Onterecht bekeurd? Dit moet je wél en juist níét doen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Elise

Onterecht bekeurd? Dit moet je wél en juist níét doen

Bericht door Elise » 20 jan 2026, 07:49

Onterecht bekeurd? Dit moet je wél en juist níét doen: ’Je moet het ook kunnen bewijzen’
Onterechte verkeersboete: dit moet je wél doen
1. Ontken eerst, leg nog niets uit
Dat klinkt tegenstrijdig, maar is cruciaal, zegt verkeersrechtjurist Nick Voorbach van Verkeersboete.nl. „De grootste fout die mensen maken, is meteen hun hele verhaal vertellen. Begin altijd met: ik ontken de overtreding, laat mij het dossier zien.”
Volgens Voorbach gaan officieren van justitie in Mulderzaken (lichte verkeersovertredingen) standaard uit van de juistheid van de agent. „Als jij meteen gaat uitleggen waar je was, krijg je vaak een standaardbrief terug: wij geloven de verbalisant.”
2. Check hoe je identiteit is vastgesteld
Was er een staandehouding? Dan hoort de agent een rijbewijs te controleren of zogeheten controlevragen te stellen. „Naam, geboortedatum, hoeveel auto’s er op je naam staan, dat soort dingen”, zegt Voorbach. „Als die ontbreken of niet zijn vastgelegd, is dat juridisch zwak.”
In de zaak van Kara staan die vragen niet genoteerd. „Dan kan een rechter zeggen: de identiteit is niet vast te stellen, de boete wordt vernietigd.”
3. Verzamel ondersteunend bewijs - gericht
Pas daarna komt aanvullend bewijs in beeld:
– getuigenverklaringen
– locatiegegevens van je telefoon
– camerabeelden
– metadata van berichten of foto’s
Kara schakelde haar telefoonprovider in, zocht camerabeelden op en dook in haar iCloud. „Je voelt je gedwongen alles te documenteren. Alsof je altijd bewijs moet hebben dat je thuis was.” Maandag heeft Kara aangifte gedaan van identiteitsfraude.

Onterechte verkeersboete: dit moet je níét doen
1. Denken: ’Als ik onschuldig ben, komt het wel goed’
Dat is de grootste misvatting, zegt Kara. „Je denkt dat zij moeten bewijzen dat jij het hebt gedaan. In de praktijk werkt het anders.”
Voorbach bevestigt dat. „In het bestuursrecht geldt geen onschuldpresumptie zoals in het strafrecht. Het besluit van de overheid wordt voor juist gehouden, tenzij jij het tegendeel bewijst.”
2. Meteen betalen ’voor de rust’
Veel mensen slikken hun frustratie in en betalen. Kara niet. „Het is een principekwestie. Dan betaal ik liever veel geld voor een advocaat dan €179 voor iets wat ik niet heb gedaan.”
3. Alleen roepen: ’Ik was het niet’
Dat is niet genoeg. „Heel veel mensen zeggen dat ze het niet waren, en een deel liegt”, zegt Voorbach. „Daarom moet je het juridisch spelen: hoe is deze boete tot stand gekomen?”

Knot

Re: Onterecht bekeurd? Dit moet je wél en juist níét doen

Bericht door Knot » 20 jan 2026, 08:24

Zitten wel een paar handige weetjes bij maar beste blijft gewoon geen overtredingen maken...

Laatste verkeersboete was paar km te hard omdat ik niet het risico wilde lopen door rood te rijden dus ging met 54 door oranje, schaamde me dood, had al 7 jaar geen boete gehad ofzo maar wilde het milieu niet onnodig belasten met grote hoeveelheden remstof :blink:

Plaats reactie