Land Rover 110 - In restauratie

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Jurriaan

Land Rover 110 - In restauratie

Bericht door Jurriaan » 11 aug 2007, 23:12

Vorige week uit Cambridgeshire gehaald, m'n nieuwe aanwinst. Een Land Rover 110 Station Wagon uit April 1983:

[IMG:1229:922]http://i13.tinypic.com/52ky1r6.jpg[/img]

[IMG:1228:921]http://i19.tinypic.com/62du6bp.jpg[/img]

[IMG:1229:922]http://i10.tinypic.com/5x4rcj6.jpg[/img]

M'n vorige rode is verkocht...

[IMG:640:480]http://i10.tinypic.com/6cnhkdd.jpg[/img]

en is deze voor in de plaats gekomen.

Modificaties worden:

- 2,5Tdi met 130 pk erin ipv 2,25L benzine met 60pk *vrachtwagens pesten op de rechterbaan ;)*
- Intercooler over de gehele breedte vooraan
- Sterkere versnellingsbak en tussenbak met andere verhouding
- Webasto standverwarming
- Ombouw van rechts stuur naar links stuur met stuurbekrachtiging
- 2" verhogen rondom met heavy duty veren en langere Koni dempers
- Schijfremas achter
- 235/85/16 BFG Mud op sterkere bredere velgen
- Warn 8274 voorop
- Achterbanken klapbaar zodat een tweepersoonsbed ontstaat
- Twee 'Scheel-Mann' stoelen voorin
- Engel compressor koelkast tussen de voorstoelen
- Twee Optima Yellow Top accu's met elk een eigen dynamo
- Radio/cassettespeler, die jatten ze hopelijk niet.

Nu druk bezig met opbouwen. Net de voorveren geïnstalleerd met Koni Loadadjusters erbij. Morgen of overmorgen de achterkant zo'n 15 à 20cm omhoog om 'm weer netjes te laten staan.
Laatst gewijzigd door Jurriaan op 03 mei 2008, 01:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Joop

Bericht door Joop » 12 aug 2007, 00:24

Snorkel en lier niet nodig...?

Maken zo'n auto echt helemaal af (ook al heb je ze nooit nodig...) IMO.

Verder is en blijft zo'n 110 gewoon Nice and Simple. 8)

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 12 aug 2007, 00:42

Joop schreef:Snorkel en lier niet nodig...?

Maken zo'n auto echt helemaal af (ook al heb je ze nooit nodig...) IMO.

Verder is en blijft zo'n 110 gewoon Nice and Simple. 8)
Snorkel is zo vanzelfsprekend dat ik het niet eens vermeld eigenlijk ;) Lier staat al klaar, morgen even test-fit. Prima meccano-doos, kwestie van bijbouten op de bumper mountings en voor de zekerheid even een lasje ernaast.

Joop

Bericht door Joop » 12 aug 2007, 01:13

OK...

'k Zie wel dat ik niet zo thuis ben in dat 4x4 gebeuren: de lier (Warn) stond er in het rijtje mods al tussen... :wink:

Negat Ivan

Cool!

Bericht door Negat Ivan » 12 aug 2007, 02:29

Jammer van het stuur aan de verkante keer :) . Maar bij een Land Rover zou ik hier graag een uitzondering voor maken. Inhalen is toch niet nodig.
Succes verders.

Negat Ivan

Sorry

Bericht door Negat Ivan » 12 aug 2007, 02:32

Eerst lezen niet alleen plaatjes kijken hehe. Helemaal succes dan. (Heb zelf last van het linkerhandensyndroom.)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 12 aug 2007, 12:39

Prachtig apparaat 8) Helemaal in deze kleur stelling! Alsof ie verdwaald is en de weg weer terug naar Afrika zoekt :D

Vrienden van me zijn helemaal Afrika maf en hebben o.a. A'dam-Dakar gedaan enzo. Als die dit ding zien worden ze helemaal gek :wink:

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 13 aug 2007, 00:17

Niels schreef:Prachtig apparaat 8) Helemaal in deze kleur stelling! Alsof ie verdwaald is en de weg weer terug naar Afrika zoekt :D

Vrienden van me zijn helemaal Afrika maf en hebben o.a. A'dam-Dakar gedaan enzo. Als die dit ding zien worden ze helemaal gek :wink:
Twee vrienden van me gaan dit jaar met een knalgele Land Rover. Heen EN terug....

Enne, als 'ie verdwaald is zal ik 'm de weg wel wijzen. Na de lijst upgrades eerst even kijken of het allemaal probleemloos rondhobbelt in Nederland en daarna moet 'ie toch echt eens de Middelandse Zee over :)

Vandaag even een dagje inspiratie opgedaan en gemodderd met de auto van een vriend van me:

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?p=134696

Joop

Bericht door Joop » 13 aug 2007, 00:26

Die zwarte ziet er ook wel heel serieus (terreinwaardig) uit. 8)

Moet hartstikke leuk zijn die 4x4 evenementen... beetje aanmodderen zeg maar. :wink:

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 13 aug 2007, 00:31

Twee-laag en overal net boven stationair doorheen. Da's ook driving fun =)

Eén-laag en V8 iets meer op toeren geeft nog driving fun met sound ook ;)
Joop schreef:Die zwarte ziet er ook wel heel serieus (terreinwaardig) uit. 8)

Moet hartstikke leuk zijn die 4x4 evenementen... beetje aanmodderen zeg maar. :wink:
Die zwarte stond overigens alleen maar te glimmen op de parkeerplaats... Door z'n wielbasis van 130 inch overigens meer geschikt voor langere stukken in plaats van dit stukje bos bij Eindhoven. Je blijft steken met zo'n lange, als het überhaupt nog past tenminste.

De echte beesten van auto's op mijn foto's zijn trouwens deze twee:

http://2007-0812lrchlandsard.fotopic.net/p44032527.html
http://2007-0812lrchlandsard.fotopic.net/p44032533.html

100% sperren voor&achter. Lieren voor, achter en toplier. Banden die een standaard aandrijflijn binnen no-time vermoorden zoveel tractie...en een hoop sponsor-stickers om het nog enigzins betaalbaar te houden.

Maik

Bericht door Maik » 13 aug 2007, 07:36

Gave machine! Dat heavy duty imperial maakt hem helemaal af 8) 8) 8)

allen

Bericht door allen » 13 aug 2007, 08:16

Mag ik vragen waarom je hem uit Engeland haalt ipv hier? Heeft dat te maken met de kwailiteit waarin ze aan de overkant nog verkeren of is het financieel een stuk aantrekkelijker? In Nederland kijk ik soms toch wel op wat een mrb vrije Defender nog moet kosten. Leuke wagens imho! 8)

Michel P

Bericht door Michel P » 13 aug 2007, 08:51

Volgend jaar voor de keuring bij de RDW neem ik aan, dan geen BPM, hoe duur is zo'n diesel en verdere ombouw eigenlijk, zo'n LR is wel de ultieme onthaastingsauto. Heb er zelf ook wel eens naar zitten kijken, daktent erop en er opuit.

Hoop dat wel een volledige met foto's omringde ombouw kunnen volgen, dat lijkt me namelijk geweldig.

Succes met de werkzaamheden.

Michel

Niels

Bericht door Niels » 13 aug 2007, 13:11

Michel Pol schreef:
Hoop dat wel een volledige met foto's omringde ombouw kunnen volgen, dat lijkt me namelijk geweldig.

Succes met de werkzaamheden.

Michel
+1 :D

Met zo'n ding inclusief een daktent eens de oversteek maken naar die grote zandbak is echt wel überultiem 8) G0d wat jammer dat je toch altijd keuzes moet maken in het leven :wink:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 13 aug 2007, 14:53

Nou, m'n zwager is ook Laro maf.
Maar met alle respect; ik vind ze voor geen meter rijden.
En hij heeft er meerdere: met V8, een automaat diesel, diesel met handbak. Ook met schroefveren etc.
En is bezig met een fun Laro hoog op de poten.
Mij kan het niet bekoren, het rijden op de gewone weg.
Sorry :oops:

Niels

Bericht door Niels » 13 aug 2007, 16:51

Arthur schreef: Mij kan het niet bekoren, het rijden op de gewone weg.
Daar moet je ze ook niet voor gebruiken vind ik, ja alleen om bij de (een) zandbak te komen :wink:

Een vorige baas van me had zo'n limited edition ding met een V8. Alleen leverbaar in groen dus bij 15km op de teller helemaal uit elkaar om em blauw te laten spuiten. Ook heeft ie er toen rood leer in laten zetten. Ik heb er wel eens in gereden maar nooit begrepen wat ie er mee moest :?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 13 aug 2007, 16:55

Ik zie in Rotterdam ook wel een zo'n knalrode Laro rondrijden met het een en ander aan materiaal er op. Best apart :wink:

Arthur

Bericht door Arthur » 13 aug 2007, 17:01

Niels schreef:
Arthur schreef: Mij kan het niet bekoren, het rijden op de gewone weg.
Daar moet je ze ook niet voor gebruiken vind ik, ja alleen om bij de (een) zandbak te komen :wink:

Een vorige baas van me had zo'n limited edition ding met een V8. Alleen leverbaar in groen dus bij 15km op de teller helemaal uit elkaar om em blauw te laten spuiten. Ook heeft ie er toen rood leer in laten zetten. Ik heb er wel eens in gereden maar nooit begrepen wat ie er mee moest :?
Dat doet m'n zwager dus wel...
2 van die dingen voor dagelijks vervoer.
Net zoeen als hierboven maar daar heeft hij een Rangerover motor met automaat ingehangen.
En een korte V8, Hurricane ofzo??
En ze willen nooit weer anders :D

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 13 aug 2007, 17:53

allen schreef:Mag ik vragen waarom je hem uit Engeland haalt ipv hier? Heeft dat te maken met de kwailiteit waarin ze aan de overkant nog verkeren of is het financieel een stuk aantrekkelijker? In Nederland kijk ik soms toch wel op wat een mrb vrije Defender nog moet kosten. Leuke wagens imho! 8)
In Nederland zou 'ie me het dubbele kosten. Er zijn wel wat handelaren die ze uit de UK halen, maar dan betaal ik tweemaal zoveel voor een auto die ook nog op Britse platen staat. Dan heb ik liever zelf 2 dagen lol om 'm nog zelf op te gaan halen ook. Bed&breakfast erbij en een hoop thee gedronken ;)

Nederlanders zien gelijk dollartekens in hun ogen als iets wegenbelastingvrij is, of het binnenkort wordt....

Deze wordt in April pas ingevoerd en kost `ie me alleen RDW keuring en een APK'tje. BPM op oldtimers betaal je niet.
Michel Pol schreef:hoe duur is zo'n diesel en verdere ombouw eigenlijk, zo'n LR is wel de ultieme onthaastingsauto. Heb er zelf ook wel eens naar zitten kijken, daktent erop en er opuit.

Voor een dieselconversie moet je er eigenlijk een Discovery naast kopen, gemaakt van '89 tot '98. Blok eruit en past er blind in. Motorsteunen hoef je niet eens te verlassen. Als je een rotte Discovery vindt zonder APK met een mooi lopend blokje ben je zo'n 1000 tot 1500 euro kwijt. Uitlaat moet echter aangepast worden omdat die anders loopt bij een Discovery dan bij een Defender.

Mijn blok heb ik van een bekende gekocht met een eigen bedrijf. Weet hoe ermee gereden is en door wie. Altijd dealer onderhouden en nooit een koude start gehad. Staat geloof ik al 250.000 op de teller, maar daar kan minstens nog vijf ton bij.

Foto's maak ik uiteraard stapels, zal er zo even een paar plaatsen van de nieuwe rijhoogte.
Niels schreef:Een vorige baas van me had zo'n limited edition ding met een V8. Alleen leverbaar in groen dus bij 15km op de teller helemaal uit elkaar om em blauw te laten spuiten. Ook heeft ie er toen rood leer in laten zetten. Ik heb er wel eens in gereden maar nooit begrepen wat ie er mee moest :?
Da's de 50 jaar limited edition, gemaakt in '98. 4,0V8 met automaat. Erg fijne auto om te rijden zegt men. De Hurricane is een paar jaar eerder gemaakt voor de Nederlandse markt. Een korte 90 met een 3,5V8 met handbak en sterkere diffs erin was dat. Leverbaar alleen in blauw.
Arthur schreef:Nou, m'n zwager is ook Laro maf.
Maar met alle respect; ik vind ze voor geen meter rijden.
En hij heeft er meerdere: met V8, een automaat diesel, diesel met handbak. Ook met schroefveren etc.
En is bezig met een fun Laro hoog op de poten.
Mij kan het niet bekoren, het rijden op de gewone weg.
Ze rijden ook voor geen meter =) Wat aanpassingen om de pijn te verzachten, maar het zal nooit rijden als een luxe wagen. Komen wat stuggere veren onder met andere dempers, een paar andere stoelen en een kleiner stuur ipv het huidige DAF-formaat. Je moet een zwak ervoor hebben en dan neem je het allemaal voor lief ;)

Deze is gelukkig met schroefveren. Bladveren vind ik niet te rijden eigenlijk, al zijn er tegenwoordig paraboolveren voor te koop. Die zitten ook onder een nieuwe Santana PS10, en maken zo'n auto comfortabeler dan je verwacht.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 13 aug 2007, 18:32

Zo, nieuwe rijhoogte:

[IMG:790:582]http://i15.tinypic.com/6fkdsbc.jpg[/img]

[IMG:873:595]http://i16.tinypic.com/4r298jd.jpg[/img]

Voorkant +2" heavy duty met Koni Load Adjusters, achterkant even met een Chinees kaboutertje op de nieuwe hoogte gezet. Kan nog iets hoger worden dan dit, maar dit wordt ongeveer de rijhoogte. Dacht dat ik nog achterveren had liggen, maar helaas alleen schokbrekers. Volgende maand op de onderdelenbeurs een paar nieuwe scoren. Voorkant is nu een stuk stugger, en zelfs met lierbumper proefopstelling bleef het netjes op hoogte.

En 'savonds even bij een reeds naar Tdi geconverteerde jaargenoot gekeken:

[IMG:1600:915]http://i17.tinypic.com/624e62b.jpg[/img]

Arthur

Bericht door Arthur » 14 aug 2007, 10:17

Jurriaan schreef:[Voor een dieselconversie moet je er eigenlijk een Discovery naast kopen, gemaakt van '89 tot '98. Blok eruit en past er blind in. Motorsteunen hoef je niet eens te verlassen.

De Hurricane is een paar jaar eerder gemaakt voor de Nederlandse markt. Een korte 90 met een 3,5V8 met handbak en sterkere diffs erin was dat. Leverbaar alleen in blauw.
Nu breng je me aan het twijfelen, meende echt dat hij een RR erbij had voor die diesel met automaat conversie. Maar kan ook best een Disco geweest zijn. Maar mijn geveol zegt dat het een RR was :roll: :wink:

Dan heeft hij een Hurricane, is idd donkerblauw en een korte met V8.
Staat er volgens mij met witte striping op?
Laatst gewijzigd door Arthur op 14 aug 2007, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

allen

Bericht door allen » 14 aug 2007, 10:24

Jurriaan schreef:In Nederland zou 'ie me het dubbele kosten. Er zijn wel wat handelaren die ze uit de UK halen, maar dan betaal ik tweemaal zoveel voor een auto die ook nog op Britse platen staat. Dan heb ik liever zelf 2 dagen lol om 'm nog zelf op te gaan halen ook. Bed&breakfast erbij en een hoop thee gedronken ;)

Nederlanders zien gelijk dollartekens in hun ogen als iets wegenbelastingvrij is, of het binnenkort wordt....

Deze wordt in April pas ingevoerd en kost `ie me alleen RDW keuring en een APK'tje. BPM op oldtimers betaal je niet.
Hm, dan moet ik je toch maar eens een keer gedetailleerd uithoren. Wordt het financieel toch nog aantrekkelijk. 8)

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 14 aug 2007, 11:17

Arthur schreef:[Nu breng je me aan het twijfelen, meende echt dat hij een RR erbij had voor die diesel met automaat conversie. Maar kan ook best een Disco geweest zijn. Maar mijn geveol zegt dat het een RR was :roll: :wink:

Dan heeft hij een Hurricane, is idd donkerblauw en een korte met V8.
Staat er volgens mij met witte striping op?
Kan kloppen hoor. De Discovery's zijn alleen veel meer verkocht, en daarom ook wat meer verkrijgbaar tegen lagere prijzen. Men heeft echter de goede Tdi blokken zowel in de Defender als de Discovery als de Range Rover geleverd. De Defender is het meest waardevast, dus het beste is het om een Discovery ernaast te zetten.

Klopt inderdaad dat er een witte striping opzit, soortgelijk aan de mijne. In plaats van 'County' staat er 'Hurricane'. Dacht dat het een afbestelde order was van het NL-leger die ze op deze manier bij de civiele markt hebben kunnen slijten, maar dat zou ook een broodje aap verhaal geweest kunnen zijn.
allen schreef:Hm, dan moet ik je toch maar eens een keer gedetailleerd uithoren. Wordt het financieel toch nog aantrekkelijk. 8)
Goed zoeken naar een leuke basis auto. Station Wagons zijn het meest praktisch, maar ook het meest waardevast. Weet er nog 3 te staan, dat waren m'n alternatieven voor als de mijne rot zou blijken te zijn. Geef maar een pb'tje of een mailtje.

M'n vader rijdt oldtimer Range Rover met 3,9 V8 op gas. Is ook een leuke daily driver, en hang je gewoon 3,5 ton achter en hij geeft geen krimp =)

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 14 aug 2007, 18:23

Reed net over de Brienenoord, en zag dat Breeland de nieuwe 110 buiten had staan als demo. Thuis even m'n One Ten opgehaald en even wat plaatjes geschoten. Was net op tijd, want hij ging net weg. Voor de brug nog achter 'm aan gereden, maar de Brienenoord op werd de nieuwe 2,4L diesel een steeds kleiner stipje aan de horizon....

[img:896:595]http://i15.tinypic.com/675lfuu.jpg[/img]

[img:896:595]http://i12.tinypic.com/637vibn.jpg[/img]

[img:896:595]http://i19.tinypic.com/63cbtd1.jpg[/img]

[img:896:595]http://i13.tinypic.com/681mc2c.jpg[/img]

[img:595:896]http://i15.tinypic.com/4kcp4xw.jpg[/img]

Vijfentwintig jaar ontwikkeling in een klassiek jasje. Met dank aan Breeland Rotterdam voor de korte introductie van de nieuwe, en het mogen maken van de foto's.

allen

Bericht door allen » 14 aug 2007, 21:39

Ik geef je een dezer dagen even een pb'tje Juriaan! :P

Plaats reactie