Gele trui uit Tour gehaald door eigen ploegleiding

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Gele trui uit Tour gehaald door eigen ploegleiding

Bericht door Bram » 25 jul 2007, 23:41

Rabobank haalt Rasmussen uit de Tour

Gepubliceerd op woensdag 25 juli 2007

Klassementsleider Michael Rasmussen is woensdagavond door de directie van de Rabo-wielerploeg uit de Ronde van Frankrijk gehaald. De Deen heeft de interne regels van de Nederlandse wielerformatie overtreden.
,,Hij heeft meerdere malen gezegd waar hij aan het trainen was en dat bleek niet te kloppen'', zei een aangeslagen directeur Theo de Rooy woensdag in het hotel van de Raboploeg.

,,Die informatie heeft de ploegleiding diverse malen gekregen. Vandaag hebben we nog nieuwe informatie gekregen'', aldus De Rooij.

Flagrante schending
Inmiddels is bekendgemaakt dat Rasmussen op staande voet ontslagen is bij de Raboploeg. ,,Naar nu blijkt was hij op een andere plek dan de volgens hem ingevulde en aan de internationale wielrenunie UCI opgegeven verblijfplaats. Dat gebeurde ook nog eens te laat'', laat de Rabobank in een verklaring weten. ,,Het fout opgeven van de verblijfplaats is een flagrante schending van de UCI-regels en onacceptabel.''

De directie van de bank staat volledig achter de beslissing van de leiding van de wielerploeg om de Deen uit koers te nemen en te ontslaan. Rabobank blijft actief als geldschieter in de wielersport, zo laat het concern weten.

,,Ik dacht dat we het ergste gehad hadden met die waarschuwing, want dat was al niet fraai. Wat er is gebeurd, maakt me sprakeloos. Een nachtmerrie'', verklaarde Piet van Schijndel, lid van de raad van bestuur en portefeuillehouder van het wielerplan van de bank.

Zwarte dag
Heleen Crielaard, hoofd sponsoring van Rabobank is met stomheid geslagen: "een zwarte dag, ik voel me machteloos en eigenlijk ook boos. De ploeg heeft zo hard gewerkt en ook alle mensen van sponsoring binnen de bank."

"Voor Boogerd vind ik het nog het allerergste. Dat dit je moet overkomen in je laatste Tour. Voor Rabobank is dit natuurlijk ook een enorme domper. We waren al bezig om een feestje voor te bereiden voor het geval dat we in het geel Parijs zouden halen."

"Het heeft niet zo mogen zijn en dan ook nog op een onsportieve manier dat vind ik wel heel droevig want dat past helemaal niet bij Rabobank"

,,Het is niet bekend of de rest van de ploeg donderdag in de zeventiende etappe van start gaat'', aldus woordvoerder Jacob Bergsma woensdagavond. Later op de avond volgt een persconferentie.

Aubisque
Rasmussen won woensdag de zestiende etappe van de Ronde van Frankrijk, met aankomst op de Col d'Aubisque en verstevigde zijn leidende positie in het algemeen klassement. De eindzege lonkte voor de 33-jarige Deen.

Rasmussen raakte ruim een week geleden al in opspraak. Hij ontving in de aanloop naar de Tour vier waarschuwingen van de internationale wielrenunie UCI en de Deense wielerbond omdat hij diverse malen had verzuimd zijn verblijfplaats door te geven aan de dopingautoriteiten.

De Rabo-ploegleiding gaf hem daarvoor een boete van 10.000 euro. Omdat Rasmussen formeel niet betrokken was bij een dopingzaak, liet de Rabobank hem van start gaan in de Tour. De zaak kwam in de Tour ineens naar buiten.

In de Alpen trok hij in de achtste etappe, met ritwinst, de gele leiderstrui naar zich toe. Die verdedigde hij de afgelopen dagen met verve in de Pyreneeën.
Laatst gewijzigd door Bram op 26 jul 2007, 00:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 25 jul 2007, 23:43

Typisch. Hoe voorspelbaar ook weer... Ik had gisteren en eergisteren al een idee toen zowel hijzelf als Theo de Rooij het verhaal niet letterlijk konden ontkrachten.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 25 jul 2007, 23:55

Op dit moment een politie inval in het Rabo hotel in Frankrijk :?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 25 jul 2007, 23:58

Via mijn vader vroeger (via informatie van hem) meegedraaid in het wielerwereldje en destijds werd zelfs al bij de liefhebbers en amateurs flink gebruikt. Die wereld is niet veranderd en volgens mij is het zelfs alleen maar meer geworden, op manieren die nog geavanceerder zijn.

Het enige jammere is dat nu de wielersport min of meer de dupe is, maar veel andere duursporten (marathonlopen) en topsporten (tennis, voetbal) wordt ook gewoon lekker gebruikt. Geen fantasie verhalen, het is gewoon zo.

Macboy

Bericht door Macboy » 26 jul 2007, 01:41

Waarom geven ze alles niet gewoon vrij ? Wat maakt dit uit ? Het blijven mensen die op een fiets trappen.

Pasta eten is toch ook een middel? Doping gebruiken ook.

Ik zie het probleem echt niet. Moet je kijken wat het kost allemaal ...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 jul 2007, 07:39

Macboy schreef:Waarom geven ze alles niet gewoon vrij ? Wat maakt dit uit ? Het blijven mensen die op een fiets trappen.

Pasta eten is toch ook een middel? Doping gebruiken ook.

Ik zie het probleem echt niet. Moet je kijken wat het kost allemaal ...
Nee, zo moet het helmaal niet.

Wat wel moet en rap ook; sport terugbrengen to de normale proporties, zonder belangen van sponsoren, TV rechten en andere groot geld verdieners.
Het is zo uit de klauw gelopen dat er geen grenzen meer zijn, das het probleem. Maar het maakt zich zelf kapot, ben ik van overtuigd, het publiek zal zich er van afkeren ( en niet alleen van wielrennen, voetbal idem dito), daarmeee sponsoren, daarmee ook TV producenten, en zo is het gedoemd in het niets te verdwijnen........................................

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 26 jul 2007, 07:50

Zeer triest dit; eerst verklaren 'the sport I love so dearly' en dan dit.... En dat terwijl ik gisteren nog zo genoten heb (had er een halve dag voor vrij genomen, om 1 van de fraaiste etappes uit de tour te bekijken :( )

Romo heeft een goed punt: de belangen zijn zo (lees: te) groot geworden (geld ziekte) dat het zo goed als onmogelik geworden is 'normaal' top-sport te bedrijven.

Ook in de autoracerij wordt gecheat: wie het grootste budget heeft kan het slimste cheaten...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 jul 2007, 08:21

De Tour is compleet kapot

Gepubliceerd op donderdag 26 juli 2007

De Tour de France van 2007 is kapot. Wat er nog gebeurt tussen Pau en Parijs, doet nauwelijks meer ter zake. Met de uitsluiting van geletruidrager Michael Rasmussen van de Raboploeg is het rampscenario voor de Ronde van Frankrijk woensdag compleet geworden.
Lees ook: Rabobank haalt Rasmussen uit de Tour

Rasmussen loog tegen zijn ploeg over zijn verblijfsplaats. Een telefoontje van een journalist naar directeur Theo de Rooij bleek de druppel. De Italiaanse oud-renner Davide Cassani had Rasmussen zien rijden in de Dolomieten, terwijl de Deen toen in Mexico zou hebben moeten zitten. De Rooij kon niet anders meer dan besluiten Rasmussen uit de Tour te halen.

Klap na klap
Het was de zoveelste klap in korte tijd voor de Ronde van Frankrijk, die na het dopinggeval van de Duitser Patrik Sinkewitz een donkere week beleefde. Dinsdag, op de rustdag, vloog favoriet Aleksandr Vinokoerov na een positieve dopingcontrole de Tour uit. Zijn ploeg Astana vloog mee. Woensdag werd Cristian Moreni met sirenes en zwaailichten na een positieve test als een misdadiger afgevoerd. Zijn ploeg Cofidis ging mee. In de avonduren viel het doek voor de Tour van 2007 definitief.

Hoe veel klappen kan een sport verwerken? De Tour van 2007 is dramatischer dan die van 2006. Want toen was het pas na de ronde dat het bericht over de positieve test van winnaar Floyd Landis naar buiten kwam. Toen werd in Parijs op de slotdag nog iemand feestelijk gehuldigd. Dat huldigen zal zondag ongetwijfeld ook gebeuren. Het wordt de Spanjaard Alberto Contador, of misschien de Australiër Cadel Evans. Feestelijk wordt het nooit meer.

Raboploeg
Of de Raborenners er donderdag nog bij zijn? Waarschijnlijk niet. Ze mogen het van de ploegleiding zelf bepalen. Maar hoe zullen zij zich voelen. Michael Boogerd, die in zijn laatste Tour fantastisch reed en alles deed voor zijn kopman. Hij beende zonder een woord te zeggen door het hotel in Pau. Het gezicht op onweer. Of Thomas Dekker, de jonge debutant die zich voor het eerst in zijn loopbaan schikte in de rol van knecht. Hij had het over voor het geel in Parijs.

"We hebben renners in de ploeg die etappes kunnen winnen, ze hebben twee weken lang op kop gereden en horen vier dagen voor Parijs dat de gele trui weg is'', beschreef de eveneens aangeslagen woordvoerder Jacob Bergsma de situatie. "De renners zijn zeer geëmotioneerd, er waren tranen bij een van de renners toen hij het nieuws hoorde.''

Verder rijden, wat heeft het nog voor zin? De Tour is toch al kapot, het is de vraag hoe het verder moet. Niet alleen met de Tour, maar met de hele wielersport. En Rasmussen? Die kan het verder wel schudden. Hij is uit de familie gegooid. Woensdagavond verliet hij rond kwart voor elf het hotel in Pau. Als een dief in de nacht. "Wij zijn een familie'', zei Bergsma over de ploeg. "En tegen familie lieg je niet.''

Onthoofde Tour gaat verder
Donderdagmiddag gaan de renners in Pau op weg voor de zeventiende etappe. De rit begint met de Spanjaard Alberto Contador in het geel. De zeventiende etappe voert het aangeslagen peloton naar Castelsarrasin, over 188,5 kilometer. De rit telt één beklimming van de derde categorie en vijf van de vierde categorie.

Even commentaar op het vet gedrukte;

Tranen van geëmotioneerde renners.........................................krokodillentranen dus.............hoe hypocriet kan je zijn, wordt natuurlijk door de volgende alinea bewezen.
Je liegt niet tegen je familie, nee natuurlijk niet de vuile was die houd je gewoon binnen uiteraard.
Wanneer wordt iedereen nu eens wakker; [/b]ALLEMAAL ZIJN ZE AAN DE DOPE, NIEMAND UITGEZONDERD !!

Michel P

Bericht door Michel P » 26 jul 2007, 08:53

Jan Koerts zij het gisteren heel treffend, je stopt als prof omdat je niet mee kunt komen of je gebruikt! Een goed prof in de ogen van de ploeg zorgt dat die bij een controle niet positief word bevonden.

Ik ben voor vrijgeven en daarbij goede voorlichting wat de gevaren van de tijdelijke roem zijn.

Ik had gisteren ook enorm genoten van de etappe, en wilde om 23.00 het bed in duiken toen ik het nieuws rond Rasmussen hoorde, en toch maar even de avond etappe blijft kijken van die irritantie Mart Smeets....

Rabobank ploeg is naief, want Rasmussen hoeft alleen bij de tour op te komen dagen en doet verder zijn eigen ding buiten de ploeg om.........

@Romo, het zijn geen krokodillen tranen, iedereen die gebruikt op een of andere manier, anders kun je niet zo beulen. De agenda staat vol met koersen, en er word vanaf de start volle bak gereden. 15 a 20 jaar terug had je nog wel eens een aantal etappes waar men collectief relax naar de finish reed om de akku op te laden, dat is nu nooit meer het geval.

Michel

k33z

Bericht door k33z » 26 jul 2007, 09:10

Ik vind het vreemd dat ze hem uit de koers halen. Heeft natuurlijk weinig met het liegen te maken, maar meer met de druk die de media op de Raboploeg legt.

Hij is op geen manier te betrappen op doping deze tour en voor het verzwijgen van zijn verblijfplaats heeft hij een officiele waarschuwing van de UCI gekregen.

Het is natuurlijk vreemd dat hij zegt in Mexico te zitten, terwijl hij in Italie zit. Dubieus is het wel, maar hij is niet betrapt............

Michel P

Bericht door Michel P » 26 jul 2007, 09:22

k33z schreef:Ik vind het vreemd dat ze hem uit de koers halen. Heeft natuurlijk weinig met het liegen te maken, maar meer met de druk die de media op de Raboploeg legt.

Hij is op geen manier te betrappen op doping deze tour en voor het verzwijgen van zijn verblijfplaats heeft hij een officiele waarschuwing van de UCI gekregen.

Het is natuurlijk vreemd dat hij zegt in Mexico te zitten, terwijl hij in Italie zit. Dubieus is het wel, maar hij is niet betrapt............
Klopt Kees, vele verhalen rond de ploeg en Rasmussen zijn natuurlijk opgeblazen in de franse pers, mede omdat er geen enkele fransman enige rol van betekenis speelt, dat is niets nieuws. Ik zou hem ook op de fiets laten, vanuit commercieel oogpunt. Ze geven met het verwijderen uit de tour aan dat ze zelf mogelijk ook niet helemaal zuiver zijn, wat natuurlijk in mijn ogen voor elk team geld. Typisch gedrag voor een Nederlandse ploeg........ In Den Haag probeert met op het wereld toneel ook altijd het beste jongetje van de klas te zijn......

Michel

k33z

Bericht door k33z » 26 jul 2007, 09:33

Het is gewoon heel erg spijtig en beangstigend om te zien hoeveel macht de media heeft. Ze beinvloeden nu zelfs direct de uitslag van de tour.

De doping is een probleem, maar misschien is de media wel het grootste probleem.............

allen

Bericht door allen » 26 jul 2007, 09:35

Nou, ze gaan iig vandaag rijden. Maar eerlijk gezegd is de tour al geen ruk meer aan dit jaar. De sterkste rijders liggen eruit. Wie er nu de winnaar wordt is niet meer belangrijk. Deze prijs zal geen ruk meer voorstellen. Punt.

romo

Bericht door romo » 26 jul 2007, 10:02

@Romo, het zijn geen krokodillen tranen, iedereen die gebruikt op een of andere manier, anders kun je niet zo beulen. De agenda staat vol met koersen, en er word vanaf de start volle bak gereden. 15 a 20 jaar terug had je nog wel eens een aantal etappes waar men collectief relax naar de finish reed om de akku op te laden, dat is nu nooit meer het geval

egh...............das dus wat ik bedoel, die tranen zijn niet echt, ze weten en doen het allemaal; Dope dus...............................dat noemen we dus krokodillentranen.............................. :lol: :wink:

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 26 jul 2007, 10:21

Michel Pol schreef:
k33z schreef:Ik vind het vreemd dat ze hem uit de koers halen. Heeft natuurlijk weinig met het liegen te maken, maar meer met de druk die de media op de Raboploeg legt.

Klopt Kees, vele verhalen rond de ploeg en Rasmussen zijn natuurlijk opgeblazen in de franse pers, mede omdat er geen enkele fransman enige rol van betekenis speelt, dat is niets nieuws. Ik zou hem ook op de fiets laten, vanuit commercieel oogpunt. Ze geven met het verwijderen uit de tour aan dat ze zelf mogelijk ook niet helemaal zuiver zijn, wat natuurlijk in mijn ogen voor elk team geld. Typisch gedrag voor een Nederlandse ploeg........ In Den Haag probeert met op het wereld toneel ook altijd het beste jongetje van de klas te zijn......

Michel
Ben het hier helemaal mee eens.
Heb me als wielerfan erg boos gemaakt gisteravond over het besluit van de Rabobank. Geen enkel ander team (zeker de fransen niet) had dit besluit genomen.

k33z

Bericht door k33z » 26 jul 2007, 10:37

Ik ben er ook nogsteeds erg boos om, kan het gewoon niet begrijpen dat de media op deze manier de tour kan beslissen.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 26 jul 2007, 10:49

k33z schreef:Ik ben er ook nogsteeds erg boos om, kan het gewoon niet begrijpen dat de media op deze manier de tour kan beslissen.
Helaas niet alleen in de tour, maar eigenlijk een redelijk stuk van het dagelijkse leven. De stemmingmakerij gaat al sinds geruime tijd alle perken te buiten...

RVV

Bericht door RVV » 26 jul 2007, 11:05

Ik heb er niet veel verstand van, maar ik denk dat de Raboploeg gewoon zijn rug recht wil houden. En daarvoor niets dan lof.

Nu gaat die vent voor schut, anders zou de hele ploeg en de naam van de hoofdsponsor voor schut gaan.

Michel P

Bericht door Michel P » 26 jul 2007, 11:14

Rico v Velzen schreef:Ik heb er niet veel verstand van, maar ik denk dat de Raboploeg gewoon zijn rug recht wil houden. En daarvoor niets dan lof.

Nu gaat die vent voor schut, anders zou de hele ploeg en de naam van de hoofdsponsor voor schut gaan.
Oneens Rico,

De Rabo's hebben boter op hun hoofd, en willen met dit offer zichzelf vrij pleiten. Als je kijkt hoe zwaar renners op de proef worden gesteld, dan kan dat in 9 van de 10 gevallen niet zonder doping (uitspraken van experts en ex renners).

Dat de pers met de Franse kranten voorop idd iedere niet fransman in het verdachtenbankje plaats is heel heel kwalijk.

Ik ben klaar met de tour dit jaar, de interesse was al veel minder dan voorgaande jaren als liefhebber van berg etappes heb ik tot gisteren genoten.........

Michel

k33z

Bericht door k33z » 26 jul 2007, 11:15

Rico v Velzen schreef:Ik heb er niet veel verstand van, maar ik denk dat de Raboploeg gewoon zijn rug recht wil houden. En daarvoor niets dan lof.

Ik kijk hier echt compleet anders tegen aan.

Met jou verhaal ga je dus mee met de macht van de media. Waarom zou de rabobank moeten stoppen? Rasmussen is gestraft voor de tour en heeft een waarschuwing gekregen................ Hij mag dus starten in de tour.

De organisatie zet hem niet uit de tour, waarom zou je dan om je naam zuiver te houden, onder druk van de media, een mogelijk touroverwinnen opgeven? Totaal bullshit natuurlijk.

Als de ploeg van Armstrong zo gedacht zou hebben, dan had hij 0x de tour gewonnen ipv 7x (als ik het goed zeg).

Laat de organisatie maar bepalen wat wel kan en wat niet, daar hebben we de (gekleurde) media niet voor nodig.

Michel P

Bericht door Michel P » 26 jul 2007, 11:23

Toch vertoont het gedrag van de Rabo direktie sporen van NSB gedrag, ze geven Rasmussen aan terwijl er niets van de doping is bewezen........ Zou dat gedrag in de genen zitten :?: :oops:

Michel

Dutch

Bericht door Dutch » 26 jul 2007, 11:23

Inderdaad, de media en de commercie (twee handen op één buik tegenwoordig) hebben de topsport in een dodelijke greep. Ze hebben de sport groot gemaakt (en veel mensen heel erg rijk), maar ze maken de sport nu ook kapot.

Idem in de autosport inderdaad: niet toevallig dient vandaag in Parijs de spionagezaak McLaren/Ferrari. Als dat tot een draconische uitspraak leidt, dan zeggen we binnen twee dagen een geletruidrager en de leiders in het WK F1 voor coureurs en constructeurs gedag.

Flikker die hele zooi van de televisie, ik ga als liefhebber wel weer langs de kant van de baan staan, zoals vroeger, toen (auto)sport nog veel marginaler was. Toen werd er natuurlijk ook bedonderd, maar men deed er ook niet zo moeilijk over.

Want dat is natuurlijk het rare van de zaak: alles is nu zó opgeklopt en de belangen zijn nu zó groot dat alles wel 100% 'eerlijk' moet gaan. Terwijl die belangen er juist voor zorgen dat het nooit 100% eerlijk kan gaan. Vergelijk een GP-start van vroeger en nu: vroeger was het geen probleem als iemand net iets te vroeg weg was als de starter met de vlag zwaaide. Nu zijn er ingewikkelde elektronische systemen die een valse start op de duizendste seconde kunnen detecteren. En daar word je dan ook meteen voor bestraft met een stop-and-go. Terwijl ik denk: wat maakt die duizendste seconde uit?

Idem vroeger met 'bedrijfsgeheimen': teambazen lieten juist trots hun innovaties zien aan hun collega's! Of ze hielden juist een prachtverhaal vol desinformatie op. En als er iemand werd betrapt onder de afdekhoes van een auto van de concurrent of in diens oplegger - ja, daar zijn mooie verhalen onder - dan werd die gewoon een nachtje opgesloten en de volgende dag onder luid gejuich van de opgetrommelde vakpers naar buiten gelaten. Waarna men overging tot de orde van de dag.

Nu doet men er allemaal zó overspannen over... :roll:

RVV

Bericht door RVV » 26 jul 2007, 11:43

Kees en Michel zoals ik het al schreef, ik heb er niet veel verstand van...

Maar dat is ook wat ik bedoel, heel veel mensen hebben er geen verstand van, maar die zullen er wel over oordelen.

Uiteraard door de gespeelde feest van de media.. die er alleen maar op uit is om schandalen uit te pluizen..

Kijk dat zaakje rondom die Rasmussen stinkt erger dan een gierkelder.. dat word tot het bot ontleed.. Nu is inderdaad de Raboploeg die zijn handen in onschuld kan wassen..

Want die worden geheid meegetrokken in het gebeuren..

Nu hebben ze een duidelijk standpunt ingenomen..

Ik lees opmerkingen, dat het slecht voor de sport is, de tour is naar de kloten etc..

Maar dit is gewoon wat het grote publiek wil vreten.. sensatie, drama.. relletjes,, valpartijen doping....

Uiteraard zal de wielerliefhebber er van balen, maar ook weer niet natuurlijk..

Vind een parralel trekken met de 130i cup wel passend.. we kennen ondertussen allemaal de hoed en de rand.. maar toch gaat die cup gewoon door.. met of zonder bepaalde rijders... en als de volgende keer weer 6 auto's over elkaar heens stuiteren vind iedereen het weer prachtig..

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 26 jul 2007, 11:48

Michel Pol schreef:Toch vertoont het gedrag van de Rabo direktie sporen van NSB gedrag, ze geven Rasmussen aan terwijl er niets van de doping is bewezen........ Zou dat gedrag in de genen zitten :?: :oops:

Michel
Vind je ? Hij wordt niet uit de tour gehaald ivm doping, maar over het feit dat hij gelogen heeft. Dat hij zijn administratie niet op orde had was 1, daar heeft van de UCI een berisping voor gekregen en een boete van de Rabo ploeg. MAAR tijdens deze periode heeft hij altijd gesproken over in Mexico te zijn. Dit terwijl hij in Italie aan het trainen was. Daarvoor is hij uit de ploeg gezet.

De ploegleiding heeft Rasmussen met hand en tand verdedigd de afgelopen weken, en dan worden ze zelf met het bedrog van hun kopman geconfronteerd. Daarom denk ik dat het een goede beslissing is, hoe jammer dan ook voor de man in kwestie (en niet te vergeten: zijn ploegmaats; die hebben zich dik in het rood gereden en hebben naar nu blijkt alles voor niks gedaan... da's echt een zure appel van de eerste orde)

Michel P

Bericht door Michel P » 26 jul 2007, 11:55

@Aernoudt,

De Raboploeg wist echt wel meer, maar het werd te heet onder hun voeten, en een ploeg heeft maar een belang, en dat is eigenbelang, ofwel commersie. Rasmussen is altijd met toestemming van de ploeg een vreemde eend in de bijt geweest. Het is een groot toneelstuk met als doel de schade voor de Raboploeg beperken, zodat met verder kan.

@Rico, idd 130icup is een prachtige vergelijking.

@Dutch, prachtige bijdrage. Idd het gaat nergens meer over, sjoemelen is onderdeel van de sport!

Michel

Plaats reactie