Ik heb nu een weekje een Alfa GT Q2 1.9 JTD te logeren hier en heb er inmiddels genoeg (sportieve) kilometers mee gemaakt om er een aardig goed oordeel over te kunnen vellen.
Nu lees ik net op Autoweek het een en ander over deze auto en hun mening erover. Enkele quotes:
UhhhhhhHet weggedrag is imponerend. De Alfa kleeft aan de weg en geeft geen krimp. Van onderstuur heeft hij nog nooit gehoord.

Pfff, ding is fluisterstil.Maar bij 120 km/h produceert de GT veel windgeruis. ’t Is alsof de portieren niet helemaal goed aansluiten op de carrosserie, je hoort continu de wind suizen.
Nou, ik vind het niet bepaald een toonbeeld van finesse. Hakerig, te lange slagen... nee heb wel (veel) beter meegemaakt.Dit is mede te danken aan de prettig schakelende zesversnellingsbak van de Alfa. De pook laat zich licht en exact bedienen
In een andere Alfa GT recensie op Autoweek vinden ze de kofferbak juist erg klein. Ding is toch echt niet gekrompen...Praktisch nut is niet de belangrijkste eigenschap van een coupé, maar de GT heeft een hatchback-achtige achterklep, die de behoorlijke kofferruimte heel toegankelijk maakt.
Ik lees best veel tests in bladen en daardoor krijg je toch een bepaald beeld van een auto maar nu ik zelf iets frequenter in verschillende auto's rondrij ben ik er wel achter dat alles zo subjectief als de pest is. De één intepreteert dingen totaal anders dan de ander. Als je zelf nooit in leuke auto's rijdt die wel in de bladen staan, dan neem je snel hun mening voor waarheid aan (heb ik jaren gedaan en zo zullen de meeste weggebruikers redeneren denk ik). Ook mede door dit forum ben ik absoluut kritischer geworden richting auto's. Ik vind niet zo snel meer 'iets echt geweldig rijden'. Je referentiekader verschuift naarmate je meer rijdt en je voelsprieten voor mindere punten worden steeds gevoeliger.

Door dit forum veel te lezen (met alle meningen her en der welke bijzonder veel nuttige informatie verschaffen) en zelf meer te rijden ben ik er allang achter dat er uiteindelijk maar 1 goede manier is: zelf rijden en zelf testen.