Motor onderuit op de ring

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Motor onderuit op de ring

Bericht door RVV » 24 jul 2007, 15:27

Ik kwam dit filmpje tegen. Bekend punt, iedereen stuurt in, ook de BMW, maar de motor wilde net wat sneller zijn en gaat plat ?

Wie zit er fout ?

Meningen ?

http://www.youtube.com/watch?v=5bhNhm14v-0

Michel P

Bericht door Michel P » 24 jul 2007, 15:30

Motorrijder zit fout, is een openbare tolweg..... aardige inpact.... blind aannemen dat je gezien word is het grootste risico dat men kan nemen op de ring.

Michel

Sjef

Bericht door Sjef » 24 jul 2007, 15:33

De motorrijder is fout. Als je denkt overal tussendoor te kunnen vliegen en je hebt geen ruimte meer over om te corrigeren is het jammer maar helaas.
Ik kan me de situatie echt wel voorstellen, zelf heb je ook vaak zo iets bij langzamere rijders/autos en de motorrijder denkt waarschijnlijk dat de bmw hem wel gezien heeft omdat de motor voor hem ook passeert. maar hier kun je nooit 100% vanuit gaan.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 jul 2007, 15:46

Nog los van goed/fout ben je op de motor sowieso degene met het meeste pijn, dus nee, verstandig lijkt het me nooit bij Ring-omstandigheden. :?

Michel P

Bericht door Michel P » 24 jul 2007, 16:06

Motorrijden op de ring is vele malen gevaarlijker dan met een auto. Simpelweg omdat je op een motor kwetsbaarder bent, en de marges op de ring minimaal zijn.

Michel

Joost H.

Bericht door Joost H. » 24 jul 2007, 16:16

Ik heb op dit punt precies hetzelfde meegemaakt.. Alleen ik kon de motor nog rechthouden en het gras in rijden.

Bij mij was het zo dat de auto richting aangaf naar rechts. Dus ik nam aan dat ik in kon gaan halen, mooi niet dus :( Hij had me over het hoofd gezien. Degene die voor mij reden had hij wel gezien, vandaar de knipper.

Wie hier schuldig is, geen idee.. ik zeg 50/50 want ze letten beide niet op.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 jul 2007, 16:25

scary, de auto kwam van wijd wel een beetje onvoorspelbaar snel naar binnen en de motorrijder schrok teveel? maarja je kunt ook weinig als je al gedeeltelijk plat ligt op zo'n ding, en daarbij denk ik dat ie z'n maat wilde volgen, de motorrijder voor hem en dan neem je soms ook een groter risico en een paar procent minder scherp denk ik...
anyway die motor zal wel total los zijn :roll:

Fabian

Bericht door Fabian » 24 jul 2007, 16:25

Dit was een bekende van me. Schouderblad en rug gebroken, is er wel weer bovenop inmiddels.

Wat jullie niet kunnen zien op deze opname (en ik wel op de originele) is dat de auto richting aangaf naar rechts. Daarnaast rijdt hij netjes rechts, maar komt ineens naar de linker weghelft, terwijl deze dus niet vrij is. Hij had niet van rijbaan mogen wisselen. (jaja, de RIng heeft toch echt 2 rijbanen volgens de wet :wink: )

Is voor de rechter geweest, de automobilist was fout, echter wel een stuk eigen risico (ik dacht 80/20) omdat je weet dat je een bepaald risico opzoekt als je op de RIng gaat rijden.

Hij had niet hoeven vallen, hij reageerde niet correct. Daarnaast reed hij deze ronde net iets boven zijn eigen "safe-speed", om de motorrijder voor hem bij te houden. Kan gebeuren, alleen wel een heel vervelend punt om te vallen. En daarom nooit max-attack rijden, je rijdt dan vaak boven je kunnen en bent niet meer in staat om die ene juist reactie te maken (sturen ipv remmen).....

Ik had hier zeker ook ingehaald, en al helemaal als de richting aanwijzer naar rechts aan stond. Echter wel met een lagere snelheid, met de kans om nog te kunnen reageren. Het punt staat er bekend om. De automobilist heeft hem niet gezien, hij had zijn richting nog aanstaan ivm de motorrijder die hem net had ingehaald. Ik had echter op zeker niet geremd, hij had er tussendoor gepast. (was ook mijn eerste reflex toen ik het op video terugzag, remmen is nooit de juiste oplossing op de motor)
Laatst gewijzigd door Fabian op 24 jul 2007, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Fabian

Bericht door Fabian » 24 jul 2007, 16:27

GTRene schreef: anyway die motor zal wel total los zijn :roll:
Is dat belangrijk? Zijn gezondheid, DAT is belangrijk.....

Tristan

Bericht door Tristan » 24 jul 2007, 16:58

Motor, lijkt me ook duidelijk.

Tijdens de racecursus werd mij ook duidelijk gemaakt dat als je inhaalt, jij moet zorgen dat je gezien bent. Tijdens races geldt dat niet echt, maar voor trainingen en/of langzamere deelnemers geldt dat zeker wel. En dit is geen race, maar puur recreatief, dus de motorrijder had gewoon ff moeten wachten totdat de BMW hem gezien had en pas er voorbij moeten gaan als de BMW ruimte gaf.

Op de Ring of tijdens vrij rijden win je niks en kan je alles verliezen.

Fabian

Bericht door Fabian » 24 jul 2007, 17:14

Tristan schreef:Motor, lijkt me ook duidelijk.

Tijdens de racecursus werd mij ook duidelijk gemaakt dat als je inhaalt, jij moet zorgen dat je gezien bent. Tijdens races geldt dat niet echt, maar voor trainingen en/of langzamere deelnemers geldt dat zeker wel. En dit is geen race, maar puur recreatief, dus de motorrijder had gewoon ff moeten wachten totdat de BMW hem gezien had en pas er voorbij moeten gaan als de BMW ruimte gaf.

Op de Ring of tijdens vrij rijden win je niks en kan je alles verliezen.
Hij gaf hem toch ruimte? Hij reed langzaam uiterst rechts en had zijn knipperlicht naar rechts aan. Hij kon er dus redelijkerwijs"vanuitgaan" dat hij gezien was.

SHit happens helaas. Maar de rechter stelde de motorrijder in het gelijk in dit geval. En dat is terrecht.

Wat als dit een auto was geweest en geen motorrijder? Ineens andere meningen? Er wordt wel heel erg op "de motorrijder tegen de automobilist" gefocust nu.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 24 jul 2007, 17:16

Heftig letsel man, kolere zeg :shock:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 24 jul 2007, 17:25

Jouw laatste zin ben ik niet geheel met je eens Fabian. Ik denk dat men hier zo objectief mogelijk naar kijkt en zich prima kan verplaatsen in deze motorrijder.

Je kan uit het filmpje dat wij zo zien, niet enorm veel opmaken natuurlijk. Jij hebt het origineel gezien, en dus kunnen constateren dat de richtingaanwijzer uit was. Het kan echter zo zijn geweest dat de auto in kwestie zijn spiegels niet 100% had afgesteld, en vanuit deze hoek zou de motorrijder in de dode hoek gevallen kunnen hebben.

Dat de motorrijder in het gelijk is gesteld kan ik me voorstellen i.v.m. de regels die gelden op de openbare weg inderdaad. De auto veranderd vrij plotseling toch nog van ´rijbaan´. Logisch dat de motorrijder er dan van uitgaat dat hij er langs kan.

Ik hoop dat de motorrijder er nu weer bovenop is, en weer lekker met zijn hobby bezig kan. Op het einde van het filmpje zie je trouwens nog een motor achter de onderuitschuivende motor, kon hij hem nog ontwijken??

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 24 jul 2007, 17:38

En toch zeg ook ik dat ik de motorrijder hoofd schuldige vind, ondanks dat de bestuurder van de auto idd het knipperlicht aan had staan. Ik vind dat de motorrijder nooit met zoveel snelheids verschil een poging tot inhalen had mogen doen.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 jul 2007, 17:49

Fabian schreef:
GTRene schreef: anyway die motor zal wel total los zijn :roll:
Is dat belangrijk? Zijn gezondheid, DAT is belangrijk.....
Tuurlijk is dat het belangrijkste, maar dat lijkt me logisch toch? :wink:

Anyway kan me nog goed herrinneren dat toen ik een ernstig ongeluk kreeg met een snelle brommer :lol: toen ik 16 was(niet mijn schuld) en de stoeprand er met hoge snelheid al vliegend door de lucht eruit wilde koppen op de scherpe kant :shock: en mijn helm en mijn schedel waren gebarsten :? en na 3 dagen uit mijn coma ontwaakte met de kop in het verband en voedsel via een rietje :lol: en kon bijna niet praten...ontwaakte ik en zag mijn moeder,

Ik zei waar ben ik...

zij van, in het ziekenhuis je hebt een ongeluk met de brommer gehad...

Ik van, en de brommer hoe is het daarmee? :lol:

zij van, die zit in elkaar...

Ik van G*tver grrrr haha achja, en toen na een tijd weer thuis mocht ik nog een maand of wat niks doen alleen rusten...maarja die Yamaha FS1 stond daar in de kreukels...dus toch maar wezen sleutelen binnen die tijd, en dat had ik beter niet kunnen doen...nog jaren last ervan gehad met koppijnen als ik me had ingespannen...

En dat was/is ook de hoofdoorzaak van mijn hersenletsel en langzame achteruit gang...helaas, achja niks aan te doen, als ik af en toe in de Hartge rijd voel ik de fun weer en denk ik er niet aan, echter elke dag weer opnieuw dat opbouwen om eruit te komen pfff vermoeiend maarja ik leef nog en kan veel en ook weer niet :roll: maar in theorie blij en heel blij dat ik nog zoveel mag meemaken en of voelen zoals de Hartge, das toch een medicijn op wielen als ik er eenmaal in zit en start 8)

Tristan

Bericht door Tristan » 24 jul 2007, 18:26

Ik heb geen knipperlicht gezien. :roll:

Fabian

Bericht door Fabian » 24 jul 2007, 18:31

Tristan schreef:Ik heb geen knipperlicht gezien. :roll:
dan heb jij niet aandachtig gelezen wat ik geschreven heb :wink:

Tristan

Bericht door Tristan » 24 jul 2007, 18:33

Fabian schreef:
Tristan schreef:Ik heb geen knipperlicht gezien. :roll:
dan heb jij niet aandachtig gelezen wat ik geschreven heb :wink:
Jawel, maar ik zag het niet op het filmpje. Anders is het idd de fout van de BMW, maar vond de actie van de motorrijder niet slim. Hij had beter tot na de bocht kunnen wachten. 1x op het gas en hij is er voorbij.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 24 jul 2007, 18:38

dus de automobilist is in dit geval verkeerd en krijgt een schadevergoeding aan zijn reet en dat terwijl er in het begin van de Ring staat dat je niet mag filmen...... :roll: :roll:

Mijn camera gaat dus altijd mee voor het geval dat :P

Fabian

Bericht door Fabian » 24 jul 2007, 18:50

Het feit of je filmt of niet staat helaas los van een eventuele aansprakelijkheid in de wegenverkeerswet :wink:

Door te filmen leef je alleen een opgelegde regel van de Ring niet na.

Jorrit

Bericht door Jorrit » 24 jul 2007, 18:58

Als je van rijbaan wisselt moet je al het overige verkeer voorang verlenen. Het van rijbaan wisselen is namelijk een bijzondere handeling. Auto rijd rechts en komt naar links zonder de motor voorrang te verlenen.

En als ik de post van Fabian zo leest dan dacht de rechter er het zelfde over. Misschien moet ik dat ook maar eens worden, rechter ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 24 jul 2007, 19:02

maar euh rijbaan wisselen? het is toch 1 richting verkeer...dus 1 baan? wel een brede maar toch... althans zo zou je het ook kunnen zien, anyway gevaarlijk punt om als motor rijder in te halen in die situatie en de motorrijder ging er vanuit dat de auto hem wel zag...

Kasteel

Bericht door Kasteel » 24 jul 2007, 19:20

1 richting kan meerdere banen hebben :wink: .

wooter

Bericht door wooter » 24 jul 2007, 20:25

Alleszins in de Belgische wetgeving is er een regel die zegt dat je altijd rechts moet houden, óók op éénrichtingswegen, met uitzondering van bebouwde kommen, en als je wil inhalen.

Met dat in het achterhoofd zegt m'n gut feeling ook dat de automobilist in fout is; er was geen enkele wettelijke reden om op een openbare weg plots naar links uit te wijken zonder richtingsaanwijzer... :)

Rebel

Bericht door Rebel » 24 jul 2007, 20:43

Ik ben het volledig eens met Fabian omtrent "motor/auto" verhaal.
Met de jaren heb ik meer respect voor de motorijders op de Ring en ben extra allert. Het boeit niet wie sneller of beter is, ze zijn nu eenmaal kwetsbaarder als het misgaat, en daar moet je op anticiperen. Of niet op de Ring rijden.

Plaats reactie