Trage stoplichten of trage chauffeurs?
- Macboy
Trage stoplichten of trage chauffeurs?
Naar aanleiding van de post van Knot (ik had het zelf op willen schrijven, maar hij was me voor).
"Stoplichten letten ze ook al niet meer op, pas nog een prius voor me die gewoon maar 5 meter reed in de eerste 10 seconden, dan kunnen er lekker veel mee door groen.. NOT.. maarja, ding zal wel kortsluiting gemaakt hebben ofzo."
Ik erger me hier soms groen en geel aan (niet letterlijk, ben erg rustig in het verkeer). Stoplicht staat op groen en er gebeurt niks. Duurt een half uur voordat mensen een beetje gasgeven. Maar ja, soms komt er een bocht he, dan kun je natuurlijk niet zo hard ...
Heb op gummen een draadje gestart vroeger met een experiment. Ik durfde te wedden dat 20 autoliefhebbers sneller door een stoplicht zouden kunnen komen dan 10 niet (oplettende) autoliefhebbers.
De truc is om gas te geven op het moment dat de voorganger van je voorganger optrekt. Als iedereen dat doet (met juiste afstand in de file voor het stoplicht) dan kun je vrij snel wegrijden.
Na veel oefenen kun je allemaal op hetzelfde moment het gas intrappen. De oplossing is simpel: de overheid moet het oranje licht weer invoeren alvorens hij groen wordt.
Simpel, maar doeltreffend. Die winst van 2 seconden is dan ideaal ! Je ziet dat het stoplicht zo op groen gaat, je hebt dan tijd om de auto in versnelling te zetten etc.
Vervolgens let je op de voorgangers en rijd dan eerder weg.
Ben benieuwd naar jullie meningen !
"Stoplichten letten ze ook al niet meer op, pas nog een prius voor me die gewoon maar 5 meter reed in de eerste 10 seconden, dan kunnen er lekker veel mee door groen.. NOT.. maarja, ding zal wel kortsluiting gemaakt hebben ofzo."
Ik erger me hier soms groen en geel aan (niet letterlijk, ben erg rustig in het verkeer). Stoplicht staat op groen en er gebeurt niks. Duurt een half uur voordat mensen een beetje gasgeven. Maar ja, soms komt er een bocht he, dan kun je natuurlijk niet zo hard ...
Heb op gummen een draadje gestart vroeger met een experiment. Ik durfde te wedden dat 20 autoliefhebbers sneller door een stoplicht zouden kunnen komen dan 10 niet (oplettende) autoliefhebbers.
De truc is om gas te geven op het moment dat de voorganger van je voorganger optrekt. Als iedereen dat doet (met juiste afstand in de file voor het stoplicht) dan kun je vrij snel wegrijden.
Na veel oefenen kun je allemaal op hetzelfde moment het gas intrappen. De oplossing is simpel: de overheid moet het oranje licht weer invoeren alvorens hij groen wordt.
Simpel, maar doeltreffend. Die winst van 2 seconden is dan ideaal ! Je ziet dat het stoplicht zo op groen gaat, je hebt dan tijd om de auto in versnelling te zetten etc.
Vervolgens let je op de voorgangers en rijd dan eerder weg.
Ben benieuwd naar jullie meningen !
- Bert ///M3
Dat van oranje voor groen klopt wel. Dat heb ik ook in andere landen meegemaakt en werkt prima.
Hoef je ook minder op te letten bij stoplichtsprintjes
Hoef je ook minder op te letten bij stoplichtsprintjes

Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 09 mei 2007, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- Roman
Bij groen direct rijden of er word getoeterd.
Misschien niet door mij direct maar dan zeker iemand achter mij. Als je hier ook maar 1 seconde stilstaat als het groen is word je meteen weggetoeterd.
Toch ergens goed voor want het gezeik wat je hier net opschrijft komt niet vaak voor.
Blijken ze toch nog ergens goed in te zijn in het verkeer hierzo, het omgaan met stoplichten
Alhoewel, oranje betekend hier doorijden. Net op rood in de meeste gevallen ook. Dus misschien toch niet dan
Misschien niet door mij direct maar dan zeker iemand achter mij. Als je hier ook maar 1 seconde stilstaat als het groen is word je meteen weggetoeterd.
Toch ergens goed voor want het gezeik wat je hier net opschrijft komt niet vaak voor.
Blijken ze toch nog ergens goed in te zijn in het verkeer hierzo, het omgaan met stoplichten

Alhoewel, oranje betekend hier doorijden. Net op rood in de meeste gevallen ook. Dus misschien toch niet dan

- Macboy
Even voor de duidelijkheid. Ik weet dat het niet haalbaar is dat iedereen op hetzelfde moment wegrijdt. De poll is dan ook bedoeld om de doorstroom te verbeteren.
Zo moet je dus de poll zien. Denk je dat het helpt? Mijn experiment (dat iedereen op zelfde moment vertrekt) staat dus erbuiten).
Alhoewel ik wel verwacht dat dit vanzelf goed zal gaan. Over paar jaar zal het dan niet meer dan normaal zijn dat je gelijk je voorganger wegrijdt.
@Roman: das niet waar. Puur afhankelijk van waar jij komt. Ik garandeer jou dat er veel forumgangers zijn op kruispunten waar dit aan de orde van de dag is. Ik kan je er zo 5 opnoemen in mijn omgeving. Laat staan waar ik niet allemaal kom !
Zo moet je dus de poll zien. Denk je dat het helpt? Mijn experiment (dat iedereen op zelfde moment vertrekt) staat dus erbuiten).
Alhoewel ik wel verwacht dat dit vanzelf goed zal gaan. Over paar jaar zal het dan niet meer dan normaal zijn dat je gelijk je voorganger wegrijdt.
@Roman: das niet waar. Puur afhankelijk van waar jij komt. Ik garandeer jou dat er veel forumgangers zijn op kruispunten waar dit aan de orde van de dag is. Ik kan je er zo 5 opnoemen in mijn omgeving. Laat staan waar ik niet allemaal kom !
Laatst gewijzigd door Macboy op 09 mei 2007, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- MartijnGizmo
- Downforce Hans
Ik wordt er persoonlijk gek van dat wanneer het licht op groen gaat er altijd van die prutsers zijn die dan eerst wakker schrikken dan gaan denken van" o ja ik moet mijn auto nog in zijn versnelling zeten en van zijn handrem halen"en dan op zijn elf en dertigst zo langzaam mogelijk gaan rijden zodat er hooguit 3 man door het groen kunnen rijden terwijl het er dertig hadden kunnen zijn.
Op zo`n moment baal ik er van dat ik mijn oude chevy van niet meer heb zodat ik ze op kan duwen dwars over het kruispunt heen.
Sorry,Hanz06
Op zo`n moment baal ik er van dat ik mijn oude chevy van niet meer heb zodat ik ze op kan duwen dwars over het kruispunt heen.
Sorry,Hanz06

- Roman
Macboy schreef: @Roman: das niet waar. Puur afhankelijk van waar jij komt. Ik garandeer jou dat er veel forumgangers zijn op kruispunten waar dit aan de orde van de dag is. Ik kan je er zo 5 opnoemen in mijn omgeving. Laat staan waar ik niet allemaal kom !
Ja vanzelf, heb niet veel gereden in Nederland dus heb alleen ervaring met Spanje, Frankrijk, Belgie Engeland en Duitsland een beetje.
Ik dacht altijd dat het in Nederland goed in orde was, totdat ik hier lid werd

Ik begrijp je frustratie wel, je idee om de doorstroom te verbeteren zou helpen denk ik. Maar ja, krijg mensen maar zover om dat te doen

- Macboy
- RVV
Alleen zit er 1 adder onder het gras. In Nederland betekend oranje STOPPEN. Tenzij het niet meer mogelijk is.
Zou je van oranje doorrijden maken, of oprijden dan heeft het oranje licht een dubbele en verwarrende betekenis in de Nederlandse wegen verkeerswet. Wat weer juridische en verzekeringtechnische gevolgen kan hebben.
De verkeers wettelijke status van het oranje licht moet eerst worden aangepast. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
Zou je van oranje doorrijden maken, of oprijden dan heeft het oranje licht een dubbele en verwarrende betekenis in de Nederlandse wegen verkeerswet. Wat weer juridische en verzekeringtechnische gevolgen kan hebben.
De verkeers wettelijke status van het oranje licht moet eerst worden aangepast. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
- Pescatore
Re: Trage stoplichten of trage chauffeurs?
Is dit ooit het geval geweest in NL?Macboy schreef:..de overheid moet het oranje licht weer invoeren alvorens hij groen wordt.

De oranje-groen lichtsignalen zijn handig bij het wegrijden, maar waar ik me naast het trage optrekken ook aan erger zijn de stoplichten zelf. Deze zijn soms erbarmelijk geprogrammeerd, sta je een minuut of anderhalf op een kruispunt te wachten waar NIEMAND rijdt. Goede doorstroming...
In Enschede maken ze het wel heel bont nu; door werkzaamheden zijn er extra stoplichten op de 'singel' gekomen, dit houdt in dat ik over een stukje van 6km tijdens de spits ruim 20 minuten doe om langs deze lichten te komen en effectief 10 minuten rij naar de bestemming. Hopeloos.
- Kasteel
- Macboy
@Pescatore: inderdaad, afstelling is op veel plekken te belachelijk voor woorden. Of fietsstoplichten die op groen gaan zonder fiester, waar jij op kunt wachten TERWIJL ER NOTA BENE EEN KNOPJE BIJSTAAT ! Wat heeft een knopje voor zin als ie toch op groen gaat ???
En meer onzin. In spits, stoplicht die 2 seconden op groen gaat, terwijl er 400 auto's wachten en op de andere baan staat er nooit iemand ....
En meer onzin. In spits, stoplicht die 2 seconden op groen gaat, terwijl er 400 auto's wachten en op de andere baan staat er nooit iemand ....
- Bert ///M3
- Joop
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Knot
Toch hetzelfde als nog door orange meerijden voordat ie rood wordt?Joop schreef:Doe ik ook, net als de meeste Duitsers...Jurriaan schreef:Ja, kom maar op met dat oranje voor groen. Wel zie je soms wel eens dat men dan al bij dat oranje gaat bewegen.Het mag officieel pas bij groen, maar volgens mij wordt dit gedoogd...
Ik ben voor! Zo snel mogelijk invoeren, kunnen er net 2 auto's meer mee door groen, scheelt irritatie doordat mensen nog aan het lezen, bellen, whatever zijn voor rood en de stoplichtsprintjes worden nog leuker

- Dennis Cavallino