Lang geleden, een stijf anderhalf jaar terug was ik op het interne web opzoek naar de betere autosites. Ik begon namelijk te leren dat er een wezenlijk verschil zit tussen FWD en RWD. Ik kwam op 8200rpm terecht waar ik doelgerichte lekenvragen stelde. Ondertussen downloade ik een hele sloot filmpjes, later werd mij duidelijk dat Van Kouwen deze mooie beelden had ge-edit.
Een filmpje in het bijzonder is mij bijgebleven, namelijk de 13 Maart 2004 papenburg drift meeting. Deze clip, ondersteunt met geweldige soundtrack, gaf mij het ''dit wil ik verdammt nochmall ook'' gevoel. De clip waar je E46 M3's geweldig gecontroleerd dwars ziet gaan, E30's ziet worstelen zonder sper en een champagne kleurige E haaks tracht te gaan, is mij altijd bij gebleven. Sterker nog, het was de absolute aanzet voor mij om ook mee te draaien in een dergelijk circuit. Het was voor het eerst iets wat ik gewoon mee moest maken, ongeacht welke obstakels.
Het begon met de sierra 2.0 dohc van harry P. waar we mee gingen driften. Het was een stuntelige bende en meer dan eens stonden we achterstevoren, 20cm van een boom af. Wat lol, dat hok.
Na een paar maanden werd de wagen vervangen voor de beroemde E30 320i. Hier begon het echte werk mee. Een spijkhard onderstel, enorm stijve koets en geen sper. Als dat geen pittige leerschool zou worden... Dat werd het ook, helemaal als het regende. Iets te vroeg op het gas en zelfs met zijn ''laffe'' 130PK brak de wagen genadeloos uit. Noemenloze keren heb ik er achterste voren mee gestaan, ook op de meest genante momenten. Harry P. heeft meer dan eens de wetten van de zwaartekracht opnieuw geschreven met die wagen. Hoe hard dat ging, ongehoord. Ook hebben we pech gehad met de wagen. Van een opgeblazen diff tot een kapotte brandstof pomp. Met name de vervanging van de brandstofpomp was achteraf gezien een levengevaarlijke klus daar de tank bijna nokvol zat met peut.
Helaas door een verhuizing de wagen aan Sander verkocht die er met veel lol in gereden heeft.
Daarvoor nog een 75 TS gehad welke na een week al naar de zaad gereden was. Driften op doorwegdek met zo'n roestbak, dat is vragen om problemen. Wagen was een financieel fiasco en je kan dan maar beter hard op je bek gaan, dan maak je zo;n fout nooit mee.
Daarna nog de meest, voor mij en coen (pescatore), legendarische wagen ooit gehad. Een rode alfa 75 1.8 IE. Hier mee naar Zweden geweest in de zomer van 2006 waar deze in Goteborg gestolen werd. Wat een avonturen hebben we met die wagen beleeft. Achteraf gezien, hoe stom kan je zijn om met een alfa 75 3000KM te gaan roadtrippen in een land als Sverige. 100km's gereden waar we niemand tegen kwamen. nachtelijke trips gemaakt en dan ergens in een nietszeggend, pikdonker, bos je tent opgooien en hopen dat. Geweldig, echt een aanrader. Uiteindelijk de alfa wel terug gekregen en er nog een aantal maanden mee gereden. Coen en ik moesten em wel verkopen want we waren allebij financieel totaal ad fundum, anders had ik de wagen nog steeds in mijn bezit. Puur voor het sentiment alleen want zo goed was die alfa niet.
Ik zal jullie ook de details van onze ( coen en ik ) financiele constructies besparen, deze werden op een gegeven moment zo extreem dat het ook niet meer kon.
Ruim een half jaar financieel aangesterkt en inmiddels weer een alfa 75 TS Numerata. Hier zal ik jullie niet mee lastig vallen

Grappig, als je dan terug denkt dat dat ene stomme filmpje de aanzet was voor al het bovenstaande. En als je nu terug kijkt naar de clip , waar ik vroeger zo vreselijk tegenop keek, denk ik: ik kan me inmiddels toch wel redelijk meten met een de rijders. En een kliek waarmee je dergelijke evenementen afgaat c.q. onderneemt heb ik ook gevonden, uitleggen welke is denk ik niet nodig.