[Wintertopic] BMW E30 325i Cup Racer
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
[Wintertopic] BMW E30 325i Cup Racer
Oude foto met oude rolkooi, oude velgen (geen idee waar ik die heb gelaten??)
[img:639:478]http://img301.imageshack.us/img301/7317/p6270052gb5.jpg[/img]
Het afgelopen jaar is er niets gebeurd aan de 325, helaas. Vandaag mensen gevonden die kunnen assisteren met het opbouwen, want zelf lukt dat niet.
Dus de werkzaamheden die al een tijdje gepland staan:
- 1 wielbout uitboren, front even goed afbouwen (mist nu voorspoiler, zit oude bumper op, koplamp kon niet meer vast).
- Nieuw onderstel monteren. Instelbare Koni's, Intrax veren in hoogte verstelbaar, camberplates 3,5 graden negatief, nieuwe draagarmen + nieuwe rubbers (Powerflex, incl conische E30 M3 rubbers). Uitlijnen.
- Nieuwe grote Radiateur + electrische fan + switch inbouwen
- Lexan monteren dmv popnagelen/kitten ipv in bestaande ruitrubbers
- Nieuw sperdifferentieel (3.91) monteren
- Luchtslangen aansluiten naar de remmen.
- Lagerschalen controleren en indien nodig vervangen. Oliepomp plaatje in carter monteren (indien nog niet aanwezig, ga ik wel vanuit aangezien RS Motorsport de auto ooit heeft opgebouwd voor Albert).
- Grote beurt. Olie, remvloeistof, koelvloeistof, kleppen stellen, bougies vervangen (heb ik al gedaan) etc.
- VDO Metertjes monteren zoals oliedruk, voltage, olietemperatuur inbouwen op de plek waar nu mijn check control zit (gat waar ooit Radio heeft gezeten), check control weer ergens anders inbouwen. Tevens de hoofdstroomschakelaar inbouwen in beugel achter versnellingspook.
- Kleine lasreparatie in rechter wielkuip voor. Nieuw spatbord rechtsvoor.
- Uitlaat stevig vastzetten
Als 'ie eenmaal goed rijdt tijdens een shakedown:
- Binnenkant netjes schilderen/spuiten.
- Anti roest behandeling bodem en belangrijke roestgevoelige punten (heb 2 emmers Carpotech RX5 en RX10 staan om te behandelen)
- APK + uit de schorsing halen
- Sticker van Morrenhof erop :p
Verder is de auto klaar. Echt alle isolatie is eruit en eraf. Kooi + foam, stoelen, gordels, velgen, banden, remmen, alles is top. Motor draait goed. Gelaccu zit erin. Auto voldoet verder volledig aan de reglementen.
Alle spullen zijn al in huis, het ontbreekt gewoon aan geld om een keer goed uit te besteden. Ik baal er best van dat andere zaken afgelopen jaar prioriteit hadden, want het is nog maar een kleine stap van afbouw naar racen.
Ik heb afgelopen jaar een hoop gereedschap gekocht. O.a. een compressiemeter. De compressie van de 325 wil ik eerdaags weleens checken. Ik ben alleen een beetje afgeschrokken door de gebruiksaanwijzing, maar zo moeilijk is het ook weer niet.
Foto van laatste keer circuit: [img:800:533]http://img227.imageshack.us/img227/9250 ... iumed5.jpg[/img]
Die dag het hele front gedemonteerd om maar wat lucht te kunnen krijgen, ivm de 40 graden die het buiten was. Verwarming aan in de auto. Sauna!
[img:639:478]http://img301.imageshack.us/img301/7317/p6270052gb5.jpg[/img]
Het afgelopen jaar is er niets gebeurd aan de 325, helaas. Vandaag mensen gevonden die kunnen assisteren met het opbouwen, want zelf lukt dat niet.
Dus de werkzaamheden die al een tijdje gepland staan:
- 1 wielbout uitboren, front even goed afbouwen (mist nu voorspoiler, zit oude bumper op, koplamp kon niet meer vast).
- Nieuw onderstel monteren. Instelbare Koni's, Intrax veren in hoogte verstelbaar, camberplates 3,5 graden negatief, nieuwe draagarmen + nieuwe rubbers (Powerflex, incl conische E30 M3 rubbers). Uitlijnen.
- Nieuwe grote Radiateur + electrische fan + switch inbouwen
- Lexan monteren dmv popnagelen/kitten ipv in bestaande ruitrubbers
- Nieuw sperdifferentieel (3.91) monteren
- Luchtslangen aansluiten naar de remmen.
- Lagerschalen controleren en indien nodig vervangen. Oliepomp plaatje in carter monteren (indien nog niet aanwezig, ga ik wel vanuit aangezien RS Motorsport de auto ooit heeft opgebouwd voor Albert).
- Grote beurt. Olie, remvloeistof, koelvloeistof, kleppen stellen, bougies vervangen (heb ik al gedaan) etc.
- VDO Metertjes monteren zoals oliedruk, voltage, olietemperatuur inbouwen op de plek waar nu mijn check control zit (gat waar ooit Radio heeft gezeten), check control weer ergens anders inbouwen. Tevens de hoofdstroomschakelaar inbouwen in beugel achter versnellingspook.
- Kleine lasreparatie in rechter wielkuip voor. Nieuw spatbord rechtsvoor.
- Uitlaat stevig vastzetten
Als 'ie eenmaal goed rijdt tijdens een shakedown:
- Binnenkant netjes schilderen/spuiten.
- Anti roest behandeling bodem en belangrijke roestgevoelige punten (heb 2 emmers Carpotech RX5 en RX10 staan om te behandelen)
- APK + uit de schorsing halen
- Sticker van Morrenhof erop :p
Verder is de auto klaar. Echt alle isolatie is eruit en eraf. Kooi + foam, stoelen, gordels, velgen, banden, remmen, alles is top. Motor draait goed. Gelaccu zit erin. Auto voldoet verder volledig aan de reglementen.
Alle spullen zijn al in huis, het ontbreekt gewoon aan geld om een keer goed uit te besteden. Ik baal er best van dat andere zaken afgelopen jaar prioriteit hadden, want het is nog maar een kleine stap van afbouw naar racen.
Ik heb afgelopen jaar een hoop gereedschap gekocht. O.a. een compressiemeter. De compressie van de 325 wil ik eerdaags weleens checken. Ik ben alleen een beetje afgeschrokken door de gebruiksaanwijzing, maar zo moeilijk is het ook weer niet.
Foto van laatste keer circuit: [img:800:533]http://img227.imageshack.us/img227/9250 ... iumed5.jpg[/img]
Die dag het hele front gedemonteerd om maar wat lucht te kunnen krijgen, ivm de 40 graden die het buiten was. Verwarming aan in de auto. Sauna!
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 23 sep 2007, 02:08, 3 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Tsssss je hebt geeneens foto's erbij! Schaam je!
Wat is dat RT5 en RT10 precies voor spul??
En die luchtslangen naar de remmerij lijkt me te gaan dienen voor koeling? Vind ik wel interessant en ik zit daar voor de GTI ook aan te denken. Gewoon mistlampen uit de bumpers en van dat aluminium harmonika buis erin 8)
Compressie testen is echt eenvoudig. Bougies eruit, Bobine kabel los, meter erin en een ander starten en volgas houden (wel ff uit de versnelling en koppeling in
)

Wat is dat RT5 en RT10 precies voor spul??
En die luchtslangen naar de remmerij lijkt me te gaan dienen voor koeling? Vind ik wel interessant en ik zit daar voor de GTI ook aan te denken. Gewoon mistlampen uit de bumpers en van dat aluminium harmonika buis erin 8)
Compressie testen is echt eenvoudig. Bougies eruit, Bobine kabel los, meter erin en een ander starten en volgas houden (wel ff uit de versnelling en koppeling in

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Even een setje van een Evo als voorbeeld. Vanaf je brake ducts gaan ze naar een speciale aansluiting bij je remschijf: [img:800:600]http://img225.imageshack.us/img225/5374 ... dfazw1.jpg[/img]
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
De foto's heb ik even uit mijn reeds bestaande 325 draadje gehaald:
Foto's van kooi:
Tussen de achterpoten
[img:640:480]http://img215.imageshack.us/img215/8027 ... 0042sy.jpg[/img]
Doorgelast op subframe
[img:640:480]http://img215.imageshack.us/img215/7136 ... 0035qy.jpg[/img]
Doorgelast naar voorpoten en vanaf daar naar onderkant van de A-buis
[img:640:480]http://img215.imageshack.us/img215/3913 ... 0068kl.jpg[/img]
Velgen (OZ, 15 inch 7J ET13) en banden (Toyo R888 205-50-15):
[img:840:560]http://img388.imageshack.us/img388/7461/ozracingtn1.jpg[/img]
Ik heb ook nog een setje ET13 meerspaaks velgen. Die hier voorop zitten:
[img:800:535]http://img100.imageshack.us/img100/3461/dscf7553vk5.jpg[/img]
Maar waar zijn nou die 5 spaaks die achterop zitten? zou ik ze verkocht hebben?
Speciaal voor de liefhebbers wat foto's van de goodies
Fanmotor 336x305x63 blazen (Spal) :
[img:640:480]http://img114.imageshack.us/img114/4396 ... faniw0.jpg[/img]
Ophangbeugels van Spal + optionele thermoschakelaar (Mocal)
[img:640:480]http://img119.imageshack.us/img119/6889 ... estcq0.jpg[/img]
Radiateur:
[img:640:480]http://img119.imageshack.us/img119/5678 ... ur3da9.jpg[/img]
Niet alleen groter, maar ook dikker:
[img:640:480]http://img114.imageshack.us/img114/5417 ... ur2cn4.jpg[/img]
Bijbehorende ophangbeugel zodat je niet hoeft te prutsen:
[img:640:480]http://img119.imageshack.us/img119/9185 ... 333yp2.jpg[/img]
Originele slang, zodat je wederom niet hoeft te prutsen:
[img:640:480]http://img122.imageshack.us/img122/6311 ... 218tb9.jpg[/img]
Ons ‘nieuwe’ 2e hands onderstel. maar in erg goede staat. Koni dempers en Intrax veren. Coilover op basis van 51mm poten en aangepast met versterkte stabilisatorstang bevestigingspunten (scheurt niet meer los van de poten). Evt. is ABS in de toekomst nog mogelijk.
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/4875 ... telqo2.jpg[/img]
Camber dankzij M3 topmounts. 3,5 graden negatief:
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/7882 ... berdh4.jpg[/img]
De gelaccu zit er al een tijdje in (zoals je kunt zien aan roest*), maar alle kleine beetjes legale gewichtsbesparing helpen, dus een aanrader voor iedere racer:
[img:640:480]http://img124.imageshack.us/img124/8143 ... ccuww5.jpg[/img]
*Al dit soort onderdelen ben ik aan het behandelen met Carpotech RX5 en RX10. Dan komt de roest nooit meer terug. Stralen/Poedercoaten had ook gekund, maar zelf doen is wel leuk.
Foto's van kooi:
Tussen de achterpoten
[img:640:480]http://img215.imageshack.us/img215/8027 ... 0042sy.jpg[/img]
Doorgelast op subframe
[img:640:480]http://img215.imageshack.us/img215/7136 ... 0035qy.jpg[/img]
Doorgelast naar voorpoten en vanaf daar naar onderkant van de A-buis
[img:640:480]http://img215.imageshack.us/img215/3913 ... 0068kl.jpg[/img]
Velgen (OZ, 15 inch 7J ET13) en banden (Toyo R888 205-50-15):
[img:840:560]http://img388.imageshack.us/img388/7461/ozracingtn1.jpg[/img]
Ik heb ook nog een setje ET13 meerspaaks velgen. Die hier voorop zitten:
[img:800:535]http://img100.imageshack.us/img100/3461/dscf7553vk5.jpg[/img]
Maar waar zijn nou die 5 spaaks die achterop zitten? zou ik ze verkocht hebben?

Speciaal voor de liefhebbers wat foto's van de goodies
Fanmotor 336x305x63 blazen (Spal) :
[img:640:480]http://img114.imageshack.us/img114/4396 ... faniw0.jpg[/img]
Ophangbeugels van Spal + optionele thermoschakelaar (Mocal)
[img:640:480]http://img119.imageshack.us/img119/6889 ... estcq0.jpg[/img]
Radiateur:
[img:640:480]http://img119.imageshack.us/img119/5678 ... ur3da9.jpg[/img]
Niet alleen groter, maar ook dikker:
[img:640:480]http://img114.imageshack.us/img114/5417 ... ur2cn4.jpg[/img]
Bijbehorende ophangbeugel zodat je niet hoeft te prutsen:
[img:640:480]http://img119.imageshack.us/img119/9185 ... 333yp2.jpg[/img]
Originele slang, zodat je wederom niet hoeft te prutsen:
[img:640:480]http://img122.imageshack.us/img122/6311 ... 218tb9.jpg[/img]
Ons ‘nieuwe’ 2e hands onderstel. maar in erg goede staat. Koni dempers en Intrax veren. Coilover op basis van 51mm poten en aangepast met versterkte stabilisatorstang bevestigingspunten (scheurt niet meer los van de poten). Evt. is ABS in de toekomst nog mogelijk.
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/4875 ... telqo2.jpg[/img]
Camber dankzij M3 topmounts. 3,5 graden negatief:
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/7882 ... berdh4.jpg[/img]
De gelaccu zit er al een tijdje in (zoals je kunt zien aan roest*), maar alle kleine beetjes legale gewichtsbesparing helpen, dus een aanrader voor iedere racer:
[img:640:480]http://img124.imageshack.us/img124/8143 ... ccuww5.jpg[/img]
*Al dit soort onderdelen ben ik aan het behandelen met Carpotech RX5 en RX10. Dan komt de roest nooit meer terug. Stralen/Poedercoaten had ook gekund, maar zelf doen is wel leuk.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
@Niels: Werking en producten van Antiroest behandelspul Carpotech:
http://www.classicpassion.nl/caprotech.php
Bij Classic Passion heb ik het ook gekocht. Is de buurman van Diho.
http://www.classicpassion.nl/caprotech.php
Bij Classic Passion heb ik het ook gekocht. Is de buurman van Diho.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Kan de foto's niet zien op mijn werk
Maar het lijstje op zich lijkt niet zo heel erg lang meer. Maar goed ik ben er ondertussen ook wel achter dat alles meestal niet zo snel gaat als geplanned
Als je alle onderdelen hebt liggen is het al een hele stap vooruit, levertijden op autosport onderdelen zijn helemaal een drama lijkt wel 

Maar het lijstje op zich lijkt niet zo heel erg lang meer. Maar goed ik ben er ondertussen ook wel achter dat alles meestal niet zo snel gaat als geplanned


- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Mooie opties :!:
Lijkt me fijne auto om te rijden met zo'n kooi erin en onderstel. Torsie zal die carroserie wel niet kennen
Achteraf gezien heb ik soortgelijke roestwerend spul gekocht alleen hebben ze het niet op de blikken gezet
Ik heb er nog niet mee gewerkt en ben dus wel benieuwd. Ik kocht het bij rustbuster.nl maar qua prijs is het nagenoeg gelijk volgens mij.
Die luchtslangenset is wel gaaf. Ga je het aanschaffen of zelf fabriceren?
@Bert: van 6 tot 18 deze shift
(ik van 23:30 tot 11:30..)
Lijkt me fijne auto om te rijden met zo'n kooi erin en onderstel. Torsie zal die carroserie wel niet kennen

Achteraf gezien heb ik soortgelijke roestwerend spul gekocht alleen hebben ze het niet op de blikken gezet

Die luchtslangenset is wel gaaf. Ga je het aanschaffen of zelf fabriceren?
@Bert: van 6 tot 18 deze shift

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- 964aircooled
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 18 feb 2007, 21:45
- Locatie: ex m5-e39, m3 E36, 335i-e30, Porsche 911 3.2 en 3.6 C2, 350z, C63 amg station
Leuk om te zien dit winterproject.
Laatst gewijzigd door 964aircooled op 12 dec 2007, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Schop:
Vandaag de knoop doorgehakt om de definitieve afbouw uit te besteden.
Waarom vandaag? Simpel, we zijn geen reet opgeschoten, omdat het hier niet prettig sleutelt. En morgen moet ik de schorsing uiterlijk verlengen, anders had ik hem op kenteken en verzekering gezet.
Ik moet nog afspraken maken met Peter Molenaar, maar ik denk dat we hem op zijn gemak aan de auto laten werken. Het is allemaal niet zoveel, maar er gaat altijd meer tijd in zitten dan je denkt.
Lijstje:
- Dichtlassen kleine roestplek bij schutbord aan de bijrijderskant.
- Monteren onderstel, draagarmen + powerflex M3 bussen, camperplates, uitlijnen etc.
- Carter demonteren, lagerschalen controleren (indien nodig vervangen) Plaat bij oliepomp monteren, indien die er nog niet zit.
- Plaatsen radiator + switch op dashboard
- Beurtje, kleppen stellen etc.
- Monteren extra meters (oliedruk, temp, volt e.a.) + hoofdstroomschakelaar op dashboard.
- Monteren sper
- Monteren Lexan ruiten
En de belangrijkste: APK goedgekeurd krijgen (claxon, verlichting en wat kleine dingetjes).
Op die manier kan de DAF droog gestald worden onder het huis. En kan de E30 wat vaker worden uitgelaten, want stilstaan is echt niet fijn voor zo'n auto (en eigenaren....).
Vandaag de knoop doorgehakt om de definitieve afbouw uit te besteden.
Waarom vandaag? Simpel, we zijn geen reet opgeschoten, omdat het hier niet prettig sleutelt. En morgen moet ik de schorsing uiterlijk verlengen, anders had ik hem op kenteken en verzekering gezet.
Ik moet nog afspraken maken met Peter Molenaar, maar ik denk dat we hem op zijn gemak aan de auto laten werken. Het is allemaal niet zoveel, maar er gaat altijd meer tijd in zitten dan je denkt.
Lijstje:
- Dichtlassen kleine roestplek bij schutbord aan de bijrijderskant.
- Monteren onderstel, draagarmen + powerflex M3 bussen, camperplates, uitlijnen etc.
- Carter demonteren, lagerschalen controleren (indien nodig vervangen) Plaat bij oliepomp monteren, indien die er nog niet zit.
- Plaatsen radiator + switch op dashboard
- Beurtje, kleppen stellen etc.
- Monteren extra meters (oliedruk, temp, volt e.a.) + hoofdstroomschakelaar op dashboard.
- Monteren sper
- Monteren Lexan ruiten
En de belangrijkste: APK goedgekeurd krijgen (claxon, verlichting en wat kleine dingetjes).
Op die manier kan de DAF droog gestald worden onder het huis. En kan de E30 wat vaker worden uitgelaten, want stilstaan is echt niet fijn voor zo'n auto (en eigenaren....).
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Teerplates eruit, lexaan ruiten, sloten eruit, kabelboom uitdunnen en nog wat dingen die ik ff niet meer weet. Maar MDM Motorsport weet precies wat er legaal gestript mag worden.
Onderstel twijfel ik. Intrax is natuurlijk super, maar MDM hebben zelf een E30 325i standaard met op maat gemaakte Proflex dempers (reed op CPZ een 2.02 op slicks). Schijnt echt super te zijn. Dus moet het nog met de heren overleggen.
Onderstel twijfel ik. Intrax is natuurlijk super, maar MDM hebben zelf een E30 325i standaard met op maat gemaakte Proflex dempers (reed op CPZ een 2.02 op slicks). Schijnt echt super te zijn. Dus moet het nog met de heren overleggen.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Waar te koop, en wat kost e.e.a.?Dennis Cavallino schreef:Even een setje van een Evo als voorbeeld. Vanaf je brake ducts gaan ze naar een speciale aansluiting bij je remschijf: [img:800:600]http://img225.imageshack.us/img225/5374 ... dfazw1.jpg[/img]
Michel
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Robert Campbell
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
- Locatie: Haarlem