Motor onderuit op de ring
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Motor onderuit op de ring
Ik kwam dit filmpje tegen. Bekend punt, iedereen stuurt in, ook de BMW, maar de motor wilde net wat sneller zijn en gaat plat ?
Wie zit er fout ?
Meningen ?
http://www.youtube.com/watch?v=5bhNhm14v-0
Wie zit er fout ?
Meningen ?
http://www.youtube.com/watch?v=5bhNhm14v-0
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
De motorrijder is fout. Als je denkt overal tussendoor te kunnen vliegen en je hebt geen ruimte meer over om te corrigeren is het jammer maar helaas.
Ik kan me de situatie echt wel voorstellen, zelf heb je ook vaak zo iets bij langzamere rijders/autos en de motorrijder denkt waarschijnlijk dat de bmw hem wel gezien heeft omdat de motor voor hem ook passeert. maar hier kun je nooit 100% vanuit gaan.
Ik kan me de situatie echt wel voorstellen, zelf heb je ook vaak zo iets bij langzamere rijders/autos en de motorrijder denkt waarschijnlijk dat de bmw hem wel gezien heeft omdat de motor voor hem ook passeert. maar hier kun je nooit 100% vanuit gaan.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
-
- Berichten: 1934
- Lid geworden op: 18 nov 2006, 14:58
- Locatie: Rosmalen
Ik heb op dit punt precies hetzelfde meegemaakt.. Alleen ik kon de motor nog rechthouden en het gras in rijden.
Bij mij was het zo dat de auto richting aangaf naar rechts. Dus ik nam aan dat ik in kon gaan halen, mooi niet dus
Hij had me over het hoofd gezien. Degene die voor mij reden had hij wel gezien, vandaar de knipper.
Wie hier schuldig is, geen idee.. ik zeg 50/50 want ze letten beide niet op.
Bij mij was het zo dat de auto richting aangaf naar rechts. Dus ik nam aan dat ik in kon gaan halen, mooi niet dus

Wie hier schuldig is, geen idee.. ik zeg 50/50 want ze letten beide niet op.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
scary, de auto kwam van wijd wel een beetje onvoorspelbaar snel naar binnen en de motorrijder schrok teveel? maarja je kunt ook weinig als je al gedeeltelijk plat ligt op zo'n ding, en daarbij denk ik dat ie z'n maat wilde volgen, de motorrijder voor hem en dan neem je soms ook een groter risico en een paar procent minder scherp denk ik...
anyway die motor zal wel total los zijn
anyway die motor zal wel total los zijn

- Fabian
- Berichten: 7235
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Dit was een bekende van me. Schouderblad en rug gebroken, is er wel weer bovenop inmiddels.
Wat jullie niet kunnen zien op deze opname (en ik wel op de originele) is dat de auto richting aangaf naar rechts. Daarnaast rijdt hij netjes rechts, maar komt ineens naar de linker weghelft, terwijl deze dus niet vrij is. Hij had niet van rijbaan mogen wisselen. (jaja, de RIng heeft toch echt 2 rijbanen volgens de wet
)
Is voor de rechter geweest, de automobilist was fout, echter wel een stuk eigen risico (ik dacht 80/20) omdat je weet dat je een bepaald risico opzoekt als je op de RIng gaat rijden.
Hij had niet hoeven vallen, hij reageerde niet correct. Daarnaast reed hij deze ronde net iets boven zijn eigen "safe-speed", om de motorrijder voor hem bij te houden. Kan gebeuren, alleen wel een heel vervelend punt om te vallen. En daarom nooit max-attack rijden, je rijdt dan vaak boven je kunnen en bent niet meer in staat om die ene juist reactie te maken (sturen ipv remmen).....
Ik had hier zeker ook ingehaald, en al helemaal als de richting aanwijzer naar rechts aan stond. Echter wel met een lagere snelheid, met de kans om nog te kunnen reageren. Het punt staat er bekend om. De automobilist heeft hem niet gezien, hij had zijn richting nog aanstaan ivm de motorrijder die hem net had ingehaald. Ik had echter op zeker niet geremd, hij had er tussendoor gepast. (was ook mijn eerste reflex toen ik het op video terugzag, remmen is nooit de juiste oplossing op de motor)
Wat jullie niet kunnen zien op deze opname (en ik wel op de originele) is dat de auto richting aangaf naar rechts. Daarnaast rijdt hij netjes rechts, maar komt ineens naar de linker weghelft, terwijl deze dus niet vrij is. Hij had niet van rijbaan mogen wisselen. (jaja, de RIng heeft toch echt 2 rijbanen volgens de wet

Is voor de rechter geweest, de automobilist was fout, echter wel een stuk eigen risico (ik dacht 80/20) omdat je weet dat je een bepaald risico opzoekt als je op de RIng gaat rijden.
Hij had niet hoeven vallen, hij reageerde niet correct. Daarnaast reed hij deze ronde net iets boven zijn eigen "safe-speed", om de motorrijder voor hem bij te houden. Kan gebeuren, alleen wel een heel vervelend punt om te vallen. En daarom nooit max-attack rijden, je rijdt dan vaak boven je kunnen en bent niet meer in staat om die ene juist reactie te maken (sturen ipv remmen).....
Ik had hier zeker ook ingehaald, en al helemaal als de richting aanwijzer naar rechts aan stond. Echter wel met een lagere snelheid, met de kans om nog te kunnen reageren. Het punt staat er bekend om. De automobilist heeft hem niet gezien, hij had zijn richting nog aanstaan ivm de motorrijder die hem net had ingehaald. Ik had echter op zeker niet geremd, hij had er tussendoor gepast. (was ook mijn eerste reflex toen ik het op video terugzag, remmen is nooit de juiste oplossing op de motor)
Laatst gewijzigd door Fabian op 24 jul 2007, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Motor, lijkt me ook duidelijk.
Tijdens de racecursus werd mij ook duidelijk gemaakt dat als je inhaalt, jij moet zorgen dat je gezien bent. Tijdens races geldt dat niet echt, maar voor trainingen en/of langzamere deelnemers geldt dat zeker wel. En dit is geen race, maar puur recreatief, dus de motorrijder had gewoon ff moeten wachten totdat de BMW hem gezien had en pas er voorbij moeten gaan als de BMW ruimte gaf.
Op de Ring of tijdens vrij rijden win je niks en kan je alles verliezen.
Tijdens de racecursus werd mij ook duidelijk gemaakt dat als je inhaalt, jij moet zorgen dat je gezien bent. Tijdens races geldt dat niet echt, maar voor trainingen en/of langzamere deelnemers geldt dat zeker wel. En dit is geen race, maar puur recreatief, dus de motorrijder had gewoon ff moeten wachten totdat de BMW hem gezien had en pas er voorbij moeten gaan als de BMW ruimte gaf.
Op de Ring of tijdens vrij rijden win je niks en kan je alles verliezen.
- Fabian
- Berichten: 7235
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Hij gaf hem toch ruimte? Hij reed langzaam uiterst rechts en had zijn knipperlicht naar rechts aan. Hij kon er dus redelijkerwijs"vanuitgaan" dat hij gezien was.Tristan schreef:Motor, lijkt me ook duidelijk.
Tijdens de racecursus werd mij ook duidelijk gemaakt dat als je inhaalt, jij moet zorgen dat je gezien bent. Tijdens races geldt dat niet echt, maar voor trainingen en/of langzamere deelnemers geldt dat zeker wel. En dit is geen race, maar puur recreatief, dus de motorrijder had gewoon ff moeten wachten totdat de BMW hem gezien had en pas er voorbij moeten gaan als de BMW ruimte gaf.
Op de Ring of tijdens vrij rijden win je niks en kan je alles verliezen.
SHit happens helaas. Maar de rechter stelde de motorrijder in het gelijk in dit geval. En dat is terrecht.
Wat als dit een auto was geweest en geen motorrijder? Ineens andere meningen? Er wordt wel heel erg op "de motorrijder tegen de automobilist" gefocust nu.
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Jouw laatste zin ben ik niet geheel met je eens Fabian. Ik denk dat men hier zo objectief mogelijk naar kijkt en zich prima kan verplaatsen in deze motorrijder.
Je kan uit het filmpje dat wij zo zien, niet enorm veel opmaken natuurlijk. Jij hebt het origineel gezien, en dus kunnen constateren dat de richtingaanwijzer uit was. Het kan echter zo zijn geweest dat de auto in kwestie zijn spiegels niet 100% had afgesteld, en vanuit deze hoek zou de motorrijder in de dode hoek gevallen kunnen hebben.
Dat de motorrijder in het gelijk is gesteld kan ik me voorstellen i.v.m. de regels die gelden op de openbare weg inderdaad. De auto veranderd vrij plotseling toch nog van ´rijbaan´. Logisch dat de motorrijder er dan van uitgaat dat hij er langs kan.
Ik hoop dat de motorrijder er nu weer bovenop is, en weer lekker met zijn hobby bezig kan. Op het einde van het filmpje zie je trouwens nog een motor achter de onderuitschuivende motor, kon hij hem nog ontwijken??
Je kan uit het filmpje dat wij zo zien, niet enorm veel opmaken natuurlijk. Jij hebt het origineel gezien, en dus kunnen constateren dat de richtingaanwijzer uit was. Het kan echter zo zijn geweest dat de auto in kwestie zijn spiegels niet 100% had afgesteld, en vanuit deze hoek zou de motorrijder in de dode hoek gevallen kunnen hebben.
Dat de motorrijder in het gelijk is gesteld kan ik me voorstellen i.v.m. de regels die gelden op de openbare weg inderdaad. De auto veranderd vrij plotseling toch nog van ´rijbaan´. Logisch dat de motorrijder er dan van uitgaat dat hij er langs kan.
Ik hoop dat de motorrijder er nu weer bovenop is, en weer lekker met zijn hobby bezig kan. Op het einde van het filmpje zie je trouwens nog een motor achter de onderuitschuivende motor, kon hij hem nog ontwijken??
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Tuurlijk is dat het belangrijkste, maar dat lijkt me logisch toch?Fabian schreef:Is dat belangrijk? Zijn gezondheid, DAT is belangrijk.....GTRene schreef: anyway die motor zal wel total los zijn

Anyway kan me nog goed herrinneren dat toen ik een ernstig ongeluk kreeg met een snelle brommer




Ik zei waar ben ik...
zij van, in het ziekenhuis je hebt een ongeluk met de brommer gehad...
Ik van, en de brommer hoe is het daarmee?

zij van, die zit in elkaar...
Ik van G*tver grrrr haha achja, en toen na een tijd weer thuis mocht ik nog een maand of wat niks doen alleen rusten...maarja die Yamaha FS1 stond daar in de kreukels...dus toch maar wezen sleutelen binnen die tijd, en dat had ik beter niet kunnen doen...nog jaren last ervan gehad met koppijnen als ik me had ingespannen...
En dat was/is ook de hoofdoorzaak van mijn hersenletsel en langzame achteruit gang...helaas, achja niks aan te doen, als ik af en toe in de Hartge rijd voel ik de fun weer en denk ik er niet aan, echter elke dag weer opnieuw dat opbouwen om eruit te komen pfff vermoeiend maarja ik leef nog en kan veel en ook weer niet

- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Jawel, maar ik zag het niet op het filmpje. Anders is het idd de fout van de BMW, maar vond de actie van de motorrijder niet slim. Hij had beter tot na de bocht kunnen wachten. 1x op het gas en hij is er voorbij.Fabian schreef:dan heb jij niet aandachtig gelezen wat ik geschreven hebTristan schreef:Ik heb geen knipperlicht gezien.
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
- Jorrit
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23
Als je van rijbaan wisselt moet je al het overige verkeer voorang verlenen. Het van rijbaan wisselen is namelijk een bijzondere handeling. Auto rijd rechts en komt naar links zonder de motor voorrang te verlenen.
En als ik de post van Fabian zo leest dan dacht de rechter er het zelfde over. Misschien moet ik dat ook maar eens worden, rechter
En als ik de post van Fabian zo leest dan dacht de rechter er het zelfde over. Misschien moet ik dat ook maar eens worden, rechter

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- wooter
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
- Locatie: Onder het canvas
Alleszins in de Belgische wetgeving is er een regel die zegt dat je altijd rechts moet houden, óók op éénrichtingswegen, met uitzondering van bebouwde kommen, en als je wil inhalen.
Met dat in het achterhoofd zegt m'n gut feeling ook dat de automobilist in fout is; er was geen enkele wettelijke reden om op een openbare weg plots naar links uit te wijken zonder richtingsaanwijzer...
Met dat in het achterhoofd zegt m'n gut feeling ook dat de automobilist in fout is; er was geen enkele wettelijke reden om op een openbare weg plots naar links uit te wijken zonder richtingsaanwijzer...

-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Hielke en 2 gasten