[8-8-07]DF @ Zandvoort; regels, tips & tricks
- Peter Tunissen
- Berichten: 8383
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
[8-8-07]DF @ Zandvoort; regels, tips & tricks
Op woensdag 8 augustus van 17:00 tot 19:00 hebben we de beschikking over het (grote) Grand Prix Circuit van Zandvoort.
Om deze dag zo goed mogelijk te laten verlopen volgen hieronder wat regels, tips en richtlijnen.
Omdat twee uur niet zo heel lang is, willen we die twee uur wel zo optimaal mogelijk benutten. Daarom het vriendelijk verzoek namens de feestcommissie om (uiterlijk) om 16:30 aanwezig te zijn. Je auto kun je dan parkeren op de Bavaria Paddock (zie het plaatje hieronder waar dat precies is).
[img:1500:856]http://img247.imageshack.us/img247/8045/cpzdf4.jpg[/img]
Je ontvangt dan van één van de aanwezige mods een rijdersverklaring die je moet ondertekenen; zonder ondertekende rijdersverklaring kun je ook niet het circuit op, dus mochten we iemand vergeten, gelieve je dan zelf even te melden.
Verder gelden er op deze dag een aantal veiligheidseisen:
1) De allerbelangrijkste regel meteen maar als eerste: neem die dag je gezond verstand mee. Het is geen race en iedereen wil op het eind van de dag weer naar huis met zijn eigen auto in één stuk, dus hou gewoon wat marge, zowel voor jezelf als zeker in de buurt van anderen. Dit geldt uiteraard ook in de pits. Daar lopen mensen rond, dus rij daar s.v.p. langzaam (heel verleidelijk om als je net van een circuit af komt daar veel te hard te rijden, 50km/u voelt dan aan als stapvoets) en dingen als burn-outs of wegrijden met wheelspin willen we daar al helemaal niet zien.
2) Een gordel is uiteraard verplicht, ook voor eventuele bijrijders. Deze moeten ook in een goede (werkende) staat zijn en dit kan eventueel worden gecontroleerd.
3) Bijrijders zijn dus inderdaad toegestaan (maximaal één bijrijder per auto).
4) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
5) Langs de baan staan een aantal marshalls met gele en blauwe vlaggen. Voor alle duidelijkheid, blauw betekent dat een snellere auto je in wil halen en geel betekent langzamer rijden/gevaar. Zwaait iemand met een blauwe vlag, ga dan zo snel mogelijk, maar wel op een moment dat je dit kunt doen zonder jezelf in gevaar te brengen, aan de kant. Zwaait iemand met een gele vlag, ga dan s.v.p. zo rustig rijden dat je je auto altijd nog tot stilstand kunt brengen over de afstand waarover je de weg kunt overzien. Kijk eerst wel even goed in je spiegels voordat je op je rem gaat staan om gevaarlijke situaties te voorkomen.
6) Inhalen is in principe de verantwoordelijkheid van de inhalende auto, maar dit gaat ook in samenwerking met de ingehaalde auto. De snellere auto moet alleen maar inhalen als hij zeker weet dat de auto voor hem hem gezien heeft; de langzamere auto moet goed in zijn spiegels kijken en ruimte maken voor de inhalende auto. Dit kan (maar hoeft niet) ook aangegeven worden d.m.v. knipperlichten (let op dat het de bedoeling is als je je knipperlicht naar links aan zet je zelf ook naar links gaat en als je je knipperlicht naar rechts aan zet je zelf ook naar rechts gaat).
7) Een dokter & doktersauto zullen ook aanwezig zijn (bedankt Tommy & Nandor!), dus mocht er onverhoopts iets mis gaan, dan zullen die er zijn voor jullie welzijn. Hou er dus wel rekening mee dat een Estorilblauwe BMW E36 M3 sedan misschien op onlogische punten van de baan zal remmen of zelfs stil kan gaan staan!
8) Ten slotte: iedere rijder is zelf verantwoordelijk voor door hem toegerichte schade aan de baan. Dit is op Zandvoort niet goedkoop, dus alweer een reden om geen schade te rijden. Ter informatie: vangrailplaten kosten €200 per stuk; een bandenpakket €150 per stuk.
Verder gaan we er met zijn allen gewoon een erg leuke avond van maken. Tot de 8e alvast!
Ik ben zelf tot en met de 6e op vakantie en kan niet op mail of PB reageren, dus als je nog vragen hebt, kun je me beter even bellen op 06-50212847.
Om deze dag zo goed mogelijk te laten verlopen volgen hieronder wat regels, tips en richtlijnen.
Omdat twee uur niet zo heel lang is, willen we die twee uur wel zo optimaal mogelijk benutten. Daarom het vriendelijk verzoek namens de feestcommissie om (uiterlijk) om 16:30 aanwezig te zijn. Je auto kun je dan parkeren op de Bavaria Paddock (zie het plaatje hieronder waar dat precies is).
[img:1500:856]http://img247.imageshack.us/img247/8045/cpzdf4.jpg[/img]
Je ontvangt dan van één van de aanwezige mods een rijdersverklaring die je moet ondertekenen; zonder ondertekende rijdersverklaring kun je ook niet het circuit op, dus mochten we iemand vergeten, gelieve je dan zelf even te melden.
Verder gelden er op deze dag een aantal veiligheidseisen:
1) De allerbelangrijkste regel meteen maar als eerste: neem die dag je gezond verstand mee. Het is geen race en iedereen wil op het eind van de dag weer naar huis met zijn eigen auto in één stuk, dus hou gewoon wat marge, zowel voor jezelf als zeker in de buurt van anderen. Dit geldt uiteraard ook in de pits. Daar lopen mensen rond, dus rij daar s.v.p. langzaam (heel verleidelijk om als je net van een circuit af komt daar veel te hard te rijden, 50km/u voelt dan aan als stapvoets) en dingen als burn-outs of wegrijden met wheelspin willen we daar al helemaal niet zien.
2) Een gordel is uiteraard verplicht, ook voor eventuele bijrijders. Deze moeten ook in een goede (werkende) staat zijn en dit kan eventueel worden gecontroleerd.
3) Bijrijders zijn dus inderdaad toegestaan (maximaal één bijrijder per auto).
4) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
5) Langs de baan staan een aantal marshalls met gele en blauwe vlaggen. Voor alle duidelijkheid, blauw betekent dat een snellere auto je in wil halen en geel betekent langzamer rijden/gevaar. Zwaait iemand met een blauwe vlag, ga dan zo snel mogelijk, maar wel op een moment dat je dit kunt doen zonder jezelf in gevaar te brengen, aan de kant. Zwaait iemand met een gele vlag, ga dan s.v.p. zo rustig rijden dat je je auto altijd nog tot stilstand kunt brengen over de afstand waarover je de weg kunt overzien. Kijk eerst wel even goed in je spiegels voordat je op je rem gaat staan om gevaarlijke situaties te voorkomen.
6) Inhalen is in principe de verantwoordelijkheid van de inhalende auto, maar dit gaat ook in samenwerking met de ingehaalde auto. De snellere auto moet alleen maar inhalen als hij zeker weet dat de auto voor hem hem gezien heeft; de langzamere auto moet goed in zijn spiegels kijken en ruimte maken voor de inhalende auto. Dit kan (maar hoeft niet) ook aangegeven worden d.m.v. knipperlichten (let op dat het de bedoeling is als je je knipperlicht naar links aan zet je zelf ook naar links gaat en als je je knipperlicht naar rechts aan zet je zelf ook naar rechts gaat).
7) Een dokter & doktersauto zullen ook aanwezig zijn (bedankt Tommy & Nandor!), dus mocht er onverhoopts iets mis gaan, dan zullen die er zijn voor jullie welzijn. Hou er dus wel rekening mee dat een Estorilblauwe BMW E36 M3 sedan misschien op onlogische punten van de baan zal remmen of zelfs stil kan gaan staan!
8) Ten slotte: iedere rijder is zelf verantwoordelijk voor door hem toegerichte schade aan de baan. Dit is op Zandvoort niet goedkoop, dus alweer een reden om geen schade te rijden. Ter informatie: vangrailplaten kosten €200 per stuk; een bandenpakket €150 per stuk.
Verder gaan we er met zijn allen gewoon een erg leuke avond van maken. Tot de 8e alvast!
Ik ben zelf tot en met de 6e op vakantie en kan niet op mail of PB reageren, dus als je nog vragen hebt, kun je me beter even bellen op 06-50212847.
- Downforce Hans
- Berichten: 12601
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
- Bert ///M3
- Berichten: 9408
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- tim1981
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 26 feb 2007, 20:15
- Locatie: Wageningen
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Ik heb toch nog even een vraagje over het vlaggen.
Een blauwe vlag betekend dat een snellere auto je wilt inhalen.. tot zover snap ik het nog wel. Maar hoe precies kan een baanmarshall dat bepalen ?
Stel dat je een auto achter je hebt zitten die eigenlijk niet de intentie heeft om je in te halen, maar gewoon in je spoor zit en wil blijven. Dan kan het als voorligger wel eens verwarrend overkomen als een baanmarshall staat te zwaaien dat ie er wel voorbij wilt.
toch ?
Een blauwe vlag betekend dat een snellere auto je wilt inhalen.. tot zover snap ik het nog wel. Maar hoe precies kan een baanmarshall dat bepalen ?
Stel dat je een auto achter je hebt zitten die eigenlijk niet de intentie heeft om je in te halen, maar gewoon in je spoor zit en wil blijven. Dan kan het als voorligger wel eens verwarrend overkomen als een baanmarshall staat te zwaaien dat ie er wel voorbij wilt.
toch ?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Duidelijk verhaal peter,. top...wens je alvast een goede vakantie en veilige terugkomst want je moet er natuurlijk zelf wel bijzijn de 8e
@Rico, tis geen race dus de blauwe vlag zou je ook kunnen zien als, kijk ff in je spiegels en hou er rekening mee dat de auto achter jou eventueel wil/kan inhalen...
in een race situatie zou je inderdaad net als in F1 zo snel mogelijk op een goede plek opzij moeten, maar zoals jezelf al zegt op 08-08 is dat moeilijk te bepalen maar wel handig als je extra alert wordt daardoor, immers als ik op doorgassen sta dan heb ik de meeste concentratie nodig om overal voor me op te letten en waar remmen en sturen alles gaat erg snel, dus kun je wel eens een hulpje langs de baan gebruiken als ow...let op
eneuh Ik ga bij de BP Ultimate tanken in Zandvoort...kan ik een paar rondjes rijden

@Rico, tis geen race dus de blauwe vlag zou je ook kunnen zien als, kijk ff in je spiegels en hou er rekening mee dat de auto achter jou eventueel wil/kan inhalen...
in een race situatie zou je inderdaad net als in F1 zo snel mogelijk op een goede plek opzij moeten, maar zoals jezelf al zegt op 08-08 is dat moeilijk te bepalen maar wel handig als je extra alert wordt daardoor, immers als ik op doorgassen sta dan heb ik de meeste concentratie nodig om overal voor me op te letten en waar remmen en sturen alles gaat erg snel, dus kun je wel eens een hulpje langs de baan gebruiken als ow...let op

eneuh Ik ga bij de BP Ultimate tanken in Zandvoort...kan ik een paar rondjes rijden

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
CRZ schreef:Denk dat je genoeg zelfkennis moet hebben om even een knipperlicht signaal te geven dat ie er langs kan. Doet ie dat niet, dan weet je genoeg.
(mijn ervaring op dit soort dagen)
Snap deze opmerking, maar dat is niet wat ik bedoel.. Een baanmarshall geeft expleciet aan dmv een blauwe vlag dat een achterligger er voor wilt gaan. Dan ga je er als voorligger er min of meer van uit dat dit ook zo is. Dus maak je ruimte. Maar de achterligger gaat er niet voorbij.. dit kan best verwarrend zijn op dat moment.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Rico, ik denk dat een Marshall bij snelheidsverschillen gaat vlaggen, ofwel als een rijder snel word ingelopen door een achterop komende rijder.
En zoals Rene aangeeft het is geen race, iedereen moet gewoon ook in zijn spiegels kijken. Liever een keer voorniets met de blauwevlag wapperen dan niet.
Michel
En zoals Rene aangeeft het is geen race, iedereen moet gewoon ook in zijn spiegels kijken. Liever een keer voorniets met de blauwevlag wapperen dan niet.
Michel
- Bert ///M3
- Berichten: 9408
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Je ziet dat snel genoeg.
Iemand die alleen volgen wil blijft doorgaans op gepaste afstand. Iemand die inhalen wil komt er eerst wat dichter op rijden om er dan voorbij te gaan.
Als baanpost zie je dat zo. Komen de zelfde 2 auto's de ronde erna weer voorbij met de ander er dicht op dan word het tijd voor blauwe vlag.
Iemand die alleen volgen wil blijft doorgaans op gepaste afstand. Iemand die inhalen wil komt er eerst wat dichter op rijden om er dan voorbij te gaan.
Als baanpost zie je dat zo. Komen de zelfde 2 auto's de ronde erna weer voorbij met de ander er dicht op dan word het tijd voor blauwe vlag.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Ik heb vorig jaar ook voor dit soort doeleinden een leuke helm gekocht op goedkopehelmen.nl? anyway koste toen 50,-euro nu iets duurder geloof ik, deze heb ik gekocht met "carbon" look? al staater carbon op.E60 M5 schreef:4) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
Dat wordt nog even een helm regelen/kopen.
Moet ik nog ergens op letten bij aanschaf/leen? Neem aan dat het een integraal helm moet zijn?
[IMG:640:480]http://img293.imageshack.us/img293/6482 ... e26gu3.jpg[/img][/img]
- gerard lubbe
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 10:59
- Peter Tunissen
- Berichten: 8383
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Open pitlane, maar dat vraagt ook weer wat discipline van de deelnemers.tim1981 schreef:Rijden we volgens het 'open pitlane' principe, dus gewoon rijden wanneer en hoe lang je wilt?
Of worden we in groepen ingedeeld?
Twee uur is lang en geen enkele standaard auto gaat dat zo lang volhouden zonder pauzes (om over de rijders nog maar te zwijgen); wil je een lekker lege baan, dan is het bijvoorbeeld best handig om de eerste 10 minuten even te wachten, dan komen de eerste auto's al weer binnen als je de baan op gaat en na een of twee verkennignsrondjes heb je een grote kans dat het meerendeel al weer binnen komt om remmen/motor/bestuurder de kans te geven wat af te koelen.
Als iedereen straks om 17:00 helemaal klaar en in de startblokken staat en om 20 seconden over vijf met zijn allen door de Tarzan willen gaat dat niet zo heel soepeltjes.

Maik, goed idee; we zullen de rijdersverklaring hier posten (zodra hij af is


-
OnlineOpa
- Berichten: 6732
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Misschien nog een nuttige tip voor mensen met geen/weinig ervaring op Zandvoort: Als je de pits uit komt blijf dan aan de binnenkant van de Tarzanbocht, totdat je daar doorheen bent en genoeg gang hebt om de normale lijnen te gaan rijden.
Vergeet niet dat er zat auto's zijn die met meer dan 200 km/h aan komen denderen op 't punt waar jij uit de pits vandaan de baan op gaat.
Vergeet niet dat er zat auto's zijn die met meer dan 200 km/h aan komen denderen op 't punt waar jij uit de pits vandaan de baan op gaat.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten