wat kosten die veren, Dennis.
En past dat op Koni geel die ik eronder heb?
dan moet je er coilovers van laten maken. Deze set is 2e hands. Puur toeval hoe ik eraan ben gekomen.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 24 sep 2007, 12:34

Leuk om te volgen Dennis! Succes alvast met de verbouwing!

Gebruikersavatar
964aircooled
Berichten: 402
Lid geworden op: 18 feb 2007, 21:45
Locatie: ex m5-e39, m3 E36, 335i-e30, Porsche 911 3.2 en 3.6 C2, 350z, C63 amg station

Bericht door 964aircooled » 05 okt 2007, 21:50

Leuk om te zien dit winterproject.
Laatst gewijzigd door 964aircooled op 12 dec 2007, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 05 okt 2007, 22:24

volgens mij zei ik iets doms... gewist :D

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 05 okt 2007, 22:30

allen schreef:volgens mij zei ik iets doms... gewist :D
Ik benieuwd 8)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 30 okt 2007, 20:43

Schop:

Vandaag de knoop doorgehakt om de definitieve afbouw uit te besteden.
Waarom vandaag? Simpel, we zijn geen reet opgeschoten, omdat het hier niet prettig sleutelt. En morgen moet ik de schorsing uiterlijk verlengen, anders had ik hem op kenteken en verzekering gezet.

Ik moet nog afspraken maken met Peter Molenaar, maar ik denk dat we hem op zijn gemak aan de auto laten werken. Het is allemaal niet zoveel, maar er gaat altijd meer tijd in zitten dan je denkt.

Lijstje:
- Dichtlassen kleine roestplek bij schutbord aan de bijrijderskant.
- Monteren onderstel, draagarmen + powerflex M3 bussen, camperplates, uitlijnen etc.

- Carter demonteren, lagerschalen controleren (indien nodig vervangen) Plaat bij oliepomp monteren, indien die er nog niet zit.
- Plaatsen radiator + switch op dashboard
- Beurtje, kleppen stellen etc.
- Monteren extra meters (oliedruk, temp, volt e.a.) + hoofdstroomschakelaar op dashboard.
- Monteren sper
- Monteren Lexan ruiten

En de belangrijkste: APK goedgekeurd krijgen (claxon, verlichting en wat kleine dingetjes).

Op die manier kan de DAF droog gestald worden onder het huis. En kan de E30 wat vaker worden uitgelaten, want stilstaan is echt niet fijn voor zo'n auto (en eigenaren....).

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 30 okt 2007, 20:45

En volgens seizoen ook ZAC? :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 30 okt 2007, 20:47

Ja eindelijk! :)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 30 okt 2007, 20:52

Mijne gaat alleen nog een Sonja Bakker dieet volgen. :wink:

En misschien toch nog een betere set dempers ---> *DUUR* :shock:

Maar erg leuk als ik komend seizoen tegen kom op de baan, qua sportiviteit en gezelligheid natuurlijk. E30 cup blijft erg gezellig. :D

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 30 okt 2007, 21:04

Wat ga je er nog uithalen dan? Bij mij kan er niets meer uit of af, dat heb ik allemaal al gedaan. Hooguit nog een keer met een haakse slijper alle loze bevestigingsoogjes e.d. wegslijpen.

En wat voor onderstel kies je?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 30 okt 2007, 21:08

Teerplates eruit, lexaan ruiten, sloten eruit, kabelboom uitdunnen en nog wat dingen die ik ff niet meer weet. Maar MDM Motorsport weet precies wat er legaal gestript mag worden.

Onderstel twijfel ik. Intrax is natuurlijk super, maar MDM hebben zelf een E30 325i standaard met op maat gemaakte Proflex dempers (reed op CPZ een 2.02 op slicks). Schijnt echt super te zijn. Dus moet het nog met de heren overleggen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 30 okt 2007, 21:20

Proflex wilde ik ook, kost minimaal 3800 euro. Dat heb ik dus maar laten varen. 2.02 is wel lekker rap, Gaan ze ook nog kijken wat die auto op Toyo 888 doet?

Heeft MDM een site? Ik wil ook nog wel kijken of ik de auto daar kan brengen voor de punten die wij willen laten doen. Is wat dichterbij.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 30 okt 2007, 21:25

www.mdmmotorsport.nl

Jongens met heel veel race-ervaring met BMW's.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 30 okt 2007, 21:47

Dennis Cavallino schreef:Even een setje van een Evo als voorbeeld. Vanaf je brake ducts gaan ze naar een speciale aansluiting bij je remschijf: [img:800:600]http://img225.imageshack.us/img225/5374 ... dfazw1.jpg[/img]
Waar te koop, en wat kost e.e.a.?

Michel

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 30 okt 2007, 21:50

Vertel het mij maar, ik ben in NL nog geen autozaak tegengekomen waar ze die hebben voor de E30 Michel. :) Maar ze bestaan wel!

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Bericht door Robert Campbell » 31 okt 2007, 20:29

Zelf maken kan toch niet al te moeilijk zijn? Zo te zien wordt het bevestigt aan je remklauwen. Beetje aluminium (dun spul regelen) een paar ponagels en bob's your uncle. Toch? Echt sterk hoeft het niet te zijn, het moet alleen maar wat lucht verplaatsen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Hans44, maurizio en 2 gasten