Onbegrijpelijke wijzigingen?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Stéphane

Onbegrijpelijke wijzigingen?

Bericht door Stéphane » 22 jul 2007, 15:35

Ik zit net vol verbazing te lezen op het Engelse roadsterforum dat iemand vol trots een OMP stuurtje heeft gemonteerd. Helemaal fantastisch natuurlijk, als je het leuk vindt.

Ware het niet dat hiermee ook de stuurwielsensors uit het originele stuur verdwenen zijn. Met als gevolg dat de ABS, ESP en ook de EBD (electronic brake distribution/remkrachtverdeling) volledig verdwenen is. Die EBD is wel redelijk prettig om je auto een beetje fatsoenlijk en recht te kunnen laten remmen, omdat het dus de remkrachtverdeling mede bestuurt. Er zit geen mechanisch werkend remkrachtverdeling op trouwens.

Iemand is helemaal blij met zijn auto. Besteed een kapitaal aan wielen, spoilers en weet ik al wat niet meer. En dan zo'n stuurtje er in, puur voor de 'looks', waarmee je de auto en vooral de electronica volledig buitenboord zet. Nu kan je van ABS en ESP zeggen dat dat extra veiligheidsvoorzieningen zijn waar je buiten kunt, maar EBD is gewoon een basisvoorziening volgens mij. Dit soort dingen begrijp ik nu echt niet.

Dennis van der Schoot

Bericht door Dennis van der Schoot » 22 jul 2007, 15:44

Sensor zit in de stuurwielnaaf,die zal ook vernieuwd zijn.
Ding meet de verdraaiing van het stuurwiel.
Is 1 van de parameters die daarop esp/ebd aanpast.
Probleem wat in de praktijk wel eens voorkomt,dat het esp lampje permanent brandt,de oorzaak kan zijn dat het stuurwiel niet helemaal in de middenstand staat.
(de eerste keer was het even zoeken,waaarom het lampje toch steeds ging branden :D )

Stéphane

Bericht door Stéphane » 22 jul 2007, 15:47

Dennis van der Schoot schreef:Sensor zit in de stuurwielnaaf,die zal ook vernieuwd zijn.
Ja, die is vernieuwd met een after-market naaf van OMP waar die niet in zit inderdaad :P De bestuurster (vrouw) geeft ook toe zich bewust te zijn van het verwijderen van de ABS zelfs. En ook dat ze dat aan haar verzekering heeft gemeld.

Dennis van der Schoot

Bericht door Dennis van der Schoot » 22 jul 2007, 15:54

Dat is wel heel netjes van haar om dat aan de verzekering door te geven.

Knot

Bericht door Knot » 22 jul 2007, 16:05

Zou het zelf nooit doen, alleen stuurtjes vervangen in leeggehaald ringhokken ofzo.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 22 jul 2007, 16:14

Is de auto nog een beetje te rijden zonder(oftewel zijn de hulpjes hulpjes en geen masker voor een slecht chassis?) Dan zie ik het probleem niet en al helemaal niet als hij terug naar origineel te bouwen is.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 22 jul 2007, 16:16

@Mario: Dat weet ik niet. Het gaat niet om de ESP en de ABS, maar om de EBD. Zonder goed werkende remkrachtverdeling lijkt me geen enkele auto goed te rijden. Dat heeft weinig met het chassis te maken.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 22 jul 2007, 17:03

Het lijkt mij dat zo'n systeem slechts aanpassingen doet aan een standaardverhouding, net als Active Steering dat voor het sturen doet. Anders wordt je auto een gevaarlijk projectiel op het moment dat zo'n systeem uitvalt(niet ondenkbaar, één weigerende sensor is genoeg). Indien hij nu op een totaal verkeerde verhouding staat(100% voor of 100% achter) geef ik je gelijk.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 22 jul 2007, 17:22

Nou ja, 'to each his own' zoals ze dat op zijn Engels zo mooi zeggen. Ze moet het ook zelf verder weten natuurlijk ;)

P.S. Dat diezelfde persoon een door zichzelf benoemde "President" is van een clubje wat zich http://www.showoffs.org.uk/ noemt behoeft ook geen verdere uitleg dan waarschijnlijk. Ik heb die persoon ook aangesproken op het Engelse forum, dus wat dat betreft geen achter iemands rug om gedoe.

frankv

Bericht door frankv » 22 jul 2007, 21:29

en bij welke auto is zoiets dan het geval? lijkt me vrij gevaarlijk als dat allemaal uitvalt vanwege een niet gemonteerde sensor

je zult maar een slordige monteur hebben die vergeet een stekkertje vast te maken...

frank

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 22 jul 2007, 22:17

Zie avatar van Stéphane..... ;)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 22 jul 2007, 23:04

Het is niet voor niets dat er dan ook een waarschuwingslampje op je dashboard brandt.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 22 jul 2007, 23:08

frankv schreef: lijkt me vrij gevaarlijk als dat allemaal uitvalt vanwege een niet gemonteerde sensor
Als het systeem goed ontworpen is, dus slechts als aanvulling, is er dan nog niks aan de hand. Gaat de auto onvoorspelbare dingen doen omdat de auto niet gebouwd is om zonder het systeem te werken, dan wordt het vervelend. Dat laatste was niet mijn ontwerpbeslissing geweest.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 22 jul 2007, 23:09

Stéphane schreef:Het is niet voor niets dat er dan ook een waarschuwingslampje op je dashboard brandt.
Dat doet is bij ABS ook. Is goed om te weten maar niet levensgevaarlijk(misschien afhankelijk van de auto).

Plaats reactie