Volvo 360 race/driftklaar maken

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Volvo 360 race/driftklaar maken

Bericht door Dennis Cavallino » 24 aug 2007, 10:10

Zojuist heb ik even een paar tips doorgegeven aan een forumlid. Regelmatig krijg ik de vraag of ik wat tips heb voor de Volvo 360, om ermee te racen of driften. Dus het lijkt me handig om het hier even centraal aan te bieden.

Even in een notedop:

EGR afsluiten (zijn metalen slangetjes die uit het blok komen en de inlaatlucht verwarmen of zoiets). Scheelt vermogen.
Er komen twee rubberen slangetjes uit op de horizontale buis vanaf luchtfilter naar luchtmassameter. Deze haal je los en maak je dicht (met kurk + ronde klem bijvoorbeeld). Dat hele luchtfilterhuis kun je weghalen tot aan de luchtmassameter. Een open-air filter zet je direct op de luchtmassameter. Dan heb je een lekker fel reagerend blokje!

Verlagen: Voorveren 1 ring afslijpen (wel volledig demonteren, meteen mooi moment om topmounts eraf te halen, open te maken, schoon te maken en smeren met nieuw lagervet. Stuurt je auto ook meteen soepel). Klinkt gek, maar het onderste deel van de ring is slapper dan rest van de veer, dus je auto is zowel verlaagd als stugger! Geen gein.

Achter kún je hem verlagen dmv aluminium/stalen blokken van zo'n 5cm tussen de bladveren te bevestigen. Ik had dit echter niet gedaan en dan blijft je auto achter wat hoger staan. Zorgt voor veel mooiere driftcapaciteiten!

Achterdempers kun je trouwens in Koni Rood kopen, van de Alfa Giulia bijvoorbeeld. Dat past als enige sportdemper (dit is een geheim dat bijna niemand weet). Ik had zelf gewone dempers, omdat dat leuker driften is, je auto gaat sneller dwars en je houdt meer controle. Maar voor racen zijn die dempers een aanrader. Koni Rood voor de voorkant is geleverd voor de V360 cup. Stug zat, maar niet nodig voor driften in mijn ogen.
www.wielhoven.com levert camper aanpassingen middels een ruilsysteem van je voorste draagarmen. Echter alleen voor Cup rijders (wel gratis).

Verder moet je je volledige auto strippen. Interieur eruit, bekleding + isolatie en dakhemel eruit. Van die teermatjes op de bodem verwijderen met een warme fohn en spatel. Achter en onder het dashboard zit heel veel isolatiemateriaal, dat moet allemaal weg. Scheelt je vele kilo's in totaal. Met de volgende upgrade zal je 360 veranderen in een BMW 325 'killer'

Velgen: 4x100 met ET waarde 13 met 195-50-15 bandjes (merk en type moet je maar mee experimenteren, achter had ik meukbanden met beetje grip, voor had ik Champiro's van Euromaster geloof ik, nooit onderstuur!). Ik had zelf lichtgewicht volkswagen/opel ATS velgen.

Edit: ivm oude site die gelukkig niet meer werkt volgt de foto nog:

Daar staat een foto van mijn V360 met paintjob driftend op Zolder. Daar zie je dat de velgen mooi wijd staan en de wielkasten vullen. Doordat je de auto voor hebt verlaagd, stugger hebt gemaakt en je wielen verder naar buiten staan helt de auto nauwelijks meer over, maar wel genoeg voor mooi driftwerk.

Verder heb je een goed stuur nodig. Koop een sportstuur naafverlenger voor een Peugeot 205, 305, 405 en monteer een stuurtje van OMP/Sparco of een kloon daarvan (bijna alle merken passen).

Een kuipstoel heb ik gemonteerd door de oude stoel te verwijderen. De beugels die vastzitten aan de bodem heb ik eruit geslepen en toen heb ik een stoel op de bodem gemonteerd. Ik zat wel erg laag toen. Beter is het om ze op van die L-profielen van OMP/Sparco oid te plaatsen, maar je moet wel even opletten met de tunnel tussen de voorstoelen in, want je moet de frames naar binnen toe plaatsen. Iets op maat laten maken is wellicht beter.

Dat was het wel denk ik. Op www.volvo300club.nl stonden vroeger altijd wel wat tips wat betreft EGR afsluiten, luchtfilter verwijderen etc. Dat zorgt ervoor dat je auto gewoon sneller wordt voor nog geen 20 euro. Op mijn oude site staan ook wat tips, o.a. met kurk + klemmetjes die open rubberen kanaaltjes afsluiten (zal foto's even hier uploaden binnenkort).

Een rolkooi kun je eventueel ook door www.wielhoven.com laten maken, maar er zijn ook goedkopere bedrijven. Wielhoven maakt echter vrijwel de meeste kooien voor de V360 cup.

Succes!

Cav

P.s. Ik kocht mijn 360 ooit voor 99 euro, de prijzen zijn sindsdien gestegen tot absurde bedragen van 500 euro!! :wink:

Niels
Auto: Prius+

Re: Volvo 360 race/driftklaar maken

Bericht door Niels » 24 aug 2007, 10:41

Dennis Cavallino schreef: P.s. Ik kocht mijn 360 ooit voor 99 euro, de prijzen zijn sindsdien gestegen tot absurde bedragen van 500 euro!! :wink:
5 x over de kop :shock: Dat is nog erger dan bij de E30 325i :lol:

Maar wel een aanrader zo´n 360 begrijp ik 8)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 aug 2007, 10:46

Auto raceklaar voor minder als 2000 euro 8)

Maar 325 killer zie ik nog niet snel gebeuren eerlijk gezegd :?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 aug 2007, 11:06

Nee 325 killer is ook onzin, maar zoals een aantal mensen weten hier kon ik met de 360 op Zolder, heeeeeeeeel lang geleden, wel achter de 325-jes aan blijven rijden tijdens een ERAN dagje. Dat waren niet de snelste 325-jes die er zijn en misschien ook niet de snelste rijders. Maar het geeft wel aan dat je met zo'n 360 minstens evenveel lol kunt hebben. Ik heb nog altijd hele goede herinneringen aan mijn 360. Ding liep goed, hard en kon overal en altijd dwars, zonder dat ie daarbij snelheid verloor. André kan dat ook nog wel herinneren denk ik. Heerenveen was die dag mooi nat en glad. :)

Jammer dat op Zolder een steen door de radiateur vloog en op de weg naar huis mijn motor een warmloper kreeg. Maar ik heb een jaar lang alleen maar gedrift en op circuits gereden met die auto. Veel in de sneeuw gespeeld dat jaar en ik kan gewoon niets negatiefs verzinnen over die auto. Steengoed ding en megaveel lol voor dat geld. Met die paintjob was 'ie nieteens lelijk vond ik.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 aug 2007, 11:06

Tomaz

Bericht door Tomaz » 24 aug 2007, 11:29

Prijzen voor goede 360´s zijn inderdaad weer aan het stijgen. 500€ heb je nodig voor een goede GLT, maar ze zijn er ook al voor minder. Vaak kan je al racers op internet te koop vinden die al aardig opgebouwd zijn.

Leuke auto om te leren hardrijden imho. Als er hier nog mensen zijn die intresse hebben in mijn 360 met spulletjes mogen ze zich (snel) even melden per mail of PB.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 aug 2007, 11:36

Samen met Jordy de paintjob gemaakt. Op zijn advies hebben we een BTCC S40 als voorbeeld genomen.
[img:400:192]http://img513.imageshack.us/img513/6733 ... ds4se1.jpg[/img]

Jordy raakte aan het photoshoppen/ontwerpen en dit was zijn resultaat nadat we met de schuurmachine en verfrollers aan de slag waren gegaan.
[img:500:375]http://img529.imageshack.us/img529/3624/v3601cu9.jpg[/img]

[img:500:375]http://img502.imageshack.us/img502/5876 ... tadvg3.jpg[/img]

[img:500:375]http://img502.imageshack.us/img502/3975 ... genqr2.jpg[/img]

Dex maakte de foto, in photoshop voegde Jordy de wolkjes erbij :)
[img:500:328]http://img210.imageshack.us/img210/7985 ... neupy6.jpg[/img]

Jeroen W. kijkt naar de andere 360 op de baan, een F360. :)
[img:500:328]http://img502.imageshack.us/img502/8520 ... anbvj5.jpg[/img]

Daarna heeft de 360 alleen nog naar huis gereden, ongeveer 50 km van Zolder ging ie stuk. En toen heeft Albert mij op sleeptouw genomen tot aan Scheveningen. De held!! Niels Kroeze heeft later nog het blok ingebouwd van de ex-JPD volvo 360 en daarna moest ik om financiele redenen helaas de auto verkopen, omdat mijn Porker ook stuk was gegaan (en ik ruzie kreeg met de directie van mijn stagebedrijf :lol: )

De koets is ooit verkocht aan iemand die 360 cup wilde rijden. Maar ik ben bang dat ze er gewoon met F16-luchtmacht grijs overheen zijn gaan rollen. :(

Ik heb in veel 360's gereden, maar geen één reed zo snel en goed als deze. Voor de cupklasse was ie met dit onderstel echter ongeschikt, omdat ze daar met de Toyo Trampio's rijden en het onderstel door de grip van de banden dan opeens te zacht is.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 aug 2007, 11:38

Doordat de versnellingsbak achterin ligt (Transaxle dus a la Porsche 924/944/968 en Alfa 75 en 90) met de dion constructie, was de balans ondanks het loeizware motorblok (230 kilo gietijzer) voorin, toch erg goed in balans voor het driftwerk. Beter dan een Alfa 75 (die meer grip heeft) en een E30 (die standaard minder grip heeft).

Knot

Bericht door Knot » 24 aug 2007, 11:51

Da's inderdaad een aardig gewicht voor dat blok (2liter toch)!

Maar blijft een gave auto die overal op zal blijven duiken op foto's en compilatiefilmpjes.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 aug 2007, 11:54

Heb jij nog een compilatiefilmpje van Jordy online staan van een lelystad meeting Knot?

Harry

Bericht door Harry » 24 aug 2007, 12:17

Die DF-er ben ik geweest :)

Thanx voor de tips Dennis! De wagen die we op het oog hebben is inderdaad een 2.0GLT met bizar weinig kilometers (wat leuk meegenomen is).

De keuze van de 2 heren die er mee willen gaan rijden (niet ik dus, ben er alleen voor het technische gebeuren) viel op de 360 i.v.m. gewicht / verzekering. De 2.0 is dan naar mijn mening voor het spelen het leukste.

Knot

Bericht door Knot » 24 aug 2007, 12:18

Dennis Cavallino schreef:Heb jij nog een compilatiefilmpje van Jordy online staan van een lelystad meeting Knot?
Zal eens zoeken voor je straks.

Jeroen Watermulder

Bericht door Jeroen Watermulder » 24 aug 2007, 22:45

Dennis Cavallino schreef:Jeroen W. kijkt naar de andere 360 op de baan, een F360. :)
Zo, das al een tijdje terug zeg. Ik weet nog dat ik toen niet kon rijden door een operatie aan mijn knie.

2003?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 25 aug 2007, 01:31

Yep, mei 2003 met gummen/eran op Zolder. 8)

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 25 aug 2007, 15:14

Het motorblok is idd een grote bonk gietijzer. Ideaal dus om er flink wat drukvulling op te zetten. B21ET blokjes waren homologatieblokken uit de 240turbo, gesmede krukas en drijfstangen meen ik, gaat goed tot over de 300pk op het standaard onderblok. Regelmatig op marktplaats te vinden voor ca 200E (wat de prijs opdrijft tot een whopping 700E). Heb je wat minder last van dat gewicht.

Dennis, wat voor tijden deed jij in de 360 op Zolder en Zandvoort? Zandvoort gaat tegenwoordig in ca 2:22, dus ergens laten we nog een seconde of vijf liggen :( Waarschijnlijk op het hele stuk na de Tarzan waar ze een achterpootje optilt en weigert tractie te produceren.

Anyway, nog wat foto's van een 0-budget 360 circuit speeltje:
[img:1152:864]http://www.xs4all.nl/~ivan141/pics/360/ ... P_0021.JPG[/img]
[img:1152:864]http://www.xs4all.nl/~ivan141/pics/360/ ... P_0039.JPG[/img]

Tomaz

Bericht door Tomaz » 25 aug 2007, 16:09

Een 300pk+ Volvo 360?!

WREED!!! :twisted:

Maarre, trekt de aandrijflijn dat ook een beetje? :(

Michel P

Bericht door Michel P » 25 aug 2007, 16:17

Tomaz schreef:Een 300pk+ Volvo 360?!

WREED!!! :twisted:

Maarre, trekt de aandrijflijn dat ook een beetje? :(
+1

Maak ff een how to Damir Vukovic, moet lachen zijn.

Michel

Harry

Bericht door Harry » 25 aug 2007, 18:03

@Damir: Heb je ook nog wat foto's van de binnenkant ? :)

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 25 aug 2007, 21:04

Dennis, je burn outs op nieuwsjaarsnacht waren ook om te lachen met de 360....bij Albert voor het huis staan de strepen er nog :-)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 aug 2007, 10:01

ROFL, ja dat was mooi kansloos inderdaad! :)

De mooiste burnout was tijdens de Old Timer Grand Prix op de Nurburgring, ook ergens in 2002/2003. Tientallen dronken Duitsers en Engelsen die alle auto's aanmoedigden om burnouts te maken op het grote kruispunt voor de hoofdtribune. Paar raceauto's en exoten luisterden, anderen niet. In onze ogen dus net iets te lafjes allemaal.
Jordy en ik liepen richting de toen nog grijze 360 met 14 inch velgjes van de golf III. Er lag alleen wel een kachelpijp onder en er zat een rood kuipstoeltje in, maar dat zagen die lui niet toen we de 360 stationair naar dat kruispunt lieten rollen.

Een vent met een grote pot bier riep: Gib mal gas jah!! en daarna lachten al zijn vrienden ons uit.

Jordy en ik keken elkaar.

Ok

WHAAAAAAAAAAAAAAAAM WAAAAAAAAAAAAAAAAM WAAAM
De uitlaat knalde en roffelde iedere keer als ik 't gas los liet.

Dat bier vloog van schrik over die vent volgens mij en hij stapte op ons af:
- Was ist das denn? Mach mal ein burnout!!!!!

Dus we keken elkaar nog een keer aan. Een burnout? Zo gezegd, zo gedaan. Gas erop, clutchdump en ruim 100 meter verderop stopte de wielspin. Heel het kruispunt was uitgelopen om te zien wat dat nu voor auto was.

Haha, ik kan er nog om lachen en Jordy ook. Wat een lol hebben we met die auto gehad. Echt de allerbeste bangs voor mijn bucks ooit!

@Damir: ik heb nooit rondetijden geklokt met die 360 en op Zandvoort heb ik toen niet gereden. Wel Assen, Lelystad, Zolder en verder veel verlaten weggetjes in de Benelux en Eifel.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 aug 2007, 10:58

Haha ja dat zijn prachtige dingen, slaat nergens op maar oh zo leuk :lol:

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 27 aug 2007, 22:06

Tuurlijk heb ik een foto van de binnenkant: :lol:

[img:1152:864]http://www.xs4all.nl/~ivan141/pics/360/DCP_0023.JPG[/img]

How to komt er wel, is allemaal niet zo moeilijk. Moet alleen even een plekje vinden waar we een paar dagen rustig aan haar kunnen sleutelen. Eerst moeten echter de achterspatborden en de binnenspatborden aan de voorkant wat extra reconstructieve operaties ondergaan (widebody). Anders past dat rubber niet en dat zou zonde zijn van de 30E per slick.
Zonder dat rubber hebben die pk's dalijk ook geen zin. Wordt wel lachen om te zien wat ze draaien zal op een budget van misschien 1500E bij elkaar.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 aug 2007, 22:34

Hehe coole foto! Ik ben erg benieuwd waar dit toe leidt. Dit wordt één van de allergaafste Volvo's die ik ken.
Wat voor remmerij gebruik je straks? Trommeltjes achter?

Ik had alleen Dot 5.1 in die 360 gegooid met standaard remmerij rondom. Werkt prima om mee te beginnen, nooit fading gehad. Wel nieuwe schijven en blokken voor.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 28 aug 2007, 08:40

Thanks,

Op de verschillende Volvo fora op de wereld is het geaccepteerd dat de 360 setup op een zondagmiddag door Volvo in elkaar geprutst is en bij sportief gebruik onmiddelijk vervangen dient te worden. Gelukkig heeft niemand dat onze 360 verteld, want die remt met het standaard systeem alles en iedereen zoek..snap het ook niet..remvermogen is zelfs met slicks geen probleem. Fading ook niet tenzij we echt een hele dag (uren achter elkaar) rijden. Een vloeistofwissel is dan meestal genoeg om dat te verhelpen. Gewoon nieuwe schijven, Mintex blokken, goedkope 5.1 (elke 4 trackuren gewisseld, dat wel) en de fameuze stofzuigerslang brakeducts (veeeeel verschil).

Mocht het allemaal niet meer voldoende zijn met de turbo setup dan liggen hier al een jaar lang nieuwe 4-Pots Girling klauwen (huge), maar tot nu toe kan ik het nog niet verantwoorden om ze erop te gooien.

Achter trommels gaat prima, cup rijdt er ook mee. Potente handrem is ook wel fijn.

Harry

Bericht door Harry » 15 sep 2007, 21:25

"Onze" 360 is er nu ook. Een potente 2.0 uit '88 welke we gelijk vanmiddag al van het interieur hebben ontdaan.

[img:580:435]http://home.wanadoo.nl/harmo/Volvo/Volvo-360-1.jpg[/img]

[img:580:435]http://home.wanadoo.nl/harmo/Volvo/Volvo-360-2.jpg[/img]

Plaats reactie