Recensies versus eigen ervaringen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Recensies versus eigen ervaringen

Bericht door Wouter81 » 18 aug 2007, 00:17

Hebben jullie dat wel eens? Dat je een auto rijdt en daarvoor of daarna een recensie van een journalist in bijvoorbeeld Autoweek of Autovisie leest en je je niet in dat verhaal kunt vinden? Dat het niet strookt met je eigen ervaringen?

Ik heb nu een weekje een Alfa GT Q2 1.9 JTD te logeren hier en heb er inmiddels genoeg (sportieve) kilometers mee gemaakt om er een aardig goed oordeel over te kunnen vellen.

Nu lees ik net op Autoweek het een en ander over deze auto en hun mening erover. Enkele quotes:
Het weggedrag is imponerend. De Alfa kleeft aan de weg en geeft geen krimp. Van onderstuur heeft hij nog nooit gehoord.
Uhhhhhh :shock: , voor een FWD stuurt 'ie inderdaad wel goed maar geen onderstuur? Had gister toch echt al het asfalt nodig toen het echt hard ging, bakken onderstuur met die zware diesel voorin de neus.
Maar bij 120 km/h produceert de GT veel windgeruis. ’t Is alsof de portieren niet helemaal goed aansluiten op de carrosserie, je hoort continu de wind suizen.
Pfff, ding is fluisterstil.
Dit is mede te danken aan de prettig schakelende zesversnellingsbak van de Alfa. De pook laat zich licht en exact bedienen
Nou, ik vind het niet bepaald een toonbeeld van finesse. Hakerig, te lange slagen... nee heb wel (veel) beter meegemaakt.
Praktisch nut is niet de belangrijkste eigenschap van een coupé, maar de GT heeft een hatchback-achtige achterklep, die de behoorlijke kofferruimte heel toegankelijk maakt.
In een andere Alfa GT recensie op Autoweek vinden ze de kofferbak juist erg klein. Ding is toch echt niet gekrompen...

Ik lees best veel tests in bladen en daardoor krijg je toch een bepaald beeld van een auto maar nu ik zelf iets frequenter in verschillende auto's rondrij ben ik er wel achter dat alles zo subjectief als de pest is. De één intepreteert dingen totaal anders dan de ander. Als je zelf nooit in leuke auto's rijdt die wel in de bladen staan, dan neem je snel hun mening voor waarheid aan (heb ik jaren gedaan en zo zullen de meeste weggebruikers redeneren denk ik). Ook mede door dit forum ben ik absoluut kritischer geworden richting auto's. Ik vind niet zo snel meer 'iets echt geweldig rijden'. Je referentiekader verschuift naarmate je meer rijdt en je voelsprieten voor mindere punten worden steeds gevoeliger. :wink:

Door dit forum veel te lezen (met alle meningen her en der welke bijzonder veel nuttige informatie verschaffen) en zelf meer te rijden ben ik er allang achter dat er uiteindelijk maar 1 goede manier is: zelf rijden en zelf testen. :)

funnyname

Bericht door funnyname » 18 aug 2007, 00:20

Zoals met alles in het leven, altijd zelf doen en ervaren, nooit blindelings afgaan op wat anderen zeggen.
Één van de redenen waarom ik vaak 'betweterig' ben op fora, mensen lullen vaak maar wat ..

GTRene

Bericht door GTRene » 18 aug 2007, 00:31

maar de ene auto is de andere ook niet...

je kunt een afgetrapt exemplaar kopen of een ex schade of een maandagochtend exemplaar :lol: dus dat is ook moeilijk, hooguit richtlijnen om eens extra in de gaten te houden als je op zoek bent.

En wat b.v eerst lovend werd beschreven is met de vooruitgang der techniek of wat je inmiddels zelf gewend bent wel helemaal achterhaald of valt je dan tegen.

Je bent wat je weet, maar wat weet je... 8)
RS

Rebel

Bericht door Rebel » 18 aug 2007, 10:14

funnyname schreef:Zoals met alles in het leven, altijd zelf doen en ervaren, nooit blindelings afgaan op wat anderen zeggen.
Één van de redenen waarom ik vaak 'betweterig' ben op fora, mensen lullen vaak maar wat ..

amen

HSR

Bericht door HSR » 18 aug 2007, 10:57

Rebel schreef:
funnyname schreef:Zoals met alles in het leven, altijd zelf doen en ervaren, nooit blindelings afgaan op wat anderen zeggen.

amen

Of niet, dan :D

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 18 aug 2007, 13:34

Was een leuke wagen om te zien!
Interieur viel tegen, zag er goedkoop uit.

Maar bij het optrekken met traction control uit kon je vol weg trekken zonder wheelspin! Ik denk dat ze de bochten niet zo goed getest hebben als jij doet ;) :lol:

Het merk banden en grootte maken uiteraard ook uit.

Plaats reactie