Supercharging

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Supercharging

Bericht door Dennis Cavallino » 28 feb 2006, 15:58

Gisteravond een filmpje gekeken van Best Motoring. Diverse Japanse hoogtoerige motoren, zoals Civics en S2000's die werden voorzien van een supercharger. En ik moet zeggen dat dat toch wel heel gaaf was. Dat vonden de heren van Best Motoring ook. Het verschil tussen een normaal getunede S2000 en een supercharged is toch wel gigantisch.

Zijn hier in NL bedrijven die zich puur bezighouden met het monteren van superchargers?

Uitleg over superchargers en verschil met turbo's:
http://auto.howstuffworks.com/question122.htm

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 28 feb 2006, 16:14

Heb tussen mijn 350Z materiaal ook wat supercharged zitten, alleen het geluidje is al super(charged) vind ik, plus dikke 50pk erbij vaak.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 28 feb 2006, 16:18

Vooral koppelwinst lijkt me interessant. Je motor wordt iets zwaarder, je hebt wat meer aandrijfverliezen, maar voor de rest is het wel interessant.
Moet je net als bij turbo's je compressieverhouding eigenlijk verlagen?

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 28 feb 2006, 17:11

Hier een link naar een topic op het Speedsterforum. Dit is 1 van de 2 Speedsters (op dit moment) met een compressor.

http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=741

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 28 feb 2006, 17:34

7500 euro? Dat is toch serieus veel geld zeg.
Maar wel heel gaaf!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 28 feb 2006, 17:42

Volgens mij moet de compressie net als bij een turbo omlaag, je gaat immers meer vulling geven.

+ geluidje
+ geen turbogat
+ hoge motorkap / supercar idee

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 28 feb 2006, 17:43

Er is ook een DIY setje, en dan ben je €4500,= kwijt. Blijft nog steeds serieus veel geld. Maar dan krijg je er ook bijna 100 Pk bij.... 8)

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 28 feb 2006, 17:48

Moritz in A'dam. Hadden zelfs een TVR met supercharger klaar gemaakt.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 28 feb 2006, 17:55

Die hebben wat schappelijker prijzen: Afbeelding

Wel humor 2k voor een compressor op de Mustang 5.0 (dat goedkope jaren '80 ding). Ik zie opeens kansen voor een unieke driftauto 8)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 28 feb 2006, 17:56

Ze hebben het!
[img:200:133]http://www.moritztuning.nl/Graphics/000 ... erhood.gif[/img]

Supercharger voor S2000 blok. rond de 5k.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 28 feb 2006, 18:00

Iets goedkoper in de States: http://www.gruppe-s.com/S2000/s2keng.htm

Zag namelijk een AE86 met S2000 blok. S2000 swap in AE86 is veel goedkoper dan het 4age blok tunen, of een 20vt erin knallen. Als je het dan nog niet genoeg vind, dan kun je die Vortech erop schroeven. Maakt van de AE86 echt een bom.

(dit alles om even wat afleiding te hebben tussen al het BMW gefap, geen serieuze projecten voor mij hoor haha) :wink:

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 28 feb 2006, 18:38

K heb als een van de eerste destijds een compressor/supercharger op mijn VR6 gehad....

Machtig ding was dat..liep gewoon 270km/h (met de toerenteller dik in het rood) :oops:

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9

Re: Supercharging

Bericht door Nero_Serpente » 28 feb 2006, 18:56

Dennis Cavallino schreef:Gisteravond een filmpje gekeken van Best Motoring. Diverse Japanse hoogtoerige motoren, zoals Civics en S2000's die werden voorzien van een supercharger. En ik moet zeggen dat dat toch wel heel gaaf was. Dat vonden de heren van Best Motoring ook. Het verschil tussen een normaal getunede S2000 en een supercharged is toch wel gigantisch.

Zijn hier in NL bedrijven die zich puur bezighouden met het monteren van superchargers?

Uitleg over superchargers en verschil met turbo's:
http://auto.howstuffworks.com/question122.htm
DBM Engineering...
Hyperformance in Brielle...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 28 feb 2006, 19:12

Zou daar eerder een sterk blok voor nemen dan een hoogtoerig S2K blok.

350Z gaat het langer volhouden, liever nog een oude amerikaan.

Toes
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 feb 2006, 12:03

Bericht door Toes » 01 mar 2006, 08:20

och och wat een prijzen zie ik hier langs komen,het kan veel goedkoper :lol: :lol: http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... D%26df%3D1

Gebruikersavatar
Prins Claus †
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 feb 2006, 16:38
Auto: BMW 118iA
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door Prins Claus † » 01 mar 2006, 08:40

Toes schreef:och och wat een prijzen zie ik hier langs komen,het kan veel goedkoper :lol: :lol: http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... D%26df%3D1
Laat me aan m'n brommerjaren denken, nog eens ooit een turbo-propper op m'n Puch Maxi gemonteerd. Was een (waarschijnlijk leeg!) kunststofdoosje dat je met een slangetje op je spruitstukje moest aansluiten. :lol:

M.vr.gr.,
Sander AKA ZKH

Joor
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mar 2006, 10:40
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Joor » 03 mar 2006, 16:55

Knot schreef:Heb tussen mijn 350Z materiaal ook wat supercharged zitten, alleen het geluidje is al super(charged) vind ik, plus dikke 50pk erbij vaak.
Spijt me dat ik het zeg, maar: Dan zit je nog niet aan de 100pk/l.

Als je dan toch bezig gaat, neem dat twin-turbo op de 350 en ga voor de 150pk/l

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mar 2006, 16:58

Ja en wat doet qua koppel, want daar gaat het allemaal om?

Joor
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mar 2006, 10:40
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Joor » 03 mar 2006, 16:58

Prins Claus † schreef: Laat me aan m'n brommerjaren denken, nog eens ooit een turbo-propper op m'n Puch Maxi gemonteerd. Was een (waarschijnlijk leeg!) kunststofdoosje dat je met een slangetje op je spruitstukje moest aansluiten. :lol:

M.vr.gr.,
Sander AKA ZKH
Dat heet nou een resonantie box. Het is inderdaad leeg en je veranderd de karakteristieken van de koppelcurve. Je moet het echter wel berekenen en testen, anders heb je er geen zak aan. Om een maxi snap ik het helemaal niet, of had je ook een cilinder met membraan-inlaat?

Joor
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mar 2006, 10:40
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Joor » 03 mar 2006, 17:02

Dennis Cavallino schreef:Ja en wat doet qua koppel, want daar gaat het allemaal om?
Dat hangt natuurlijk helemaal van de karakteristieken van de turbo af, maar je kunt aardig wat spoolen met 3,5 liter zonder een te erg turbogat te krijgen. Koppel op lage toeren waar je alleen vanaf stilstand bent zal bij de charger wel wat hoger zijn, maar boven de 3000Rpm is die charger vaak al aan het afbouwen.

Als je de prijzen hierboven ziet kun je trouwens de charger weer niet vergelijken met de kosten van de turbo's. 50pk trek je nog wel zonder andere koppakking, injectoren en computer dus misschien dat het vergelijk gewoon niet zo goed is. Maar twins zijn wel vetter als je toch geld zat hebt ;)

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 03 mar 2006, 18:27

Welkom @ Joor van scootertuning.net, hoest met de Supra?

Joor
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mar 2006, 10:40
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Joor » 03 mar 2006, 20:37

De Supra gaat het verld ruimen voor iets met vier deuren.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 05 mar 2006, 13:13

Joor schreef:Spijt me dat ik het zeg, maar: Dan zit je nog niet aan de 100pk/l.

Als je dan toch bezig gaat, neem dat twin-turbo op de 350 en ga voor de 150pk/l
Wil geen benzine met turbo, daarom val ik ook voor een 350Z, supercharger is eigenlijk al zonde van de auto en de kosten maar dat zou ik dan doen voor het geluidje wat dat ding maakt, die 50pk die je extra aan de wielen pakt is dan mooi meegenomen.

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

e9 csi met compressor

Bericht door Jan Speed » 06 mar 2006, 00:12

Om dat geluidje dan maar meteen even te demonstreren :twisted: :
http://videos.streetfire.net/search/csi ... 6DACD3.htm

Weet je gelijk weer waar BMW ooit mee begonnen is: vliegtuigmotoren.
Klinkt als een WO2 fighterplane! (uiteraard met compressor!!)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 06 mar 2006, 08:18

Tering... wat een rook!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nivek en 2 gasten