De vergelijking met de 130 kan ik kort over zijn:
De 5-serie rijdt heerlijk
rustig en ontspannen op de snelweg, maar geeft bij lange na niet de fun die de 130 in de polder of bij stoplichtsprintjes geeft.
Aangezien ik dagelijks tussen Breda en anywhere between Rotterdam en Apeldoorn heen en weer rijdt, zit daar relatief weinig polder bij en HEEL veel snelweg met heel veel andere auto's...
Wat ik ga missen (is me overigens maar 1x overkomen in 60.000 km's) is het sprinten met een Yamaha YZF R6 (om maar iets te noemen) als je van de A27 de A59 opdraait. Had enige weken geleden het genoegen om het een R6 rijder erg lastig te maken doordat ik 0,1 seconde eerder op het stoplicht reageerde. Hij had me bij 120-130 km/uur pas weer ingehaald. Ik had zijn gezicht wel willen zien!
Qua
representativiteit merkte ik dat veel mensen de 1 wel sympathiek vinden, maar niet DE meest logische keuze voor hoger management / senior consultancy. Dus dat speelde ook wel ee beetje mee.
Overstappen naar de 5 is dus vooral een rationele beslissing en niet zozeer een emotionele (wat de aanschaf van de 130 wel degelijk was...).
@Stephane: Ik heb geen automaat genomen. Vind het argument voor een automaat tijdens filerijden niet helemaal valide. Of je nou je voet van de koppeling haalt of van de rem, het blijft allebei vervelend.
Ik heb wel begrepen dat een handbak op een 525d en verder serieuze restwaarde problemen geeft. Bij de 520d speelt dit blijkbaar een mindere rol.
@monktonk: Hij is vrij eenvoudig weer te chippen naar 180 pk en lichte toename van het koppel, maar ik denk niet dat de lease maatschappij daar op zit te wachten