Andreas stelt zich voor
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 31 jul 2007, 23:05
- Locatie: Haarlem
Andreas stelt zich voor
dag DF'ers,
Andreas dus, #& jaar jong en ik heb werk. samenwonend en ... oh sorry, tis een autoforum he...
8-8-2007 was ik voor de eerste keer bij een DF meeting alwaar ik de vlaggen ter hand genomen heb om iedereen veilig op de Gerlach bocht af te sturen.
mijn filmpjes van die dag vind je onder: http://nl.youtube.com/profile_videos?user=HHHeeeyy
de auto's...
allereerst dan maar de ae86 Levin welk mijn dagelijkse auto is:
[img:640:854]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... ght/HD.jpg[/img]
heb de auto pas een paar weken en er staat ondertussen meer dan 310k op...
[img:640:479]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... gauges.JPG[/img]
misschien kennen jullie de auto en de specificaties al maar voor de mensen die hem niet kennen:
bouwjaar 1986;
1.6 blok met dubbele nokkenassen en 16 kleppen;
injectie met een soort van grotere poorten die opengaan bij 4200 toeren.
wat ik leuk vind aan de auto:
wegligging die heel erg goed is
coupe uitvoering
achterwielaandrijving
licht
zuinig
al is het laatste niet echt belangrijk.
moet nog het nodige aan gebeuren om de auto weer netjes te krijgen. ben nu bezig met het onderstel en de remmen...
-------------------------------------
dan een aparte eend in de bijt als volgende auto:
1982 RX-7 Elford uitvoering.
Vic Elford:
Vic Elford was een coureur die in de Formule 1 gereden heeft en deze heer had een aantal Mazda dealerschappen in de UK. hij is eens naar Japan afgezakt en heeft met Mazda een contract afgesloten dat hij de eerste generatie mag uitrusten met een spoilerkit en een turbokit en dat de garantie behouden bleef.
van de Elfords zijn er totaal ~500 gemaakt waarvan 12 links gestuurd, ik heb er 1 van.
geschiedenis van mijn Elford:
er was eens een heerschap in Zwitserland en die man wilde er 1. aldus heeft hij Vic opgebeld en Vic moest er 1 ombouwen naar Elford specificaties maar uiteraard als basis 1 met het stuur links! aldus heeft Vic een aantal (12) in België óf Frankrijk (moet ik nog uitzoeken bij Mazda Europa) gehaald en naar de UK verscheept alwaar de conversie begon.
1 van de 12 was een grijze en die is naar de gelukkige eigenaar in Zwitserland gegaan. die man is overleden waarna er een stukje geschiedenis mist maar de auto is vervolgens door een man in Alberdeen in Schotland gekocht om ermee te racen.
auto is verscheept naar Schotland en heeft sindsdien niet meer gereden.
vervolgens kwam ik op het Wereld Wijde Wachten de auto tegen en heb de auto gekocht waarna de auto opgehaald is met een trailer.
na het ophalen met wat trucen weer aan het hoesten gekregen.
Techniek:
Elford heeft een zeldzame techniek gebruikt namelijk een suck-through systeem en dat werkt zo:
de turbo zuigt een mengsel van lucht en benzine uit de SU carburateur en comprimeert deze vervolgens. een intercooler is niet mogelijk daar de benzinedampen zullen neerslaan en een blow-off is schier onmogelijk daar je niet een brandbaar mengsel onder de kap wilt ventileren.
auto is uit 1982 en het standaard vermogen is 160PK. met andere sproeiers en een verhoogde turbodruk is 210PK goed mogelijk zonder dat het kapotgaat.
de auto is nu in mijn uiterst gelukkige bezit en zal met de tijd gerestaureerd worden.
foto's:
hier de foto's zoals de Elford werd aangetroffen in Schotland.
[img:640:480]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... Elford.jpg[/img]
[img:640:426]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... d_rear.jpg[/img]
[img:640:426]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... 0turbo.jpg[/img]
[img:576:480]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... p_0602.jpg[/img]
misschien wel de leukste auto die ik bezit.
-------------------------------------
Mazda FD3S uit 1992
rijd al een aantal jaar in de auto en is de auto waarmee ik veel stoei.
laatst vanuit Zwitserland terug naar huis bij Karlsruhe de hele boel opgeblazen en recent 1 van mij reserveblokken gepoort waarna de motor erin gehangen is.
blok was een standaard 13B-REW wankel die standaard een topvermogen rond de 255 PK levert, top begrensd op 250 en 0-100 in 5.1 ofzo terwijl 4.9 vaker gemeten is. whatever.
blok waar ik nu mee rijd heb ik gepoort:
[img:640:417]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... orten3.jpg[/img]
de inlaatpoorten worden veranderd als je gaat poorten. of in de hoogte, of in de breedte. of beide. klein is fijn en lekker voor zuinigheid en emissies. groot is meer vermogen en slecht voor het verbruik. ik heb groter dan groot
naja, om een lang en zeer technisch verhaal kort te houden: ik heb de inlaat- en uitlaatpoorten vergroot waardoor er meer mengsel naar binnen geperst kan worden. simple as that. vergelijk het maar met grotere kleppen met een zeer wilde nokkenas erin.
verder andere interne aanpassingen, aparte geharde seals erin en nog meer fraais.
turbo's zijn geflowd en geblueprint, leveren ongeveer 12% meer flow en ik rijd rond de 1 bar overdruk. topvermogen boeit me niet zo, ik ga voor een brede vermogensband hetgeen ik belangrijker vind dan een hoog topvermogen voor rechtuitbranden.
uitlaat is vanaf de turbo's naar achteren volledig 3" dik zodat de turbo's weinig problemen hebben met opspinnen.
verder over de techniek: de standaard auto heeft rond de 78 vacuumslangen onder de kap en ik heb er nu 5. mede door deze aanpassingen zijn de turbo's niet meer geschakeld maar werken ze als 1.
waarom? omdat ik nooit onder de 3000 rpm rijd vanwege minimale oliedruk en de boostspikes bij 4800 rpm zat was als de tweede turbo erbij kwam. ik heb derhalve meer koppel in het middengebied en hetzelfde bovenin als geschakelde turbo's (4800 en meer).
verder wordt de boel aangestuurd door een computer van een zeer bekend merk namelijk Apex'i tesamen met een Blitz Dual-SBC boostcontroller om de boel heel te houden.
op het programma:
weer een ander blok met compleet andere interne bouw en aansturing (o.a. qua mengsel). heb daar zo mijn eigen eigenwijze ideeen over en ben steeds bezig door 'trial and error' om harder te gaan en een setup te vinden die mij bevalt (nooit dus).
dit is dus mijn 'hobbybak'. gaat vaak stuk omdat ik het tot het uiterste drijf waardoor ik de mechanische grens bereik.
en als het stuk gaat... dan bouw ik weer wat anders en hopelijk sterkers na analyse waar het de vorige keer mis gegaan is.
geventileerde carbon kap is helaas nodig daar het erg warm wordt onder de kap. niet mooi, wel nodig. en nog licht ook.
[img:360:480]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... G_0081.jpg[/img]
[img:600:450]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... CT1250.JPG[/img]
[img:600:400]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... 3_1226.jpg[/img]
zal zo een paar filmpjes op die youtube share knallen waar je kunt zien en horen hoe die 1300 cc Wankel loopt na het bouwen van het blok. en negeer de blauwe walm uit de uitlaat! hij is niet stuk, ik rijd met een cocktail in de tank
als je het hoort, snap je denk ik ook waar die belachelijke naam van mijn homepage vandaan komt...
-------------------------------------
verder bezig met projectbak maar die is nog in ontwikkeling. het wordt wel een zeer extreme setup maar ga er nog niet verder op in. pas als alles klaar is, kom ik ermee naar buiten.
nu een idee waar mijn hart ligt?
mijn homepage is http://www.brap-brap-brap.com waar ook meer foto's staan.
tot ziens bij de volgende DF meeting!
groetjes,
Andreas.
Andreas dus, #& jaar jong en ik heb werk. samenwonend en ... oh sorry, tis een autoforum he...
8-8-2007 was ik voor de eerste keer bij een DF meeting alwaar ik de vlaggen ter hand genomen heb om iedereen veilig op de Gerlach bocht af te sturen.
mijn filmpjes van die dag vind je onder: http://nl.youtube.com/profile_videos?user=HHHeeeyy
de auto's...
allereerst dan maar de ae86 Levin welk mijn dagelijkse auto is:
[img:640:854]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... ght/HD.jpg[/img]
heb de auto pas een paar weken en er staat ondertussen meer dan 310k op...
[img:640:479]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... gauges.JPG[/img]
misschien kennen jullie de auto en de specificaties al maar voor de mensen die hem niet kennen:
bouwjaar 1986;
1.6 blok met dubbele nokkenassen en 16 kleppen;
injectie met een soort van grotere poorten die opengaan bij 4200 toeren.
wat ik leuk vind aan de auto:
wegligging die heel erg goed is
coupe uitvoering
achterwielaandrijving
licht
zuinig
al is het laatste niet echt belangrijk.
moet nog het nodige aan gebeuren om de auto weer netjes te krijgen. ben nu bezig met het onderstel en de remmen...
-------------------------------------
dan een aparte eend in de bijt als volgende auto:
1982 RX-7 Elford uitvoering.
Vic Elford:
Vic Elford was een coureur die in de Formule 1 gereden heeft en deze heer had een aantal Mazda dealerschappen in de UK. hij is eens naar Japan afgezakt en heeft met Mazda een contract afgesloten dat hij de eerste generatie mag uitrusten met een spoilerkit en een turbokit en dat de garantie behouden bleef.
van de Elfords zijn er totaal ~500 gemaakt waarvan 12 links gestuurd, ik heb er 1 van.
geschiedenis van mijn Elford:
er was eens een heerschap in Zwitserland en die man wilde er 1. aldus heeft hij Vic opgebeld en Vic moest er 1 ombouwen naar Elford specificaties maar uiteraard als basis 1 met het stuur links! aldus heeft Vic een aantal (12) in België óf Frankrijk (moet ik nog uitzoeken bij Mazda Europa) gehaald en naar de UK verscheept alwaar de conversie begon.
1 van de 12 was een grijze en die is naar de gelukkige eigenaar in Zwitserland gegaan. die man is overleden waarna er een stukje geschiedenis mist maar de auto is vervolgens door een man in Alberdeen in Schotland gekocht om ermee te racen.
auto is verscheept naar Schotland en heeft sindsdien niet meer gereden.
vervolgens kwam ik op het Wereld Wijde Wachten de auto tegen en heb de auto gekocht waarna de auto opgehaald is met een trailer.
na het ophalen met wat trucen weer aan het hoesten gekregen.
Techniek:
Elford heeft een zeldzame techniek gebruikt namelijk een suck-through systeem en dat werkt zo:
de turbo zuigt een mengsel van lucht en benzine uit de SU carburateur en comprimeert deze vervolgens. een intercooler is niet mogelijk daar de benzinedampen zullen neerslaan en een blow-off is schier onmogelijk daar je niet een brandbaar mengsel onder de kap wilt ventileren.
auto is uit 1982 en het standaard vermogen is 160PK. met andere sproeiers en een verhoogde turbodruk is 210PK goed mogelijk zonder dat het kapotgaat.
de auto is nu in mijn uiterst gelukkige bezit en zal met de tijd gerestaureerd worden.
foto's:
hier de foto's zoals de Elford werd aangetroffen in Schotland.
[img:640:480]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... Elford.jpg[/img]
[img:640:426]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... d_rear.jpg[/img]
[img:640:426]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... 0turbo.jpg[/img]
[img:576:480]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... p_0602.jpg[/img]
misschien wel de leukste auto die ik bezit.
-------------------------------------
Mazda FD3S uit 1992
rijd al een aantal jaar in de auto en is de auto waarmee ik veel stoei.
laatst vanuit Zwitserland terug naar huis bij Karlsruhe de hele boel opgeblazen en recent 1 van mij reserveblokken gepoort waarna de motor erin gehangen is.
blok was een standaard 13B-REW wankel die standaard een topvermogen rond de 255 PK levert, top begrensd op 250 en 0-100 in 5.1 ofzo terwijl 4.9 vaker gemeten is. whatever.
blok waar ik nu mee rijd heb ik gepoort:
[img:640:417]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... orten3.jpg[/img]
de inlaatpoorten worden veranderd als je gaat poorten. of in de hoogte, of in de breedte. of beide. klein is fijn en lekker voor zuinigheid en emissies. groot is meer vermogen en slecht voor het verbruik. ik heb groter dan groot
naja, om een lang en zeer technisch verhaal kort te houden: ik heb de inlaat- en uitlaatpoorten vergroot waardoor er meer mengsel naar binnen geperst kan worden. simple as that. vergelijk het maar met grotere kleppen met een zeer wilde nokkenas erin.
verder andere interne aanpassingen, aparte geharde seals erin en nog meer fraais.
turbo's zijn geflowd en geblueprint, leveren ongeveer 12% meer flow en ik rijd rond de 1 bar overdruk. topvermogen boeit me niet zo, ik ga voor een brede vermogensband hetgeen ik belangrijker vind dan een hoog topvermogen voor rechtuitbranden.
uitlaat is vanaf de turbo's naar achteren volledig 3" dik zodat de turbo's weinig problemen hebben met opspinnen.
verder over de techniek: de standaard auto heeft rond de 78 vacuumslangen onder de kap en ik heb er nu 5. mede door deze aanpassingen zijn de turbo's niet meer geschakeld maar werken ze als 1.
waarom? omdat ik nooit onder de 3000 rpm rijd vanwege minimale oliedruk en de boostspikes bij 4800 rpm zat was als de tweede turbo erbij kwam. ik heb derhalve meer koppel in het middengebied en hetzelfde bovenin als geschakelde turbo's (4800 en meer).
verder wordt de boel aangestuurd door een computer van een zeer bekend merk namelijk Apex'i tesamen met een Blitz Dual-SBC boostcontroller om de boel heel te houden.
op het programma:
weer een ander blok met compleet andere interne bouw en aansturing (o.a. qua mengsel). heb daar zo mijn eigen eigenwijze ideeen over en ben steeds bezig door 'trial and error' om harder te gaan en een setup te vinden die mij bevalt (nooit dus).
dit is dus mijn 'hobbybak'. gaat vaak stuk omdat ik het tot het uiterste drijf waardoor ik de mechanische grens bereik.
en als het stuk gaat... dan bouw ik weer wat anders en hopelijk sterkers na analyse waar het de vorige keer mis gegaan is.
geventileerde carbon kap is helaas nodig daar het erg warm wordt onder de kap. niet mooi, wel nodig. en nog licht ook.
[img:360:480]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... G_0081.jpg[/img]
[img:600:450]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... CT1250.JPG[/img]
[img:600:400]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... 3_1226.jpg[/img]
zal zo een paar filmpjes op die youtube share knallen waar je kunt zien en horen hoe die 1300 cc Wankel loopt na het bouwen van het blok. en negeer de blauwe walm uit de uitlaat! hij is niet stuk, ik rijd met een cocktail in de tank
als je het hoort, snap je denk ik ook waar die belachelijke naam van mijn homepage vandaan komt...
-------------------------------------
verder bezig met projectbak maar die is nog in ontwikkeling. het wordt wel een zeer extreme setup maar ga er nog niet verder op in. pas als alles klaar is, kom ik ermee naar buiten.
nu een idee waar mijn hart ligt?
mijn homepage is http://www.brap-brap-brap.com waar ook meer foto's staan.
tot ziens bij de volgende DF meeting!
groetjes,
Andreas.
Laatst gewijzigd door Andreas op 14 aug 2007, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
Welkom op DF.
Altijd al een zwak gehad voor een Rx-7FD en zelfs op het punt gestaan om er 1 te kopen, maar voor dagelijks misbruik toen besloten om iets anders te kopen..
Zou graag eens een rondje met je mee willen om eens een echte FD te ervaren, ben momenteel alleen nog maar in een standaard FD meegeweest en dat vond ik al fijn.. Kan jij eens mee in een M Coupe 8)
Erg veel plezier ermee en houdt ons op de hoogte omtrend je aanpassingen en ervaringen.
Altijd al een zwak gehad voor een Rx-7FD en zelfs op het punt gestaan om er 1 te kopen, maar voor dagelijks misbruik toen besloten om iets anders te kopen..
Zou graag eens een rondje met je mee willen om eens een echte FD te ervaren, ben momenteel alleen nog maar in een standaard FD meegeweest en dat vond ik al fijn.. Kan jij eens mee in een M Coupe 8)
Erg veel plezier ermee en houdt ons op de hoogte omtrend je aanpassingen en ervaringen.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8231
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Interessant verhaal, sommige dingen voor mij wat te technisch maar welkom hier, eneuh leuk spul, heb zelf ooit ook eens een eerste type RX7 gehad, net een straaljager als je ermee reed en lekker doortrok, maar weinig koppel, voor die tijd leuk...echter ik kreeg daar de beruchte afdichting probleem mee...kon kiezen, iets van 5.000,- gulden reviseren of voor 5.000,- gulden minder verkopen, heb voor dat laatste gekozen immers anders al dat werk en wachten en er niks meer voor krijgen en had wel genoeg type 1 RX& gehad, huppetee weg ermee volgende kar...
OOk al een paar keer stilgestaan bij de mooi gelijnde uitvoering van de blauwe...in Japan rijden wat speciale laatste uitvoeringen rond, maarja durf het maar eens aan, maar mooi zijn ze, trouwens bij de dealer hier in almelo hadden ze ook zoiets staan.
have fun
René
OOk al een paar keer stilgestaan bij de mooi gelijnde uitvoering van de blauwe...in Japan rijden wat speciale laatste uitvoeringen rond, maarja durf het maar eens aan, maar mooi zijn ze, trouwens bij de dealer hier in almelo hadden ze ook zoiets staan.
have fun
René
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Niels
- Berichten: 22282
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 31 jul 2007, 23:05
- Locatie: Haarlem
[img:600:450]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... 100262.jpg[/img]
[img:600:450]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... 100272.jpg[/img]
onderweg naar mijn huis. geen intercooler voor voor in de voorbumper ... ik ga geen ding plaatsen voor de rad en daarom deze die op de standaard plaats gaat.
standaard locatie ic's zijn moeilijk te vinden voor mijn auto en zelf 1 fabrieken met een losse core en dan alu eindtanks maken, wil ik wel maar even geen tijd voor dus daarom speciaal deze gezocht en uiteindelijk gevonden! veel dikker dan de standaard, betere koeling en dus lagere inlaattemperaturen.
[img:600:450]http://www.brap-brap-brap.com/images/st ... 100272.jpg[/img]
onderweg naar mijn huis. geen intercooler voor voor in de voorbumper ... ik ga geen ding plaatsen voor de rad en daarom deze die op de standaard plaats gaat.
standaard locatie ic's zijn moeilijk te vinden voor mijn auto en zelf 1 fabrieken met een losse core en dan alu eindtanks maken, wil ik wel maar even geen tijd voor dus daarom speciaal deze gezocht en uiteindelijk gevonden! veel dikker dan de standaard, betere koeling en dus lagere inlaattemperaturen.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 31 jul 2007, 23:05
- Locatie: Haarlem
lagere inlaattemps is waar het mij om gaat. dat ik hierdoor weer koudere lucht naar binnen kan persen zal weer meer vermogen geven maar geen idee hoeveel want daarvoor is er teveel aan de rest veranderd om er nu iets zinnigs over te zeggen.
dit weekend 's nachts de boel afstellen op hogere turbodruk. hangt van de injectoren af wanneer die tot hun max lopen hoever ik kan gaan maar vermoed nu al dat ik andere zal moeten monteren.
enfin, na dit weekend maar weer eens op de meetbank kijken hoe nu mijn vermogensverloop is en waar verbeterpunten zijn. daarna deze set installeren en weer de hele riedel van afstellen enz. daarna kan ik pas zeggen wat het scheelt. maar schelen zal het aanzienlijk, dat is zeker
dit weekend 's nachts de boel afstellen op hogere turbodruk. hangt van de injectoren af wanneer die tot hun max lopen hoever ik kan gaan maar vermoed nu al dat ik andere zal moeten monteren.
enfin, na dit weekend maar weer eens op de meetbank kijken hoe nu mijn vermogensverloop is en waar verbeterpunten zijn. daarna deze set installeren en weer de hele riedel van afstellen enz. daarna kan ik pas zeggen wat het scheelt. maar schelen zal het aanzienlijk, dat is zeker
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
Mooi die AE86 Andreas. Ik heb zelf ook een ae86 gehad, een blauwe. Ook 2 ae82's trouwens. Een ae86 is wel echt een aparte auto. Zo makkelijk als zo'n ding drift is niet meer normaal. En die 310.000 km........daar kan nog makkelijk 2 ton bij. Mijn eerste ae82 had 460.000 op de klok, mijn tweede ae82 420.000. De AW11 mr2 die ik daarna reed, had 360.000 op de klok en mijn tweede mr2 290.000. De ae86 had iets van 260.000 gelopen. Olie verbruiken deden ze allemaal, maar kapot lopen ho maar!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], beske en 0 gasten