APK afschaffen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

APK afschaffen

Bericht door Dennis Cavallino » 24 jul 2007, 17:44

Zou het wenselijk zijn om de APK volledig af te schaffen in Nederland?

(schiet maar, open discussie)

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 24 jul 2007, 17:51

Nee!

Wat krijgen we anders een bagger op de weg zeg. Dan rijdt ieder barrel nog rond. I.v.m. veiligheid ben ik blij dat de APK er is. Misschien is het wel iets om de termijn aan te passen. Eerst 5 jaar niet i.p.v. 3, en dan 1 keer in de 2 jaar ofzo. En dan na 10 jaar ieder jaar. Zoiets. Maar geheel afschaffen, lijkt mij geen goed idee.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 24 jul 2007, 17:56

Als je ziet hoeveel auto's van APK naar APK rijden, dan wil je echt de APK wel houden. En 5 jaar lijkt mij wel heel veel voor een eerste APK keuring. Dat zou beteken dat een auto waar 50000km per jaar in word gereden al op 250000km staat. Lijkt mij niet echt oke :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 24 jul 2007, 17:56

Mark Nauta schreef:Nee!

Wat krijgen we anders een bagger op de weg zeg. Dan rijdt ieder barrel nog rond. I.v.m. veiligheid ben ik blij dat de APK er is. Misschien is het wel iets om de termijn aan te passen. Eerst 5 jaar niet i.p.v. 3, en dan 1 keer in de 2 jaar ofzo. En dan na 10 jaar ieder jaar. Zoiets. Maar geheel afschaffen, lijkt mij geen goed idee.
Ben ik het mee eens, en 5 jaar kan als de auto in een 5 jaar garantie komt en dus ook jaarlijks een verplichte beurt krijgt zo kan de garage een slechte auto of reparaties toch opsporen, in sommige landen rijden ze echt met levens gevaarlijk spul op de weg, je zou maar zo iemand achter je hebben met verrotte remmen en jij remt en die achter je remt ook maarja...die knalt je er zo in door slecht onderhoud oid...
Heel veel mensen kijken niet eens naar de auto en zo van, ach als het maar rijd, ze denken niet na over de mogelijke gevolgen en ofzien de mogelijke gevaren niet, dus afschaffen? nee nooit, ook al baal ik er zelf ook wel eens van, vind het wel belangrijk,mede voor die mensen die geen ruk om een auto geven en soms ook niet om mede weggebruikers.

Joop

Bericht door Joop » 24 jul 2007, 21:48

APK houden zoals ie nu is zou ik zeggen. Als je al ziet hoeveel 3-jaar oude auto's de eerste APK-keuring doorkomt dan moet je dit zeker niet willen veranderen.

(Overigens kunnen dit hele kleine simpele dingetjes zijn: lampje stuk oid, maar doorgaands blijkt wel gebrek aan onderhoud bij zulke jonge auto's).

Tom

Bericht door Tom » 24 jul 2007, 21:56

Inderdaad, houden zoals het is. Het is sindskort eens per twee jaar (voor benzine auto's), meer hoeft het niet te worden. Veiligheid is toch belangrijk en zeker bij goedkope auto's onderschatten mensen het.. als je ziet wat voor kutbanden de meeste mensen onder hun auto stoppen om een paar euro te besparen :shock:

Het enige wat ik jammer vind, en dat wekt volgens mij bij veel mensen meer irritantie dan zo'n APK, is dat autobedrijven alles aangrijpen om maar te gaan vervangen.

Natuurlijk, iedereen wil geld verdienen en is hun goed recht, maar bij mijn Alfa kwamen ze laatst ook weer aanzetten dat er eigenlijk nieuwe banden (rondom) onder moesten. Goed, echt veel profiel zat er niet op, maar met die banden kon ik nog best een tijdje doen. Dat soort geintjes hoeven van mij niet of breng het op een andere manier. Ze gaven aan dat ze vervangen moeten worden. Terwijl ik er met een sportieve rijstijl nog zeker zo'n 3 maanden op kan rijden, als het niet langer is.

Mijn BMW dealer zei het laatst anders: achter zijn de remblokjes vervangen. De blokjes aan de voorkant zijn aardig op, kunnen nog bijv. 4000km mee, wil je dat we ze nu vervangen zodat je tussentijds niet terug hoeft te komen (tot de volgende beurt over 20.000 km) of niet. Dan brengen ze het op een hele andere manier. Naar mijn idee eerlijker en je hebt zelf de keuze. Mensen die geen zin hebben om regelmatig bij de dealer te staan laten ze gelijk vervangen, terwijl anderen ze liever 'oprijden' (display geeft aan als ze echt vervangen moeten worden).

DDX

Bericht door DDX » 24 jul 2007, 22:00

tja voor sommige auto's zal apk wel wat toevoegen
alleen blijft een moment opnamen

genoeg mensen die speciaal voor de apk even wat dingen aanpassen
en daarna weer terugzetten

Gijzer

Bericht door Gijzer » 24 jul 2007, 22:10

Vind eigenlijk wel dat de APK gewoon jaarlijks moet.
Vriend van me checkt zijn auto nooit.

Banden waren op het canvas!!!! :shock:

Zijn commentaar: "Ooohh volgende maand APK dan zullen er wel nieuwe onder moeten." Rijdt 20000 per jaar met zijn auto en niet met grootmoeders rijstijl..

Dat is er dus zo 1 die anders nog een jaar extra op die bandjes door blijft gaan. Ik vind het levensgevaarlijk.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 jul 2007, 22:27

Tis inderdaad wel zo bij velen tegenwoordig omdat de auto's zo goed geacht te wezen en aanvoelen me zelf niet meer checkt totdat het te laat is, hoeveel auto's ik wel niet zie met een lamp stuk of een ruit stuk of ebanden veels te zacht of te glad en andere zaken, sommige mensen hebben echt oppas nodig voor dat soort zaken.
Er zijn al speciale bedrijven of lidmaatschappen voor het leven? dat 1x betaald de APK keuring "gratis"is echter de reperaties natuurlijk niet, en eigenlijk is dat wel een leuk idee...natuurlijk heb je altijd "foute" reperateurs die onnodig dingen vervangen of zeggen dat ze vervangen zijn maar niet gebeurd maarja dat houd je toch.
APK blijft nodig, immers heb je niks, is alles oke? heb je ook niks te vrezen of extra te betalen maar wel een iets beter gevoel.

Rebel

Bericht door Rebel » 24 jul 2007, 23:20

APK-keuring opschroeven.
Tegen een hoger bedrag, door bedrijven die door de regering zijn opgezet laten uitvoeren en strengere controles met hogere grenzen.

Op de huidige wijze wordt teveel gerommeld, teveel dealers die hun zakken extra vullen, maar ook teveel wrakken op de weg.

p.s. Ik heb een hekel aan oude bagger

allen

Bericht door allen » 24 jul 2007, 23:28

Tom schreef:Inderdaad, houden zoals het is. Het is sindskort eens per twee jaar (voor benzine auto's),
:shock:

De 5 is nog maar net gekeurd nu. Voor 1 jaar. Dus waar heb je die info vandaan?

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 24 jul 2007, 23:36

allen schreef:
Tom schreef:Inderdaad, houden zoals het is. Het is sindskort eens per twee jaar (voor benzine auto's),
:shock:

De 5 is nog maar net gekeurd nu. Voor 1 jaar. Dus waar heb je die info vandaan?
Voor benzine auto's word het in de toekomst 2 jaar. Dat het door gaat is zeker, maar wanneer, nog niet.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 24 jul 2007, 23:38

Laat het maar lekker zoals het is. Anders denkt de politie weer meer reden te hebben om mensen lastig te vallen met hun visuele 'expertise'.

Wim te Riet
Auto: Saab 9-3

Bericht door Wim te Riet » 25 jul 2007, 07:02

APK niet afschaffen, maar is het niet verstandig om ook het aantal kilometers als keuringsafstand te gaan nemen?
Bijvoorbeeld om de 25.000 kilometer óf om het jaar, net wat eerder komt.
(is natuurlijk wel lastig te controleren, dat besef ik wel)

Knot

Bericht door Knot » 25 jul 2007, 07:28

Iedereen moet zijn auto natuurlijk zelf controleren tussentijds maar een hoop doen er niks aan.

apk lekker verplicht laten, en over dat 2 jaar verhaal, alleen als mensen bij vorige apk's een laag jaarkilometrage hadden.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 25 jul 2007, 09:34

2 jaar schiet ook niks op. Als je een laag kilometrage draait en de eisen veel strenger worden is de kans groot dat er dingen vervangen moeten worden die met gemak(en veilig) nog 3 jaar(dus tot na de volgende APK) meekunnen.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 25 jul 2007, 10:31

Je gaat er heel anders over denken als je zelf auto's keurt Mari oh oh. Jij bent liefhebber van auto's, maar voor de meeste mensen is een auto een vervoermiddel, niet meer, en niet minder. Er word zoveel bezuinigd op auto's en het onderhoud, dat wil je niet weten. Auto's die met de hakken over de sloot door de APK komen en dann mogen ze weer een jaar rijden. Terwijl sommige auto's eigenlijks een maand na de keuring alweer afkeur zijn. En dat moet dan straks nog 2 jaar rondrijden :?

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 25 jul 2007, 11:08

Dan zijn we het niet oneens hoor, maar dan liever vaker(voor een normale prijs en eerlijk, dat wel) met normale eisen, dan minder vaak(2 jaar) met idiote eisen.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 26 jul 2007, 09:44

Ik zie idd. regelmatig bij ons hoe mensen van apk naar apk rijden.....

Er zou ook een richtlijn voor banden moeten komen, wat een meuk moeten wij soms monteren, echt merken waar ik nog nooit van gehoord heb, dan gaan ze op pad met de kindjes in de auto en een remweg van Maastricht tot Den Helder.

markk

Bericht door markk » 26 jul 2007, 09:51

Wil je veilige auto's zonder het jaarlijks gezeik met de soms dubbele agenda's van garage's ?

APK gratis maken en bekostigen uit de houdersschapbelasting die toch al iedereen betaald. Voldoet een auto niet aan de eisen -> binnen een maand laten terugkomen voor herkeuring. Nog een herkansing van een maand. Als ie dan nog niet voldoet -> afkeuren / vd weg halen (3 strikes is out).

Optimale functiescheiding tussen de keuring en reparatie en geen kosten gemoeid / individueel gewin bij de keuringsmeester.

Mark.

RVV

Bericht door RVV » 24 jan 2008, 12:40

gerard lubbe

Bericht door gerard lubbe » 24 jan 2008, 16:10

Niet afschaffen, wel anders regelen.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 24 jan 2008, 16:12

Joop schreef:APK houden zoals ie nu is zou ik zeggen. Als je al ziet hoeveel 3-jaar oude auto's de eerste APK-keuring doorkomt dan moet je dit zeker niet willen veranderen.

(Overigens kunnen dit hele kleine simpele dingetjes zijn: lampje stuk oid, maar doorgaands blijkt wel gebrek aan onderhoud bij zulke jonge auto's).
+1

RobS

Bericht door RobS » 24 jan 2008, 16:22

Wim te Riet schreef:APK niet afschaffen, maar is het niet verstandig om ook het aantal kilometers als keuringsafstand te gaan nemen?
Bijvoorbeeld om de 25.000 kilometer óf om het jaar, net wat eerder komt.
(is natuurlijk wel lastig te controleren, dat besef ik wel)
Als rekeningrijden eenmaals is ingevoerd dan is dat vrij simpel et checken (helaas)

GTRene

Bericht door GTRene » 24 jan 2008, 16:34

net bij de RDW geweest, moet voor de 14d van Februari m'n Hartge keuren, heb ik hem al meer dan een jaar(inlc voor de keuring) ze zeiden weet u het zeker dat u hem hier wil keuren? das vaak strenger zeggen ze en sowieso duurder...59,- euro..ik euhm oke...doe toch maar! ik wil ook gewoon een goede keuring en wat niet goed is moet vervangen worden klaar...
Wat voor merk meneer...euhm Hartge...wat zegt u? :lol: ik ja speciaal voor deze auto kwam het merk op de kaart bij de RDW , zei ow..dat zullen de jongens van keuring wel leuk vinden 8)
Achja tis ook makkelijk te bereiken voor mij en kan der mooi bij blijven en koekeloeren :wink:
En je kan zo binnen rijden tussen 8 en 12u dan zonder afspraak, maar ik ga smiddags dus das ook weer geregeld.

APK ja, goede zaak voor de veiligheid voor jezelf en anderen, want wie kijkt er tegenwoordig nog naar z'n auto om...de meesten niet dus ja veilig lekker houden zo.

Plaats reactie