Quattro systeem onder A6 2.7 TDI

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3892
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Quattro systeem onder A6 2.7 TDI

Bericht door markk » 10 mei 2007, 21:36

Collega van me heeft het nieuwe type A6, 2.7 TDI Quattro.

Wat voor Quattro systeem zit daar eigenlijk onder. Permanente 4WD, torsendiff, visco diff, platen-sper/middendiff, of is het een haldex FWD only ?

Mark.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12990
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 10 mei 2007, 21:48

Torsen

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 10 mei 2007, 21:55

Yep, motor in lengterichting, dus het 'echte' quattro IV.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3892
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 10 mei 2007, 22:21

Verdeling voor/achter gewoon standaard 50/50 en met Torsen diff dus ?

Klinkt als een goed / echt systeem en niet een Haldex koppeling die er FWD van maakt en af en toe de achterwielen bijschakelt als het nodig is...

Toch maar een keer de sleutels ritselen en kijken of zo'n ding dwars te krijgen is ;-)


Mark.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 10 mei 2007, 22:30

Alleen de nieuwe A3 heeft nog het Haldex-systeem. De rest bij Audi is Torsen.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 10 mei 2007, 22:30


Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 10 mei 2007, 23:02

Dwars ? mis ik iets ? een audi dwars ? nee joh dat lukt nooit

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22497
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 11 mei 2007, 11:26

A6 2.7 TDI Quattro??

Het verschil in prijs is dan nog zo klein met een 3.0 TDI dat ik me niet kan voorstellen je een 2.7 koopt :shock:

Unieke auto :D Zijn echt heel weinig geleverd met Quattro! Haldex heeft de A6 nooit bereikt en is echt een VW systeem. A3 deelt het platform dus 1 en 1 = 2 :wink:

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:05

Bericht door Marc » 11 mei 2007, 12:30

Ja, die krijg je wel dwars met flicken of lift-off overstuur. Tenzij er esp op zit wat niet uit te schakelen is. In 2003 stonden er op lelystad ook mensen verbaasd te kijken dat die passat dwars wilde. Punt is alleen dat de wagen daarna zichzelf weer recht trekt, de neus naar de buitenkant van de bocht wil. Ik weet niet of het helpt als je tegelijkertijd gas geeft en op de rem trapt, want toen ik een passat met Torsen middendiff had kende ik die techniek nog niet. Dat heb ik dus niet uit kunnen proberen.

Op sneeuw gaat het overigens wel prima, kun je mooie achtjes draaien, of andere letters en cijfers :) Met lage snelheden en een glad nat wegdek kan het ook mooi dwars op het gas. Als het wegdek iets te stroef is lukt het la niet meer want dan heb je te weinig vermogen om alle vier de wielen tractie te laten verliezen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 mei 2007, 12:31

Op deze auto is ESP volgens mij niet uitschakelbaar

Gebruikersavatar
johnnyloco
Berichten: 267
Lid geworden op: 20 nov 2006, 21:06
Locatie: vlodrop

Bericht door johnnyloco » 11 mei 2007, 12:41

Niels schreef:A6 2.7 TDI Quattro??

Het verschil in prijs is dan nog zo klein met een 3.0 TDI dat ik me niet kan voorstellen je een 2.7 koopt :shock:

Unieke auto :D Zijn echt heel weinig geleverd met Quattro! Haldex heeft de A6 nooit bereikt en is echt een VW systeem. A3 deelt het platform dus 1 en 1 = 2 :wink:
ben met het nieuwe type a6 3.0 tdi naar de ring geweest paar weken terug..
opzicht rijdt dat best lekker tot de 160 erna word die aardig traag..

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 11 mei 2007, 13:55

Marc schreef:Ik weet niet of het helpt als je tegelijkertijd gas geeft en op de rem trapt, want toen ik een passat met Torsen middendiff had kende ik die techniek nog niet. Dat heb ik dus niet uit kunnen proberen.
Alle VAGauto's met drive by wire kun je die techniek vergeten. Het is daar technisch niet meer mogelijk om rem en gaspedaal tegelijk te bedienen. Zodra de rem wordt gebruikt gaat de gasklep dicht ...

SteV6

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5435
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 11 mei 2007, 14:01

Niels schreef:A6 2.7 TDI Quattro??

Het verschil in prijs is dan nog zo klein met een 3.0 TDI dat ik me niet kan voorstellen je een 2.7 koopt :shock:

Unieke auto :D Zijn echt heel weinig geleverd met Quattro!
Heeft een van mijn leidinggevende toevallig ook, vroeg het me toen ook al af :D.

BBVW
Berichten: 527
Lid geworden op: 17 apr 2007, 19:11
Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door BBVW » 11 mei 2007, 14:15

SteV6 schreef:
Marc schreef:Ik weet niet of het helpt als je tegelijkertijd gas geeft en op de rem trapt, want toen ik een passat met Torsen middendiff had kende ik die techniek nog niet. Dat heb ik dus niet uit kunnen proberen.
Alle VAGauto's met drive by wire kun je die techniek vergeten. Het is daar technisch niet meer mogelijk om rem en gaspedaal tegelijk te bedienen. Zodra de rem wordt gebruikt gaat de gasklep dicht ...

SteV6
Gewoon gas even loslaten en weer intrappen, dan trek je em er zo doorheen.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3892
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 11 mei 2007, 16:19

Alle VAGauto's met drive by wire kun je die techniek vergeten. Het is daar technisch niet meer mogelijk om rem en gaspedaal tegelijk te bedienen. Zodra de rem wordt gebruikt gaat de gasklep dicht ...
Handig als je tijdens het remmen voor een bocht terugschakelt en even 'heel & toe' wilt doen om een shift-lock te voorkomen

of

tijdens het remmen de turbo wat op druk wilt houden door gas te blijven geven

Was Audi nou echt dat merk dat groot en bekend is geworden met 4WD rally auto's ? ;-)


Mark.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 11 mei 2007, 16:38

markk schreef:
Alle VAGauto's met drive by wire kun je die techniek vergeten. Het is daar technisch niet meer mogelijk om rem en gaspedaal tegelijk te bedienen. Zodra de rem wordt gebruikt gaat de gasklep dicht ...
Handig als je tijdens het remmen voor een bocht terugschakelt en even 'heel & toe' wilt doen om een shift-lock te voorkomen
Pedalen staan toch zo dat dat sowieso onmogelijk is...

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 11 mei 2007, 17:45

markk schreef:
Alle VAGauto's met drive by wire kun je die techniek vergeten. Het is daar technisch niet meer mogelijk om rem en gaspedaal tegelijk te bedienen. Zodra de rem wordt gebruikt gaat de gasklep dicht ...
Handig als je tijdens het remmen voor een bocht terugschakelt en even 'heel & toe' wilt doen om een shift-lock te voorkomen

of

tijdens het remmen de turbo wat op druk wilt houden door gas te blijven geven

Was Audi nou echt dat merk dat groot en bekend is geworden met 4WD rally auto's ? ;-)


Mark.
Shift-lock heb je niet zoveel last van met FWD of Quattro. Overigens lukt het heel and toe alleen bij hard remmen (dan is de pedaal op dezelde hoogte als gaspedaal) en kan dan gewoon gasgeven.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3892
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 11 mei 2007, 18:47

Overigens lukt het heel and toe alleen bij hard remmen (dan is de pedaal op dezelde hoogte als gaspedaal) en kan dan gewoon gasgeven.
Heel-and-toe lukt me altijd hoor in auto's die de pendalen goed hebben staan. Zowel bij hard als zeer zacht remmen. Sterker nog ik heb me aangeleerd om altijd heel-and-toe te doen. Zelfs op straat.

Noodzaak is er natuurlijk alleen maar echt als je hoog in toeren hard afremt en dusdanig terugschakeld dat je ook weer hoog in toeren eindigt.


Mark.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 11 mei 2007, 18:50

markk schreef:
Overigens lukt het heel and toe alleen bij hard remmen (dan is de pedaal op dezelde hoogte als gaspedaal) en kan dan gewoon gasgeven.
Heel-and-toe lukt me altijd hoor in auto's die de pendalen goed hebben staan. Zowel bij hard als zeer zacht remmen. Sterker nog ik heb me aangeleerd om altijd heel-and-toe te doen. Zelfs op straat.

Noodzaak is er natuurlijk alleen maar echt als je hoog in toeren hard afremt en dusdanig terugschakeld dat je ook weer hoog in toeren eindigt.


Mark.
Sorry, was ff vergeten bij te zeggen dat ik het over mijn Leon had en VAG in het algemeen. :wink:

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 11 mei 2007, 20:30

Yep, totaal onmogelijk in VAG-auto's, zo ook in mijn Octavia. Rempedaal staat gewoon veel te hoog.

Pedalen staan daarentegen perfect in de Fiesta ST, dus geen excuus meer om 't nu niet te leren. :lol:

A1-G60
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:59

Bericht door A1-G60 » 11 mei 2007, 23:15

Dutch schreef:Yep, totaal onmogelijk in VAG-auto's, zo ook in mijn Octavia. Rempedaal staat gewoon veel te hoog.

Pedalen staan daarentegen perfect in de Fiesta ST, dus geen excuus meer om 't nu niet te leren. :lol:
Volgens mij kun je het rempedaal nog steeds stellen?
Of is het al allemaal kunstof?

Gelukkig mijn oude golfje kan het nog wel.
:lol:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22497
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 12 mei 2007, 00:00

Beetje dikke A6 TDI heeft natuurlijk een automaat :D watnouheelandtoe :lol: En dat de pedalen het niet toelaten is expres gedaan om afroppen te voorkomen :wink:

Gebruikersavatar
cooldragon
Berichten: 857
Lid geworden op: 27 nov 2006, 17:52

Bericht door cooldragon » 12 mei 2007, 15:27

Tristan schreef:Alleen de nieuwe A3 heeft nog het Haldex-systeem. De rest bij Audi is Torsen.
TT toch ook?of is de nieuwe ook met Torsen uitgerust?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 12 mei 2007, 16:44

Prijzen. Tja. Inderdaad. Je betaalt voor quattro 6000. Voor 1200 meer heb je dan een 3.0 TDI, maar dan 6-bak. Het prijsverschil met de 3.0 TDI is dan 4000. Is niet veel enerzijds, maar aan de andere kant, de 2.7 is snel genoeg voor 85% en voor dat geld heb je dan leer erbij, elektrische stoelen en nog wat opties. Tja, kan me dan goed voorstellen dat je voor de 2.7 gaat.

Code: Selecteer alles

Limousine 4-deurs 2.7 TDI 132kW/180pk 6-bak                    EUR 51.880,00  

Limousine 4-deurs 2.7 TDI 132kW/180pk quattro tiptronic 6      EUR 58.840,00  
 
Limousine 4-deurs 3.0 TDI 165kW/225pk quattro 6-bak            EUR 60.190,00  
 
Limousine 4-deurs 3.0 TDI 165kW/225pk quattro tiptronic 6      EUR 62.790,00 

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3892
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 12 mei 2007, 16:50

Volgens mij heeft mn collega een 2.7 TDI quattro tiptronic
Mark.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 31 gasten