Vandaag is de kogel door de kerk en heb ik een 330e besteld als de leaseauto de komende 4 jaar als opvolger van de A3 plug. Eind 2022 al (ook hier op het forum gedeeld) hard zitten twijfelen voor een BMW en dan specifiek de 330e. Een 330e was uiteindelijk qua levertijd niet haalbaar en financieel ook niet de meest verstandige keus. Omdat ik klaar was met de voorloper toen een voorraad A3 gepakt. Hier op het forum mijn ervaringen wel gedeeld, maar die waren niet denderend. Veel gezeur mee gehad en na een ronduit belachelijke service vanuit de Audi dealer besloten dat wat de opvolger ook werd, het werd in ieder geval géén Audi meer.
Maar wat dan? De 330e zat nog steeds in mijn hoofd, maar was er niet goedkoper op geworden. De wens was wel dit keer een station - in september verwachten we een zoontje dus de gezinsuitbreiding rechtvaardigde een grotere auto. Liefst beetje vermogen voor NL begrippen, minimaal hybride en elektrisch was ook nog niet helemaal afgeschoten. Dus: Ook met een schuin ook nog gekeken naar de Passat, een Cupra Leon station en als outsider een i5 Touring. Maar uiteindelijk vielen de Passat (emotieloos) en Cupra (geen fijne stoelen, geen mogelijkheid voor pano + trekhaak) af en bleven dus de i5 en 330e over. Back-to-back gereden maar de i5 lokte me niet. Interieur niet op niveau van een auto van 75k+ en merkte dat ik het gemak van hybride niet los wilde laten.
De 330e was qua prijsstelling best interessant in vergelijk met zijn A5/C-klasse broertjes en had gezien het model in basis uit 2019 komt al best een OK standaard uitrusting én nog een interieur op een niveau wat ik van BMW verwacht. Het curved display had van mij niet gehoeven en ook BMW is geraakt door de drang om fysiek kloppen weg te strepen, maar bij de nieuwe X3 en (i)5 is dit nog een klap erger. Dus heel bewust voor de ‘oude’ versie gekozen, maar deze heeft wel vorig jaar een accu update gehad dus kan ook ca 80-90km in de praktijk elektrisch rijden, wat mooi mijn woon-werk is. Heb ik ook nog wat aan de zonnepanelen en de laadpaal op de oprit.
Het moest dus een 330e worden. Heb denk ik de configurator wel 100x uitgespeeld, maar er waren een aantal must have opties met als balans sportiviteit en rijcomfort - met een minimale aanwezigheid van hulpsystemen. Touring, M-Sport, géén M-sport Pro want ik ben eigenlijk al uitgekeken op de zwarte grille. Must have opties waren Trekhaak, Harman Kardon, zonneschermen achterportieren (enige eis van de vriendin) en getint glas.
Uiteindelijk is er de volgende config uitgekomen:

Qua kleur voor Tansanit gekozen - een wat exclusievere kleur en erg mooi in verschillende lichtsterktes. Nog getwijfeld over zwart maar dit leek me toch gaver. Kennelijk wel kwetsbare lak maar dat gaan we wel zien. Afgemaakt met Mokka interieur - ik vond de basis nepleer geperforeerd prima, maar BMW heeft hier de kantelfunctie van de stoel uitbezuinigd. Daarmee werd dat ook een must have optie. En vervolgens eigenlijk nog de zaken aangevuld welke ik nog wilde, sportremsysteem, adaptief led, geluidswerende ramen, adaptief onderstel en panoramadak.
De BMW komt ergens eind september, wat een paar weken na de geboorte is van onze zoon. Prima timing dus en veel zin om hier de komende jaren mee te tuffen. Wat mij betreft de ideale mix tussen enige vorm van sportiviteit, praktisch gebruik en de optie om zowel elektrisch als benzine te tuffen.