sentimenteel gezever

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
HSR

sentimenteel gezever

Bericht door HSR » 28 jul 2007, 00:52

Zo, tijd voor sentimenteel gezever onder het genot van mijn laatste dubbele famous grouse (Sorry coen, ik heb geen chivas geld ).

Lang geleden, een stijf anderhalf jaar terug was ik op het interne web opzoek naar de betere autosites. Ik begon namelijk te leren dat er een wezenlijk verschil zit tussen FWD en RWD. Ik kwam op 8200rpm terecht waar ik doelgerichte lekenvragen stelde. Ondertussen downloade ik een hele sloot filmpjes, later werd mij duidelijk dat Van Kouwen deze mooie beelden had ge-edit.

Een filmpje in het bijzonder is mij bijgebleven, namelijk de 13 Maart 2004 papenburg drift meeting. Deze clip, ondersteunt met geweldige soundtrack, gaf mij het ''dit wil ik verdammt nochmall ook'' gevoel. De clip waar je E46 M3's geweldig gecontroleerd dwars ziet gaan, E30's ziet worstelen zonder sper en een champagne kleurige E haaks tracht te gaan, is mij altijd bij gebleven. Sterker nog, het was de absolute aanzet voor mij om ook mee te draaien in een dergelijk circuit. Het was voor het eerst iets wat ik gewoon mee moest maken, ongeacht welke obstakels.

Het begon met de sierra 2.0 dohc van harry P. waar we mee gingen driften. Het was een stuntelige bende en meer dan eens stonden we achterstevoren, 20cm van een boom af. Wat lol, dat hok.

Na een paar maanden werd de wagen vervangen voor de beroemde E30 320i. Hier begon het echte werk mee. Een spijkhard onderstel, enorm stijve koets en geen sper. Als dat geen pittige leerschool zou worden... Dat werd het ook, helemaal als het regende. Iets te vroeg op het gas en zelfs met zijn ''laffe'' 130PK brak de wagen genadeloos uit. Noemenloze keren heb ik er achterste voren mee gestaan, ook op de meest genante momenten. Harry P. heeft meer dan eens de wetten van de zwaartekracht opnieuw geschreven met die wagen. Hoe hard dat ging, ongehoord. Ook hebben we pech gehad met de wagen. Van een opgeblazen diff tot een kapotte brandstof pomp. Met name de vervanging van de brandstofpomp was achteraf gezien een levengevaarlijke klus daar de tank bijna nokvol zat met peut.
Helaas door een verhuizing de wagen aan Sander verkocht die er met veel lol in gereden heeft.

Daarvoor nog een 75 TS gehad welke na een week al naar de zaad gereden was. Driften op doorwegdek met zo'n roestbak, dat is vragen om problemen. Wagen was een financieel fiasco en je kan dan maar beter hard op je bek gaan, dan maak je zo;n fout nooit mee.

Daarna nog de meest, voor mij en coen (pescatore), legendarische wagen ooit gehad. Een rode alfa 75 1.8 IE. Hier mee naar Zweden geweest in de zomer van 2006 waar deze in Goteborg gestolen werd. Wat een avonturen hebben we met die wagen beleeft. Achteraf gezien, hoe stom kan je zijn om met een alfa 75 3000KM te gaan roadtrippen in een land als Sverige. 100km's gereden waar we niemand tegen kwamen. nachtelijke trips gemaakt en dan ergens in een nietszeggend, pikdonker, bos je tent opgooien en hopen dat. Geweldig, echt een aanrader. Uiteindelijk de alfa wel terug gekregen en er nog een aantal maanden mee gereden. Coen en ik moesten em wel verkopen want we waren allebij financieel totaal ad fundum, anders had ik de wagen nog steeds in mijn bezit. Puur voor het sentiment alleen want zo goed was die alfa niet.
Ik zal jullie ook de details van onze ( coen en ik ) financiele constructies besparen, deze werden op een gegeven moment zo extreem dat het ook niet meer kon.

Ruim een half jaar financieel aangesterkt en inmiddels weer een alfa 75 TS Numerata. Hier zal ik jullie niet mee lastig vallen :wink:

Grappig, als je dan terug denkt dat dat ene stomme filmpje de aanzet was voor al het bovenstaande. En als je nu terug kijkt naar de clip , waar ik vroeger zo vreselijk tegenop keek, denk ik: ik kan me inmiddels toch wel redelijk meten met een de rijders. En een kliek waarmee je dergelijke evenementen afgaat c.q. onderneemt heb ik ook gevonden, uitleggen welke is denk ik niet nodig.

HSR

Bericht door HSR » 28 jul 2007, 00:54

Hier nog een link voor het Zweden avontuur:

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... t+++zweden

Paar post naar beneden scrollen en vind je het.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 28 jul 2007, 09:14

Leuk dat dat filmpje daarvoor de aanzet was. Jordy kan dat inderdaad wel :shock:

Maik

Bericht door Maik » 28 jul 2007, 10:27

Mooi verhaal! Hoeveel mooier was het verhaal geweest met een 16yr Lagavulin erbij :wink:

Michel P

Bericht door Michel P » 28 jul 2007, 10:50

Hugo,

Prachtig verhaal en avontuur, die vertel je over 60 jaar wellicht wel aan je kleinkinderen. Super toch, dat je met zoveel plezier aan zo'n achteraf gezien groter avontuur bent begonnen dan dat je toen dacht.

Michel

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 jul 2007, 14:32

Zo kun je maar weer zien wat voor emotioneel product zo'n gemotoriseerd voertuig is :D Maar had je daar nou een fles whisky voor nodig om dit op papier te zetten Hugo? Geen goede zaak om eerst je alcohol aan te mengen met bloed alvorens over emoties te kunnen praten :lol:

Nee geintje! Leuk stukkie 8) Ergens begint zo'n traject idd! Auto's zijn er van kleins af aan al bij mij maar de aanzet om motor te gaan rijden meer dan 10 jaar geleden herinner ik me ook nog als de dag van gister :D

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 28 jul 2007, 14:39

Ik ben nu wel benieuwd hoe die Alfa terug is gekomen. :)

HSR

Bericht door HSR » 28 jul 2007, 16:03

Martijn Koevoets schreef:Ik ben nu wel benieuwd hoe die Alfa terug is gekomen. :)
Coen (pescatore) is hem later op gaan halen in Goteborg. Hij heeft er toen maar meteen een lang weekend van gemaakt waar hij zef over mag uitwijden. :D

HSR

Bericht door HSR » 29 jul 2007, 12:16

Overigens was de 1.8 oersterk. Terugweg van goteborg heeft coen er het hele stuk in duitsland tussen de 5500 en de 6500 toeren mee gereden.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 31 jul 2007, 17:59

hugo schreef:
Martijn Koevoets schreef:Ik ben nu wel benieuwd hoe die Alfa terug is gekomen. :)
Coen (pescatore) is hem later op gaan halen in Goteborg. Hij heeft er toen maar meteen een lang weekend van gemaakt waar hij zef over mag uitwijden. :D
En wat voor weekend was het. Zweedse vrouwen zijn toch wel heel erg fijn, heb ik mogen ondervinden. De drank is er schandalig duur, maar who cares, je bent immers in Zweden. Echt een 'voor de massa' bewaard geheim; niet aan iedereen doorspelen dus, maar probeer het zelf uit en heb de tijd van je leven :wink:

De Alfa was 'afgeleverd' door een stel joyriders met lichte gebruikssporen; de banden a/d rechterkant waren nogal versleten (door het rondjes branden oid), en de schroevendraaier om het ding te starten zat er nog in 8) Naast een lage accuspanning waren er geen problemen, nadat ik de auto afgetankt heb ben ik gaan rijden. Na het eerste stuk in Zweden rustig warmgereden te hebben ben ik in Denemarken gas gaan geven, met als top in Duitsland de al eerder aangegeven 5500-6500tpm over een km of 250. Ik had weinig trek in 1 of ander smerig hotelbed en de Alfa leek het allemaal wel prima te vinden. Uiteindelijk ben ik in minder dan 9 uur van Göteborg naar Enschede gereden, daar gaat nog een half uur wachttijd bij de boot van af en in Zweden mag je niet zo hard.. En dat allemaal in een 'aftandse' Alfa 75 1.8 met een keer een pk of 120 :wink:

Plaats reactie