[8-8-07]DF @ Zandvoort; regels, tips & tricks
Geplaatst: 02 aug 2007, 15:15
Op woensdag 8 augustus van 17:00 tot 19:00 hebben we de beschikking over het (grote) Grand Prix Circuit van Zandvoort.
Om deze dag zo goed mogelijk te laten verlopen volgen hieronder wat regels, tips en richtlijnen.
Omdat twee uur niet zo heel lang is, willen we die twee uur wel zo optimaal mogelijk benutten. Daarom het vriendelijk verzoek namens de feestcommissie om (uiterlijk) om 16:30 aanwezig te zijn. Je auto kun je dan parkeren op de Bavaria Paddock (zie het plaatje hieronder waar dat precies is).
[img:1500:856]http://img247.imageshack.us/img247/8045/cpzdf4.jpg[/img]
Je ontvangt dan van één van de aanwezige mods een rijdersverklaring die je moet ondertekenen; zonder ondertekende rijdersverklaring kun je ook niet het circuit op, dus mochten we iemand vergeten, gelieve je dan zelf even te melden.
Verder gelden er op deze dag een aantal veiligheidseisen:
1) De allerbelangrijkste regel meteen maar als eerste: neem die dag je gezond verstand mee. Het is geen race en iedereen wil op het eind van de dag weer naar huis met zijn eigen auto in één stuk, dus hou gewoon wat marge, zowel voor jezelf als zeker in de buurt van anderen. Dit geldt uiteraard ook in de pits. Daar lopen mensen rond, dus rij daar s.v.p. langzaam (heel verleidelijk om als je net van een circuit af komt daar veel te hard te rijden, 50km/u voelt dan aan als stapvoets) en dingen als burn-outs of wegrijden met wheelspin willen we daar al helemaal niet zien.
2) Een gordel is uiteraard verplicht, ook voor eventuele bijrijders. Deze moeten ook in een goede (werkende) staat zijn en dit kan eventueel worden gecontroleerd.
3) Bijrijders zijn dus inderdaad toegestaan (maximaal één bijrijder per auto).
4) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
5) Langs de baan staan een aantal marshalls met gele en blauwe vlaggen. Voor alle duidelijkheid, blauw betekent dat een snellere auto je in wil halen en geel betekent langzamer rijden/gevaar. Zwaait iemand met een blauwe vlag, ga dan zo snel mogelijk, maar wel op een moment dat je dit kunt doen zonder jezelf in gevaar te brengen, aan de kant. Zwaait iemand met een gele vlag, ga dan s.v.p. zo rustig rijden dat je je auto altijd nog tot stilstand kunt brengen over de afstand waarover je de weg kunt overzien. Kijk eerst wel even goed in je spiegels voordat je op je rem gaat staan om gevaarlijke situaties te voorkomen.
6) Inhalen is in principe de verantwoordelijkheid van de inhalende auto, maar dit gaat ook in samenwerking met de ingehaalde auto. De snellere auto moet alleen maar inhalen als hij zeker weet dat de auto voor hem hem gezien heeft; de langzamere auto moet goed in zijn spiegels kijken en ruimte maken voor de inhalende auto. Dit kan (maar hoeft niet) ook aangegeven worden d.m.v. knipperlichten (let op dat het de bedoeling is als je je knipperlicht naar links aan zet je zelf ook naar links gaat en als je je knipperlicht naar rechts aan zet je zelf ook naar rechts gaat).
7) Een dokter & doktersauto zullen ook aanwezig zijn (bedankt Tommy & Nandor!), dus mocht er onverhoopts iets mis gaan, dan zullen die er zijn voor jullie welzijn. Hou er dus wel rekening mee dat een Estorilblauwe BMW E36 M3 sedan misschien op onlogische punten van de baan zal remmen of zelfs stil kan gaan staan!
8) Ten slotte: iedere rijder is zelf verantwoordelijk voor door hem toegerichte schade aan de baan. Dit is op Zandvoort niet goedkoop, dus alweer een reden om geen schade te rijden. Ter informatie: vangrailplaten kosten €200 per stuk; een bandenpakket €150 per stuk.
Verder gaan we er met zijn allen gewoon een erg leuke avond van maken. Tot de 8e alvast!
Ik ben zelf tot en met de 6e op vakantie en kan niet op mail of PB reageren, dus als je nog vragen hebt, kun je me beter even bellen op 06-50212847.
Om deze dag zo goed mogelijk te laten verlopen volgen hieronder wat regels, tips en richtlijnen.
Omdat twee uur niet zo heel lang is, willen we die twee uur wel zo optimaal mogelijk benutten. Daarom het vriendelijk verzoek namens de feestcommissie om (uiterlijk) om 16:30 aanwezig te zijn. Je auto kun je dan parkeren op de Bavaria Paddock (zie het plaatje hieronder waar dat precies is).
[img:1500:856]http://img247.imageshack.us/img247/8045/cpzdf4.jpg[/img]
Je ontvangt dan van één van de aanwezige mods een rijdersverklaring die je moet ondertekenen; zonder ondertekende rijdersverklaring kun je ook niet het circuit op, dus mochten we iemand vergeten, gelieve je dan zelf even te melden.
Verder gelden er op deze dag een aantal veiligheidseisen:
1) De allerbelangrijkste regel meteen maar als eerste: neem die dag je gezond verstand mee. Het is geen race en iedereen wil op het eind van de dag weer naar huis met zijn eigen auto in één stuk, dus hou gewoon wat marge, zowel voor jezelf als zeker in de buurt van anderen. Dit geldt uiteraard ook in de pits. Daar lopen mensen rond, dus rij daar s.v.p. langzaam (heel verleidelijk om als je net van een circuit af komt daar veel te hard te rijden, 50km/u voelt dan aan als stapvoets) en dingen als burn-outs of wegrijden met wheelspin willen we daar al helemaal niet zien.
2) Een gordel is uiteraard verplicht, ook voor eventuele bijrijders. Deze moeten ook in een goede (werkende) staat zijn en dit kan eventueel worden gecontroleerd.
3) Bijrijders zijn dus inderdaad toegestaan (maximaal één bijrijder per auto).
4) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
5) Langs de baan staan een aantal marshalls met gele en blauwe vlaggen. Voor alle duidelijkheid, blauw betekent dat een snellere auto je in wil halen en geel betekent langzamer rijden/gevaar. Zwaait iemand met een blauwe vlag, ga dan zo snel mogelijk, maar wel op een moment dat je dit kunt doen zonder jezelf in gevaar te brengen, aan de kant. Zwaait iemand met een gele vlag, ga dan s.v.p. zo rustig rijden dat je je auto altijd nog tot stilstand kunt brengen over de afstand waarover je de weg kunt overzien. Kijk eerst wel even goed in je spiegels voordat je op je rem gaat staan om gevaarlijke situaties te voorkomen.
6) Inhalen is in principe de verantwoordelijkheid van de inhalende auto, maar dit gaat ook in samenwerking met de ingehaalde auto. De snellere auto moet alleen maar inhalen als hij zeker weet dat de auto voor hem hem gezien heeft; de langzamere auto moet goed in zijn spiegels kijken en ruimte maken voor de inhalende auto. Dit kan (maar hoeft niet) ook aangegeven worden d.m.v. knipperlichten (let op dat het de bedoeling is als je je knipperlicht naar links aan zet je zelf ook naar links gaat en als je je knipperlicht naar rechts aan zet je zelf ook naar rechts gaat).
7) Een dokter & doktersauto zullen ook aanwezig zijn (bedankt Tommy & Nandor!), dus mocht er onverhoopts iets mis gaan, dan zullen die er zijn voor jullie welzijn. Hou er dus wel rekening mee dat een Estorilblauwe BMW E36 M3 sedan misschien op onlogische punten van de baan zal remmen of zelfs stil kan gaan staan!
8) Ten slotte: iedere rijder is zelf verantwoordelijk voor door hem toegerichte schade aan de baan. Dit is op Zandvoort niet goedkoop, dus alweer een reden om geen schade te rijden. Ter informatie: vangrailplaten kosten €200 per stuk; een bandenpakket €150 per stuk.
Verder gaan we er met zijn allen gewoon een erg leuke avond van maken. Tot de 8e alvast!
Ik ben zelf tot en met de 6e op vakantie en kan niet op mail of PB reageren, dus als je nog vragen hebt, kun je me beter even bellen op 06-50212847.