Welke stabi's?
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Welke stabi's?
Ik wil graag een wat minder rollende en overhellende auto. Nou heb ik me laten vertellen dat dikkere stabilisatorstangen voor én achter dat probleem enigzins verhelpen, met als bonus minder onderstuur, zolang de voorstabi maar dunner is dan de achterstabi.
Nou zit ik te snuffelen op http://www.gruppe-s.com omdat ik daar wel goede ervaringen mee heb en ze mijns inziens prima spul op de site hebben staan.
Ik zie aardig wat Whiteline producten staan. Als ik bij de STI stabi's ga kijken kan ik kiezen uit de volgende producten voor de voorzijde:
Whiteline 22mm Front - STI
Whiteline 22mm Front (Adjustable) - STI
Whiteline 24mm Front (Adjustable) - STI
Whiteline 27mm Front (Adjustable) - STI
Voor de achterzijde kunnen zij de volgende stangen leveren:
Whiteline 24mm Rear - STI
Whiteline 22mm Rear (Adjustable) - STI
Whiteline 24mm Rear (Adjustable) - STI
Whiteline 27mm Rear (Adjustable) - STI
De adjustables kunnen 1 mm dikker dan wel dunner worden gezet.
Wat is de beste combi voor mijn auto, wetende dat het gewicht met een volle tank zonder bestuurder 1500 kg is, toch al snel een 75 kg meer dan standaard.
Ik rijd niet veel op het circuit, maar vind een auto die strak de hoek omgaat en minder rolt en hangt dan nu wel plezierig.
Sowieso komen er straks veel betere banden onder, de huidige kreeg ik bij de wielen en rijd ik dus gewoon tot ze vervangen moeten worden. De auto is al veel beter uitgelijnd dan standaard, dus daar zie ik niet direct veel winst liggen. Eventueel zou ik nog langs Intrax kunnen gaan om de gasdruk in de dempers wat te laten verhogen en moeten de dempers weer eens gecontroleerd worden, na 3 jaar er mee te hebben gereden.
Wie kan mij op weg helpen?
Nou zit ik te snuffelen op http://www.gruppe-s.com omdat ik daar wel goede ervaringen mee heb en ze mijns inziens prima spul op de site hebben staan.
Ik zie aardig wat Whiteline producten staan. Als ik bij de STI stabi's ga kijken kan ik kiezen uit de volgende producten voor de voorzijde:
Whiteline 22mm Front - STI
Whiteline 22mm Front (Adjustable) - STI
Whiteline 24mm Front (Adjustable) - STI
Whiteline 27mm Front (Adjustable) - STI
Voor de achterzijde kunnen zij de volgende stangen leveren:
Whiteline 24mm Rear - STI
Whiteline 22mm Rear (Adjustable) - STI
Whiteline 24mm Rear (Adjustable) - STI
Whiteline 27mm Rear (Adjustable) - STI
De adjustables kunnen 1 mm dikker dan wel dunner worden gezet.
Wat is de beste combi voor mijn auto, wetende dat het gewicht met een volle tank zonder bestuurder 1500 kg is, toch al snel een 75 kg meer dan standaard.
Ik rijd niet veel op het circuit, maar vind een auto die strak de hoek omgaat en minder rolt en hangt dan nu wel plezierig.
Sowieso komen er straks veel betere banden onder, de huidige kreeg ik bij de wielen en rijd ik dus gewoon tot ze vervangen moeten worden. De auto is al veel beter uitgelijnd dan standaard, dus daar zie ik niet direct veel winst liggen. Eventueel zou ik nog langs Intrax kunnen gaan om de gasdruk in de dempers wat te laten verhogen en moeten de dempers weer eens gecontroleerd worden, na 3 jaar er mee te hebben gereden.
Wie kan mij op weg helpen?
- Bert ///M3
Dikke stabi's zijn meer wat voor op straatauto's waar je nog wat comfort wilt houden. Als je daar nu niet zo veel last van hebt dan kan je beter Henk vragen of hij je veren niet ruilen kan voor iets van 20-30 N/mm zwaarder.
Vervelende van dikke stabi's is namelijk dat ze je binnenste wielen willen liften in bochten.
Jij zal allicht minder last hebben met AWD als wij met RWD maar is het overdenken waard
Achter dikker zetten is meestal richting overstuur
Voor dikker zetten is meestal richting onderstuur.
Dat is de boekjes manier voor een auto die al in balans is.
Soms kan je juist onderstuur opheffen met een dikkere voorstabi als je bijvoorbeeld al redelijk laag staat en je door je ophanging geen negatief camber meer wint bij inveren (daardoor ga je door bodyroll meer positief). Dan is het wel eens nuttig om alleen voor te verdikken. Maar dat is afhankelijk van de veren die Henk op je setje geschroeft heeft. Ik zou het dus eens aan hun voorleggen.
Vervelende van dikke stabi's is namelijk dat ze je binnenste wielen willen liften in bochten.
Jij zal allicht minder last hebben met AWD als wij met RWD maar is het overdenken waard

Achter dikker zetten is meestal richting overstuur
Voor dikker zetten is meestal richting onderstuur.
Dat is de boekjes manier voor een auto die al in balans is.
Soms kan je juist onderstuur opheffen met een dikkere voorstabi als je bijvoorbeeld al redelijk laag staat en je door je ophanging geen negatief camber meer wint bij inveren (daardoor ga je door bodyroll meer positief). Dan is het wel eens nuttig om alleen voor te verdikken. Maar dat is afhankelijk van de veren die Henk op je setje geschroeft heeft. Ik zou het dus eens aan hun voorleggen.
- Downforce Hans
- Dennis Cavallino
- Jan Visser
- Downforce Hans
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
[img:29:15]http://www.extreme-machines.nl/forum/im ... chater.gif[/img]Dennis Cavallino schreef:Wil je een standaard DF reactie?
Koop een BMW!