Betrouwbaarheid Golf IV 1.4 16v

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Maurice Hoekstra
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 mar 2007, 17:32

Betrouwbaarheid Golf IV 1.4 16v

Bericht door Maurice Hoekstra » 18 sep 2007, 17:01

Dit draadje is ziet er een 'beetje' kansloos uit naast alle posts over brullende V8'en, AMG's, de nieuwe M3 enzovoort maar aangezien ik dit forum qua kennis behoorlijk hoog heb (en geen ander idee heb waar ik dit anders zou moeten posten :wink: ) dan toch de volgende vraag:

Is een 1999 VW Golf IV 1.4 16v crisis editie (zero 0,0 opties) dealeronderhouden met rond de ton op de klok een beetje betrouwbare auto om op jaarbasis zo'n 12.000km mee te gaan rijden? Mijn broertje heeft snel een goede auto nodig en vind een Golf IV een hele fijne auto die in deze uitvoering ook nog wel goed te betalen is voor een studentje..

Ik meen mij alleen te herinneren dat er problemen met deze 1.4 16v 75pk motor zijn geweest? 1 probleem is dat bij vorst het oliefilterhuis kan stukvriezen maar ik meen ook dat er grotere problemen met deze motor waren :?: De VW dealer om de hoek zegt uiteraard dat er geen problemen zijn geweest maar ik weet niet hoeveel waarde ik daaraan moet hechten, die willen gewoon verkopen..

Is een 1.6 8v met dik anderhalve ton misschien een betere keuze? Die kost namelijk hetzelfde.. :wink:

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 18 sep 2007, 17:12

Sowieso zou die laatste mijn voorkeur hebben.

Of je nou 100K of 150K op zo'n ding hebt staan volgens mij moeten die motoren normaal wel het dubbele halen dus kan je nog jaren vooruit.

Die 1.8 is ook zijn afschrijving al voor een groter deel kwijt. Heb je het niet over grote bedragen, maar toch :)

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 18 sep 2007, 17:15

Ik heb zelf een Skoda Oktavia kombi met de 1.6-16v motor gehad en aangezien deze constructie technisch verwant zijn durf ik aan te nemen dat zij dezelfde problemen kennen.

1: Defecte thermostaat door afbrekende kunstof nokjes in het thermostaat huis
2: Defecte waterpomp
3: Defecte toerental sensor

Verder constateerde ik bij 120k km veel speling op de aandrijfassen. Navraag leerde dat de twee delen van het differentieel aan elkaar geklonken zijn en wel eens uit elkaar kan knallen. Dit heb ik niet afgewacht.

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 18 sep 2007, 17:20

Golf IV 1.6 8v met automaat in de familie. 105k geloof ik, en die auto heeft echt een zwaar leven gehad. En motorisch gezien is er niets nog mee aan de hand geweest.

Voor de rest eigenlijk ook niet veel, 2 keer een zijruit die niet meer omhoog wil. En een kapot slot. Dat is het volgens mij wel.

Met goed onderhoud gaan die krengen best lang mee denk ik.

Maurice Hoekstra
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 mar 2007, 17:32

Bericht door Maurice Hoekstra » 18 sep 2007, 17:24

Kijk dat zijn al reacties waar we wat mee kunnen!

De 1.6 16v is volgens mij ook niet zo gek lang geleverd door de VAG groep, op een gegeven moment had je alleen nog de 8v en daarna al snel de FSI. Zegt al genoeg denk ik.

Waterpomp hoor je heel vaak dat deze bij een VAG benzine product zijn vervangen. Niet echt een reparatie waar je op zit te wachten. :roll:

Ik had ook al even naar een Corollatje vanaf 2002 gekeken (eerdere Corolla's zijn een no-go en eerste gen VVT-I motoren daarvan hebben ook problemen..) maar deze doen qua afschrijving dus echt niet meer onder voor een Golf! :shock:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 18 sep 2007, 17:30

De 1.4 16V heeft problemen met de versnellingsbak en distributie :wink:

Niet mijn eerste keuze en zeker niet voor een Golf. Voor een Lupo zou het wat anders zijn aangezien het dan een hele leuke combi is. Dan zou ik gewoon goed blijven opletten de distributie ver voor de termijnen vervangen.

Ik ben geen monteur maar heb wel bij de dealer gewerkt..

Maurice Hoekstra
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 mar 2007, 17:32

Bericht door Maurice Hoekstra » 18 sep 2007, 18:21

@Niels, alle info omtrent de 1.4 16v wordt zeer gewardeerd aangezien we nu al de waterpomp, versnellingsbak en distributie als mogelijk zwakke punten hebben zouden dat dan echt de redenen worden om de auto niet te gaan kopen en toch voor een andere motorisering te gaan. Heeft de 1.6 8v minder kwaaltjes of heeft deze weer hele andere problemen zover je kan inschatten?

Het vermogen is geen issue, eerder hoe minder hoe beter voor een jonge jongen. :wink:

Ik heb zelf net nog even naar de auto gekeken en hij is echt bijzonder netjes. Eerste eigenaar en om de 10.000km (elk jaar dus) een beurt gekregen.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 18 sep 2007, 20:09

Het is een VW dus veel zwakke plekken 8)

Distributieriem goed controleren! en tijdig vervangen
Speling op fuseekogels controleren + draagarmen
AC + pomp indien aanwezig
Werking elektrische ramen *(indien aanwezig) willen nog wel eens kapot gaan
Lambasensor werkt goed, geen foutcode's?

Maurice Hoekstra
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 mar 2007, 17:32

Bericht door Maurice Hoekstra » 18 sep 2007, 21:01

duifjes.com schreef:Het is een VW dus veel zwakke plekken 8)
Dat blijkt wel weer ja! Ik heb het idee dat een TDI het wat dat betreft een stuk beter doet dan een VW benzine motor.

Ik heb nog even op morrenhof.nl gekeken maar een Corolla E11 heeft z'n looks niet echt mee, evenals de vorige generatie Avensis wat best wel jammer is omdat dat waarschijnlijk echt goede auto's zijn..

Zoek dus gewoon een betrouwbaar, representatief karretje van formaat VW Golf met een max vraagprijs van rond de 7000e. Hoe minder hoe beter in dit geval. Opties en vermogen van ondergeschikt belang.

Huidige generatie Renault Megane schrijft ook lekker af maar ben je denk ik nog beter uit met een Golfje! :wink:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 18 sep 2007, 21:02

Om de looks met je een E11 niet kopen, kwa runningcost wel maar goed dat weet je trouwens een E11 1.6-je heeft standaard 114 pk :-)

Maurice Hoekstra
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 mar 2007, 17:32

Bericht door Maurice Hoekstra » 18 sep 2007, 21:12

[img:468:351]http://www.autotrack.nl/car-img/of01/s0 ... 208064.jpg[/img]

Dik hok hoor, zeker met die sportieve two tone G6 stickers rondom! Een 1.3 met zesbak.. 8)

Wie weet als je een offer I can't refuse op basis van geen inruil doet dat ik het nog een keer in overweging wil brengen. :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 18 sep 2007, 22:37

De 1.6 staat wel beter bekend maar daar zijn er niet zo heel veel van dus misschien dat er daarom ook niet zoveel problemen zijn. In de basis verschilt deze niet zoveel van de 1.4 volgens mij aangezien de motoren er uitwendig hetzelfde uitzien. Beiden vooroverhangend en dezelfde kappen e.d.

Probleemloos rijden = TDI kopen en dat kan prima uit bij 12K per jaar als je van een gelijke aanschaf prijs uitgaat :wink:

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Bericht door Pescatore » 18 sep 2007, 23:51

Misschien een raar idee, maar waarom niet een ouwe Sierra kopen met een kmstand van rond de 100, 150k? Je kunt ze voor 200 - 500 eu kopen, zijn best zuinig en snel genoeg om met het verkeer mee te komen (top 200+). Oké, ik heb er zelf 1, ben ook student, maar de lol die ik er mee heb als beginnend drifthok is ongekend. Dat plezier zal ik met een Polo/golf nooit hebben. En met zo'n lage aanschafprijs kun je je een reparatie nog wel eens veroorloven :wink:

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 18 sep 2007, 23:56

Toyota absoluut de beste keus!

Corolla's niet het spannends om te zien, maar je lacht je werkelijk kapot om de running costs, serieus.

Toyota kost tweedehands iets meer als vergelijkbare modellen, echter zullen die ook harder afschrijven.

het is niet normaal wat er nog op oude toyota's geboden word voor export

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 19 sep 2007, 08:30

Golf IV 1.6 16v 105 pk highline 2002 voor de deur. 75000 groot onderhoud... krijgen we te horen dat volgend jaar de achterasrubbers aan de beurt zijn. Bij een BMW met 3 ton op de klok is dat nog niet eens.
Zitpositie is ook al een aparte met de voetsteun zodanig geplaatst dat zelfs ik weer met een knie onder m'n kin zit. Motorisch werkt het allemaal wel prima. Maar omdat een 1.6 16v onderin al anemisch voelt zou ik de 1.4 wel overslaan. Die komt serieus por te kort tenzij je nooit boven de 80 km/u zal rijden ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 19 sep 2007, 08:45

Tommy schreef:Golf IV 1.6 16v 105 pk highline 2002 voor de deur. 75000 groot onderhoud... krijgen we te horen dat volgend jaar de achterasrubbers aan de beurt zijn.
Dat is wel heeeeeel snel :wink: Die van mijn pa moet daar volgend jaar ook aan geloven maar dan staat de teller op ca. 180Kkm en eigenlijk vind ik dat dan ook al snel...

Zitpositie vind ikzelf wel erg goed in de Golf 4. Stuur en stoel perfect in hoogte verstelbaar 8) Nadeel van de 4 vind ik het gekraak van deurpanelen in het interieur en de slappe besturing. Het is niet zondermeer een opvolger voor mijn Golf 3 :wink: Ik zit meer te kijken naar een A3 of A4 of Ibiza TDI wat dat betreft..

BBVW
Berichten: 527
Lid geworden op: 17 apr 2007, 19:11
Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door BBVW » 19 sep 2007, 09:25

duifjes.com schreef:Het is een VW dus veel zwakke plekken 8)

Distributieriem goed controleren! en tijdig vervangen
Speling op fuseekogels controleren + draagarmen
AC + pomp indien aanwezig
Werking elektrische ramen *(indien aanwezig) willen nog wel eens kapot gaan
Lambasensor werkt goed, geen foutcode's?
+1 toyota heeft het bij het rechte eind, hier moet je op letten bij een 1.4.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 19 sep 2007, 10:18

Maurice Hoekstra schreef:Ik heb nog even op morrenhof.nl gekeken maar een Corolla E11 heeft z'n looks niet echt mee, evenals de vorige generatie Avensis wat best wel jammer is omdat dat waarschijnlijk echt goede auto's zijn..
Zoek dus gewoon een betrouwbaar, representatief karretje van formaat VW Golf met een max vraagprijs van rond de 7000e. Hoe minder hoe beter in dit geval. Opties en vermogen van ondergeschikt belang.
Dit komt uit de mond van iemand die voor een STUDENT iets zoekt?
Dan ga ik er maar vanuit dat studenten niet zoveel geld hebbben.
Het lijkt me dan dat je JUIST een "echt goede auto" zoekt :idea:
Dat 'ie iets minder smoelt, ach... kniesoor :wink:

Maurice Hoekstra
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 mar 2007, 17:32

Bericht door Maurice Hoekstra » 21 sep 2007, 20:28

De Golf met de 1.4 16v motor die we op het oog hadden wordt het mede dankzij de reacties hier op het forum in elk geval niet. Alles leek voor de auto te spreken maar toen ik over de mogelijke 'kwaaltjes' begon trok de verkoper zich meteen terug in zijn schulp en deed hij verder niet zijn best meer om mij te overtuigen dat het toch echt een goede auto was. Inzage in gedetailleerde historie werd toch wel lastig, geen proefrit die aangeboden werd enzovoort. Al met al een zeer aparte gang van zaken die je niet bij een dealer verwacht.

Toen bleek dat er naast nog wat kleine gebreken er ook nog een nare tik in het motorblok zat en een andere Golf 1.4 16v die er direct naast stond deze tik niet had en ook veel stiller liep waren we er snel klaar mee.

We hebben nu een 1.6 8v uit 1998 met 110.000km op het oog waar we binnenkort naar gaan kijken maar als dat net zo'n teleurstelling is dan gaat het toch echt iets Japans worden.

In elk geval bedankt tot nu toe en eventuele tips of suggesties worden gewaardeerd! :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 22 sep 2007, 01:06

Maurice Hoekstra schreef: We hebben nu een 1.6 8v uit 1998 met 110.000km op het oog waar we binnenkort naar gaan kijken maar als dat net zo'n teleurstelling is dan gaat het toch echt iets Japans worden.
Een type 4? Dan zal het ook een 16V zijn. Als alles gewoon in de afgelopen jaren gerepareerd en onderhouden is dan koop je er best een fijne auto aan :wink: Een japanner zal minder problemen geven maar over het algemeen is een Golf een prima kar hoor! Alleen een 1.4 16V is absoluut geen aanrader..

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 22 sep 2007, 10:37

in de beginjaren hebben ze ook nog een 8 kleps 1.6 en 2.0 gehad dacht ik .

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 22 sep 2007, 10:55

Tommy schreef:in de beginjaren hebben ze ook nog een 8 kleps 1.6 en 2.0 gehad dacht ik .
2.0 iig wel, 1.6 volgens mij niet officieel in Nederland.

Maurice Hoekstra
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 mar 2007, 17:32

Bericht door Maurice Hoekstra » 22 sep 2007, 10:58

Is de 1.6 8v dan niet continue leverbaar geweest in de type 4? Zelfs in de dit jaar geintroduceerde type 5 variant wordt deze motor nog geleverd! :shock:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 22 sep 2007, 16:00

ps. informatie is gratis.

De Corolla Gay-6 is waarschijnlijk verkocht :-) had niet echt veel ruimte erop maar mocht ie niet verkocht zijn mag je hem voor € 5.666,= hebben *(zitten inmiddels orginele lm-velgen onder........)

BBVW
Berichten: 527
Lid geworden op: 17 apr 2007, 19:11
Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door BBVW » 22 sep 2007, 16:45

Maurice Hoekstra schreef:Is de 1.6 8v dan niet continue leverbaar geweest in de type 4? Zelfs in de dit jaar geintroduceerde type 5 variant wordt deze motor nog geleverd! :shock:
weer leverbaar, in de vorige is deze motor nooit geleverd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik dB, Majestic-12 [Bot], Mark 320iS, SlowCo en 34 gasten