Slijtage remmen met slicks en semislicks

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Rebel

Slijtage remmen met slicks en semislicks

Bericht door Rebel » 20 jul 2007, 19:38

In hoeverre heeft deze bandkeuze invloed op je remmen.
Snellere slijtage? Of juist minder slijtage?

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 20 jul 2007, 19:40

Omdat je harder door een bocht kan ga je ook later op de remmen en rem je ook wat steviger dus denk ik MEER slijtage met semi-slicks/slicks tov normale wegbanden.

Andre

Bericht door Andre » 20 jul 2007, 20:21

Hoe minder grip je banden hebben hoe meer slijtage aan je remmen.

Je krijgt dan langere remwegen en daar hebben remmen een hekel aan.

Rebel

Bericht door Rebel » 20 jul 2007, 21:43

Andre schreef:Hoe minder grip je banden hebben hoe meer slijtage aan je remmen.

Je krijgt dan langere remwegen en daar hebben remmen een hekel aan.

Dus dit is het enige goede antwoord?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 20 jul 2007, 21:51

In mijn ervaring wel, maar andere mensen hebben weer andere ervaringen volgens mij?
Ik had met de 75 alleen last van fading als ik op rommel banden reed (Wanli, First Stop en dat soort onzin), op semi-slicks en full slicks nooit.
En daar zaten nou niet de meest geweldige remmen op (Tarox/textar spul met standaard klauwen) dus dan merk je het misschien wel iets sneller dan met superremmen.

Remy

Bericht door Remy » 20 jul 2007, 22:03

Betekend dat ook dat wanneer je later (zo laat mogelijk) op je rem gaat staan, de remmen minder slijten?

Rebel

Bericht door Rebel » 20 jul 2007, 22:19

Ja Remy. En als je helemaal niet remt, blijven ze nieuw...

@Andre, is jouw standpunt gebaseerd op de remmen en banden in de race-klasse's of ook in de "standaard" auto's ?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 jul 2007, 22:40

Nou ja slijtage als in hoe lang gaan ze mee durf ik niet met zekerheid te zeggen. Minder remmen = minder omwentelingen van de schijf langs de blokken dus wat dat betreft zou het heel goed kunnen kloppen dat ze met slicks langer meegaan.

Maar zeker met wat mindere remblokken (bijvoorbeeld sportblokjes, geen racemateriaal) en semislicks worden ze volgens mij wel heter. Op mijn E30 met E36 M3 remmen + PZero Corsa's werden de remmen heter als op mijn E36 M3, die 300 KG zwaarder is en op straatbanden staat.

Race blokken zijn qua frictiecoeffcient veel constanter over een veel bredere temperatuursrange, vaak veel hoger dan je schijven ed. hebben kunnen. Dus ik denk dat je daar eerder merkt dat ze langer meegaan. Ga je op sportblokjes die van organisch materiaal zijn, die spullen gedragen zich heel anders en vallen bij hogere temperaturen gewoon uit elkaar, dan zie je een soort grote korrels op je wielen ipv fijne remstof. En dan zie je ook dat ze pas echt hard gaan slijten. (en frictiecoeff. daalt, dus je moet langer remmen, vicieuze circel)

Het zal imho heel erg van je opstelling afhangen. Wat voor semi's, wat voor blokken, hoeveel koeling heb je door brakeducts, wat voor baan en hoeveel tijd om te koelen enz.

Ik weet wel dat bijvoorbeeld op WRC auto's kleinere remmen & klauwen gezet worden als ze bijvoorbeeld op gravel rijden. Van daar uit zou je zeggen dat het omgekeerde wereld is, je gaat er natuurlijk geen kleinere remmen op zetten als dat spul veel heter word. Maar eea heeft daar ook met modulatie te maken, die word beter bij een lagere frictiefactor van je blokken en een kleinere schijfdiameter.

Aan de andere kant word een M3 CSL geleverd met semi's en wegblokken, en hebben ze daar juist de remkoeling weg gelaten om aerodynamische redenen. Dus tsja, dat is weer andersom.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 20 jul 2007, 22:51

@Rob: Het verhaal over remmen kan ik wel volgen. Daar zit wel logica in.

Wat alleen ook niet vergeten mag worden is de belasting op andere onderdelen van het onderstel. Als de band meer grip heeft zullen die krachten op andere delen terecht komen. Denk aan rubbers, draagarmen en andere onderdelen van het onderstel. Die krijgen dan volgens mij wel meer te verduren.

Rebel

Bericht door Rebel » 20 jul 2007, 23:36

Stéphane schreef:@Rob: Het verhaal over remmen kan ik wel volgen. Daar zit wel logica in.

Wat alleen ook niet vergeten mag worden is de belasting op andere onderdelen van het onderstel. Als de band meer grip heeft zullen die krachten op andere delen terecht komen. Denk aan rubbers, draagarmen en andere onderdelen van het onderstel. Die krijgen dan volgens mij wel meer te verduren.

Inderdaad een goed punt !
Lijkt me niet meer als logisch.

Heeft dan niet indirect met de remmenvraag te maken, maar sluit wel mooi aan bij de opmerkingen over slijtage etc op een circuit.
Ik denk dat door een verbeterde grip, je auto onder nog meer extreme lasten komt te staan in bochten (torderen, etc etc)

Bert zijn uitleg omtrent de remmen, vind ik ook aanneembaar.
Ik zelf had al als voorbeeld genomen een auto op ijs of nat wegdek..(weinig grip) Remmen hebben daar zo goed als niet te lijden voor mijn gevoel.

Mij lijkt hoe hoger de vertraging, hoe hoger de frictie, dus hoe hoger de temperatuur c\q slijtage.

Elmar

Bericht door Elmar » 20 jul 2007, 23:45

Rebel schreef: Ik zelf had al als voorbeeld genomen een auto op ijs of nat wegdek..(weinig grip) Remmen hebben daar zo goed als niet te lijden voor mijn gevoel.
Ga eens op ijs van 200 naar 80 remmen. Hoe lang duurt dat wel niet? Dus ook dan zal het remsysteem zeer heet worden EN voor een langere tijd.
Op CPZ is dat bv het aanremen voor de Tarzean, dat duurt 2-3 seconde.

Rebel

Bericht door Rebel » 20 jul 2007, 23:50

Volgens mij zou dat wel meevallen Elmar. Op een groot bevroren meer van 200 naar 80 of met slicks op een circuit van 200 naar 80...

Tis natuurlijk niet een ideaal voorbeeld maar mijn gevoel zegt (ondanks de ABS) dat het minder kracht kost om die glijende auto stil te krijgen op het ijs dan op het circuit.
De remweg zal velen malen langer zijn, maar de fricitie lijkt me veel kleiner.

RVV

Bericht door RVV » 20 jul 2007, 23:54

uiteraard volg ik gewoon de meester uit Heerenveen.. als hij het zegt is het waar..

(Ruth 1-4 Uw God is mijn God)

Rebel

Bericht door Rebel » 21 jul 2007, 00:00

"Jesus likte niemands hielen......hij waste wel voeten.."

(Rebel 1:6 - Handleiding voor de Audi-rijder)

Andre

Bericht door Andre » 21 jul 2007, 00:29

wrc hebben op gravel kleinere remmen, omdat ze met een kleinere wiel diameter rijden en daar passen de 380mm remschijven niet in. Minimaal 18 inch.

Als ik met de race auto op droog rijdt remt ie goed. Rijdt ik de regen krijg ik vaak trilling. Omdat door langere remwegen meer hitte in de schijf komt.

Je moet ook altijd een remstyle hanteren van zo hard en zo kort mogelijk. Probeer niet om lang aan te remmen voor een bocht das alleen maar slechter voor het systeem.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 21 jul 2007, 00:48

Hoe korter en harder je remt, des te meer tijd hebben de remmen om weer af te koelen.
.

Rebel

Bericht door Rebel » 21 jul 2007, 01:00

Andre schreef: Je moet ook altijd een remstyle hanteren van zo hard en zo kort mogelijk. Probeer niet om lang aan te remmen voor een bocht das alleen maar slechter voor het systeem.

Goed advies

Maik

Bericht door Maik » 21 jul 2007, 11:37

Om even op het voorbeeld van het remmen op ijs vs asfalt verder in te haken. In de basis moet er in alle 2 de gevallen evenveel energie worden opgegeten door het remsysteem, hoe lang je er ook over doet. Wel aangenomen dat je het over dezelfde snelheden hebt. Maar als je op ijs dezelfde bocht aanremd als op asfalt, dan zal je veel langzamer door die bocht kunnen dus zal je er ook meer snelheid (dus energie) uit moeten halen. Dat je op asfalt harder de vorige bocht uitkomt klopt wel, maar de energie die je in voorwaartse beweging omzet op het rechte stuk(je) ertussen wordt dan ook meer verdeelt over wrijving (banden, aandrijflijn, luchtweerstand). Dus alle 150kW (bijvoorbeeld) stop je er nog steeds wel in, maar er blijft bij het aanrempunt minder over om om te zetten naar warmte in je remmen.

En dan het slijten/opwarmen verhaal: ik denk dat het ook 2 verschillende dingen zijn (zoals Bert ook denkt). Het warmte verhaal is beter bij kort en hard remmen volgens mij ook omdat als je dus in korte tijd veel hitte inbrengt, deze hitte meer aan de rand van het materiaal blijft, het heeft minder tijd om verder/dieper het staal van je schijf en je klauw in te "kruipen". Als je dan je rem weer loslaat ontstaat er dan weer betere koeling omdat je meer warmteverschil hebt tussen de delen van je remmen die in direkt kontakt met de lucht zitten. Dus dat zal sneller koelen als dat de warmte helemaal in de kern van al het materiaal zit.

wjn

Bericht door wjn » 22 jul 2007, 10:18

Rebel schreef:Tis natuurlijk niet een ideaal voorbeeld maar mijn gevoel zegt (ondanks de ABS) dat het minder kracht kost om die glijende auto stil te krijgen op het ijs dan op het circuit.
De remweg zal velen malen langer zijn, maar de fricitie lijkt me veel kleiner.
Het kost wel evenveel energie, die je remmen moeten verwerken. En hoe langer je remt, hoe hoger de temperatuur van het geheel wordt.

(Nu zit je natuurlijk in -20 te rijden op z'n ijsmeer, maar goed. ;) )

Rebel

Bericht door Rebel » 22 jul 2007, 10:25

En toch zegt mijn verstand dat een remschijf en blokken ....die een massa moeten afremmen op asfalt te maken krijgen met een enorme wrijving.

Op ijs is er haast geen weerstand en zal er ook veel minder wrijving zijn tussen de blokken en de remschijf

Ik weet alleen niet, in hoeverre dit opgaat met abs....

Maik

Bericht door Maik » 22 jul 2007, 11:33

Niet goed opgelet tijdens je natuurkunde lessen vroeger Rob? :wink:
Of je nou in 2 of 20seconde van 200 naar 50 afremd, je moet evenveel energie wegfikken in je remmen (voor de komma gezien, achter de komma ligt het iets anders).
En hoe je het ook wend of keert, die energie gaat uiteindelijk de lucht verwarmen. Als het de lucht niet verwarmd, dan zit die warmte in je materiaal, wat je niet wilt. Dus je wilt die warmte zo snel mogelijk afgeven aan de lucht. Voor de rest, zie mijn vorige verhaal :wink:

Plaats reactie