Mensen met een rolkooi zijn gek?!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Mensen met een rolkooi zijn gek?!

Bericht door RVV » 27 jul 2007, 12:41

Tenminste als ze hiermee op de openbare weg rijden en de rolkooi loopt vanaf de voorste A stijl naar achteren..

Gisteren zag ik in de spiegel een klein wagentje in de spiegel naderen een opgefokte Renault 5 turbo.. ventje gaf flink gas en deed er alles aan om mij in te halen, wat niet zo moeilijk was wan ik reed redelijk rustig.. (was op een 80 km/h weg)

Op een raar punt waar hij totaal geen overzicht had trok hij hem vol door en haalde me in.. Ik keek naar links schudde wat met mijn hoofd.. en zag een autootje vol met een rolkooi.. meidje ernaast van een jaar of 18..

Ik denk, het zal maar je dochter wezen :? mee in zo'n rijdende doodskist..

Een rolkooi lijkt me killing als het fout gaat zonder helm op je knar.

Knot

Bericht door Knot » 27 jul 2007, 12:50

Is waar Rico. Zelf dacht ik er ook nooit aan doen ik de sierra Xr4i had, gewoon lekker gek doen zonder helm maar verstandig is het niet.

Auto met kooi gewoon niet op straat rijden, alleen op kenteken zetten als je ermee op de Nordschleife wil rijden en liefst alleen per autoambu vervoeren.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 27 jul 2007, 12:51

Een rolkooi kan idd. levensgevaarlijk zijn zonder helm.

En wat die actie van hem betreft......ach, ik heb ook rare dingen gedaan toen ik jong was en de de ogen van sommige automobilisten sporen de meesten hier op 't forum[incl. me] kwa rijgedrag ook niet. :wink:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 27 jul 2007, 12:57

Niet alleen kwa rijgedrag spoor je niet,Ouwe 8) :lol:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 27 jul 2007, 13:01

Hoor ik een lama schijten?! :mrgreen:

Roman

Bericht door Roman » 27 jul 2007, 13:43

Ik heb een rolkooi in de soes, voor het geval dat het bij een rotonde een keertje mis gaat :roll: (en offroad natuurlijk :lol: )

Maar serieus, heb 3 keer gehad dat de auto op 2 wielen ging op een rotonde. Ook 2 keer meegemaakt met iemand anders in zijn soes.

99% van de keren heb je geen grip op die rotondes hier, net die ene keer wel en dan wil ie ook :shock:

Heb ook wel eens in een Landcruiser gezeten die ook bijna om ging, ook die had een rolkooi trouwens 8)

Tristan

Bericht door Tristan » 27 jul 2007, 14:00

:oops:

Rij ook wel eens zonder helm met rolkooi, maar dat is dan alleen van/naar circuit toe.

Macboy

Bericht door Macboy » 27 jul 2007, 14:33

handig zo'n draad zonder uitleg :)

wat is nu precies het gevaar ? dat je je hoofd stoot bij een ongeluk? Met je hoofd tegen het glas is toch ook niet goed ?

Ben benieuwd, want ik weet het echt niet.

Paul

Bericht door Paul » 27 jul 2007, 14:57

klopt, heb eens stukjes gelezen op een US forum.. gast was headtrauma arts op een ER ergens in America.. veel zwaar hoofdtrauma door ROLKOOI...

Volledige kooi in een straatauto zou ik ook niet 1 2 3 aan beginnen.. vandaar ook het kruis achterin..

Tomaz

Bericht door Tomaz » 27 jul 2007, 15:21

Een rolkooi gevaarlijk, ja en nee zou ik zeggen.

Als je een stoel met oren hebt is een rolkooi niet zo snel gevaarlijk bij een zijwaartse aanrijding. Je kan immers met je hoofd niet bij de kooi komen omdat de stoel ervoor zit.
Daarnaast kan je maar weinig in je auto bewegen als je een goede kuipstoel en bijpassende (brede) gordels hebt. Nadeel daarvan is dat je hoofd misschien niet de kooi raakt, maar een aardige poging doet en zo je nek (over)belast.
Je kan je kooi bekleden met een schuimmateriaal en dat helpt ook wel als je er tegenaan zou komen, maar een hersenschudding heb je zo.

Als je nou een rallykooi monteert in een gewone auto met normale stoelen en gordels vraag je erom. Dat geld ook voor mensen die scherpe punten aan hun kooi hebben (ja dat komt voor) en mensen die hun kooi niet bekleden met schuim (ja, dat schijnt niet cool te zijn).

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 jul 2007, 15:24

Ik heb nog steeds littekens op mijn knie van dat schuivertje op CPZ, komt door de kooi. Als je op de site van Ben Lovejoy kijkt, dan kan je wel foto's vinden van wat er gebeurd als je met je hoofd de kooi raakt. Ben had een aardige hoofdwond, en dat was zelfs met helm op. Kan je nagaan zonder. Dat schuim om de buizen is wel aardig maar helpt maar in heel beperkte mate.

Je moet ook eigenlijk een 4-5-6 punt gordel hebben met een kooi, zodat je niet uit je stoel kan. Dat maakt het risico op een klap met de kooidelen al minder.

Je ziet nog wel regelmatig auto's rond rijden ook op de Ring en CPZ met voor de rijder een kuipstoel en 6 punt gordel, maar voor de bijrijder een gewone stoel met 3 punt. Je bent echt stapelgek als je daar bij in stapt imho.

Daarom gaat mijn gele M3 ook niet meer op kenteken, ga er toch niet meer mee over straat. Als je dat wel wil dan kan je beter zo'n halve kooi ala Paul kopen.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 27 jul 2007, 15:26

Maar wat maakt zo'n kooi gevaarlijker dan met je hoofd tegen A-/B-stijl of zijruit komen?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 jul 2007, 15:28

In een normale auto zijn die bekleed met stof. Een stalen pijp is wel erg hard vergeleken met een stukje stof.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 27 jul 2007, 15:28

Wel eens van een verwarmingsbuishoes gehoord?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 jul 2007, 15:30

Had ik er ook om zitten Duifjes. En dan nog blijven die buizen heel erg hard :lol:

Tristan

Bericht door Tristan » 27 jul 2007, 15:31

Bij mij zitten er ook bescherming op de kooi waar ik zit. Is overigens ook verplicht bij de E30 cup. En op straat rij ik ook met 5-punts gordel helemaal strak, dus moet heel wat gebeuren om mijn hoofd tegen de kooi te laten stuiteren.

Macboy

Bericht door Macboy » 27 jul 2007, 15:47

Toch heb ik niet echt het antwoord wat ik zoek.

Wat ik wel vreemd vindt, is dat je een auto zou inbouwen met rolkooi, maar geen 4-5-6-punts gordel hebt !!

Roman

Bericht door Roman » 27 jul 2007, 16:37

Macboy schreef:Toch heb ik niet echt het antwoord wat ik zoek.

Wat ik wel vreemd vindt, is dat je een auto zou inbouwen met rolkooi, maar geen 4-5-6-punts gordel hebt !!
Omdat stoelen en die gordels bij elkaar hetzelfde waard zijn als m'n soes :lol:

Rolkooi was maar 120 euries. In elkaar gelast door de locale metaal smit. Altijd handig zo'n ventje, heeft ook m'n driveshaft voor verlengt. Want die viel er steeds uit.

Maar ik rij niet erg vaak meer in de auto (geen keuring). Heb er misschien maar 2/3 maanden in gereden met de rolkooi erin.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 jul 2007, 16:59

Wat voor antwoord zoek je dan :lol:

Beste is imho de alles of niets aanpak.

Alleen een kuipstoel is geen probleem.

Heb je met die kuipstoel ook vaste 4 of meer punts gordels gemonteerd dan zou je bij een koprol een probleem kunnen hebben als het dak inzakt. Ook is je airbag nutteloos dus of het beter is op de openbare weg is nog maar de vraag. Er komt met een meerpunts gordel een enorme spanning op je nek en schouders.

Heb je een rolkooi maar geen kuipstoel en gordels dan heb je dus weer het probleem dat je bij een ongeluk alle kanten op vliegt en de kooi raakt.

Dus imho kan je het beter of niet doen, of in 1 keer alles goed. En niet jezelf vergeten, goede helm op enz.

Punt is ook waar gebruik je het voor, op de weg word je niet geacht harder als 120 te rijden. Rolkooien zijn er niet alleen voor over de kop gaan, maar bieden bijvoorbeeld ook zijwaardse bescherming als je ge T-boned word of als een rallyrijder van het parcour vliegt en zijwaards op een boom klapt. Op de weg hoor je dat soort taferelen niet uit te halen :) Bepaalde modificaties heb je ook een rolkooi voor nodig, zoals carbon of kunstof deuren. Daar rijden ze zo doorheen als je geen kooi hebt.

Je kan niet alles uitsluiten natuurlijk maar er eens over nadenken geeft wel verhelderende conclusies.

Buiten dat alles vind ik het veel te veel gedoe op de weg :mrgreen: Instappen word lastiger. Je moet jezelf elke keer helemaal ingespen. Als je een parkeergarage in gaat zit je weer dat alles los moet en weer vast anders kom je niet ver genoeg uit het raam enz enz enz.

Oh en als je denkt dat auto's ala Evo's politieaandacht aantrekken, ga het dan nog eens proberen met een rolkooi, kan je helemaal lachen :mrgreen:

Fabian

Bericht door Fabian » 27 jul 2007, 17:06

Ik denk dat ik maar eens een paar verwarmingsbuizen als een kruis achterin mn auto ga zetten, ook wel stoer 8)

Andre

Bericht door Andre » 27 jul 2007, 17:07

Een rolkooi kan alleen voor de straat als je het doet zoals porsche dus achter de stoel zodat als je gaat rollen het dak niet naar beneden komt.

Het zogenaamde schuim voor kachel buizen haalt niks uit bij een mega klap. Wij moeten speciaal fia schuim gebruiken om de kooi en ik kan je vertellen als ik je daarmee voor je hersens sla ben je half dood. Das dus alleen geschikt voor impact met helm.

Nee op straat zit ik toch het liefst tussen de airbags in dan maar wat meer gewicht.

Ik heb momenteel ook mijn recaro stoel uit me 1 serie. Had veel pijn onder in me rug na lange ritten. Ook dat is niet geschikt voor dagelijks. En daar komt bij dat de hoofsteun van zo n recaro stoel kneiter hard is als je achteruit iets zou raken en je hebt geen helm op dan zal dat ook zeer doen.

Nee door de jaren heen wordt je steeds wijzer. Ik hield ook van die gekkigheid rolkooien race kuipen etc. Ik kom er allemaal weer een beetje op terug. Race auto s prima maar voor straat onzin en gevaarlijk zie liever wat airbags.

Paul

Bericht door Paul » 27 jul 2007, 17:10

Pak eens een honkbalknuppel , wikkel die even in verwarmingbuisisolatiemateriaal en beuk je schoonmoeder maar eens voor dr bek..Zozozo dat helpt dat spul... NIET DUS!

Meesten kunnen zich niet eens voorstellen wat er gebeurd als je een goede klapper maakt.. een volledige kooi is dan alleen iets waar je je alleen maar erger aan kan bezeren, plus er rijden genoeg rond met een eigen inelkaar gebakte kooi of niet deugdelijk iets.. zit je kooi door de bodem en daar niet met platen vast.. dan scheurt bij een koprol je hele kooi uit de bodem van je auto en vouwt die op als een propje papier met jou ertussen..

Beetje lullig als je zou komen te overlijden door je rolkooi.. zal het stukje eens opzoeken van dat Amerikaanse forum..
Laatst gewijzigd door Paul op 27 jul 2007, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 27 jul 2007, 17:13

Paul schreef:Pak eens een honkbalknuppel , wikkel die even in verwarmingbuisisolatiemateriaal en beuk je schoonmoeder maar eens voor je bek..Zozozo dat helpt dat spul... NIET DUS!
Heerlijk die radicale oplossingen van Paul, altijd weer een verassing. :D

Tristan

Bericht door Tristan » 27 jul 2007, 17:14

Paul schreef:zit je kooi door de bodem en daar niet met platen vast.. dan scheurt bij een koprol je hele kooi uit de bodem van je auto en vouwt die op als een propje papier met jou ertussen..
Idd, in de racerij is het zelfs verplicht om platen te lassen tussen de bodem en kooi.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 jul 2007, 19:17

Mensen die denken dat ze veilig zitten in FIA gordels, die hebben het mis. Die rolkooi raak je dan alsnog.

Bij een harde klapper rekken ze soms wel een 15-45 cm uit heb ik me laten vertellen. Daarnaast zitten mensen op de openbare weg nooit zo strak ingesnoerd als op een circuit. En de 5/6e punt gebruiken ze ook niet. Ik niet althans, maar ik ben me er erg van bewust.

Wij hebben ook FIA gekeurd schuim, maar zoals André zegt, daar wil je echt geen klap mee krijgen.

De enige combi die veilig is is:
Rolkooi + FIA foam
Arm koordje
FIA stoel
5/6 punts FIA gordels, die GOED vastgezet worden aan de auto/kooi, maar vooral ook GOED vastgetrokken worden vooral onderaan. Truien/Jassen etc kun je maar beter uit doen, die nemen teveel ruimte (lees: lucht) in beslag. Dit geldt ook voor normale gordels.
(FIA) gekeurde helm, liefst met HANS.

De grootste zorg die ik weleens heb, is niet een 1-malige klapper, maar één waar je meerdere keren 'contact' maakt. Als je weleens van die filmpjes bekijkt en verhalen hoort van mensen die iets niet goed hadden gedaan, dan schrik je best. Zo heb ik een verhaal gehoord uit eerste (en 2e) hand van iemand die met 190 km/u van de weg en met minimaal 150 km/u tegen een boom knalde. Die lag dus achter het dashboard, maar dankzij de (illegale) kooi (met dwarsbalk achter het dashboard) leefde hij nog wel. Wat was er gebeurd, naast een rijdersfout: hij had zijn 5/6 deel van zijn gordel niet vastgemaakt. Door de klap was ie er gewoon onderdoor geschoten.

Dat geeft dus een goed beeld van de enorme impact waarmee je te maken kunt krijgen als je sportief rijdt, al dan niet op een circuit of tijdens een rally. Bij het rollen van de auto, zie je tijdens WRC filmpjes de hoofden vaak tegen rolkooi, ingeklapte daken en zelfs UIT de zijramen bungelen. Niet fijn.

Als je één van de veiligheidsmaatregelen niet naleeft is een standaard auto in mijn ogen altijd veiliger. Dus gewone auto zonder kooi, normale stoelen en 3 punts gordels. Je kunt dan wel inderdaad een ROLkooi (is feitelijk heel iets anders dan een veiligheidskooi) achter de voorstoelen plaatsen. Maar toch zou ik ook dan een helm op willen. Doe ik echter niet altijd, maar goed. Eigen verantwoordelijkheid.

Ik heb tijdens het verwijderen van teermatjes weleens mijn kop hard gestoten tegen de rolkooi. Dat doet al verschrikkelijk pijn. Bij een rijdende smakker, word je hoofd net als een Meloen die je vanaf 2 meter hoogte laat vallen op een baksteen. Splatterbonus. Bah bah

Plaats reactie