Gereden: Porsche Cayenne S (2007)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Daniel

Gereden: Porsche Cayenne S (2007)

Bericht door Daniel » 05 mei 2007, 15:07

Omdat ik voor mijn nieuwe leasebak toch bij A-point was ben ik ook maar even binnengewipt bij de naastgelegen Porsche dealer. Deze had een aantal Cayenne's van het oude type staan (als je nog een gebruikte S van het vorige model zoekt, in Amsterdam staan er een stuk of 10 :shock: ) maar ook een paar post-facelift modellen. En ik moet zeggen, dat scheelt een boel. Het nieuwe model oogt een stuk scherper dan het toch wat (p)lompe oude type, de scherpere vormgeving van de voorzijde doet de auto aardig wat goed. Aan de binnenkant is voor zover ik kon zien niks veranderd, maar dat was al goed.

Onder de kap van de nieuwe S ligt een tot 4.8 liter vergrootte V8 die 385 pk en 500 Nm op de been brengt, wat 45 pk en 90 Nm meer is dan in het oude model. Dat is echt heel veel maar dat moet ook wel, want de Cayenne weegt leeg een niet misselijke 2225 kilo en zowel heel breed als heel hoog. Volgens de fabriek raast hij in 6.8 seconden naar de honderd en is de top exact 250 km/uur. Het non-S model moet het doen met een 3.8 V6 die 290 pk levert (0-100 in 8,1 secs en top van 227 km/uur), de Turbo heeft een werkelijk belachelijke 500 pk en 700 Nm, goed voor 0-100 in net 5 seconden en een top van boven de 270 km/uur. Idiote waarden voor een dusdanig grote auto maar de Turbo is dan ook idioot duur (basisprijs anderhalve ton)

De gewone Cayenne en de S worden standaard uitgerust met een handbak maar die is tot in ieder geval deze zomer niet leverbaar. Je bent dus vooralsnog verplicht de 'optionele' zestraps Tiptronic af te nemen, iets wat 99% van de klanten waarschijnlijk toch al gedaan zou hebben. Ik was al geen groot fan van de Tiptronic en ben dat nu nog steeds niet. OK, hij schakelt bijna onmerkbaar maar reageert erg traag op commando's van het gaspedaal. De automaat in mijn 6 serie is beduidend beter bij de les. Alleen in de sportstand gaat het allemaal iets vlotter maar dan is de soepelheid weer een stuk minder. De manual-mode is net zo traag...het is 'klik'...1-2 seconden wachten..en dan schakelt ie pas. Voor het gemiddelde cruisewerk voldoet het allemaal prima maar het haalt een stuk van de dynamiek uit de auto.

En dat is jammer, want voor een dusdanig grote en zware auto laat de Cayenne zich met speels gemak door het verkeer dirrigeren. De demo was voorzien van het optionele (wat is eigenlijk niet optioneel bij Porsche?...) luchtveringspakket incl. PASM (active stabilty management of iets dergelijks) en dat werkt echt subliem. De auto ligt als een blok op de weg, er is nauwelijks sprake van bodyroll en de besturing is heerlijk direct. In de comfortstand zoef je over slecht wegdek alsof het een tapijt is. De luchtvering kan voor echt ruig terrein de body hoog opkrikken, bij hoge snelheden zakt de carrosserie juist helemaal omlaag. In een lage stand oogt de auto trouwens ook veel beter.

Rap is hij ook, hoewel je erg maar bar weinig van merkt. Door de trage schakelreacties van de automaat heb je het idee dat je de Cayenne behoorlijk op zijn donder moet geven om een beetje op te schieten maar als je dan naar de teller kijkt valt dat best mee. Vanwege het hoge gewicht gaat hij uiteraard niet als een raket er vandoor, maar als ie gaat dan gaat ie ook goed. Tot de snelheid die ik op de provinciale weg aandurfde (140) was in ieder geval geen enkele afname in acceleratie te merken. Daarbij produceert de V8 een wat hees klinkende roffel die pas bij hoge toerentallen echt goed hoorbaar wordt. Ook hier draagt de uitgebreide isolatie van de auto er aan bij dat het allemaal wat afstandelijk overkomt.

De comfort-stoelen zitten verder meer dan uitstekend, hoewel er wat meer zijdelingse steun zou kunnen zijn. De Cayenne kan zo hard de hoek om dat je flink heen en weer schuift. Gelukkig zijn er ook...je raadt het al...optioneel sportstoelen verkrijgbaar die meer steun geven. Verder kiest Porsche er nog steeds voor om alle speeltjes in het interieur met aparte knoppen te laten bedienen, in tegenstelling tot bijv. Audi, BMW en Mercedes die al jaren met een gecentraliseerde commandopost werken. Hoewel die laatstgenoemde systemen niet altijd even praktisch zijn is de wirwar aan knoppen bij Porsche wel erg overdadig. Werkelijk overal is een knopje of schakelaartje voor en ze zitten ook overal verspreid. Alleen al rond het navigatiescherm zitten 45 (!!) verschillende knoppen. Een flinke studie van de handleiding zal noodzakelijk zijn om alles terug te kunnen vinden.

Uiteindelijk ben ik behoorlijk onder de indruk van de Cayenne. Toegegeven, het is niet de mooiste auto die ik ken maar op een bepaalde manier wel indrukwekkend, en sinds de facelift is een groot deel van de bolle kop die de oude had verdwenen. In de juiste kleur en met lekker forse wielen is hij gewoon OK. Als reisauto is het een heel goed ding, hij is snel, stil en ruim, zit ronduit geweldig en als je de juiste knoppen kunt vinden ook voorzien van alle mogelijke gemakken. Nadelen zijn het buitensporige verbruik (1 op 6...), de foutheidsfactor en de hoge prijs. De basis-S is met iets meer dan 92 mille nog wel te doen maar de toch niet extreem overdadig uitgeruste testauto stond al voor 141.000 euro op de prijslijst. Met een paar noodzakelijke opties (de verplichte automaat, grotere wielen, metallic lak, cruise control, de Bose-stereo, sportstoelen, het navigatiesysteem en nog wat losse rommel) zit je zo aan 125 mille. Als echt los gaat op de optielijst kun je de prijs van de Cayenne zomaar verdubbelen.

Binnenkort maak ik nog een proefrit in de minder vermogende broeder. De oude non-S was met 250 pk en 3§0 Nm echt wat aan de krappe kant voor de Cayenne, de nieuwe is er 40 pk en 80 Nm op vooruit gegaan en dat moet goed merkbaar zijn. Met een basisprijs die 20 mille lager ligt is die ook nog eens aanzienlijk beter betaalbaar.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 mei 2007, 15:34

Mooi verslag, niet dat ik ooit zo`n auto zou ambiëren, dit geeft wel een goed beeld.

Maik

Bericht door Maik » 05 mei 2007, 15:48

Overweeg je een Cayene dan echt Daniel? Ik dacht dat het een M5 zou worden :wink:

Sander S.

Bericht door Sander S. » 05 mei 2007, 15:51

Wacht maar tot ie zelf in een M5 gereden heeft 8)

Daniel

Bericht door Daniel » 05 mei 2007, 16:09

Overwegen..ik heb wel de boekjes hier liggen. Ik sta gewoon voor alles open :)

RVV

Bericht door RVV » 05 mei 2007, 16:25

Mooi verslag !

Plaats reactie