KW V3 clubsport Z3M op een Z3 2.8i

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR

KW V3 clubsport Z3M op een Z3 2.8i

Bericht door HSR » 06 nov 2025, 09:07

L.S.,

KW automotive heeft momenteel een mooie kortingen dus zit er aan te denken om toch maar een KW V3 clubsport te kopen. Nu wil het zo zijn dat de Clubsport variant alleen voor de Z3M coupe is gemaakt en ik trackdays rijd met een 2.8i. De verkoper van KW duitsland stelt dat het onderstel uitvoerig getest is voor de zwaardere Z3M maar niet voor een 2.8i en ze willen derhalve geen uitspraken doen over toepasbaarheid.

Dussss, de vraag is nu even wat realistisch gezien het verschil in gewicht op de vooras is tussen de Z3M en de Z3 2.8i, en of dat gewichtsverschil echt wat uitmaakt. Mijn Coupeetje weegt plusminus 1280kg waarvan 660kg op de vooras, gemeten op Papenburg (gecorrigeerd ivm spullen in de auto) met een gewichtsverdeling van 51,50%v/a.

Wat ik online kan vinden is dat een Z3M coupe met de S52 (us model) veelal rond de 3000lbs wegen ofwel 1360kg met een gewichtsdistributie van 51% dus een gewicht op de vooras van 700kg. en de KW V3 Clubsport is vrijgegeven voor dit type auto, de USA Z3M coupe dus.

Dan kijken we naar een gewichtsverschil van -40kg op de vooras. Dus de vraag is of dat een effect heeft op de dempers?

Ik heb ook contact met BRT Automotive en zij bieden een KW V3 Clubsport aan met een alternatieve shimstack ivm de lichtere motor in de 2.8i. Die optie is er ook maar ik wil liever geen custom producten meer...

Niels
Auto: Prius+

Re: KW V3 clubsport Z3M op een Z3 2.8i

Bericht door Niels » 06 nov 2025, 12:18

Ik heb KW V2 onder de Z3M, tenminste deels want achter zitten wel de dempers maar de veren zijn momenteel van Eibach. De veerweg achter is dermate klein dat een veer met stelringen (zoals bij een coilover set) in een hele korte veerweg resulteert. Dat vind ik persoonlijk wel echt een nadeel.

Ik denk dat in de range van 40kg dat wel kunt compenseren met een demper die in hardheid instelbaar is. De clubsport is toch wel instelbaar zowel ingaand als uitgaand?

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 06 nov 2025, 14:07

Kun je niet kijken wat andere fabrikanten doen qua veersterktes? Ik zeg maar wat, zit er bij Bilstein bijvoorbeeld veel verschil in een set voor een 2.8 vs een M?

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Bericht door Crookie » 06 nov 2025, 22:41

Als je voor zeker wil gaan kun je de variant 3 nemen met camberplates en de achteras verstelbaar maken bv.

Scheelt een goede €1000 en ik zie dat in de basis het dezelfde set is alleen meer dedicated track qua afstelling en gedrag.

Ligt dan ook aan je beoogde gebruik. Maar een miskoop door niet lekker uit te komen met de v3 clubsport voor de M coupe zou ik niet riskeren.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 nov 2025, 07:56

Clubsport heeft meestal hardere veren, voor een E36 was het altijd 110 N/mm voor en 120 N/mm achter.

Verder zou ik gerust een Z3M versie op een 2.8 durven zetten omdat dat spul meestal hetzelfde is. Voor een E36 zijn ze bijvoorbeeld ook allemaal hetzelfde tussen M3 en de gewone versies.

Als het verder niet bevalt kan je vaak zelf ook nog wel een andere veer op sleutelen in elk geval voor. M versies hebben vaak de stabilisatoren aan de veerpoot zitten aan de voorkant, dat kan je gewoon origineel laten.

Plaats reactie