Iemand ervaring met auto exporteren naar Italie?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Aram
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Iemand ervaring met auto exporteren naar Italie?

Bericht door Aram » 05 feb 2026, 11:00

Hallo allemaal,

Ik heb mijn Evo 6 te koop staan en er is iemand uit Italie die interesse heeft.
Nou heeft die persoon lokaal bij een bedrijf geinformeerd welke papieren hij nodig heeft voor de import.
Een van de papieren is een C.o.C. (Certificate of Conformity) of C.V.O. (Certificaat van Overeenstemming), en daar zit een probleem in.
Zo'n C.o.C. is voor een auto die geproduceerd is voor de Europese markt, de Evo heb ik geimporteerd uit Japan en heeft dus niet.
Weet iemand of ik die alsnog kan krijgen op mijn auto?
Heeft iemand toevallig ervaring met een auto importeren in Italie die weet of er een manier is om zonder dat document of extra kosten de auto op kenteken te krijgen?

Peter Tunissen

Re: Iemand ervaring met auto exporteren naar Italie?

Bericht door Peter Tunissen » 05 feb 2026, 11:22

Denk dat Sam Woo (SW Performance) dat wel voor je kan regelen.
Kost wel een paarhonderd euro om een COC te krijgen normaal gesproken.

Aram

Bericht door Aram » 05 feb 2026, 11:47

Peter Tunissen schreef: 05 feb 2026, 11:22 Denk dat Sam Woo (SW Performance) dat wel voor je kan regelen.
Kost wel een paarhonderd euro om een COC te krijgen normaal gesproken.
Ik denk dat hij dat via de importeur doet, ik lees net dat dat een manier is, dus dat ga ik eens onderzoeken.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 05 feb 2026, 13:20

Klopt het wel dat er ook nog een CoC/CvO nodig is bij een voertuig waar al een EU-kenteken op zit? Zouden dan specifieke Italiaanse eisen moeten zijn waarbij ze die boven EU-wetgeving stellen. Lijkt me sterk?

Aram

Bericht door Aram » 05 feb 2026, 13:37

Als ik het zo op google zie moet het ook zonder kunnen maar dat zou een veel strengere (Duurdere) keuring zijn.
Ik zag op de RDW site dat het voor Nederland niet nodig zou zijn omdat het Europese kenteken wat er nu op zit al voldoende zou zijn.
Maar de koper zegt dat Italie redelijk eigenwijs is, hij heeft al een auto uit Duitsland en Oostenrijk gehaald en beide keren had hij dit document nodig.

Ik heb net contact opgenomen met Mitsu Nederland, ze heeft het doorgezet naar de lokale dealer (Hoofddorp) en volgens de dame die hielp zou ik dan horen wat de kosten zijn.
Lijkt mij dat ik eerst hoor of het uberhaupt kan maar we gaan het zien.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 05 feb 2026, 15:16

Effe off-topic Aram, maar dat ben je van mij wel gewend :mrgreen: .....hoe is het met de Impreza en met de Toyota, of zijn die inmiddels ook weg?

Aram

Bericht door Aram » 05 feb 2026, 15:46

Ha die Ron!

De Toyota heb ik in 2017 verkocht aan een Belg die er nog steeds heel blij mee is.
De Impreza staat al jaren in opslag, maar ik heb em wel nog.
Ik neem dit jaar een beslissing, of ik ga hem nu af maken of ik verkoop de zooi.
Reden van de verkoop van de Evo is ook om geld vrij te maken hiervoor, want het liefst had ik de Evo gehouden.

Opa

Bericht door Opa » 05 feb 2026, 18:51

:thumbup:
Nog steeds geen loterij gewonnen lees ik wel. :mrgreen:
Wel zonde van de Evo dan, zeker als je straks toch besluit om de Impreza niet af te bouwen. :wink:
Wat heb je nu als daily driver?

Aram

Bericht door Aram » 06 feb 2026, 09:47

Nee loterij gewonnen, en ze hadden het nog zo belooft. :mrgreen:
Jij wel?

Ja, ik had graag beide gehad, kon ik zowel de Evo als de Subaru jongens kwaad krijgen. :hosanna:
Maar er komt sowieso een speeltje voor terug hoor, weet alleen nog niet wat.

Daily is een saaie Toyota, kan tegenwoordig naar mn werk fietsen dus staat meestal stil.

Wat heb jij nu dan?

Opa

Bericht door Opa » 06 feb 2026, 14:41

Men zegt dat je niet kan winnen als je niet mee doet, dus ik blijf ook armoedzaaier. :lol:

Mij krijg je niet kwaad met beide auto's, want ik vind ze allebei leuk. :df:

Wij hebben al 8,5 jaar een Fiesta ST van 2016, maar ik rij daar zo goed als nooit meer in na een operatie aan m'n oor die niet helemaal goed gegaan is en waarbij m'n evenwichtsorgaan aan de rechterkant is uitgeschakeld.....MdV heeft die auto gevorderd. :mrgreen:
Als ik nog auto rij is het in m'n Fiat Cinquecento Sporting van 1998 en dat is dan ook meest niet verder weg dan 5 à 10 km.

Ga je nog weleens naar één of ander militair museum....ik ben afgelopen jaar o.a. naar Deutsche Panzermuseum, Militracks en de Ardennen(o.a. La Gleize) geweest. :D

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 feb 2026, 14:45

:beer:

Vroegah:)
Afbeelding

Opa

Bericht door Opa » 06 feb 2026, 14:55

Nee man, dat was vorige week.

Elise

Bericht door Elise » 07 feb 2026, 11:48

In Frankrijk willen ze ook een COC bij een voertuig hebben, anders registreren ze hem niet.
Zo had de Franse koper van mijn Elise ook een andere Nederlands gekentekende "Elise S1 Sport 190" gekocht, op deze sport190 zat een SVA (Single Vehicle Approval). Hier in Nederland geen probleem om dat op kenteken te krijgen, maar in Frankrijk met geen mogelijkheid, dan moet er een WVTA (Whole Vehicle Type Approved) opzitten om een COC erbij te krijgen.

Mijn Elise was gewoon WVTA, dus geen probleem om een COC bij te krijgen, als was de afhandeling bij Lotus niet de snelste destijds.
Ook moesten er toen wat contracten over de financiële afhandeling getekend worden in het kader van witwassen.

Ik heb mijn vorige FJ Cruiser naar België verkocht. In Nederland werden de Roemeense papieren zonder problemen geaccepteerd door de RDW, maar de Belg die mijn FJ kocht moest in Belgie het "Lelystad" traject (kosten rond de €2000) daar in om hem op kenteken te krijgen, want op een FJ Cruiser zit ook geen COC.

Aram

Bericht door Aram » 07 feb 2026, 12:30

Opa schreef: 06 feb 2026, 14:41 Men zegt dat je niet kan winnen als je niet mee doet, dus ik blijf ook armoedzaaier. :lol:
Same!
Opa schreef: 06 feb 2026, 14:41Mij krijg je niet kwaad met beide auto's, want ik vind ze allebei leuk. :df:
Same! Ben niet merk gebonden.
Opa schreef: 06 feb 2026, 14:41Wij hebben al 8,5 jaar een Fiesta ST van 2016, maar ik rij daar zo goed als nooit meer in na een operatie aan m'n oor die niet helemaal goed gegaan is en waarbij m'n evenwichtsorgaan aan de rechterkant is uitgeschakeld.....MdV heeft die auto gevorderd. :mrgreen:
Als ik nog auto rij is het in m'n Fiat Cinquecento Sporting van 1998 en dat is dan ook meest niet verder weg dan 5 à 10 km.
Heb je dus nog steeds last van je evenwicht?
Opa schreef: 06 feb 2026, 14:41Ga je nog weleens naar één of ander militair museum....ik ben afgelopen jaar o.a. naar Deutsche Panzermuseum, Militracks en de Ardennen(o.a. La Gleize) geweest. :D
Ik ben in december naar Bastogne geweest voor de herinnering van de battle of the bulge (Op de terugweg langs de King Tiger in La Gleize, de Panther in Houffalize en Manhay gegaan) en ik ga bijna elk jaar naar Militracks.
Ik ben nog nooit in Normandie geweest dus het plan is om dit jaar er eens heen te gaan.
Ook wil ik zeker nog een keer naar het Tank museum in Bovington gaan, ben daar wel eens geweest maar dat blijft gaaf, zeker met die speciale dagen waar ze met voertuigen rijden.

Aram

Bericht door Aram » 07 feb 2026, 12:32

Elise schreef: 07 feb 2026, 11:48 In Frankrijk willen ze ook een COC bij een voertuig hebben, anders registreren ze hem niet.
Zo had de Franse koper van mijn Elise ook een andere Nederlands gekentekende "Elise S1 Sport 190" gekocht, op deze sport190 zat een SVA (Single Vehicle Approval). Hier in Nederland geen probleem om dat op kenteken te krijgen, maar in Frankrijk met geen mogelijkheid, dan moet er een WVTA (Whole Vehicle Type Approved) opzitten om een COC erbij te krijgen.

Mijn Elise was gewoon WVTA, dus geen probleem om een COC bij te krijgen, als was de afhandeling bij Lotus niet de snelste destijds.
Ook moesten er toen wat contracten over de financiële afhandeling getekend worden in het kader van witwassen.

Ik heb mijn vorige FJ Cruiser naar België verkocht. In Nederland werden de Roemeense papieren zonder problemen geaccepteerd door de RDW, maar de Belg die mijn FJ kocht moest in Belgie het "Lelystad" traject (kosten rond de €2000) daar in om hem op kenteken te krijgen, want op een FJ Cruiser zit ook geen COC.
Ja we zijn als Europa toch niet zo "een" als ze willen doen geloven.
Gisteravond kreeg ik een bericht van de koper dat hij misschien iemand gevonden heeft die hem kan imoprteren zonder COC.
Dus ik hoop dat dat wat gaat worden....

Opa

Bericht door Opa » 07 feb 2026, 13:55

Aram schreef: 07 feb 2026, 12:30 Heb je dus nog steeds last van je evenwicht?
Yep.

Aram schreef: 07 feb 2026, 12:30 Ik ben in december naar Bastogne geweest voor de herinnering van de battle of the bulge (Op de terugweg langs de King Tiger in La Gleize, de Panther in Houffalize en Manhay gegaan) en ik ga bijna elk jaar naar Militracks.
Ik ben nog nooit in Normandie geweest dus het plan is om dit jaar er eens heen te gaan.
Ook wil ik zeker nog een keer naar het Tank museum in Bovington gaan, ben daar wel eens geweest maar dat blijft gaaf, zeker met die speciale dagen waar ze met voertuigen rijden.
Die 3 plaatsen in België zijn wij afgelopen jaar ook geweest(en waren we al een keer geweest, behalve Houffalize) en ook in La-Roche-en-Ardenne, waar een Hetzer, een Achilles Tank Destroyer MK10 en een Sherman staan.
Tot nu toe ben ik alleen afgelopen jaar naar Militracks geweest.
Normandië zijn we in 2024 geweest.
Bovington ben ik nog nooit geweest, had er afgelopen jaar wel willen zijn toen de Tiger I en Tiger II(van Saumur) tegelijk een rondje reden.....wil er in ieder geval nog wel een keer heen.
Deutsch Panzermuseum is ook de moeite waard, met Panther, Jagdpanther, Tiger I, Tiger II en nog een aantal interessante panzervoertuigen.
Ook een keer naar Auschwitz en Oradour-sur-Glane geweest, maar dat heeft niet veel met tanks te maken, maar is wel erg indrukwekkend.

Aram

Bericht door Aram » 07 feb 2026, 14:06

Opa schreef: 07 feb 2026, 13:55 Yep.
Damn....
Opa schreef: 07 feb 2026, 13:55 Die 3 plaatsen in België zijn wij afgelopen jaar ook geweest(en waren we al een keer geweest, behalve Houffalize) en ook in La-Roche-en-Ardenne, waar een Hetzer, een Achilles Tank Destroyer MK10 en een Sherman staan.
Tot nu toe ben ik alleen afgelopen jaar naar Militracks geweest.
Normandië zijn we in 2024 geweest.
Bovington ben ik nog nooit geweest, had er afgelopen jaar wel willen zijn toen de Tiger I en Tiger II(van Saumur) tegelijk een rondje reden.....wil er in ieder geval nog wel een keer heen.
Deutsch Panzermuseum is ook de moeite waard, met Panther, Jagdpanther, Tiger I, Tiger II en nog een aantal interessante panzervoertuigen.
Ook een keer naar Auschwitz en Oradour-sur-Glane geweest, maar dat heeft niet veel met tanks te maken, maar is wel erg indrukwekkend.

Is dat het Panzer Museum in Munster?
Daar ben ik wel eens geweest, erg mooi museum ook.
Staat een Sturm Tiger, denk ik de enige die nog bestaat.

Opa

Bericht door Opa » 08 feb 2026, 00:22

Yep, is in Munster en daar staat inderdaad ook een Sturm Tiger, die staat naast de King Tiger.....ik heb eigenlijk geen idee of dat nog de enige is.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 09 feb 2026, 14:54

Mijn collega emigreerde naar Italië en had hier ook veel gedoe mee mijn zijn oudere bestelbus, Starlet van zijn vrouw was geen probleem. Heeft uiteindelijk een bedrijf in de arm genomen die het voor hem regelde, was als particulier geen doorkomen aan. Ik ga hem even vragen welke toko dat was...

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 09 feb 2026, 14:57

De bus lukte uiteindelijk wel, maar zijn 2CV heeft ie door deze club laten doen, en dat ging vrij vlot: https://www.gualdanicarservice.it

EDIT: deze schijnt ook goed te zijn, maar was voor hem te ver weg: https://www.evitsrl.it

Aram

Bericht door Aram » 22 feb 2026, 13:05

MartijnGizmo schreef: 09 feb 2026, 14:57 De bus lukte uiteindelijk wel, maar zijn 2CV heeft ie door deze club laten doen, en dat ging vrij vlot: https://www.gualdanicarservice.it

EDIT: deze schijnt ook goed te zijn, maar was voor hem te ver weg: https://www.evitsrl.it
Super, bedankt voor de link Martijn!
Hij heeft een bedrijf gevonden die het voor hem gaat regelen, maar ik geef je links door mochten ze moeilijk doen, dan heeft ie iig een alternatief.

De auto is Vrijdag opgehaald en leeft nu in Modena Italie....

SlowCo

Bericht door SlowCo » 22 feb 2026, 13:29

Fijn dat het gelukt is en gefeliciteerd met de verkoop.

Aram

Bericht door Aram » 22 feb 2026, 17:20

Thanks!

Plaats reactie