BMW e34 - 525i (Drift en Hobby auto)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

BMW e34 - 525i (Drift en Hobby auto)

Bericht door Aernoudt » 17 jun 2007, 18:25

Hi,


Ben vorige week begonnen met d eombouw van mijn BMW e34 525i (12 klepper) tot hobby/drift auto. Is inmiddels al bijna kaal zodat de rolkooi er in kan.

Een en ander is al gebeurd:
- M5 stabi's voor en achter
- m5 diff (3.91 ipv de standaard 3.73) met sper
- steek-assen M5 (standaard steek-assen passen niet in het M5 diff)
- heavy duty draagarmen (Meyle)
- heavy duty reaktie stangen (meyle)
- komplete set Powerflex (zwart)
- heavy duty 'hondebotjes' in de achter-as
- naaf voor sportstuur
- Rieger onderlip
- Stuurhuis nagesteld, zodat er geen speling meer op zit
- M5 18" velgen (die (vind ik 8) ) erg goed staan bij de witte auto !)
- ..

Samen met AST wordt er momenteel gewerkt aan een op maat gemaakt up-side-down onderstel (schroefset). Kan niet wachten, vooral nu al die PowerFlex en Meyle spullen er in zitten: alles is strak behalve de vering + demping :lol: (welke effekten dat opleverd hoef ik op dit forum niet toe te lichten denk ik zo ;) )

Deze week worden de stoelframes in gelast, zodat we a.s. zondag naar Papenburg kunnen voor de 1e driftdag met de auto :D

Ook komen er deze week M5 remmen op, zijn een maat groter en dikker dan de standaard remschijven, dus daarmee moet ie het ook goed doen op de Nurburgring. Met 170Pk is het geen geweldenaar, maar het wordt of een 2.7 met Schrick nokkenas (ongeveer 210PK), een M52 2.8 24v of een S38 3.6 ombouw.
Voordeel van de 12 klepper is het lage gewicht in de neus: dus lekker insturen ! Voordeel van de 2.8 24v is een stuk meer power met een bescheiden extra gewicht. M5 motor is goedkoopste upgrade maar wel een motor die > 60 kilo zwaarder is dan de M20 motor en ligt tevens verder naar voren. Heb nog geen definitieve keuze gemaakt, omdat een 3 liter 24V (M54) motor eigenlijk erg fijn zou zijn (veel koppel; handig met een wat zwaardere auto ;) ), maar is ivm de electronica (o.a. het starten met de noodzakelijke kontaktslot etc) weer niet erg makkelijk...

Dat is ook een leuke bijkomstigheid van BMW: je hebt een grote kezue aan goede motoren ! Licht insturen vind ik altijd wel erg leuk, en da's het voordeel van de 2.7 conversie.

Zondag 24 Juni is D-day voor de auto: Papenburg :lol:
Dinsdag 26 Juni gaat de rolkooi er in (4 juli ophalen)

groetjes,
Aernoudt


[img:845:393]http://www.bottemanne.net/e34/images/e3 ... banner.jpg[/img]

[img:682:497]http://www.bottemanne.net/e34/images/e3 ... i-2007.jpg[/img]

[img:1193:518]http://www.bottemanne.net/e34/images/wa ... banner.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Bericht door Pescatore » 17 jun 2007, 19:05

Mooi project! Hoeveel scheelt dat nu, kaal vs. standaard gewicht?

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 17 jun 2007, 19:18

Pescatore schreef:Mooi project! Hoeveel scheelt dat nu, kaal vs. standaard gewicht?
Merci !Dat vind ik lastig te zeggen; wat versta je onder kaal ? Met of zonder kunstof achterramen, kunstof motorkap of niet etc. Bij een BMW 5 serie scheelt het redelijk wat: er zit nogal wat isolatie materiaal etc in :lol: . Tussen de 100 en 200 kilo

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e34 - 525i (Drift en Hobby auto)

Bericht door Niels » 17 jun 2007, 19:22

Aernoudt schreef: Met 170Pk is het geen geweldenaar, maar het wordt of een 2.7 met Schrick nokkenas (ongeveer 210PK), een M52 2.8 24v of een S38 3.6 ombouw. Voordeel van de 12 klepper is het lage gewicht in de neus: dus lekker insturen ! Voordeel van de 2.8 24v is een stuk meer power met een bescheiden extra gewicht. M5 motor is goedkoopste upgrade maar wel een motor die > 60 kilo zwaarder is dan de M20 motor en ligt tevens verder naar voren. Heb nog geen definitieve keuze gemaakt, omdat een 3 liter 24V (M54) motor eigenlijk erg fijn zou zijn (veel koppel; handig met een wat zwaardere auto ;) ), maar is ivm de electronica (o.a. het starten met de noodzakelijke kontaktslot etc) weer niet erg makkelijk...
Is een M5 motor de goedkoopste? Dan wist ik het wel 8) Ik ben niet ontevreden over mijn 2.8 maar als je echt een beetje power wilt en je bent toch aan het ombouwen had ik een andere motor genomen :wink: Of je moet een enkele vanos nemen met andere spruitstukken e.d. maar dan nog lijkt me bijvoorbeeld een 3.5 gemakkelijker en sneller.

Leuk project!

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 17 jun 2007, 19:31

@Niels: ombouw naar M5 motor (3.6) is inderdaad het goedkoopst. Maar: verreweg het zwaarst in de neus ivm niet alleen zwaar, maar ook verder naar voren dan bijvoorbeeld/zefs een M3 motor (24v) en zeker verder naar voren dan een M20 motor. Ben er nog niet over uit. Wellicht dat ik eerst mijn 2.5 ombouw naar 2.7 en compleet laat reviseren: als dat niet top bevalt in de e34 (ivm te weinig koppel) dan is het een prima te verkopen motor (veel mensen zullen graag een 2.7 met Schrick etc in hun e30 willen hebben vermoedelijk ;) )
De bak (5 bak voor M20) schakelt helemaal top, dus dat is dan een leuke combi voor een enthousiaste e30 rijder :)

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 18 jun 2007, 00:34

Erg dikke driftbak zo in het wit. Ziet er stoer uit. Lijkt wel een IS-lip van een e30 aan de voorkant :lol:

Ben benieuwd naar de motor ombouw, even met foto's ons mee laten genieten uiteraard :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 18 jun 2007, 09:31

Lekker bezig, jouw kennende als iemand die echt voor het pure instuurgevoel gaat heb je meer aan die M20 conversie. Je weet van de 24V dat driften met dat motorblok op nat een peuleschil is, op droog wordt het allemaal wat lastiger, maar met wanli's kom je dan weer een heel end.

Ik was vanochtend ook blij dat ik weer even in de E34 kon rijden na een 4 dagen Landrover td5.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 18 jun 2007, 12:25

Merci Mark en Dennis :D Dat wit op een e34 staat (imo) inderdaad heel erg goed 8)
Ben bezig met een professionele beletteraar om er fraaie striping op aan te laten brengen. Ivm vakantie zaken etc weet ik nog niet precies wanneer dat er op gaat zitten, maar ik gok voor eind Juli :lol:

Heb de auto weer terug naar 17" gedaan: op de 1 of andere manier 'rolt' de auto dan lekkerder :roll: Zal wel aan mij liggen denk ik zo; wel jammer de 18" M5 velgen staan (stonden) er wel erg fraai onder !

@Mark: was zaterdag vlak bij realiseer ik me (Offenga in Franeker ;) )

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 23 jun 2007, 10:08

De stoelframes zijn ingelast: lekker laag (op de bodem) en direkt er op vast, dus je voelt alles wat de auto doet.
De spullen voor de 2.7 conversie van de 2.5 staan in de bestelling, want inderdaad Dennis: het instuurgevoel vind ik erg belangrijk :lol:
AST is inmiddels aan het werk om de coil-overs te maken, dus dat schiet lekker op.

De M5 remmen zitten er inmiddels ook onder, invl RVS remleidingen en ATE Blue racing remvloeistof. Tevens nieuwe wiellagers, zodat ie lekker 'rolt'.

Komt binnenkort een veel grotere radiator in met electrische fan, zodat de visco fan er af kan. Ook kotm er nog een grote oliekoeler op met thermostaat, zodat alles thermisch onder controle blijft.

A.s. Dinsdag gaat ie naar de rolkooienman, en daar komt de BMW 4 juli weer van terug. Daarna naar Bas Roos voor het onderstel + 2.7 conversie (en nieuw (aluminium) dashboard).

Als alles goed is Zaterdag 21 Juli klaar :D

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 25 jun 2007, 10:56

Klinkt allemaal goed.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 jun 2007, 10:59

Goed op weg Aernoudt!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 25 jun 2007, 11:38

Goed bezig Aernoudt :) Dat zal wel lekker willen met 210 PK.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 25 jun 2007, 13:08

Driften ging prima Zondag (gisteren 8) ); af en toe wat weinig koppel (als de baan droog werd miste je wat power om 'm er doorheen te trekken) maar dat is met de 2.7 straks een stuk beter. De gewichtsbalans is gewoon 100% in orde in zo'n e34 :D
Nog wat fiedelen met de uitlijning en dan stuurt ie ook top.

Door de grote stuuruitslag (en de lange wilebasis) kun je hele grote drifthoeken maken, wat erg leuk is 8)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 25 jun 2007, 17:16

Je kunt door die gigantische wieluitslagen ook prima doen of je goed kan driften, terwijl je gewoon in de rondte dreigde te gaan, is mijn ervaring met kale achterbanden en gladde natte wegen op dit moment. :lol:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7240
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 25 jun 2007, 17:28

Dennis Cavallino schreef:Je kunt door die gigantische wieluitslagen ook prima doen of je goed kan driften, terwijl je gewoon in de rondte dreigde te gaan, is mijn ervaring met kale achterbanden en gladde natte wegen op dit moment. :lol:
haha :lol:

Nee, het verging Aernoudt prima gisteren. Maar de drifthoeken waren afentoe wel erg groot ja met de E34, ongekend :D

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 25 jun 2007, 22:53

Dennis Cavallino schreef:Je kunt door die gigantische wieluitslagen ook prima doen of je goed kan driften, terwijl je gewoon in de rondte dreigde te gaan, is mijn ervaring met kale achterbanden en gladde natte wegen op dit moment. :lol:
LOL :lol:

Tsja, wat zal ik er van zeggen; ben het stadium 'stumper' qua driften nu wel voorbij (al zeg ik het zelf ;) ), maar er blijft nog wel een en ander te leren :)
Dus van de zomer nog een keer een dagje Lelystad en dan van het najaar weer naar Papenburg 8)
Ben over de hele dag maar een handjevol keer rond gegaan, meestal schrik reaktie op iemand langs de baan (vegen...). Dan kijk ik nog net te lang naar die plek, en dus kom je dan niet meer waar je van plan was te komen ;) Is nog een leerpuntje zeg maar :lol:

Was gezellig in de auto Fabian, gerust vaker doen :D

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 03 sep 2007, 09:25

update?

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 03 sep 2007, 12:15

Onderstel is binnen ! Motor zit er in; kan nu ingereden worden (onderstel moet er nog wel onder)

Maar: de auto gaat te koop komen, dus als je interesse hebt, dan hoor ik het graag. Het liefst in 1 stuk (alles in 1 keer) maar evt in losse delen: zoals motor, ondertsel etc. (met een oude M30 motor kun je ook prima driften en dat is een stuk goedkoper dan een volledig nieuw opgebouwde motor.

De motor is uitermate geschikt voor e30 rijders die serieus gas willen geven: ivm bewerking van de kop en kanalen, 210PK en bijna 300NM koppel :D Dat is voor een vrij lichte auto als een e30 een goed recept voor de betere ronde tijden op het circuit of het betere gasgeven op straat.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 03 sep 2007, 12:34

Nr. 2 ook?! Serieus jammer dat beide wagens weg gaan voordat ze af zijn Aernoudt. Benieuwd wat ervoor terug komt!
Een tweede voor mij zit er even niet in. Naast Bas heb ik nog zoveel geld aan extra onderdelen uitgegeven dat ik een beetje duizelig word als ik er aan denk. Doe ik dus niet. :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 03 sep 2007, 13:14

Wel een erg leuke auto voor erbij. Helaas geen geld en ruimte voor nu.
Als ik iemand weet geef ik wel een seintje, as usual. :)

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 03 sep 2007, 13:27

Check :)

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Bericht door Jeroen » 03 sep 2007, 22:56

PB'tje gestuurd ;-)

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 04 sep 2007, 09:14

Jeroen schreef:PB'tje gestuurd ;-)
PB terug !

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 04 sep 2007, 10:31

Je bent nog sneller met aanschaf en verkoop dan Luca :lol:

Maarre wat komt er voor terug? Ik zeg een 4 cilinder :wink:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 04 sep 2007, 10:39

Een viercilinder heeft hij net verkocht (318is) dus heeft hij mij iig voor een groot raadsel. :!:


Tipje van de sluier Aernoudt? :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jlijp, RJK, vester86 en 2 gasten