REIFNITZ - Jaarlijks wordt er in het rustieke Reifnitz am Wörthersee, onder de rook van het Oostenrijkse Klagenfurt, een groots treffen voor Audi- en VW-fans gehouden. Deze week zijn er naar verwachting weer 200.000 bezoekers en zo’n 50.000 bijzondere auto’s op het evenement afgekomen en dat vond Audi een mooie gelegenheid om de ultieme speedster voor stellen. Maak kennis met de TT Clubsport Quattro.
Voor alle duidelijkheid: de Clubsport zult u vooralsnog niet in de showroom van uw lokale Audi-dealer aantreffen, hoewel de Ingolstadters aangeven dat er misschien wel een kleine productieserie van dit racemonster zal worden opgezet. Het is in ieder geval een pure rijmachine, waarin viercilinder turbotechniek en vierwielaandrijving voor het eerst in de nieuwe TT met elkaar worden gecombineerd.
Die motor ligt in al z’n pracht en praal te schitteren onder de bolle kap van deze tweezitter. Audi zegt (terecht) dat zoveel mooie techniek gewoon gezien mag worden en verbergt de méér dan 300 pk sterke 2.0 TFSI-motor, met directe benzine-inspuiting en turbocompressor, dus niet onder een nietszeggende kunststof afdekkap. Prestaties? Géén opgave! Maar met meer dan 300 paarden, minder gewicht dan een gewone TT en een supersnel schakelende DSG-bak moet de 300 km/u-grens te halen zijn en kan nul-tot-honderd nooit meer dan 5 tellen duren.
Het uiterlijk van de Clubsport Quattro kan op z’n minst als ’extreem’ worden betiteld. De neus met z’n mega-grote singleframe grille, het nauwelijks windvangende voorruitje en de 20 inch grote wielen met 265/30-banden maken er een waar kunstwerk van. De vier Audi-ringen zijn net als bij supercar R8 op de voorklep aangebracht en van die bolide ’leent’ deze TT ook de opvallende led-verlichting onder de koplampen. Dat alles geeft deze auto, samen met de twee rolbeugels achter de stoelen, een onvervalst ruige uitstraling.
Nog iets bijzonders: zoek de deurhendels! Die zijn er niet. De TT Clubsport wordt per knopdruk geopend, met hulp van een elektrisch werkend systeem.
De buitenspiegels tenslotte zijn geminimaliseerd en verder is de spoorbreedte van de auto zowel voor als achter een achttal centimeters groter geworden, hetgeen de auto een nog sterker gespierde uitstraling geeft.
In de grote wielen van de auto (de spatborden moesten ervoor worden uitgeklopt) gaan keramische remschijven schuil, zoals Audi ook al op de RS4, A8/S8 en over een tijdje op de R8 aanbiedt.
Die zorgen voor een ongekende vertraging en de oranjekleurige remklauwen vormen een fraai ’bruggetje’ naar het deels in oranje leer uitgevoerde interieur. Vierpunts gordels snoeren de twee inzittenden muurvast in de kuipstoelen en zowel de pedalen als de voetsteunen zijn in aluminium uitgevoerd. Binnenin wordt in de Clubsport Quattro dezelfde schakelpook in aluminium als in de R8 gebruikt.
Met de meest extreme TT ooit heeft Audi in Reifnitz am Wörthersee een opvallend visitekaartje afgegeven. Het is een auto waarin design en pure kracht om de hoogste eer strijden. Om maar eens even te laten zien waartoe een ’gewone’ TT Roadster al niet kan leiden.
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/1/925 ... 890141.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/6/992 ... 993a96.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/b/842 ... 4a78eb.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/c/a6d ... c8c28c.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/1/43c ... 676a91.jpg[/img]
Bron: Autotelegraaf
Stoer ding, alleen die neus
