Weer eens over afschrijving...
-
Weer eens over afschrijving...
Waarom schrijven dure (vaak geliefde) auto's zo vreselijk hard af.....wie legt het mij nog eens uit...
Neem als voorbeeld (en dus ook als voorbeeld!) de prachtige M3 CS van Rico.
Nieuwprijs 2 jaar geleden: 98.000,-
Verkooprijs nu particulier: 60.000,-
Dat is dis 38.000,- in 2 jaar tijd voor een perfecte auto die technisch amper afsgeschreven is, het gaat dus puur om economische afschrijving en waardevermindering door ouderdom auto en wellicht een beetje een nieuw model! Zijn die krengen gewoon veel te duur bij aanschaf of hoort het er echt gewoon bij. Ik besef steeds meer dat het voor mij mentaal niet op te brengen is....betalen gaat mischien nog wel, maar als ik 38k in 2 jaar wegbreng om 20.000 km met een auto te rijden...geen enkel plezier meer in dan.....
Grz,
Niels
Neem als voorbeeld (en dus ook als voorbeeld!) de prachtige M3 CS van Rico.
Nieuwprijs 2 jaar geleden: 98.000,-
Verkooprijs nu particulier: 60.000,-
Dat is dis 38.000,- in 2 jaar tijd voor een perfecte auto die technisch amper afsgeschreven is, het gaat dus puur om economische afschrijving en waardevermindering door ouderdom auto en wellicht een beetje een nieuw model! Zijn die krengen gewoon veel te duur bij aanschaf of hoort het er echt gewoon bij. Ik besef steeds meer dat het voor mij mentaal niet op te brengen is....betalen gaat mischien nog wel, maar als ik 38k in 2 jaar wegbreng om 20.000 km met een auto te rijden...geen enkel plezier meer in dan.....
Grz,
Niels
- Jelmer850i
Altijd al zo geweest.. 15 jaar geleden schreef een wagen van +/- 100.000 euro evenveel af.
Wat mij wel opvalt is dat bijvoorbeeld porsche een hogere restwaarde heeft dan BMW.
Hoewel mijn vader een paar keer nieuw heeft gereden met nagenoeg geen afschrijving.
2 jaar rijden, en hij kreeg nagenoeg evenveel terug, echter was de nieuwe auto wel weer tig procent duurder geworden!
Dit was in +/- 1980-1990 volgensmij
Wat mij wel opvalt is dat bijvoorbeeld porsche een hogere restwaarde heeft dan BMW.
Hoewel mijn vader een paar keer nieuw heeft gereden met nagenoeg geen afschrijving.
2 jaar rijden, en hij kreeg nagenoeg evenveel terug, echter was de nieuwe auto wel weer tig procent duurder geworden!
Dit was in +/- 1980-1990 volgensmij
- Eltjo
Hier waren we toch al wel uit geloof ik? Anyway ///M3, voor jou is het misschien een droomauto (voor mij ook wel hoor!) maar voor veel andere mensen niet. Althans, niet als puntje-bij-paaltje komt. De markt is gewoon erg klein. Veel mensen vinden het misschien wel een toffe auto, maar kopen 'em toch niet omdat hij te duur is om te onderhouden/ te hardcore is / te aso is / etc-etc-etc. En dat zie je dus in de prijs.
Daarbij wordt er naar mening nog veel te veel nieuw gekocht waardoor de 2ehands markt redelijk overvol is. Maar dat is bij die M3 natuurlijk niet het geval.
Daarbij wordt er naar mening nog veel te veel nieuw gekocht waardoor de 2ehands markt redelijk overvol is. Maar dat is bij die M3 natuurlijk niet het geval.
- markk
Toen ik mn BoxsterS kocht zei de verkoper tegen me:
"Rijd hier met je gloednieuwe auto de poort uit en je bent 30.000 gulden kwijt en jij nog meer omdat je een gele zonder airco hebt besteld"
Oplossing is de auto lang houden. Als ik de BoxsterS 40 jaar houd en daarna waardeloos is heb ik 5000 gulden (2269 euro) afgeschreven per jaar.
Valt toch best mee
Mark.
"Rijd hier met je gloednieuwe auto de poort uit en je bent 30.000 gulden kwijt en jij nog meer omdat je een gele zonder airco hebt besteld"
Oplossing is de auto lang houden. Als ik de BoxsterS 40 jaar houd en daarna waardeloos is heb ik 5000 gulden (2269 euro) afgeschreven per jaar.
Valt toch best mee

Mark.
- mark dikken
Afschrijving van luxe auto's wordt ook veroorzaakt door de BPM. Voorbeeld GT3 van 1999 kosten toen in Duitsland 100.000 in Nederland 135.000. Nu na 8 jaar kost die in Duitsland 60.000 (dus 40.000 afschrijving) zou je dat in Nederland hanteren zou die 95.000 moeten kosten, ja dan haal je hem dus gewoon uit Duitsland, om hem dus 2de hands kwijt te raken moet je dus mee met de buitenlandse 2de hands prijzen en schrijf je in Nederland meer af.
Lang leve de BPM.
Lang leve de BPM.
- Daniel
Ach, mijn auto had bijna drie jaar geleden een nieuwprijs van 130 ruggen, ik mag redelijk blij zijn als ik er nu nog de helft voor krijg, bij inruil waarschijnlijk nog minder.
Het hoort er gewoon bij, een auto is in tegenstelling tot een huis economisch gezien een gebruiksgoed. Koop een TV en kijk wat hij na drie jaar nog waard is, dat schrijft zo mogelijk nog harder af.
Het topsegment van de markt staat dan nog eens veel zwaarder onder druk omdat er veel aanbod is. Veel mensen die in deze prijsklasse winkelen hebben over het algemeen voldoende middelen om een nieuwe auto aan te schaffen en dus wordt de markt flink gevoerd met relatief jonge auto's met lage kilometerstanden, simpelweg omdat de vorige eigenaar het nieuwste model aanschaft.
Het hoort er gewoon bij, een auto is in tegenstelling tot een huis economisch gezien een gebruiksgoed. Koop een TV en kijk wat hij na drie jaar nog waard is, dat schrijft zo mogelijk nog harder af.
Het topsegment van de markt staat dan nog eens veel zwaarder onder druk omdat er veel aanbod is. Veel mensen die in deze prijsklasse winkelen hebben over het algemeen voldoende middelen om een nieuwe auto aan te schaffen en dus wordt de markt flink gevoerd met relatief jonge auto's met lage kilometerstanden, simpelweg omdat de vorige eigenaar het nieuwste model aanschaft.
-
Probleem afschrijving m3 is inderdaad ook dat de nieuwe er aan komt.
Maar inderdaad de duurdere auto s schrijven extreem af. Ik volg altijd nog een beetje de GT3 ook die zakken nu fors. Je kan een mooie mk2 kopen voor onder 90k. Kosten nieuw 160k. Ze hebben 30 a 40k km erop in 3 jaar tijd 70 a 80k euro eraf. Dan kan je beter lekker 3 jaar achter nieuw aan blijven lopen. Scheelt mega. Maar ook die krijgen nog een na klap je koopt nu een mk2 996 gt3 die is over 3 jaar 60k waard zoals vele mk1 nu te koop staan. En zelfs dan raak je hem nog niet makkelijk kwijt.
M3 e46 zijn al te koop voor 30k euro. Ongelooflijk. En die gaan nog meer zakken. Die komen straks gewoon onder de 20k.
Ik probeer altijd een auto te vinden die ik nog acceptabel vindt in de afschrijving. Ik heb zelf 2 keer een nieuwe m3 gehad. En dat is voor mij niet meer acceptabel. Gaat er niet om dat je het niet kan betalen. Maar dan doe ik liever andere dingen voor het geld. Gaat gewoon echt nergens meer over. Zeker met auto s die boven 65k euro nieuw prijs zitten kom je in extreme afschrijvingen terecht.
Maar inderdaad de duurdere auto s schrijven extreem af. Ik volg altijd nog een beetje de GT3 ook die zakken nu fors. Je kan een mooie mk2 kopen voor onder 90k. Kosten nieuw 160k. Ze hebben 30 a 40k km erop in 3 jaar tijd 70 a 80k euro eraf. Dan kan je beter lekker 3 jaar achter nieuw aan blijven lopen. Scheelt mega. Maar ook die krijgen nog een na klap je koopt nu een mk2 996 gt3 die is over 3 jaar 60k waard zoals vele mk1 nu te koop staan. En zelfs dan raak je hem nog niet makkelijk kwijt.
M3 e46 zijn al te koop voor 30k euro. Ongelooflijk. En die gaan nog meer zakken. Die komen straks gewoon onder de 20k.
Ik probeer altijd een auto te vinden die ik nog acceptabel vindt in de afschrijving. Ik heb zelf 2 keer een nieuwe m3 gehad. En dat is voor mij niet meer acceptabel. Gaat er niet om dat je het niet kan betalen. Maar dan doe ik liever andere dingen voor het geld. Gaat gewoon echt nergens meer over. Zeker met auto s die boven 65k euro nieuw prijs zitten kom je in extreme afschrijvingen terecht.
- RVV
Ik snap het ook niet. hoewel ik er nog wel redelijk mee weg kom. maar voor minder dan 60 gaat ie echt niet weg. ik zit er over te denken om beide autos tegelijk in te ruilen. de touring is ook al weer 6 jaar oud en begint een oud besje te worden. ik heb al wat op het oog nu maar even wachten op een leuke deal mogelijk is.
- Hans
Open een nieuw topic en vertel!Rico v Velzen schreef:Ik snap het ook niet. hoewel ik er nog wel redelijk mee weg kom. maar voor minder dan 60 gaat ie echt niet weg. ik zit er over te denken om beide autos tegelijk in te ruilen. de touring is ook al weer 6 jaar oud en begint een oud besje te worden. ik heb al wat op het oog nu maar even wachten op een leuke deal mogelijk is.
- Kasteel
Vind het eigenlijk nog wel meevallen, verschil wordt zelfs nog kleiner als je bekijkt waarvoor de dealer de auto ex btw/bpm weg deed, en waarvoor ex btw/bpm deze hem inkoopt.
En volgens mij is de 98k incl mods, meen dat originele cs richting 90k zat, dan is rond de 65k waarde toch niet echt klagen leek mij?
En volgens mij is de 98k incl mods, meen dat originele cs richting 90k zat, dan is rond de 65k waarde toch niet echt klagen leek mij?
- RVV
Wacht ik nog even mee hans. eerst eens kijken of we eruit kunnen komen.Hans schreef:Open een nieuw topic en vertel!Rico v Velzen schreef:Ik snap het ook niet. hoewel ik er nog wel redelijk mee weg kom. maar voor minder dan 60 gaat ie echt niet weg. ik zit er over te denken om beide autos tegelijk in te ruilen. de touring is ook al weer 6 jaar oud en begint een oud besje te worden. ik heb al wat op het oog nu maar even wachten op een leuke deal mogelijk is.
- duifjes.com
- Jelmer850i
- Daniel
Nah, dat is misschien in bepaalde gevallen bij echt behoorlijk oudere auto's zo. Mijn auto had al een halve ton afgeschreven toen ik hem kocht, no way dat ik 50k aan vervangingsonderdelen nodig heb.Jelmer850i schreef: Les 2: alles wat niet meer nieuw is heeft meer nieuwe slijtageonderdelen nodig, waardoor het nagenoeg evenduur is als nieuw rijden..
Mits er normaal mee omgesprongen is heeft een moderne auto van een paar jaar oud niet meer onderhoud nodig dan een nieuwe. Je zit dan wel iets verder in de onderhoudspiramide (er vanuit gaande dat een auto naarmate de jaren vorderen steeds meer investeringen nodig heeft) maar dat compenseert nooit de veel lagere aanschafprijs.
Afschrijving is per definitie de grootste kostenpost aan elke auto, incidenten zoals ongevalsschade daargelaten. Als je daar aan het begin een flinke hap uit kunt nemen weegt dat wel op tegen eventueel hogere onderhoudskosten.
- Jelmer850i
- Joop
Mee eens Daniel. Zeker de auto's uit het premiumsegment zijn vooral auto's die over het algemeen veel snelwegen gezien hebben.
Als een auto nou ergens zo goed als niet van slijt dan zijn het wel snelwegkilometers.
Heb ooit eens een 4jr oude huisselectieauto met 125k KM op de teller gekocht en doorgereden tot 200k KM. Als ik nou ergens geen extra onderhoud (ten opzichte van nieuw) op had dan waren het wel de draaiende onderdelen bij deze auto. Topwagen.
Laat een ander hem maar nieuw kopen, ik koop hem wel een jaar of drie later (met dezelfde voorwaarden als een nieuwe), rijd ik tenminste lekker goedkoop een dure wagen.
Als een auto nou ergens zo goed als niet van slijt dan zijn het wel snelwegkilometers.
Heb ooit eens een 4jr oude huisselectieauto met 125k KM op de teller gekocht en doorgereden tot 200k KM. Als ik nou ergens geen extra onderhoud (ten opzichte van nieuw) op had dan waren het wel de draaiende onderdelen bij deze auto. Topwagen.
Laat een ander hem maar nieuw kopen, ik koop hem wel een jaar of drie later (met dezelfde voorwaarden als een nieuwe), rijd ik tenminste lekker goedkoop een dure wagen.
- RVV
Ik heb privé nog nooit een nieuwe auto gekocht en ga daarin mee met duifjes. ik zal ook nooit privé een nieuwe kopen. 2 tot 3 jaar oud en nog steeds kun je in bijna nieuwstaat auto's kopen. M3 is nu 2 jaar oud maar hij kon ook zomaar 2 maand oud zijn. Het mooiste van nieuw is dat je alles zelf kunt bepalen. 2e hands moet je treffen. de kracht van BMW is de 2 jaar huiselectie garantie. daardoor met zoveel zekerheid als nieuw. 2e hands heb ik het liefst met 50k km maximaal op de klok. omdat je er zelf ook nog een tijdje mee door moet.
zakelijk is nieuw wat slimmer mits je dan ook 3 tot 4 jaar er mee wilt rijden. elk jaar een nieuwe zakelijke auto kopen is ook sloten met geld weggooien.
zakelijk is nieuw wat slimmer mits je dan ook 3 tot 4 jaar er mee wilt rijden. elk jaar een nieuwe zakelijke auto kopen is ook sloten met geld weggooien.
- duifjes.com
- RVV
Nieuw kopen is ook een niet te onderschatten statussymbool natuurlijk. je zegt feitelijk tegen je omgeving. Wat nou afschrijving ? Ik heb poen zat. dus een soort aanzien. vooral de nieuwste kentekencombinatie doet daarin goede zaken. ik denk dat als wij hier een persoonlijk kenteken zouden hebben. er minder nieuwe autos worden verkocht.
-
En dan vind ik het nog leuk dat mensen ondanks dat ze de helft van hun auto afschrijven, er later gewoon weer een ander voor neerzetten...en nieuwe wel te verstaan...
Ik vraag me dan af waar mensen dan het geld vandaan halen...verdienen die zoveel dat ze verschrikkelijk veel kunnen sparen...
Met alle respect...neem Rico dan...
Nieuw...98000...nu 60000....
Sommigen mensen kopen dan een auto die dan gewoon weer een ton kosten...
Waar halen ze dan in zo'n korte tijd ff t resterende geld vandaan...
Maarja..zal wel aan mij liggen...
Ik vraag me dan af waar mensen dan het geld vandaan halen...verdienen die zoveel dat ze verschrikkelijk veel kunnen sparen...
Met alle respect...neem Rico dan...
Nieuw...98000...nu 60000....
Sommigen mensen kopen dan een auto die dan gewoon weer een ton kosten...
Waar halen ze dan in zo'n korte tijd ff t resterende geld vandaan...
Maarja..zal wel aan mij liggen...
- RVV
Jongens een voor alle duidelijkheid, ik heb de M3 niet nieuw gekocht, Ik heb niet zoveel zin om het allemaal uit te leggen, want dan moet ik ook het een en ander gaan uitleggen over de vorige eigenaar, en dat is alles behalve gepast. maar laat ik het zo zeggen als ik de M3 zou verkopen voor 62,5 K dan heb ik een afschrijving gehad die volledig acceptabel is. En vergelijkbaar is met de afschrijving van bv een 120d na 1 jaar.
Ook als ik de auto ga inruilen dan ga ik echt niet het financiële schip in.
Ook als ik de auto ga inruilen dan ga ik echt niet het financiële schip in.
- Joop
Mee eens: laat ze het forum maar even doorlezen, dan kennen ze het verhaal ook.Rico v Velzen schreef:Jongens een voor alle duidelijkheid, ik heb de M3 niet nieuw gekocht, Ik heb niet zoveel zin om het allemaal uit te leggen, want dan moet ik ook het een en ander gaan uitleggen over de vorige eigenaar, en dat is alles behalve gepast...
- Joop