Ervaringen met Cupra (R) gevraagd

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Ervaringen met Cupra (R) gevraagd

Bericht door Stefan R » 12 mar 2006, 21:19

Zijn er mensen op dit forum die ervaring hebben met de Leon Cupra, En dan specifiek de R en de 2.8 V6? Voors/tegens van beide auto's.
Ik weet dat ik me ook aan kan melden op SO maar eerlijk gezegd heb ik daar op dit moment niet zoveel zin in :? (ik heb al wel het één en ander daar gelezen uiteraard)

Ik ben afgelopen vrijdag wezen kijken bij deze auto

klikkie

Knot

Bericht door Knot » 12 mar 2006, 21:23

Stefan,

Ben er vanmiddag nog eentje tegengekomen, rechtuit speerde hij ervandoor, maar op de dijk naar Oudewater liet ik m ver achter me, denk dat zn vriendin een beetje bang werd van hard over een bochtige weg jagen :)

Maar wat je advertentie betreft, ziet er netjes uit, geen hoofdletters en termen als "SUPERBOM", dat is stap 1 waar ik naar kijk, daarna pas kijken en/of rijden met zo'n auto.

Stefan R

Bericht door Stefan R » 12 mar 2006, 21:46

De garage waar hij staat is een bekend en gerespecteerd bedrijf hier in de buurt. Ik heb het onderhoudsboekje ook al volledig ingezien. en de auto IRL geinspecteerd. En hij is helemaal strak.
De verkoper moest toegeven dat hij niet direct een inruil prijs voor de Speedster kon geven, En zou zich erin verdiepen. En me per mail (mijn eigen voorstel) een inruil prijs geven. De auto is ook een BTW auto en daar kan ik waarschijnlijk ook wel wat mee :D

Maar ik hoor graag ervringen over de Cupra's zowel positief als negatief.

k33z

Bericht door k33z » 12 mar 2006, 22:09

Ik heb zelf in 2002 een nieuwe cupra R gekocht (210pk model) en die heb ik vorig jaar ingeruild op mijn huidige auto, een Mini Cooper S.

Ik heb dus behoorlijk wat ervaring met de Cupra R maar ook met de cupra V6 heb ik een aantal malen een stuk gereden.

Om het heel kort te stellen, als je een keuze moet maken tussen de Cupra R en de cupra V6 zou de keuze voor mij makkelijk zijn: De Cupra R. Waarom?

De auto voelt op alle fronten beter (lees sportiever) als de cupra V6. Het enige wat ik fijner vind aan de cupra V6 is de motor, ik ben niet zo kapot van een turbomotor maar dat is erg persoonlijk. Ik prefereer het lineaire karakter van een atmosferische/compressor motor tov een turbomotor.

Maar de Cupra R is een heerlijke auto. Het stuurhuis is totaal anders als dat van alle andere leons en dat merk je. Hij stuurt zwaarder en beter. Het is een prima all-round auto, heerlijk lange stukken mee te rijden maar ook geschikt voor het snellere werk.

Enige wat ik er negatief over kan zeggen is dat de balans van de auto zo neutraal is dat je er vreselijk hard mee kan gaan maar dat de beleving minder is. Om het zo te zeggen met de cupra R kan iedereen hard rijden, zowel Schumacher als de eerste de beste stumper.

Als je nog specifieke vragen hebt hoor ik het wel.

Ik had mijn auto trouwens niet getuned omdat dan helemaal het gaspedaal een aan/uit schakelaar werd.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 mar 2006, 22:09

Ik heb een Leon Cupra4 V6 gehad.
April 2001 nieuw gekocht en in augustus 2001 met 6,5kkm weer verkocht... nog meer info nodig :wink:

Ik kwam uit de turbo auto's en ging deze V6 rijden.
Wat een teleurstelling, ding is gewoon niet snel te noemen.
De auto ervoor, een Golf4 GTI met chip (193pk) was al sneller.
Auto reed wel aardig maar is met z'n 1475kg wel wat zwaar voor 204pk.
Als toen de Cupra R leverbaar was had ik die genomen.
Nooit in gereden maar ik heb nu al 3x een 1.8T (wel met chip) gehad en die bevallen prima! En die heeft een Cupra R ook. Eerst met 210pk, later met 225pk met voorwielaandrijving. De V6 heeft altijd 4wd. Wil je dat persé neem dan een Golf R32, even zwaar en bijna 40pk meer. Om maar even bij de VAG producten te blijven.

Ps zoek aub een andere kleur :wink:

Stefan R

Bericht door Stefan R » 12 mar 2006, 22:18

Alvast dank voor deze input :D

@Arthur, Waarom andere kleur? En hij is alleen in Zwart Rood en Geel geleverd toch?

Rood vind ik zoiezo niet mooi, En bij een zwarte vind ik het altijd jammer dat de details wegvallen. Dan blijft Geel over....

Knot

Bericht door Knot » 12 mar 2006, 22:19

Ik zou zelf voor de V6 gaan, alleen voor het geluid zou ik al om gaan....

k33z

Bericht door k33z » 12 mar 2006, 22:26

Ik zou ook geen gele nemen, liggen bijzonder slecht in de markt.

Rood moet je inderdaad mooi vinden en jou argument voor zwart zit inderdaad wat in. Ik had een zwarte en vind dat nogsteeds wel het mooiste.

De 225pk versies zijn trouwens ook in het schaduwgrijs en in het zilvergrijs geleverd maar die zijn denk ik 2e hands HEEL moeilijk te vinden.

Neem eens contact op met Edwin van der Velden, hij zit ook hier op het forum en hij is de Seat dealer bij uitstek voor zo een auto.

www.vandervelden.nl

Stefan R

Bericht door Stefan R » 12 mar 2006, 22:42

Ach, Ik houd wel van aparte auto's 8) :lol: En bovendien mag deze niet weg na een half jaar.....

p.s. Desbetreffende auto is door Edwin nieuw geleverd, En ook daar in onderhoud geweest :idea:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 mar 2006, 22:47

Gele Spaanse peper

Net als Tommy werd ook mij een proefrit aangeboden in de Seat Leon Cupra R. Seat dealer Edwin van der Velden uit Zoetermeer stelde een middag zijn ex-Pon demo aan mij ter beschikking. Ik had het weekend ervoor in de nieuwe Subaru Impreza STI gereden en had dus een goed ijkpunt als het gaat om sturen van een sportieve auto. De Leon Topsport vond ik een redelijk goede auto, niets meer niets minder. Die auto is voor de meesten denk ik veruit voldoende, maar ik miste daarin een bepaalde finesse. Toen Tommy en ik de Topsport op gingen halen liet Edwin ons een Cupra R zien en nodigde ons uit, zodra er een demo zou zijn, om daar een stuk in te rijden. Zo gezegd, zo gedaan. Tommy had de eer om al een paar weken eerder op pad te gaan, maar nu kon ik zonder zijn commentaar op al het goedkope plastic op pad.

Ik kwam aan in Zoetermeer bij het nieuwe onderkomen van v/d Velden. De showroom, parkeer- en werkplaats zien er een stuk ruimer uit, de auto"s staan beter gesorteerd en ik kan me voorstellen dat Edwin zich voorlopig weer een klein mannetje in een grote zaak zal voelen. In de toekomst wordt het alleen maar beter, want je moet voor de gein maar eens alle kentekenplaathouders in de regio bekijken. Er rijden er weinig rond zonder zijn naam erop, dat is iets waar ze met recht trots op mogen zijn.

De demo auto werd nog even afgespoten, en ik liep een rondje om de opdrogende gele Leon. De neus vind ik erg fraai, opvallend, sportief, maar alles behalve ordinair. De kont blijft het mooiste van de auto, ik ga jullie niet vervelen met de fraaie vormen die Giugiaro tekende voor de fraaie Alfasud… oeps! Doe ik het toch. Met deze 18"" velgen en de rode Brembo"s smoelt de auto erg goed. Alles is oogt sportief, danzij spoilers, maar het is dat ie geel is, in het zwart zal het niemand opvallen dat hier een serieus bommetje staat. Dat is iets waar ik wel van houd, een beetje de underdog die rake klappen kan uitdelen.

Ik stap in, zoek een goede zitpositie in de Recaro"s en grijp het heerlijke stuurtje vast. Ik heb een hekel aan stilzitten, dus rijd meteen de weg op. De pook voelt best lekker aan, niet mega direct, maar wel prettig. Het dashboard is netjes, dankzij het recaro interieur oogt het interieur allemaal net wat luxer/sportiever, alleen moet ik Tommy gelijk geven dat het plastic wat goedkoop en dun overkomt, maar storend is het allemaal niet. De klokkenwinkel vind ik gewoon okay, niets meer, niets minder. Van mij hoeven tellers niet per sé wit te zijn, maar het oogt gewoon goed, alleen vind ik de verdeling wat minder. Het is even wennen om precies 50 op de teller te rijden, ik betrapte me erop om regelmatig met 40 km/u langs een flitspaal te rijden. Ach ja, lekker veilig, dat wel. Na een half uurtje ben je eraan gewend. Dat ik af en toe in de Brembo"s (lees: scheepsankers) moest voor flitsers kwam omdat je echt geen flauw benul hebt hoe makkelijk het te hard gaat. De auto is heel rustig te rijden en dan rijd je al onbewust ver boven de maximum snelheid. Ik reed namelijk Zoetermeer uit, de A12 op richting Den Haag en moest al binnen een minuut afremmen van 180 naar 120, omdat ik mijn vriendjes van de KLPD in de berm zag spelen met fotocamera"s. Toen pas merkte ik dat jent.nu gratis foto"s van de Leon in actie zou gaan krijgen en dat terwijl ik eigenlijk nog rustig aan wilde doen.

Ik had een route uitgestippeld via Leiden naar Katwijk aan Zee. In Leiden heb ik de trotse eigenaar van een splinternieuwe Subaru STI ophaald en hij was onder de indruk van de remmen, hij miste de pure kicks, maar vond de Leon verrassend snel. Net als ik, merkte hij op dat zijn STI bij 4000 tpm er echt vól vandoor gaat. De Leon bouwt die snelheid iets langzamer op, maar hoe harder het gaat, hoe meer je in je stoel wordt gedrukt. Vooral tussen 5000 en 6000 toeren per minuut is het vrijwel onmogelijk om iets van het dashboard te pakken. De remmen voelen veel beter aan dan de Brembo"s van de STI. Die vertragen weliswaar ook erg goed, maar je zult niet die abrupte stopkracht van deze leeuw ervaren. Je moet nu echt oppassen dat je niet té hard remt, want dan rijd je de voorspoiler er waarschijnlijk af. Deze is echt behoorlijk laag, bij het inparkeren kun je de neus niet even klakkeloos boven een stoepje zetten, dat kost je geheid het zwarte onderlipje.

In Leiden reden we een route met veel rotondes, tijd om het weggedrag te testen. Na een behoorlijk rap sprintje van de eerste naar de volgende rotonde merkte ik dat ik het ESP nog aan had staan. Dat was waar ook, ik had de motor even aan en uit gehad. Nu snap ik het commentaar van Tommy, dat moet gewoon uit blijven, want het systeem grijpt veel vroeger in dan je met deze auto aan zou kunnen. Bij volgas zonder ESP lijkt het net of je snel in de toerenbegrenzer zit, maar je voelt de voortrein nog een klein beetje stuiteren. Veel minder dan bij de Topsport, maar toch een signaal dat je bij de komende bocht voorzichtig moet doen, want je rijdt met een voorwiel aangedreven monster en onderstuurd rechtdoor vliegen is meestal het eerste wat in al je enthousiasme kan gebeuren.

Niets is minder waar, je hoeft echt niet zo voorzichtig te doen. De Leon stuurt snaarstrak over de eerste rotonde die we om het hards proberen te ronden, dat ging allemaal heel netjes De auto voelt heel stabiel en laat zich keurig zonder banden gepiep om het cirkeltje in het midden rollen. Bij de 2e rotonde kom ik met hogere snelheid aan en laat even gas los… de achterkant gaat een klein beetje zijn eigen weg en ik kan de Leon daardoor extra lekker plaatsen. Bij de derde rotonde probeer ik de bocht in te remmen, maar het ABS grijpt vroeger in dan ik had verwacht en daardoor wekt het wat onderstuur op. Gas erbij resulteert in een glijpartij naar buiten toe over de voorwielen. Gas los zorgt meteen weer voor de juiste tractie. Echt een auto dus waarmee je kunt lezen en schrijven. Achterwiel- of vierwielaandrijving zullen 99% van de rijders niet missen bij deze auto, dit is echt een topper als het gaat om de snellere FWD"s. Dit is een stuurmansauto pur sang en daar mag Seat echt trots op zijn, want dat is wel eens anders geweest bij de topmodellen van de afgelopen jaren.

Bij Seat willen ze Alfa Romeo evenaren en dat is ze met deze versie dubbel en dwars gelukt. Ik heb nog niet in de 147 GTA gereden, maar ik kan me zo voorstellen dat die weinig extra"s ten opzichte van deze Leon heeft te bieden. De Alfa is niet de enige auto om te vergelijken. Deze Leon maakt een snelle concurrent/familielid als de Audi S3 in ieder geval overbodig. De sensatie is op zijn minst hetzelfde, maar eigenlijk voelt de Seat gewoon veel strakker aan. Ik ben benieuwd wat de S3 gebaseerd op de nieuwe A3 hier voor tegenwind zou kunnen bieden als het gaat om rijplezier. Op dit moment is iedereen onder de indruk van de Mini Cooper (S), maar daar heb ik nog niet in gereden. Als de Mini auto deze Leon weet te overtreffen dan moet dat een verdomd goed sturende auto zijn. Zelf vind ik de looks van de Mini minder (te vrouwelijk en van binnen te nep) en ik zou dus sowieso deze auto overwegen als ik de kans ervoor zou krijgen. Een Subaru WRX is voor velen te schreeuwerig met zijn luchthappers en bijpassende achterspoiler, maar dat is een auto waar ik de Cupra R wel mee durf te vergelijken. Ach er is op dit moment voor ieder wat wils en ik hoop dat zo"n verslag als deze mee speelt bij het maken van zo"n keuze. Ik zou graag in de schoenen staan van degene die uit dit soort auto"s mag kiezen.

Ik zet mijn passagier weer af en rijd vervolgens naar Katwijk. Ik had op weg naar Leiden al geëxperimenteerd met het navigatie systeem en dat ging best goed. De 2e keer vond ik het nog makkelijker werken om in te stellen en dat kun je van andere systemen niet zeggen. Binnen een paar seconden staat je routebegeleiding aan, in tegenstelling tot de luttele minuten die ik bij andere merken nodig heb. Wat ik nog niet snap is hoe ik onderweg de route kan aanpassen. Op weg naar Katwijk reed ik expres door bij de afslag "Katwijk aan Zee" en werd toen verkeerd terug gestuurd. Iets anders wat me stoorde was dat ik niet wist hoe ik moest in en uitzoomen. Dat zal vast wel heel simpel zijn, maar mij werd het even niet duidelijk. Toen ik vanuit Katwijk naar Zoetermeer wilde rijden werd ik over de A44 gestuurd. Deze is op dat moment van de dag zo ontzettend druk, dat een route via Leiden beter was geweest. Nota bene stond er op het kaartje aangegeven dat de A12 vast stond vanaf Den Haag Centrum. Ik zou dus in het boekje moeten duiken om alternatieve routes in te voeren en dat is jammer, zoiets moet direct duidelijk zijn.

Ik had in Katwijk de auto getoond aan mijn ouders. Deze vielen voor de sportstoelen. Mijn moeder vond de grote rode remklauwen niet mooi (ik dus wel) en het viel mijn ouders op dat ze met geen mogelijkheid achterin konden zitten. Wat mij betreft mag er speciaal voor deze Leon een 3 deurs versie komen. Iets langere deuren en Porsche-achtige achterbankjes. In de Topsport kun je overigens wel gewoon je schoonmoeder kwijt, in de Cupra R moet je direct voor kinderen zorgen, opa en oma pakken hun eigen auto maar! Mijn ouders vonden het in ieder geval een mooie auto, zelfs in de kleur geel. Toen ik vroeg of ze de prijs wilden schatten zat mijn moeder de helft te laag en mijn vader had het met 40.000 euro precies goed. Belachelijk vonden ze en ik moet ze daar op zich gelijk in geven. Toch kun je voor 40.000 euro weinig auto"s vinden met deze specificaties, opties en die zo lekker rijden als deze Leon. In de standaard uitvoering is de Cupra R natuurlijk een stuk goedkoper, met iets meer dan 32.000 euro en dat is een behoorlijk concurrerende prijs.

De Leon is namelijk een perfecte allrounder. Als daily driver kun je er gewoon rustig en comfortabel in rijden, zowel op de snelweg als in de drukke binnensteden en valt het verbruik daarbij alleszins mee. Als auto voor de fun zul je niet snel verrast worden door snellere auto"s. In Wassenaar stonden er regelmatig auto"s naast me die een stoplichtsprintje wilden doen. Een Saab 9-3 3.0t wilde het even proberen, maar gaf al snel op. Een Fiat Stilo Abarth moest zijn koppeling nog op laten komen toen ik alweer stil stond bij het volgende stoplicht. Echt ongelooflijk hoe mensen onder de indruk kunnen zijn van een Seat. Iedereen keek uitermate geïnteresseerd in mijn richting. Ook de babes zagen de Cupra staan/rijden. Ik voelde me spontaan een stuk knapper, ook al zat ik anoniem verscholen achter een zonnebril en petje. Vooral dames in "hippe" auto"s hielden me goed in de gaten.

De tunnel onder Den Haag Centraal door moest het moment zijn om eens goed te luisteren of de Seat een opwindend geluid teweeg kon brengen, want tot nu toe was ik daardoor niet echt onder de indruk geraakt. Helaas viel het ook met raampjes open in de tunnel tegen, ik zou onder zo"n auto echt een sportuitlaat laten monteren, want dit past niet bij deze auto. Het is niet echt opzwepend om naar de auto te luisteren, alle sensatie komt van de g-krachten en de kwispelende wijzer van de snelheidsmeter.

Tijdens de rit heb ik zowel snelweg en druk stadverkeer moeten trotseren, maar het verbruik viel me mee. Ik reed gemiddeld 1:7,3 en dat is te danken aan de snelle inhaalacties, in combinatie met het relaxte cruisen in de zesde versnelling. Dankzij die 6 bak moet deze auto in rustiger verkeer toch de 1:9 en zelfs 1:10 gaan halen bij een normale doch sportieve rijstijl. Dit is slechts een gokje gebaseerd op tussentijdse metingen op de verbruiksmeter van de boardcomputer. Na een kleine tankbeurt werd het tijd om Edwin te laten zien dat zijn demo nog helemaal intact is. Toch fijn als iemand je een auto meegeeft en je met een glimlach op je gezicht terug kan komen. Ik ben redelijk onder de indruk van het stuurgedrag van de Cupra R. Ook is deze Seat snel genoeg, niet een enorme krachtpatser, maar voor een FWD heb je bijna niet meer nodig. Een auto met heel wat temperament en Spaanse pepers in zijn fraaie kont!

Ik had Tommy"s testverslag al gelezen, maar heb me daar bewust niet op gefocust. Achteraf had ik dat beter wel kunnen doen, want mijn ervaring is nagenoeg hetzelfde. Toch fijn om te weten dat Tommy als BMW liefhebber zo objectief is!

Dennis "Cavallino"

Hier het hele verhaal met foto's en video
http://www.jent.nu/index.php?id=62

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 mar 2006, 23:05

Een V6 zou ik niet nemen. Net of er een Betonmolen voorin draait, ipv een lichtgewicht motorblok. :lol:

Cupra R = stuurmansauto
V6 = voor rechtuitbranders

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 mar 2006, 23:11

Hier nog het Topsport SKN verhaal + film etc.
http://www.jent.nu/index.php?id=61

Stefan R

Bericht door Stefan R » 12 mar 2006, 23:15

Super Dennis :!: :!:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 mar 2006, 23:20

Als je dat ding koopt haal ik mijn provicie wel op :lol: :wink:

Knot

Bericht door Knot » 12 mar 2006, 23:20

Dennis Cavallino schreef:Een V6 zou ik niet nemen. Net of er een Betonmolen voorin draait, ipv een lichtgewicht motorblok. :lol:

Cupra R = stuurmansauto
V6 = voor rechtuitbranders
CupraR brandt sneller rechtuit hoor, maar ik vind het geluid van de V6 gewoon gaaf.

4 cilinder moet een diesel zijn voor de dagelijkse (zakelijke) kilometers, OF een S2000 met 9000rpm. Verder zou ik prive als 2e/funauto altijd minimaal een 5 cilinder nemen.

Stefan R

Bericht door Stefan R » 12 mar 2006, 23:49

De V6 betekent in dit geval minder vermogen en meer gewicht (in de neus)
Ik vind een 5 of 6 cilinder ook zeker beter klinken, Maar als ik dit test verslag lees, Is de R de auto voor mij (de betere stuurauto) :D

RVV

Bericht door RVV » 13 mar 2006, 00:23

Altijd de R pakken.

Tristan

Bericht door Tristan » 13 mar 2006, 10:12

De LCR, no doubt.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 13 mar 2006, 10:25

Stefan R schreef:Alvast dank voor deze input :D

@Arthur, Waarom andere kleur? En hij is alleen in Zwart Rood en Geel geleverd toch?

Rood vind ik zoiezo niet mooi, En bij een zwarte vind ik het altijd jammer dat de details wegvallen. Dan blijft Geel over....
De 1e lichting V6-en kon je ook in een andere kleur bestellen (slip of the folder, zeg maar). Ik had een zilvergrijze.
Later is de V6 ook een Topsport geworden en kon je meerere kleuren uitzoeken.
Ook een LCR is er in bv schaduwgrijs, deze: LCR schaduwgrijs
Hele mooie!!
Altijd voor een LCR gaan!
2.8 V6 gaat tegenvallen...

@Knot: dat geluid valt heel erg mee hoor, of tegen da's net hoe je het bekijkt :wink:

k33z

Bericht door k33z » 13 mar 2006, 10:36

Er staat op dit moment trouwens nog wel een hele leuke Leon te koop bij Edwin............. Leon V6 compressor :)

Geluid om de vingers bij af te likken!

Marc R

Bericht door Marc R » 13 mar 2006, 12:57

Leon Cupra R all the way,ook ik heb er een gehad.....

Krijg je absoluut geen spijt van.

Tristan

Bericht door Tristan » 13 mar 2006, 15:55

k33z schreef:Er staat op dit moment trouwens nog wel een hele leuke Leon te koop bij Edwin............. Leon V6 compressor :)

Geluid om de vingers bij af te likken!
Alleen niet zo snel als je zou verwachten. Maar voor de rest een hele dikke Leon. Ik wil die remmen hebben die eronder zitten. 8)

markk

Bericht door markk » 13 mar 2006, 21:24

heb even kort met de V6 van Pol gereden toen ie 'em nog had. Erg mooie auto met heerlijke motor maar zonder emotie / beleving.

Nog nooit met cupra R gereden.

Mark.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 14 mar 2006, 22:27

Maar toch denk ik niet dat de Cupra aan je rijders-wensen/uitdagingen kan voldoen, als je daarvoor een Speedster hebt gehad.
Of je moet nu alleen op praktische doeleinden gaan letten...

Stefan R

Bericht door Stefan R » 15 mar 2006, 15:18

Uiteraard ben ik me ervan bewust dat een Cupra me niet dát gaat geven wat de Speedster nu wel doet.

Maar ik mis nu regelmatig 1 of 2 extra zitplaatsen, In het begin denk je dat het wel meevalt. Maar na een tijdje wordt het vervelend.... :?

Plaats reactie