Kleine sportieve auto's duur?
- Michel P
Kleine sportieve auto's duur?
Als je als DFer naar kleine leuke auto's kijkt dan heb ik het idee dat je daat toch een absurd hoge prijs voor betaald. Zeker in verhouding tot wat je krijgt. Swift Sport kost 20k, nieuwe cooper 22,5k waarbij de kans op 1 a 2k opties best aanwezig is. Dit terwijl je voor 31k een Golf GT hebt, die veel meer auto bied voor het geld, en die wellicht met de kop er af een veel beter alternatief is. (gekozen auto's zijn slechts voorbeelden). Waarom is dit segment dan toch zo populair? Zou, ik rij nieuw een factor van belang zijn? Of het idee/praktijk dat zo'n kleine auto qua runningcost goedkoper is? Wegenbelasting voor de mini is ca. € 75 per 3mnd en de golf ca. €120 per 3mnd, qua verzekering CB 5 jaar schadevrij betaal je ca. € 78,-- per mnd. Blijft over het verbruik bij de mini gemiddeld (bron autoweek) 5.8l en bij de golf 7.2l.
Michel
Edit zie bijdrage Hielke!
Michel
Edit zie bijdrage Hielke!
Laatst gewijzigd door Michel P op 01 aug 2007, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Denk meer dat de Swiftjes die jij bedoelt uitgerust zijn met een 1.2 (ofzo) torretje.
En dan gaat er weer een 8k van de prijs af.
Die zijn idd populiar, schrijf je 1k af per jaar.
En die kun je idd beter nieuw kopen dan gebruikt.
Ik zie iig niet veel topmodellen rondrijden uit dat segment, meestal de mindere "goden".
En dan gaat er weer een 8k van de prijs af.
Die zijn idd populiar, schrijf je 1k af per jaar.
En die kun je idd beter nieuw kopen dan gebruikt.
Ik zie iig niet veel topmodellen rondrijden uit dat segment, meestal de mindere "goden".
- Hielke
Kleine auto's zijn relatief gezien goedkoop. Een Fox voor 9.990 een Swift voor 10.990, een Panda voor 7.500, en dat terwijl de techniek voor 80% overeen komt met auto's die 5 of 10 keer zo duur zijn.
Je voorbeeld met de Swift GTI is wel interessant Michel. Zo'n auto is inderdaad absurd veel te duur. Door die motor, wat plastic rondom, een mooiere striping en lichtmetaal moet ie ineens 9000 euro meer kosten dan de instapper? Klopt niet. Maar het kan nog veel erger. Renault Clio instapper kost 12.000 terwijl de GTI versie (heeft zo'n lange naam dat ik er niet eens aan begin) 29.900 moet kosten. Dan is zo'n Golf GTI inderdaad een koopje omdat ie minimaal zo goed rijdt en omdat de wederverkoopprijs straks veel gunstiger is.
Dus, met permissie, laat me je vraagstelling aub aanpassen:
Zijn kleine sportieve auto's duur? Ja.
Je voorbeeld met de Swift GTI is wel interessant Michel. Zo'n auto is inderdaad absurd veel te duur. Door die motor, wat plastic rondom, een mooiere striping en lichtmetaal moet ie ineens 9000 euro meer kosten dan de instapper? Klopt niet. Maar het kan nog veel erger. Renault Clio instapper kost 12.000 terwijl de GTI versie (heeft zo'n lange naam dat ik er niet eens aan begin) 29.900 moet kosten. Dan is zo'n Golf GTI inderdaad een koopje omdat ie minimaal zo goed rijdt en omdat de wederverkoopprijs straks veel gunstiger is.
Dus, met permissie, laat me je vraagstelling aub aanpassen:
Zijn kleine sportieve auto's duur? Ja.
-
- Macboy
Kleine auto's zijn inderdaad niet zo duur. Je kunt het zo duur maken als je wil. Het is gewoon weer het oude feit: auto's zijn duurder dan vroeger.
Dat is het hele eiereten.
Een Fiat Panda heb je voor 8k, maar heb je ook full options voor 20k. Is dat duur? Weet ik niet. Is het nodig? Nee, dus het kán goedkoper.
Opel Corsa kost ook 23k met paar simpele dingen.
Is dat duur?
Nee. Uiteindelijk is dit nu gewoon de gemiddelde prijs geworden, 20k voor een beetje nieuwe auto.
Das niet duur, das gewoon een feit.
Dat is het hele eiereten.
Een Fiat Panda heb je voor 8k, maar heb je ook full options voor 20k. Is dat duur? Weet ik niet. Is het nodig? Nee, dus het kán goedkoper.
Opel Corsa kost ook 23k met paar simpele dingen.
Is dat duur?
Nee. Uiteindelijk is dit nu gewoon de gemiddelde prijs geworden, 20k voor een beetje nieuwe auto.
Das niet duur, das gewoon een feit.
- Kasteel
Swift sport voor 20k is echt wel een leuke knaller voor het geld, de Golf GT met dergelijke uitrusting gaat makkelijk voorbij de 35k en heeft daarbij nog eens een belachelijk verbruik.
Ik vind juist dat er op het moment in de instapklasse een hoop te doen is, hoop auto's met vanaf prijs rond de 10k.
Tweedehands daarintegen vind ik de prijs van de kleinere auto's wel belachelijk hoog liggen, maar das gewoon een kwestie van vraag en aanbod vrees ik (kijkt voor de gein is naar de prijs van een 2de hands Polo of Yaris
).
Ik vind juist dat er op het moment in de instapklasse een hoop te doen is, hoop auto's met vanaf prijs rond de 10k.
Tweedehands daarintegen vind ik de prijs van de kleinere auto's wel belachelijk hoog liggen, maar das gewoon een kwestie van vraag en aanbod vrees ik (kijkt voor de gein is naar de prijs van een 2de hands Polo of Yaris

- Dutch
Re: Kleine sportieve auto's duur?
Volgens mij is die categorie helemaal niet zo populair. Sterker nog, toen ik vorig jaar op zoek ging naar een vlot karretje van rond de 20k, had ik maar de keuze uit twee: Fiesta ST en Colt CZT. Van de ST rijden er maar ruim honderd rond in NL, pre- en post-facelift bij elkaar opgeteld, dus zo'n 30 per jaar verkocht als je de importeursauto's ervan aftrekt. Nu zijn daar nog de Swift Sport en Yaris TS bij gekomen, die ik juist vrij scherp geprijsd vind - let wel, in verhouding tot de concurrentie. Want hoe duur is een GTI in vergelijking met een instap-Golf? Of een CTR in vergelijking met een instap-Civic?Michel Pol schreef:Swift Sport kost 20k, nieuwe cooper 22,5k waarbij de kans op 1 a 2k opties best aanwezig is. Dit terwijl je voor 31k een Golf GT hebt, die veel meer auto bied voor het geld, en die wellicht met de kop er af een veel beter alternatief is. (gekozen auto's zijn slechts voorbeelden). Waarom is dit segment dan toch zo populair?
Het probleem zit 'm eerder in de sportieve kleine auto's in dezelfde klasse die een stuk bóven die 20k zitten: Corsa, Clio en de Mini inderdaad. Die lopen al dicht tegen de GTI aan, die een stuk ruimer is en ongeveer even zwaar. Ibiza FR en Fabia RS zijn inmiddels verouderd, dus die vergelijking gaat niet echt meer op. De nieuwe versies zullen ook wel tussen de 25-30k liggen.
Toch moet je jezelf niet arm rekenen, Pol, want die GTI is inmiddels echt een koopje. Wil je een nieuwe CTR, dan tel je zo al 36k neer en dat is zelfs met een dure Mini Cooper al een gigantisch prijsverschil. Of denk je dat dat gat van 10k+ nog guldens zijn?

- Kasteel
Mini Cooper S/Clio RS/Ibiza Cupra alledrie met vanafprijs net onder de 30, redelijk gummen voor het geld; nadeel alleen is dat bij de Mini er nog wel redelijk wat bij komt (34/35k heb je hem wel echt leuk) en de Ibiza het toch net niet is.
Voor een slag groter, CTR/Golf GTI/Leon betaal je dan al snel 5/6k meer. De verhouding klopt imho dus precies.
Voor een slag groter, CTR/Golf GTI/Leon betaal je dan al snel 5/6k meer. De verhouding klopt imho dus precies.
-
Met die 200pk sterke GTI als voorbeeld, wat kost een gelijk gemotoriseerde audi of BMW met kofferbak? 40-45k. Heb je dezelfde degelijkheid als de GTI, dezelfde ruimte alleen geen kofferbak.
Vind ik de kleinere sportieve auto's zeker niet duur in verhouding met andere auto die hoger geprijst zijn.
De kleine auto met een kleine motor zijn goedkoop denk ik.
Vind ik de kleinere sportieve auto's zeker niet duur in verhouding met andere auto die hoger geprijst zijn.
De kleine auto met een kleine motor zijn goedkoop denk ik.
- Hendrik Kinderman
-
Ja dat vind ik ook. Ding is voor die prijs lekker compleet, heeft een goede wegligging, met die 20k ben je ook echt klaar. Bij een instapmodel komen er toch nog wat zaken bij.. en opties kosten helemaal knaken als je even wat gaat kruisen.Hendrik Kinderman schreef:dacht dat de swift sport nog wel aardig compleet was voor zijn prijs!!
MINI Cooper komt zeker zo'n 5k aan opties bij wil je sportstoelen/climate control/velgen hebben.
- Jan Visser
Klopt wel!! Er zitten wel wat meer verschillen op een Swift Sport dan wat ander plastic,striping?? en lichtmetaal. Wat dacht je van de sportstoelen, meer airbags, climate control, ''echt'' uitschakelbaar ESP, uiteraard een andere motor en versnellingsbak, dubbele uitlaat en een compleet ander onderstel plus remmen? Alleen de Sport staat bijvoorbeeld op 5 gaats velgen en de rest van de Swiftjes op 4 gaats.Je voorbeeld met de Swift GTI is wel interessant Michel. Zo'n auto is inderdaad absurd veel te duur. Door die motor, wat plastic rondom, een mooiere striping en lichtmetaal moet ie ineens 9000 euro meer kosten dan de instapper? Klopt niet