[Wintertopic] Golf GTI Wolfsburg Edition

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

[Wintertopic] Golf GTI Wolfsburg Edition

Bericht door Niels » 11 aug 2007, 03:01

Doelstelling: lekkere hothatch van maken om in de zomermaanden en eens een stukje te karren en wat circuitdagen te pakken.

Auto:

Golf GTI 8V met wel 107pk :D waarvan de apk bijna verloopt. Zaken die niet meer apk waardig zijn betreffen de handrem (remklauwen vast) en achterschokdempers (zo ver ik weet) maar dit zijn zaken die ik toch al wil veranderen dus....maaktmijnietuit :wink:

Vandaag eerst eens een paar overtollige onderdelen op mp gezet en de auto wat beter op de zwakke punten gecontroleerd. Een aantal zaken had ik al wel gecontroleerd tijdens de kijk-koop actie maar thuis ff op een krik e.d. zie je het toch beter. Op zich is een Golf 2 wel redelijk goed tegen roest beschermd toch zie je vaak dat de achterklep verroest is en bij de bevestiging van de achteras het rotproces aardig bezig is. Deze is daarop geen uitzondering maar gelukkig is het allemaal vrij oppervlakkige roest en is het metaal nog stevig. Neemt niet weg dat ik er wel mee bezig moet :?

Bij de achterwiel ophanging die dus wel ff gedemonteerd moet worden :shock:

[img:2048:1536]http://xs218.xs.to/xs218/07326/achter.JPG[/img]

Achterklepje door lekkage bij de wisser:

[img:2048:1536]http://xs218.xs.to/xs218/07326/achterklep.JPG[/img]

En nog wat oppervlakkige roest achter de voorste wielkasten:

[img:2048:1536]http://xs218.xs.to/xs218/07326/voor.JPG[/img]

Als het bij de andere kant ook zo is dan teken ik ervoor :D

Zoals je bij een echt GTI kunt verwachten hebben ze de voorste spatborden knap vernaggeld:

[img:2048:1536]http://xs218.xs.to/xs218/07326/wielrand.JPG[/img]

Helaas is het aan de linkerkant niet veel anders :?

En heeft de rechterdeur wat roest op een hele vreemde plaats:

[img:2048:1536]http://xs218.xs.to/xs218/07326/deur.JPG[/img]

Oftewel we moeten op zoek naar twee voorspatborden, rechter deur en achterklep. En als we dan toch bezig zijn ook nog een strakke motorkap aangezien deze een flauw deukje heeft :wink:

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Bericht door Jeroen » 12 aug 2007, 09:22

Leuk project! Heb je ook foto's van de complete auto? Goed dat je eerst bij de koets begint; in 9 van de 10 gevallen wordt dit vergeten, of helemaal nooit gedaan. Wat zijn je verdere plannen qua onderstel e.d.?

Toevallig 2 dagen terug nog even mijn orginele ex 8v GTi (112pk) van dichtbij gezien; auto heeft roestvorming rond de voorruit, lekkage in het interieur door roest, een tik in de motor, en hij verbruikt koelvloeistof. Dus het kan altijd nog erger :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 13 aug 2007, 01:12

Jeroen schreef:Leuk project! Heb je ook foto's van de complete auto? Goed dat je eerst bij de koets begint; in 9 van de 10 gevallen wordt dit vergeten, of helemaal nooit gedaan. Wat zijn je verdere plannen qua onderstel e.d.?
Ik heb er niet echt foto's van gemaakt maar voor het idee:

[img:1536:2048]http://xs318.xs.to/xs318/07331/PICT7237.JPG[/img]

[img:2048:1536]http://xs318.xs.to/xs318/07331/Schuur3.JPG[/img]

[img:1024:768]http://xs318.xs.to/xs318/07331/Schuur4.JPG[/img]

Ik weet de zwakke plekken van de Golf 2 wel aardig en van de laatste die ik heb gehad bleken de achterste balken (waar deze dus ook oppervlakkig roest) verrot. De basis wil ik gewoon goed en deze winter wil hebben roest, de remmerij en vering/demping prioriteit. Ik heb geen circuit ervaring met de auto dus het gaat toch om de lijnen.

Remmerij wordt G60 (met voor een paar grijpgrage blokken) al weet ik nog niet welke remcilinder ik ga en kan monteren. De achterste klauwen heb ik al gescoord op Ebay. Geen Girling gesodemieter meer maar een setje van Lucas 8) Qua vering/demping weet ik nog niet wat ik doe. Het moet gewoon lekker strak sturen maar wel een beetje comfi. Ik denk dat ik voor een instelbare schroefset ga maar ben er nog niet helemaal uit. Omdat de achteras er toch onderuit moet denk ik dat de ophangrubbers ook maar vervangen moeten worden door iets stevigers als powerflex ofzo. Ook daar weet ik nog weinig van :oops: Dus ik heb nog wat research te doen..........o ja nog een lekker stuurtje!

Verder heb ik nog een Golf 3 GTI Edition Recaro interieur wat er in komt en wordt de uitlaat vervangen door iets stillers.
Jeroen schreef:Toevallig 2 dagen terug nog even mijn orginele ex 8v GTi (112pk) van dichtbij gezien; auto heeft roestvorming rond de voorruit, lekkage in het interieur door roest, een tik in de motor, en hij verbruikt koelvloeistof. Dus het kan altijd nog erger :wink:
Zonde van zo'n origineel ding en een tikkende 8V dan heb je knap je best gedaan :? Die dingen had Toyota kunnen bouwen man, onverwoestbaar!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 21 aug 2007, 00:27

Zo de eerste verbetering is een feit:

[img:2048:1536]http://xs118.xs.to/xs118/07341/PICT7259.JPG[/img]

Een originele grill 8)

Verder aanschaft: een setje goede achterremklauwen waarvan eentje vrijwel nieuw bleek te zijn :D
Onderweg is een zandstraal setje, roestoplosser (Fertan) en epoxy primer van rustbuster.nl onderweg.
Ook heb ik fusee stukken en G60 voorklauwen gevonden die nog ff gehaald moeten worden.

en maar speuren op mp........ :D
Laatst gewijzigd door Niels op 22 aug 2007, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 21 aug 2007, 19:40

Dit zijn leuke auto's;golf 1 en 2 blijven het leukst!
Die 8-kleps motor schijnt behoorlijk degelijk te zijn en is ook aardig peperig te krijgen door middel van nokkenas,inlaatspruitstuk en compleet open uitlaat,incl. uitlaatspruitstuk,weet ik uit ervaring van jaren geleden.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 21 aug 2007, 22:50

Pascal schreef:Dit zijn leuke auto's;golf 1 en 2 blijven het leukst!
Die 8-kleps motor schijnt behoorlijk degelijk te zijn en is ook aardig peperig te krijgen door middel van nokkenas,inlaatspruitstuk en compleet open uitlaat,incl. uitlaatspruitstuk,weet ik uit ervaring van jaren geleden.
Een standaard 8 kleppertje kun je best wat opvoeren maar een ander blok is al gauw goedkoper :wink: Ik ben er nog niet uit wat het gaat worden. Eerst maar zorgen dat het een roestvrij gooi en smijt karretje wordt :D

Hoeveel pk haalde je met die aanpassingen destijds?

Sven VS
Berichten: 169
Lid geworden op: 13 aug 2007, 02:19

Bericht door Sven VS » 21 aug 2007, 23:41

Gooi en smijt autotjes zijn het zeker wel !
Bij het echt hard de bocht inkappen binnenste achterwieltje van de grond !

Veel succes ermee ziet er nog zeer goed uit

Greetz

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 22 aug 2007, 19:36

@Niels;hij was niet van mij,maar van m'n neef;
hij heeft 'm nooit op de rollenbank gehad destijds,maar had duidelijk voelbaar een aardige toename over het gehele gebied;prestaties waren vergelijkbaar met een 16V met 139 pk,al is die laatste zwaarder.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 23 aug 2007, 01:31

Sven VS schreef:Gooi en smijt autotjes zijn het zeker wel !
Bij het echt hard de bocht inkappen binnenste achterwieltje van de grond !
Het doel is om de volgende zomer eens te gaan proberen :D
Pascal schreef:@Niels;hij was niet van mij,maar van m'n neef;
hij heeft 'm nooit op de rollenbank gehad destijds,maar had duidelijk voelbaar een aardige toename over het gehele gebied;prestaties waren vergelijkbaar met een 16V met 139 pk,al is die laatste zwaarder.
Die eerste 16V's gaan best van hun plaats :wink: Tegenwoordig zijn die blokken niet zo duur meer dus zo'n ding erin lepelen is goedkoper dan met nokkenassen werken e.d.

Inmiddels staat de Golf er zo bij:

[img:2048:1536]http://xs218.xs.to/xs218/07344/PICT7260.JPG[/img]

[img:1536:2048]http://xs218.xs.to/xs218/07344/PICT7261.JPG[/img]

En na het verwijderen van wielrand en dorpel kwam ik nog meer roest tegen :cry: De drempel is op een paar stukjes al echt door dus we moeten het lasapparaat van zolder halen :wink:

[img:2048:1536]http://xs218.xs.to/xs218/07344/PICT7263.JPG[/img]

[img:2048:1536]http://xs218.xs.to/xs218/07344/PICT7265.JPG[/img]

Nieuwe anti roest zooi binnen:

[img:2048:1536]http://xs218.xs.to/xs218/07344/PICT7266.JPG[/img]

Verder heb ik me vergrepen op Ebay :oops: Aangezien ik nog een G60 motor heb staan zonder G-lader liet ik me verleiden om (te veel :? ) te bieden op een turbo set welke erop past bestaande uit een Garrett T3, aangepast S2 uitlaatspruitstuk en downpipe......

[img:400:300]http://xs218.xs.to/xs218/07344/T3.jpg[/img]

[img:400:300]http://xs218.xs.to/xs218/07344/T3krummer.jpg[/img]

[img:400:300]http://xs218.xs.to/xs218/07344/down.jpg[/img]

Ik heb er een beetje gemengde gevoelens over aangezien ik er al over uit was dat het voordeliger was om iets kant en klaars aan te schaffen. Ik besloot dus scherp te bieden maar uiteindelijk wil je gewoon winnen :P Voor dit geld had ik eigenlijk beter een schroefset kunnen kopen maar goed :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 23 aug 2007, 09:46

:lol:

Wel een leuk project. Deze GTI wordt tenminste gered van de schroot (tenzij je hem nog in de vangrails gaat parkeren :wink: ). Wel schrikken altijd met dat roest en relaxed dat je handig genoeg bent om daar niet voor weg te hoeven lopen.

Altijd mooi om dit soort projecten te volgen.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 23 aug 2007, 11:52

Dit is een mooi wintertopic aan het worden. :)

Turbo Golf-II is serieus spul. :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 23 aug 2007, 13:33

Dennis Cavallino schreef:relaxed dat je handig genoeg bent om daar niet voor weg te hoeven lopen.
Nou om heel eerlijk te zijn............het lasapparaat staat onder een enorme stoflaag en het is echt jaren geleden :oops: Gelukkig heb ik genoeg oefen plaatwerk van de Golf gesloopt om te oefenen :lol:

Nee komt zeker wel goed!
Tomaz schreef:Dit is een mooi wintertopic aan het worden. :)

Turbo Golf-II is serieus spul. :)
De turbo zou goed moeten zijn tot 270pk maar dat is niet echt de bedoeling. 200pk zou me mooi genoeg zijn op 950kg. Eisen zijn dat het gewoon op kenteken kan (G60 is 160pk en vervolgens tot +40% zou RDW technisch te doen moeten zijn) en het moet betrouwbaar zijn zonder het blok intern te versterken.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43128
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 23 aug 2007, 14:54

Leuk!

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 09 sep 2007, 00:26

Mooie plannen 8)
Dit project blijf ik zeker volgen.

A1-G60
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:59

Bericht door A1-G60 » 14 sep 2007, 23:44

Een G60 motor naar turbo ombouwen is niet zomaar klaar.
En 270pk uit een PG motor is veel werk, en erg kostbaar.
200pk is niet zo spannend en kan met alle standaard interne delen makkelijk worden bereikt.

Zorg voor een goede intercooler, het liefste die van de golf G60 zelf.
Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 15 sep 2007, 14:39

A1-G60 schreef:Een G60 motor naar turbo ombouwen is niet zomaar klaar.
En 270pk uit een PG motor is veel werk, en erg kostbaar.
200pk is niet zo spannend en kan met alle standaard interne delen makkelijk worden bereikt.

Zorg voor een goede intercooler, het liefste die van de golf G60 zelf.
Ben benieuwd.
Zoals gezegd gaat het me niet om maximaal vermogen want dan kun je beter voor een 20VT gaan ik ben alleen een beetje huiverig voor een G-lader. 200pk is genoeg en het moet gewoon probleemloos zijn desnoods ga ik het met minder doen. Maar zoals je zegt moet 200pk geen probleem zijn. Een Golf G60 intercooler daar vragen ze de hoofdprijs voor en 200pk lukt denk ik ook wel met een kleintje. Anders kan ik ook altijd nog eentje van een Sprinter pakken. Wat voor gebruik jij op de MK1?

In april moet de Golf weer de weg op en de motor heeft niet de hoogste prioriteit. Eventueel sleutel ik die pas volgende winter erin. Eerst ontroesten en onderstel aanpakken zodat ik er volgend jaar een paar circuit daagjes mee kan pakken :wink:

A1-G60
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:59

Bericht door A1-G60 » 16 sep 2007, 19:48

Niels schreef:
Zoals gezegd gaat het me niet om maximaal vermogen want dan kun je beter voor een 20VT gaan ik ben alleen een beetje huiverig voor een G-lader. 200pk is genoeg en het moet gewoon probleemloos zijn desnoods ga ik het met minder doen. Maar zoals je zegt moet 200pk geen probleem zijn. Een Golf G60 intercooler daar vragen ze de hoofdprijs voor en 200pk lukt denk ik ook wel met een kleintje. Anders kan ik ook altijd nog eentje van een Sprinter pakken. Wat voor gebruik jij op de MK1?

In april moet de Golf weer de weg op en de motor heeft niet de hoogste prioriteit. Eventueel sleutel ik die pas volgende winter erin. Eerst ontroesten en onderstel aanpakken zodat ik er volgend jaar een paar circuit daagjes mee kan pakken :wink:
Een 20VT is niet heilig, voordat deze probleemloos funktioneren ben je heel veel geld verder.
Glader hoeft geen probleem te zijn, 200pk kan prima met 71mm poelie waarbij de Glader beslist niet in kritische toerentallen komt.
(ik rij 62mm)

Ik gebruik de golf G60 intercooler.
http://www.mijnalbum.nl/Album=UJNWSJRX
Kun je een idee krijgen.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 16 sep 2007, 20:03

Dan is een VR6 turbo makkelijker,maja dan wordt ie wel zwarig aan de voorkant...

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 16 sep 2007, 21:45

Goed bezig Niels!

Als je nog tips wilt m.b.t. de ombouw van G60 naar Garrett T3 kun je dit topic misschien eens doorlezen:

Topic van (jaja je naamgenoot) Niels met zijn Golf II Turbo:
http://www.vwforum.nl/modules.php?name= ... sc&start=0

Waarschijnlijk moet je je wel ff registreren op het VW Forum.
[img:500:375]http://www.mijnalbum.nl/Foto-RXEMZGOZ.jpg[/img]
[img:500:375]http://www.mijnalbum.nl/Foto-6ZI6LWBM.jpg[/img]

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 16 sep 2007, 22:13

Marc RS4 schreef:Dan is een VR6 turbo makkelijker,maja dan wordt ie wel zwarig aan de voorkant...
Voor 200pk heb je dan geen turbo nodig lijkt me. :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 17 sep 2007, 02:26

A1-G60 schreef: Ik gebruik de golf G60 intercooler.
http://www.mijnalbum.nl/Album=UJNWSJRX
Kun je een idee krijgen.
Ik ben em al eens tegengekomen en het blijft een super kar die MK1 van je. Ook had je em te koop staan zonder motor, al verkocht of toch andere plannen?
ErikKramer schreef:Goed bezig Niels!

Als je nog tips wilt m.b.t. de ombouw van G60 naar Garrett T3 kun je dit topic misschien eens doorlezen:

Topic van (jaja je naamgenoot) Niels met zijn Golf II Turbo:
http://www.vwforum.nl/modules.php?name= ... sc&start=0

Waarschijnlijk moet je je wel ff registreren op het VW Forum.
Ik was het topic al eens tegengekomen maar zal het nog eens aandachtig bestuderen :wink:

@Marc: VR6 blijft het mooist maar tegenwoordig is een kenteken het probleem. Anders ging ik gewoon voor een 2.9 met een paar andere nokken en dan ben je gewoon klaar 8)

A1-G60
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:59

Bericht door A1-G60 » 17 sep 2007, 08:07

Simpel, de golf is onverkoopbaar de doelgroep kan het gewoon niet betalen.
Voor de motor en ombouw koop je ook een nieuwe auto.
Dus het is ook geen moeten verkopen.


Een VR6 ombouwen naar Turbo is zo eenvoudig op papier, maar geloof me die motoren zijn niet geweldig.
Lomp zwaar en problemen alom.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 18 sep 2007, 01:32

A1-G60 schreef:Simpel, de golf is onverkoopbaar de doelgroep kan het gewoon niet betalen.
Voor de motor en ombouw koop je ook een nieuwe auto.
Dus het is ook geen moeten verkopen.
Heel lastig probleem idd. Ik kwam de GTI tegen op het Volksforum en vond het best interessant aangezien je vrij flexibel was in het aanbod (met of zonder motor enz.) en ik eigenlijk alles al bij elkaar had gespaard om een MK1 te bouwen (Edition Recaro's, BBS-en, G60 blok+Bak, enz.). Ik had een 83-er 1.1 staan om deze om te bouwen maar zag het allemaal niet meer zitten i.v.m. kenteken en verzekering. Die van jouw was al bijna klaar in mijn optiek alleen had ik net een Z3 Coupe aangeschaft of was ik van plan zo'n ding aan te schaffen :wink:
A1-G60 schreef: Een VR6 ombouwen naar Turbo is zo eenvoudig op papier, maar geloof me die motoren zijn niet geweldig.
Lomp zwaar en problemen alom.
Op een VR6 zou ik ook geen turbo schroeven maar eventueel de kop laten bewerken met een paar lekkere scherpe nokken erin. Ik heb een Corrado VR6 gehad en een jaartje een G60 (die 1000km na verkoop kapot liep :cry: zoals je ook kunt lezen op volksforum => pedaalemmer). Twee heel verschillende auto's om te rijden waarbij de VR6 meer GT is en de G60 meer sportwagen. Het geluid en toerenbereik van de VR6 vond ik wel veel lekkerder dan de G60 maar de G60 voelde wel lichter in de neus. Aangezien ik de Golf toch wel beneden de 1000kg wil houden is een VR6 eigenlijk zowieso geen optie maar een G-lader ook niet meer :wink:

A1-G60
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:59

Bericht door A1-G60 » 18 sep 2007, 18:36

Ben benieuwd wie de kop van een VR6 wil bewerken. Er zitten standaard zoveel gietfouten in.... :lol:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 19 sep 2007, 00:28

Zo slecht? Ik weet dat ze wel wat gevoelig zijn voor warmte en dat de ketting een zorgenkindje is maar ik dacht dat het voor de rest wel aardig was :wink:

Een G60 als basis is dus ook verstandiger??

Vandaag de turbo set in huis maar de staat waarin de delen verkeren valt me vies tegen en is ook zeker niet conform de advertentie :cry: Op de as van de turbo zit zoveel speling dat het turbine wiel met een beetje hulp gewoon langs het huis kan schrapen. Dit is ook te zien aan de schoepen en de lichte krasjes in het huis. Verder zit er een heel klein scheurtje in het spruitstuk die in de praktijk niet dicht zal zijn. Al met al gewoon een revisie set dus die ik niet voor een te reviseren bedrag heb gekocht. Ik hoop dat het niet een hoop gekloot wordt met de verkoper maar alles gaat van de week nog terug.....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten