Porsche Cayman brochure mislukt.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
RVV

Porsche Cayman brochure mislukt.

Bericht door RVV » 10 mar 2006, 12:28

Gister avond ff bakkie gehaald bij Andre toen ik weg ging kreeg ik een Cayman foldertje in de handen gedrukt. Nou ja folder, het was een boekwerk met harde kaft op A3 formaat, dik 100 pagina's Cayman "gepreek". Anyway het ziet er proffesioneel uit. Full colour, Cayman volledig in detail beschreven, wel 25 pagina's die gaan over de opties. Wist je trouwens dat je een achter ruit wisser als optie kunt krijgen ? Ik dacht dat BMW het al bont maakte met opties die iedereen standaard aanbied, maar Porsche lijkt wel de overtreffende trap :?

Anyway ik ben er 's even voor gaan zitten en de brochure gaan lezen/plaatjes kijken ed. Ik was benieuwd of het mooie drukwerk ook bij mij de begeerte voor een Cayman zou oproepen. Deed deze brochure (waar heel veel aandacht in was gestoken) zijn werk ?

De brochure oogt als een luxe glossy magazine, tot in detail word de Cayman besproken. Techniek, motor. ect alles word uit de kast getrokken om de auto als een lekkernij te presenteren. Kreeg de inhoud ook vat op mij als lezer ? Nee niet bepaald. De brochure straalde 1 en al marketing uit, en ik ga nu niet zeggen dat ik daar niet gevoelig voor ben want mits de marketing zijn werk goed doet ben ik er zeker gevoelig voor.
Maar nu kreeg de marketing van Porsche geen vat op mij. Hoe kan dat ? Ik ben altijd al een Porsche liefhebber geweest, maar de Cayman roept geen begeerte op. En dat terwijl Porsche zo zijn best doet. Is het de uitstraling van de auto ? Moeilijk hoor, wel had ik heel erg de indruk dat de brochure mij de de hele tijd in de oor fluisterde "kijk dit eens mooi zijn, wil je dit ook niet ? lijkt je dit niet wat, dit is pas echt luxe om je Cayman af te maken". MAW, TREK JE BEURS, WANKER JE DENKT TOCH NIET DAT JE EEN CAYMAN KAAL EN VOOR NOP KUNT RIJDEN !

Dit gevoel had ik na het doorlezen, de brochure had geen indruk gemaakt op mij als lezer, geen begeerte opgeroepen (een Cayman is theoretisch mogelijk). Ik mis de referentie naar de autosport, ik mis het liefhebbers gevoel, het droomautogevoel. Kortom Porsche heeft zijn stinkende best gedaan om de lezer te paaien. Maar is zijn doel voorbij geschoten imho. Men heeft geprobeerd om met veel te veel woorden, veel te kleine foto's en teveel gucci tasjes gelul de lezer te overtuigen.

Dit relaas is geen waarde oordeel over hoe de auto rijd, of ie zijn geld waard is maar uitsluitend over de in mijn ogen mislukte marketing brochure.

Knot

Bericht door Knot » 10 mar 2006, 12:47

Ik heb zo het idee dat de mensen die er geld voor hebben liggen niet eens tijd aan zo'n brochure besteden, die lullen bij de dealer in een uurtje wat in elkaar en ze hebben weer een nieuw speeltje.

RVV

Bericht door RVV » 10 mar 2006, 12:55

Knot da's onderdaad een goed punt, veel Porsche's zoniet bijna alle nieuwe Porsche's worden in een "ouwe jongens krentebrood" sfeer verkocht. Beetje zoals ik mijn auto's koop maar dan in het kwadraat. Dan zit je helemaal niet op het "gepamper" van zo'n mooie gelikte brochure te wachten. Dus vraag ik me af wie Porsche wilt bereiken ? De drooggeilers ? De folderjagers ?

Tom

Bericht door Tom » 10 mar 2006, 12:57

Autobrochures zijn kansloos.. ik kan mij niet herinneren dat ik een auto zou willen vanwege dat gezwets in die brochure. Alleen vanwege de foto en soms staat er nuttige informatie in voor de aanschaf (welke zaken standaard op bepaalde modellen zitten).

Knot

Bericht door Knot » 10 mar 2006, 12:57

Rico,

Ik ben precies hetzelfde hoor, avonden lang brochures lezen, alle opties op een rij zetten en kijken welke ik het eerste zou laten vallen als ik iets moest schrappen...

De mensen met het echte geld daarentegen laten de verkoper bijna de hele auto samenstellen en zich ompraten tijdens 3 bakkies koffie.

Dan koop je niet de auto die je zelf echt wilt hebben mijn inziens.

RVV

Bericht door RVV » 10 mar 2006, 13:12

Knot schreef:Rico,

Ik ben precies hetzelfde hoor, avonden lang brochures lezen, alle opties op een rij zetten en kijken welke ik het eerste zou laten vallen als ik iets moest schrappen...

De mensen met het echte geld daarentegen laten de verkoper bijna de hele auto samenstellen en zich ompraten tijdens 3 bakkies koffie.

Dan koop je niet de auto die je zelf echt wilt hebben mijn inziens.

Knot, dat verhaal met de opties, en op een rij zetten/schrappen ed, daarin ben ik precies hetzelfde al jou hoor. Geen verkoper die mij verteld welke opties die ik wel of niet moet hebben. Sterker nog, ik wist bij het samenstellen van de 130i de verkoper meer te vertellen over de mogelijkheden dan hij mij (veel uitgelekte info had ik al van Duitse site's) . Kortom de auto die ik uitzoek is ook geheel naar mijn zin.

Hielke

Bericht door Hielke » 10 mar 2006, 15:44

Ach, geef je de folder aan je buurjoch van 10. Daar is ie ook voor bedoeld. Nu lekker maken en later oogsten. Net zoals in die mooie 997 reclame.

RVV

Bericht door RVV » 10 mar 2006, 16:51

Nee joh ik geef hem weer terug aan Andre :wink:

Knot

Bericht door Knot » 10 mar 2006, 16:52

Haha, ja daar is ie in goede handen :)

RVV

Bericht door RVV » 10 mar 2006, 17:16

Ja die flikkert hem vanavond in de open haard :lol:

markk

Bericht door markk » 10 mar 2006, 18:43

Rico, hou nou eens op met zeiken, jezelf voor de gek houden en steeds de auto te kopen die je eigenlijk niet wilt.

Koop of een BMW ///M of een Porsche.

Simpeler kan ik het niet stellen.

;-)

Mark.

Knot

Bericht door Knot » 10 mar 2006, 18:48

Zag nog een paar mooie E36 3.0 M3 op autotrader, rond de 10.000 euro heb je een aardige uit 1994 met 160k op de klok.

Kan je voor weinig geld een 130 en 330i toch aardig klop geven 8)

Rebel

Bericht door Rebel » 11 mar 2006, 00:15

Bla bla bla, vind eenzijdig bekeken verhaaltje

BMW folders zijn ook niet veel beter. En was het niet Porsche die de afgelopen jaren de meeste winst boekte, ten opzichte andere duitse automerken?
Denk je nu werkelijk dat ze daar auto's ontwerpen of folders drukken die niet deugen?

Feit dat je zo een folder mee hebt genomen, zegt meer dan je zelf toegeeft 8)

Maar wederom, is je punt duidelijk Rico :)
BMW is the best! Toch?
Daar is dit forum toch op gebaseerd? In ieder draadje komt wel een BMW voorbij.

Ik zal er in ieder geval nooit een kopen, het imago staat me niet aan 8)

[img:588:140]http://www.ringrebel.nl/po.jpg[/img]

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 11 mar 2006, 00:28

Ja, dus Porsches worden tegenwoordig gekocht door mensen die naar het imago van het merk kijken? :wink:

Ik vind het jammer, wil gewoon maximale knalfactor per euro en daarvoor hoef je tegenwoordig dus niet meer bij Porsche te zijn.
Terwijl die een paar jaar geleden nog een 968CS meer-hardcore-wordt-het-niet-voor-een-straatauto-edition voor omgerekend <€60.000 in de folder hadden staan.
Bij BMW ook niet trouwens.

Enige autofolder die ik ooit in mijn leven gelezen heb was die van de GT3 MkI. Die wilde ik toen dus wel, maar ja, $$$$. :(

RVV

Bericht door RVV » 11 mar 2006, 01:00

Rob ik heb geen oordeel over de auto maar over de marketing, die krijgt geen vat op mij als lezer en ik geef zelf al aan dat ik daar best gevoelig voor ben. Porsche kan op zoveel historie terug vallen, zaken die de auto liefhebber echt aanspreken maar nee nu moet ik over plantaan hout lezen. Dit pakt gewoon niet en werkt averechts bij mij. bmw folders zijn ook kut en niet overtuigend.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 11 mar 2006, 01:09

@Rico: Zo'n folder is geschreven voor mensen die niets van auto's weten en op een Jip-en-Janneke manier dingen aan hun vriendjes moeten uitleggen. Zelfde verhaal geldt ook wanneer je een vraag stelt over onderstel- en remmentechniek aan een verkoper. Die weten daar ook niets over (uitzonderingen daargelaten).

Kan je zo een Z3 M Coupe brochure laten zien waar ook helemaal niets over de auto in staat.

RVV

Bericht door RVV » 11 mar 2006, 01:12

Rob de Cayman zal als rijders auto mischien elke BMW over treffen en ik vind het ook een prima auto maar puur door de marketing en plaatsing in het gamma Porsche vind ik dat niet alles uit de auto word gehaald. In de basis is hij gewoon beter dan een 911, maar dat mag niet van dezelfde mensen die de brochures maken. Dat maakt een Cayman slachtoffer van zijn eigen marketing. imho

RVV

Bericht door RVV » 11 mar 2006, 01:15

Ik ben overigens ook Porsche liefhebber

markk

Bericht door markk » 11 mar 2006, 09:15

Rico, ga nou gewoon in zo'n hok rijden. En neem dan de cabrio versie.
Je zult verkocht zijn en merken dat bmw's eigenlijk alleen voor jongetjes zijn die niet beter weten ;-)

Mark.

Rebel

Bericht door Rebel » 11 mar 2006, 10:55

Nou ik denk niet dat je een klant moet binnehalen door deze bewuste folder.
Wat je met de folder wel kunt bereiken is de klant, die inmiddels een proefrit gemaakt heeft, en de folder mee naar huis neemt, te prikkelen om toch nog eens na te denken over die "extra's" (b.v. Upgrade vd remmen, andere lichtmetalen wielen, etc, etc)
Dat er steeds meer keuze is in interieur en leder, ligt alleen daaraan dat de mensen steeds meer eisen stellen, en voor dit bedrag er toch hun "eigen" auto van willen maken door middel van kleur en uitvoering.
Alles draait toch om de nevenverkoop? Tis toch de kunst om de potentiele koper lekker te maken en dan vervolgens proberen zoveel mogelijk geld afhandig te maken. Of verkoop jij geen kussens, dekbedden, etc bij die matrassen 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 mar 2006, 12:30

Rico, aan je verhaal te lezen, ga je die brochure al met een bepaalde vooringenomen stelling lezen, of zie ik dat verkeerd?

Kan me in je verhaal wel vinden hoor. Ik heb dat ook met andere merken, Toyota, Ford, Opel, Mazda en BMW. Zie her en der bij vrienden/bekenden weleens folders liggen of ben zelf weleens bij een dealer op bezoek en pik wat interessant materiaal mee.

Ook krijg ik BMW magazine. Laatst zelfs de Vlaamse edititie gelezen. Echt heel erg eenzijdig geschreven allemaal. Wel leuk op de plee, maar een auto wordt voor mij ook echt interessant als er wat nadelen aan zitten. Als een autojournalist schrijft: een 997 is niet meer te houden als ie eenmaal gaat. Dan wil ik zelf het tegendeel bewijzen. Of ik vraag me oprecht af wat de stuurkunsten van zo'n schrijver zouden moeten zijn (vaak heb ik ze IRL zien sturen en niveau van die lui is echt bedroevend).

Juist die kritische noten mis je in iedere folder. Maar ik ben het met je eesn dat zo'n brochure/folder leuker is als er wat staat over de historie van het merk, oude raceverhalen etc. Dat is altijd goed leesvoer.

De Cayman vind ik interessant omdat ik meer van Coupé houd dan cabrio's/roadsters. Maar in een artikel uit de EVO of weet ik wat voor Engels blad stond ooit een vergelijkings test tussen de Porsche 550 Spyder en de nieuwe Boxster. Dat was erg leuk, vooral omdat je dan opeens onwijs veel overeenkomsten ontdekt, in kleine details van de velgen en luchtopeningen/mistlampen tot natuurlijk het volledige concept van de auto met middenmotor. Dan gaat zo'n auto opeens leven, dan snap je het ontwerp van die auto beter. Dat is gaaf en zoiets hadden ze dus bij Porsche mee moeten nemen in hun advertentieboekwerk.

Daarnaast ben ik het met Rob eens dat je zo'n brochure vaak meeneemt bij de dealer als je net een proefrit hebt gemaakt en je wilt weten wat de mogelijkheden van opties en accesoires zijn. Zo'n wit velletje met een overzicht, dat leest niet echt lekker weg.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 mar 2006, 14:56

Rico, en Knot ook trouwens. Probeer eens een proefritje in een Boxster te regelen. Voor tussen de 20.000 en 25.000 staan op Marktplaats een aantal pareltjes van auto's. Net zo waardevast als de Turkse nationale bank (en da's heel niet slecht). Of je kijkt niet meer naar zo'n folder om of je vindt 'm ineens prachtig. Uiteindelijk is het de auto zelf die het 'm moet doen.

RVV

Bericht door RVV » 11 mar 2006, 15:56

Rob mischien heb je wel gelijk. Maar ik ben niet vooringenomen de brochure gaan lezen, gewoon blanco zonder een mening te hebben over de auto, want ik heb hem

A) nog niet in het echt gezien
B) Nog niet in gereden

Ik verwachte gewoon een pakkende brochure. Dat ik het "hebbe hebbe" gevoel zou krijgen. Nou niet dus.

Nogmaals ik ben niet anti Boxster/Cayman ofzo, sterker nog de Boxster van Mark heb ik altijd de mooiste auto op een meeting gevonden. En het rijden zal ook fantastisch zijn. no doubt.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 mar 2006, 15:59

Nou dan!!!

RVV

Bericht door RVV » 11 mar 2006, 16:00

Kijk een ordinaire plaatjes folder zoals BMW uitgeeft of een andere fabrikant. daarvan verwacht je ook niks. Maar als je zo'n mooi boekje in de handen krijgt gedrukt dan denk je ook nou nou da's leuk leesvoer daar ga ik serieus even voor zitten.

Plaats reactie