Voertuigtechnische eisen Auto's (APK)
- Joop
- Berichten: 9067
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Voertuigtechnische eisen Auto's (APK)
Voor iedereen die zelf sleutelt en zijn auto APK klaar wil maken hier de voertuigtechnische eisen in één overzichtelijk document gevat:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/74FD8E38 ... _0821b.pdf
UPDATE-EDIT:
Let op bovenstaand is een beknopt overzicht zonder compleet te zijn. Onderstaande documenten is de gehele regelgeving in 2-delen.
Deel 1:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/F5DA9B9D ... Kdeel1.pdf
Deel 2:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/1581B7BB ... Kdeel2.pdf
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/74FD8E38 ... _0821b.pdf
UPDATE-EDIT:
Let op bovenstaand is een beknopt overzicht zonder compleet te zijn. Onderstaande documenten is de gehele regelgeving in 2-delen.
Deel 1:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/F5DA9B9D ... Kdeel1.pdf
Deel 2:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/1581B7BB ... Kdeel2.pdf
Laatst gewijzigd door Joop op 30 jun 2007, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Ok, handig! Op een achterlicht na zie ik nog niet iets waarop mijn oude gebakje afgekeurd zou moeten worden
(denk een slechte verbinding ergens want lampje heb ik al vervangen). En misschien de dempers maar dat mag na een kleine 30.000 km met mijn enthousiasme (staan op de todo list).
Volgens mij zitten hier meerdere apk-keurmeesters en voo hun heb ik nog een vraag: draagarmrubbers - deze staan in het aangehaalde document niet vermeld. Betekent dit dat deze niet aan de gestelde eisen voldoen (die van mij zijn volgens mij versleten maar ik wil 'rustig' op zoek naar poly urethaan spul).
Note: laatste 10 pagina's is voor aanhangers, niet interessant.

Volgens mij zitten hier meerdere apk-keurmeesters en voo hun heb ik nog een vraag: draagarmrubbers - deze staan in het aangehaalde document niet vermeld. Betekent dit dat deze niet aan de gestelde eisen voldoen (die van mij zijn volgens mij versleten maar ik wil 'rustig' op zoek naar poly urethaan spul).
Note: laatste 10 pagina's is voor aanhangers, niet interessant.
Laatst gewijzigd door G Kolkman op 30 mar 2007, 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joop
- Berichten: 9067
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
12 pagina's noem ik overzichtelijk. Titelblad, hoofdstukindeling, gedeelte over de aanhangers en omslag hoef je toch niet door?
'k Weet niet of je ooit het complete boekwerk heb gezien wat aan dit document ten grondslag ligt, met alle eisen volledig uitgeschreven en toegelicht, maar daar wordt je iig niet vrolijk van.

'k Weet niet of je ooit het complete boekwerk heb gezien wat aan dit document ten grondslag ligt, met alle eisen volledig uitgeschreven en toegelicht, maar daar wordt je iig niet vrolijk van.
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Er mist nogal wat zie ik.
Hier staan lang niet alle regels in, maar het geeft een aardige indicatie. Dit waren slechts 28 pagina's. Waren het er in het echt ook maar 28 pagina's dan was het een stukje makkelijker. Nu is het een dikke map vol met pagina's in ambtenaren taal.
Voorbeeld; er mogen geen metalen delen in de band zitten. Dan zou je zeggen dat er geen spijkers o.i.d. in de band mogen zitten. Wel dus!! 1 spijker of schroef mag. 2 of meer niet, want dat zijn metalen DELEN.
Hier staan lang niet alle regels in, maar het geeft een aardige indicatie. Dit waren slechts 28 pagina's. Waren het er in het echt ook maar 28 pagina's dan was het een stukje makkelijker. Nu is het een dikke map vol met pagina's in ambtenaren taal.
Voorbeeld; er mogen geen metalen delen in de band zitten. Dan zou je zeggen dat er geen spijkers o.i.d. in de band mogen zitten. Wel dus!! 1 spijker of schroef mag. 2 of meer niet, want dat zijn metalen DELEN.
- Joop
- Berichten: 9067
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Dit is enkel een algemeen overzicht van onderdelen die gekeurd worden. Waar de onderdelen exact aan moeten voldoen (afmetingen, max. speling, etc.) staat in een andere handleiding voor keurmeesters.G Kolkman schreef:Ok, handig! Op een achterlicht na zie ik nog niet iets waarop mijn oude gebakje afgekeurd zou moeten worden(denk een slechte verbinding ergens want lampje heb ik al vervangen). En misschien de dempers maar dat mag na een kleine 30.000 km met mijn enthousiasme (staan op de todo list).
Volgens mij zitten hier meerdere apk-keurmeesters en voo hun heb ik nog een vraag: draagarmrubbers - deze staan in het aangehaalde document niet vermeld. Betekent dit dat deze niet aan de gestelde eisen voldoen (die van mij zijn volgens mij versleten maar ik wil 'rustig' op zoek naar poly urethaan spul).
Note: laatste 10 pagina's is voor aanhangers, niet interessant.
'k Ben overigens geen keurmeester, kwam dit boekwerkje tegen tijdens het zoeken naar een antwoord op een andere vraag.
- johnnyloco
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 20 nov 2006, 21:06
- Locatie: vlodrop
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
- Pescatore
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
- Locatie: 053
Ben nog bezig met het doorlezen van het document, maar misschien weet iemand dit gewoon:
-Mag ik zondermeer de achterbank uit mijn auto slopen? Dit ben ik uit gewichtsbesparing toch al van plan, maar de neerklapbare achterbank 'klikt' niet meer goed vast en kan vrij gemakkelijk naar voren getrokken worden.
-De tellerplaatverlichting doet het niet (een zekering brand steeds door agv de handmatige dimmer op het dashboard). Is dit een afkeurpunt?
-Wanneer is een lekke uitlaat een afkeurpunt?
-Mag ik zondermeer de achterbank uit mijn auto slopen? Dit ben ik uit gewichtsbesparing toch al van plan, maar de neerklapbare achterbank 'klikt' niet meer goed vast en kan vrij gemakkelijk naar voren getrokken worden.
-De tellerplaatverlichting doet het niet (een zekering brand steeds door agv de handmatige dimmer op het dashboard). Is dit een afkeurpunt?
-Wanneer is een lekke uitlaat een afkeurpunt?

- Pescatore
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
- Locatie: 053
Is dit het best op te lossen met zgn. kneedmetaal, of juist met die rollen 'verband' die bijna elke onderdelenshop wel verkoopt?Tomaz schreef:Een uitlaat moet gasdicht zijn. Dus even in de weer voor je hem ter keuring gaat aanbieden.Pescatore schreef:
-Wanneer is een lekke uitlaat een afkeurpunt?
Km-teller moet volgens dat rdw-document verlicht zijn, en dat is ie niet (of heel onduidelijk). Even naar kijken dus.
Ook moet het 'controle-lampje' van het misachterlicht aangaan op het moment dat je dit licht aanzet. Doet men over dit soort futiliteiten zo moeilijk?


-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
-Achterbank mag er uit naar mijn weten.Pescatore schreef:Ben nog bezig met het doorlezen van het document, maar misschien weet iemand dit gewoon:
-Mag ik zondermeer de achterbank uit mijn auto slopen? Dit ben ik uit gewichtsbesparing toch al van plan, maar de neerklapbare achterbank 'klikt' niet meer goed vast en kan vrij gemakkelijk naar voren getrokken worden.
-De tellerplaatverlichting doet het niet (een zekering brand steeds door agv de handmatige dimmer op het dashboard). Is dit een afkeurpunt?
-Wanneer is een lekke uitlaat een afkeurpunt?
-Uitlaat moet idd gasdicht zijn
-Teller verlichting moet werken. Hoe maakt niet uit. Hang je er een lampje voor die aan gaat wanneer je de verlichting aanzet dan is het goedkeur.
-Controle lampje moet werken als het mistachterlicht ook werkt. Vanaf 1998 is een mistachterlicht verplicht.
- Pescatore
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
- Locatie: 053
G Kolkman schreef:Die pasta werkt prima! Heb ik er vorig jaar mei opgesmeerd omdat ik ook een gaatje had (kon ik met vinger nog net afsluiten). Zelfde afdichting heeft het ook deze apk (grofweg 35k verder) nog gehouden. Je betaalt wel 20 donderdagavond-in-de-Lunatic biertjes voor een tubetje trouwens
.

Mijn auto is van '92. Betekent dat ik volgens de rdw geen mistachterlicht hóef te hebben? Of moet het mistachterlicht sinds '98 verplicht op iedere wagen zitten?[/quote]Controle lampje moet werken als het mistachterlicht ook werkt. Vanaf 1998 is een mistachterlicht verplicht
-
Online
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Voor de echte die-hard lezers,
http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/rd ... ng_apk.htm
volgende site staat ook veel op m.b.t apk regelgeving onder andere wat voor welk bouwjaar verplicht werd, Tevens een stuk of 100 vragen waar je je apk kennis kunt testen
en een database per auto type wat veel voorkomende afkeurpunten zijn
http://www.autoadviezen.nl
http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/rd ... ng_apk.htm
volgende site staat ook veel op m.b.t apk regelgeving onder andere wat voor welk bouwjaar verplicht werd, Tevens een stuk of 100 vragen waar je je apk kennis kunt testen

en een database per auto type wat veel voorkomende afkeurpunten zijn
http://www.autoadviezen.nl
- Pescatore
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
- Locatie: 053
Nu zie ik het alsof ik geen mistlicht hoef te hebben? In de lijst staat het volgende:
Datum 1e toelating Omschrijving keuringseis
Na 31-12-1997 Mistlicht achter 1 of 2 (controle lampje moet ook werken)
http://www.autoadviezen.nl/Bouwjarenlijst.htm
Datum 1e toelating Omschrijving keuringseis
Na 31-12-1997 Mistlicht achter 1 of 2 (controle lampje moet ook werken)
http://www.autoadviezen.nl/Bouwjarenlijst.htm
- Joop
- Berichten: 9067
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Ik plaats deze ook even in de openingspost...erwin20vt schreef:Voor de echte die-hard lezers,
http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/rd ... ng_apk.htm
volgende site staat ook veel op m.b.t apk regelgeving onder andere wat voor welk bouwjaar verplicht werd, Tevens een stuk of 100 vragen waar je je apk kennis kunt testen![]()
en een database per auto type wat veel voorkomende afkeurpunten zijn
http://www.autoadviezen.nl
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Voertuigtechnische eisen Auto's (APK)
Ik moet morgen naar de afspraak voor een verse APK en dacht ik loop ff nog een keer rond men auto snelle check.
wissers check,
banden check en op druk, linksachter kan nog net of net niet
magoed zit al in de planning.
vloeistoffen check, ruitenvloeistof weer gevuld.
remblokjes check, maar zijn nog zo goed als nieuw rondom
koplampen hoogte check
alle lampen rondom check stadslicht/dimlicht/grootlicht/alarm-richtingaanwijzers check
achteruitrijverlichting check
remlichten check
ik dacht mis ik niet wat
kentekenplaat verlichting...
nogmaals kijken...verrek, die doet het niet?
tikje tegen bumper en wat rondom houder...nope...
hm
dus maar van onderaf eruit gedrukt (daar kon ik zien hoe het werkte)
lampje kaduk...zo te zien al langer
vandaar dat ik wel eens had dat iemand me seinde als ik er wel eens uit was snachts...dacht dan vaak, dat ze vonden dat ik er wellicht te hard voorbij ging, ik dacht dan hallo, ik rij er ruim voorbij en netjes, no problem...maar dat kon het wel eens zijn geweest
:idea:
afijn, ik had sowieso nog 2 reserve...dus reserve lampje er in (was geen nwe maar leek goed) nope...
doormeten wat eerst niet goed wou, maar later wel...zat dus wel stroom op, wat pielen met lampje dacht los contact maybe?
nope...weer meten, ja zat wel stroom op...ander lampje gepakt wat ook in men reserve vergaderbak lag
yeah...die werkte.
zou lullig zijn om zoiets kleins er voor terug te moeten komen...
voor de rest afwachten of er wat verbeterd/vervangen moet worden, altijd weer een verrassing, maar kleine dingen kun je zelf vast doen.
wissers check,
banden check en op druk, linksachter kan nog net of net niet

vloeistoffen check, ruitenvloeistof weer gevuld.
remblokjes check, maar zijn nog zo goed als nieuw rondom
koplampen hoogte check
alle lampen rondom check stadslicht/dimlicht/grootlicht/alarm-richtingaanwijzers check
achteruitrijverlichting check
remlichten check
ik dacht mis ik niet wat

kentekenplaat verlichting...
tikje tegen bumper en wat rondom houder...nope...
hm

lampje kaduk...zo te zien al langer

vandaar dat ik wel eens had dat iemand me seinde als ik er wel eens uit was snachts...dacht dan vaak, dat ze vonden dat ik er wellicht te hard voorbij ging, ik dacht dan hallo, ik rij er ruim voorbij en netjes, no problem...maar dat kon het wel eens zijn geweest

afijn, ik had sowieso nog 2 reserve...dus reserve lampje er in (was geen nwe maar leek goed) nope...
doormeten wat eerst niet goed wou, maar later wel...zat dus wel stroom op, wat pielen met lampje dacht los contact maybe?
nope...weer meten, ja zat wel stroom op...ander lampje gepakt wat ook in men reserve vergaderbak lag

yeah...die werkte.


zou lullig zijn om zoiets kleins er voor terug te moeten komen...

voor de rest afwachten of er wat verbeterd/vervangen moet worden, altijd weer een verrassing, maar kleine dingen kun je zelf vast doen.
Laatst gewijzigd door GTRene op 27 feb 2011, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- Knot
- Berichten: 40243
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Voertuigtechnische eisen Auto's (APK)
Doen ze daar toch gewoon.. had ik met de M5, nooit wat stuk, zet m daar uit met toevallig de voet op de rem terwijl ik de sleutel omdraai om m uit te zetten brandt een remlicht door 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Voertuigtechnische eisen Auto's (APK)
whaha, das ook lullig...
je auto werd natuurlijk zenuwachtig voor de keuring en gaf hem te veel spanning
ja bij sommige als je zelf een lampje hebt (of zei als het een garage is) willen ze het wel eens doen, garage ofzo als het wat kleins is, maar toch.
bij RDW bv hebben ze vaak dat soort dingen niet, maar ga nu niet naar RDW, gewoon euromaster, vorig jaar ook gedaan, leuke prijs verder oke.
je auto werd natuurlijk zenuwachtig voor de keuring en gaf hem te veel spanning

ja bij sommige als je zelf een lampje hebt (of zei als het een garage is) willen ze het wel eens doen, garage ofzo als het wat kleins is, maar toch.
bij RDW bv hebben ze vaak dat soort dingen niet, maar ga nu niet naar RDW, gewoon euromaster, vorig jaar ook gedaan, leuke prijs verder oke.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten