Het CBS komt deze maandag met cijfers over ’autobesitas’. In tien jaar tijd is de gemiddelde auto 94 kilo zwaarder geworden. Een gewichtstoename van 8,1 procent. Bij nieuwe auto’s is de stijging nog veel groter; een auto met bouwjaar 2024 weegt gemiddeld 1554 kilo, tegen 1224 uit 2016. Elektrische wagens zijn een voorname boosdoener; accupakketten zijn loodzwaar.
Tegelijk zijn auto’s ook gegroeid in formaat. Een auto uit 2024 is gemiddeld 5 centimeter breder en 21 centimeter langer dan in 2016. En vaak zijn ze ook nog eens hoger, zeggen experts. Daar komt nog eens bij dat zware auto’s meer kilometers rijden dan lichte wagens, aldus het CBS.
Autobesitas - Onze auto’s worden steeds groter
-
Autobesitas - Onze auto’s worden steeds groter
Onze auto’s worden steeds groter en dat kan gevaar opleveren: ’SUV blinde vlek in verkeer’
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: Autobesitas - Onze auto’s worden steeds groter
Laat het maar aan de EU overVan der Griend ziet bovendien ook kansen op EU-niveau: „Als je daar regels maakt rond het formaat van auto’s, keer je de trend.”

- JP
8.1% zwaarder in 10 jaar, daar tekende ik voor 

- Martijn_bmw
- Arthur
- JdBn
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Juist door de EU regels worden auto's gemiddeld zwaarder.. Veel A-segmenters zijn al compleet geschrapt omdat ze door de aangescherpte veiligheideisen (zoals verplicht snelheidsvermelding/waarschuwing & adaptive CC) niet meer financieel aantrekkelijk zijn om te verkopen in Europa. Dus is het al allemaal minimaal B-segment.. Dan schiet het wel op met de kilo's en cm's, helemaal met de populariteit van SUV's wat idd wel een trend is met wat dat betreft een negatieve invloed.
-
En eerst was een B segmenter rond de 1.70 breed en iets van 4 meter lang. Een Ibiza of Polo is al 1.75 en een Clio is 1.78 dat is even breed als een C segmenter van 5 jaar terug.JdBn schreef: ↑28 apr 2025, 13:53Juist door de EU regels worden auto's gemiddeld zwaarder.. Veel A-segmenters zijn al compleet geschrapt omdat ze door de aangescherpte veiligheideisen (zoals verplicht snelheidsvermelding/waarschuwing & adaptive CC) niet meer financieel aantrekkelijk zijn om te verkopen in Europa. Dus is het al allemaal minimaal B-segment.. Dan schiet het wel op met de kilo's en cm's, helemaal met de populariteit van SUV's wat idd wel een trend is met wat dat betreft een negatieve invloed.
Ik ben met parkeren nog heel content met mijn 1.69. Parkeerplekken zijn al 30 jaar dezelfde norm in afmeting.
-
- Auto: Een paar BMW's
Interessante punten allemaal.
Wat mij opvalt als je alles zo leest (zoals JdBn en Kadett ook aangeven), is dat de grotere en zwaardere auto's vooral het resultaat zijn van een combinatie van strengere veiligheidseisen én veranderende consumentenvoorkeuren.
Aan de ene kant moeten nieuwe auto's voldoen aan veel strengere crashtestnormen en verplichte veiligheidssystemen, waardoor de basisconstructie al zwaarder en forser wordt. Maar minstens zo belangrijk: mensen zelf kiezen ook steeds vaker voor grotere auto’s. De populariteit van SUV's en crossovers is niet opgedrongen; die modellen zijn echt razend populair geworden omdat mensen graag hoger zitten, meer ruimte willen en een robuuster uiterlijk aantrekkelijk vinden.
Dat verklaart ook waarom kleinere modellen verdwijnen: het is voor fabrikanten niet rendabel om nog mini-auto’s te bouwen, als consumenten toch liever iets groters kopen. Kadett noemde het al: een Polo of Clio is tegenwoordig bijna net zo breed als een Golf of Astra van een paar generaties terug. En dat terwijl de parkeervakken nog steeds zijn zoals 30 jaar geleden...
Kortom, het is niet alleen regelgeving; de consument zelf heeft ook deze trend versterkt.
Wat mij opvalt als je alles zo leest (zoals JdBn en Kadett ook aangeven), is dat de grotere en zwaardere auto's vooral het resultaat zijn van een combinatie van strengere veiligheidseisen én veranderende consumentenvoorkeuren.
Aan de ene kant moeten nieuwe auto's voldoen aan veel strengere crashtestnormen en verplichte veiligheidssystemen, waardoor de basisconstructie al zwaarder en forser wordt. Maar minstens zo belangrijk: mensen zelf kiezen ook steeds vaker voor grotere auto’s. De populariteit van SUV's en crossovers is niet opgedrongen; die modellen zijn echt razend populair geworden omdat mensen graag hoger zitten, meer ruimte willen en een robuuster uiterlijk aantrekkelijk vinden.
Dat verklaart ook waarom kleinere modellen verdwijnen: het is voor fabrikanten niet rendabel om nog mini-auto’s te bouwen, als consumenten toch liever iets groters kopen. Kadett noemde het al: een Polo of Clio is tegenwoordig bijna net zo breed als een Golf of Astra van een paar generaties terug. En dat terwijl de parkeervakken nog steeds zijn zoals 30 jaar geleden...

Kortom, het is niet alleen regelgeving; de consument zelf heeft ook deze trend versterkt.
- JP
Toch zijn er genoeg nieuwe kleine (vooral elektronische) kleine cityrakkers a la de Fiat Topolino en de Opel Rocks. Vraag me wel eens af of je daar wel een beetje veilig in kan rijden.
-
Ook een kwestie van andere fabrikanten aftroeven, kijk onze B/C segmenter meer ruimte bieden.Bimmer M schreef: ↑28 apr 2025, 19:04 Interessante punten allemaal.
1964-porsche-901-vs-2020-porsche-911-105-1580474361.jpg
Een Golf 1 was 1.60 werd breder en langer, kwam de Polo onder, werd breder en langer, kwam de Up onder. Up verdwenen maar Polo is nu een kolos.
En dit geldt voor alle merken afgezien van de Picanto is A segment dood. Aygo X kan je met geen fatsoen meer een 'goede' A segment auto noemen. Op alle fronten groter geworden, maar op de achterbank kan je niet meer zitten als je 2 benen hebt.
Ik heb alle formaat auto's wel gereden maar B segment vind ik zelf het fijnst in en rondom stad/dorp dagelijkse boodschappen parkeren draaicirkel etc.
-
- Auto: Een paar BMW's
Klopt inderdaad dat er nog kleine elektrische cityrakkers zijn zoals de Fiat Topolino en de Opel Rocks-e.
Maar het zijn eigenlijk lichte vierwielers (categorie L6e) en géén echte auto's. Eerder een moderne hippe variant van de brommobiel. Ze halen maximaal 45 km/h en zijn daardoor niet toegestaan op snelwegen of autowegen — daarvoor moet een voertuig minimaal 60 km/h mogen rijden en als auto (M1-categorie) gekeurd zijn.
In de stad zijn ze prima inzetbaar, maar buiten de bebouwde kom of op de snelweg ben je gewoon niet welkom (en eerlijk gezegd: ook niet veilig).
- Arthur
OoohJdBn schreef: ↑28 apr 2025, 13:53Juist door de EU regels worden auto's gemiddeld zwaarder.. Veel A-segmenters zijn al compleet geschrapt omdat ze door de aangescherpte veiligheideisen (zoals verplicht snelheidsvermelding/waarschuwing & adaptive CC) niet meer financieel aantrekkelijk zijn om te verkopen in Europa. Dus is het al allemaal minimaal B-segment.. Dan schiet het wel op met de kilo's en cm's, helemaal met de populariteit van SUV's wat idd wel een trend is met wat dat betreft een negatieve invloed.

- Philipoo
Maakte ze maar een leuke rwd roadster met dezelfde dimensies als vroeger 

- Arthur
Idd zeg! Geef eens een voorbeeld 

- Joop
-
Bij MX5 dacht ik.. de Z4 is toch ook wel redelijk hefzelfde gebleven? Niet dus. 7 cm breder naar 1.86 en 30cm langer naar 4.30.
Huidige Yaris is korter geworden maar wel iets breder. Kan mij naast de Mx5 (NC niet meegerekend) geen model van een merk bedenken die niet extreem gegroeid zijn.
Huidige Yaris is korter geworden maar wel iets breder. Kan mij naast de Mx5 (NC niet meegerekend) geen model van een merk bedenken die niet extreem gegroeid zijn.
- Joop
- Martijn_bmw
Leuke foto vooral met die mx5 zie je meteen hoe groot zo’n z4 is ook gen 1 al tov mx5
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Hier maar even, had ook in bijv. bandendraadje gekund....
En wees gerust ook twee zeer lompe BMW's in de Top5.
Thumbnail is clickbait hoor.
Wat een treurnis: Extreem hoge massa PLUS die Eco sh1t banden.....
(Onder de Mini wil ik toch misschien deze zomer die prima Contis of die prima GoodYears indien in die maat verkrijgbaar. )
En wees gerust ook twee zeer lompe BMW's in de Top5.

Thumbnail is clickbait hoor.

Wat een treurnis: Extreem hoge massa PLUS die Eco sh1t banden.....
(Onder de Mini wil ik toch misschien deze zomer die prima Contis of die prima GoodYears indien in die maat verkrijgbaar. )
- Philipoo
Z4 is ook wel zwaar geworden hoor. 1400kg voor de instapper!Kadett schreef: ↑03 mei 2025, 06:46 Bij MX5 dacht ik.. de Z4 is toch ook wel redelijk hefzelfde gebleven? Niet dus. 7 cm breder naar 1.86 en 30cm langer naar 4.30.