Na 13 jaar van de E28 genoten te hebben is het tijd om afscheid te nemen. De type 1 E28 520i is van april 1983, begon zijn leven in Zwitserland en is in januari 2012 naar Nederland gehaald. Ik kocht de auto op 19 april 2012 met 248.447 km op de klok. De originele m20b20 heeft tot en met juli 2016 zijn best gedaan maar begon op het laatst wel erg veel olie te verbruiken en het benzineverbruik van 1 op 8 was niet in verhouding met de 120 pk. Na veel twijfelen besloten de motor te vervangen voor een m52b28 uit een E39 528i touring. De m52 had destijds ongeveer 180.000 km gedraaid en de E28 ongeveer 280.000 km.
Uiteraard blijft het niet alleen bij de motor die aangepakt is: de koppeling, de versnellingsbak, het differentieel, de uitlaat, de remmen en nog veel meer delen moesten aangepast worden. Uiteindelijk heeft de hele ombouw er voor gezorgd dat de auto heel goed met het moderne verkeer kan meekomen. De m52 heeft lekker koppel onderin waardoor je redelijk lui kan rijden. Aan de andere kant, het vermogen maakt dat je wel goed kunt meekomen in het verkeer. De combinatie van motor, versnellingsbak en differentieel zorgen er ook voor dat 130 km/h prima te doen is zonder teveel toeren te draaien. Hier kun je tevens een PDF vinden met alles wat aangepakt is voor de motorswap en kwa overige werkzaamheden in de afgelopen 13 jaar. Overigens zijn ongeveer alle werkzaamheden over de jaren vastgelegd in een kleine 2500 foto's

De E28 is inmiddels 42 jaar oud en ook volledig wegenbelasting vrij. Een auto van 42 jaar oud betekend helaas ook dat er wat roest aanwezig is. In 2020 heb ik de auto naar een professionele lasser gebracht (autolasser.nl) om de vloerdelen aan de voorzijde, alle dorpels en wat kleine plekjes van het front te laten herstellen. In januari 2023 heb ik beide voorschermen vervangen voor volledig nieuwe schermen en netjes in kleur laten spuiten (geen kleurverschil met de rest). Destijds was ook het plan om de achterste deuren te vervangen voor roestvrije deuren (want de onderzijde van de deuren roesten weg) maar dat is er niet van gekomen. Wel heb ik 2 roestvrije deuren staan.
De rest van de auto heeft hier en daar een plekje maar dat is uiteraard te verwachten bij een auto in originele 42 jaar oude lak en (grotendeels) 42 jaar oud plaatwerk. Verwacht dus geen auto in nieuw-staat.
Uiteindelijk is de kilometerstand nu ~333.000 km (wordt af en toe nog mee gereden). De motor zelf heeft dus ongeveer 233.000 km gedraaid.
Vraagprijs? Tsja, dat is uiteraard lastig bij een projectauto als deze. Alle uren die ik er in heb gestoken ga ik er uiteraard niet uit krijgen. Maar, ik dat 12.000 euro een redelijke prijs is voor deze E28. De liefhebber weet wat een E28 op dit moment waard is en weet ook wat deze E28 daarin waard is. Overigens staat de auto nog niet op Marktplaats of Autoscout24 i.v.m. het reguliere Marktplaats volk wat de allerlaagste prijs wil geven.
Enthousiast? Stuur me even een berichtje als je benieuwd bent naar de auto. In overleg kan de auto ook op een brug bekeken worden.
Verder heb ik nog de volgende onderdelen die je er bij krijgt:
- 2 roestvrije achterdeuren. Eén is er nog zilver grijs en de andere is al donker groen, geen idee of het Achatgrun of Malachitgrün is.
- het originele 4 spaaks stuur
- 2 complete oranje knipperlicht units
- een aantal dozen met reserve onderdelen (boutjes, moertjes, klipjes, etc)