Voertuigtechnische eisen Auto's (APK)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Joop

Voertuigtechnische eisen Auto's (APK)

Bericht door Joop » 29 mar 2007, 22:29

Voor iedereen die zelf sleutelt en zijn auto APK klaar wil maken hier de voertuigtechnische eisen in één overzichtelijk document gevat:

http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/74FD8E38 ... _0821b.pdf

UPDATE-EDIT:
Let op bovenstaand is een beknopt overzicht zonder compleet te zijn. Onderstaande documenten is de gehele regelgeving in 2-delen.

Deel 1:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/F5DA9B9D ... Kdeel1.pdf

Deel 2:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/1581B7BB ... Kdeel2.pdf
Laatst gewijzigd door Joop op 30 jun 2007, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Remy

Bericht door Remy » 30 mar 2007, 00:26

28 pagina's noem ik niet echt overzichtelijk. Ik denk dat lees ik ff door, nou tering zeg.... Niet dus :lol:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 30 mar 2007, 00:30

Ok, handig! Op een achterlicht na zie ik nog niet iets waarop mijn oude gebakje afgekeurd zou moeten worden :D (denk een slechte verbinding ergens want lampje heb ik al vervangen). En misschien de dempers maar dat mag na een kleine 30.000 km met mijn enthousiasme (staan op de todo list).

Volgens mij zitten hier meerdere apk-keurmeesters en voo hun heb ik nog een vraag: draagarmrubbers - deze staan in het aangehaalde document niet vermeld. Betekent dit dat deze niet aan de gestelde eisen voldoen (die van mij zijn volgens mij versleten maar ik wil 'rustig' op zoek naar poly urethaan spul).

Note: laatste 10 pagina's is voor aanhangers, niet interessant.
Laatst gewijzigd door G Kolkman op 30 mar 2007, 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Joop

Bericht door Joop » 30 mar 2007, 00:31

12 pagina's noem ik overzichtelijk. Titelblad, hoofdstukindeling, gedeelte over de aanhangers en omslag hoef je toch niet door? :wink:

'k Weet niet of je ooit het complete boekwerk heb gezien wat aan dit document ten grondslag ligt, met alle eisen volledig uitgeschreven en toegelicht, maar daar wordt je iig niet vrolijk van.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 30 mar 2007, 00:36

Er mist nogal wat zie ik.

Hier staan lang niet alle regels in, maar het geeft een aardige indicatie. Dit waren slechts 28 pagina's. Waren het er in het echt ook maar 28 pagina's dan was het een stukje makkelijker. Nu is het een dikke map vol met pagina's in ambtenaren taal.

Voorbeeld; er mogen geen metalen delen in de band zitten. Dan zou je zeggen dat er geen spijkers o.i.d. in de band mogen zitten. Wel dus!! 1 spijker of schroef mag. 2 of meer niet, want dat zijn metalen DELEN.

Joop

Bericht door Joop » 30 mar 2007, 00:36

G Kolkman schreef:Ok, handig! Op een achterlicht na zie ik nog niet iets waarop mijn oude gebakje afgekeurd zou moeten worden :D (denk een slechte verbinding ergens want lampje heb ik al vervangen). En misschien de dempers maar dat mag na een kleine 30.000 km met mijn enthousiasme (staan op de todo list).

Volgens mij zitten hier meerdere apk-keurmeesters en voo hun heb ik nog een vraag: draagarmrubbers - deze staan in het aangehaalde document niet vermeld. Betekent dit dat deze niet aan de gestelde eisen voldoen (die van mij zijn volgens mij versleten maar ik wil 'rustig' op zoek naar poly urethaan spul).

Note: laatste 10 pagina's is voor aanhangers, niet interessant.
Dit is enkel een algemeen overzicht van onderdelen die gekeurd worden. Waar de onderdelen exact aan moeten voldoen (afmetingen, max. speling, etc.) staat in een andere handleiding voor keurmeesters.

'k Ben overigens geen keurmeester, kwam dit boekwerkje tegen tijdens het zoeken naar een antwoord op een andere vraag.

johnnyloco

Bericht door johnnyloco » 31 mar 2007, 18:10

ik heb nu de mistlamp achter kapot..
de auto is van 1995
en zie erin staan dat je pas vanaf 1997 verplicht ben een mistachterlicht

zou hij dan dus gewoon hiermee door de keuring komen of hoe moet k het zien?

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 31 mar 2007, 18:41

johnnyloco schreef:ik heb nu de mistlamp achter kapot..
de auto is van 1995
en zie erin staan dat je pas vanaf 1997 verplicht ben een mistachterlicht

zou hij dan dus gewoon hiermee door de keuring komen of hoe moet k het zien?
Geen probleem voor de apk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 mar 2007, 19:35

Er zit staaldraad in mijn banden, mag dat? :lol:

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 01 apr 2007, 01:42

Dennis Cavallino schreef:Er zit staaldraad in mijn banden, mag dat? :lol:
Ja dat mag :!:

Zolang het maar niet zichtbaar is :wink:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 01 apr 2007, 02:39

*Gaat op zoek naar een bus invisibility spray voor Cav*
:P

Pescatore

Bericht door Pescatore » 29 jun 2007, 18:27

Ben nog bezig met het doorlezen van het document, maar misschien weet iemand dit gewoon:

-Mag ik zondermeer de achterbank uit mijn auto slopen? Dit ben ik uit gewichtsbesparing toch al van plan, maar de neerklapbare achterbank 'klikt' niet meer goed vast en kan vrij gemakkelijk naar voren getrokken worden.

-De tellerplaatverlichting doet het niet (een zekering brand steeds door agv de handmatige dimmer op het dashboard). Is dit een afkeurpunt?

-Wanneer is een lekke uitlaat een afkeurpunt? :roll:

Tomaz

Bericht door Tomaz » 29 jun 2007, 18:39

Pescatore schreef:
Een uitlaat moet gasdicht zijn. Dus even in de weer voor je hem ter keuring gaat aanbieden.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 29 jun 2007, 19:21

Tomaz schreef:
Pescatore schreef:
Een uitlaat moet gasdicht zijn. Dus even in de weer voor je hem ter keuring gaat aanbieden.
Is dit het best op te lossen met zgn. kneedmetaal, of juist met die rollen 'verband' die bijna elke onderdelenshop wel verkoopt?

Km-teller moet volgens dat rdw-document verlicht zijn, en dat is ie niet (of heel onduidelijk). Even naar kijken dus.

Ook moet het 'controle-lampje' van het misachterlicht aangaan op het moment dat je dit licht aanzet. Doet men over dit soort futiliteiten zo moeilijk? :roll: (uitlaat is ander verhaal natuurlijk). :wink:

Tomaz

Bericht door Tomaz » 29 jun 2007, 19:37

Afhankelijk van hoe lek (of hoe roestig in de meeste gevallen), kan je met uitlaatpasta of een wrap prima vooruit. Als het "verband" wat je bedoeld hitteschild is (met name populair bij turbo-rijders) gaat het je uitlaat niet echt dichten, het ziet er verder wel profi uit. :)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 29 jun 2007, 20:12

Die pasta werkt prima! Heb ik er vorig jaar mei opgesmeerd omdat ik ook een gaatje had (kon ik met vinger nog net afsluiten). Zelfde afdichting heeft het ook deze apk (grofweg 35k verder) nog gehouden :) . Je betaalt wel 20 donderdagavond-in-de-Lunatic biertjes voor een tubetje trouwens :shock: .

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 29 jun 2007, 21:41

Pescatore schreef:Km-teller moet volgens dat rdw-document verlicht zijn, en dat is ie niet (of heel onduidelijk). Even naar kijken dus.
Zaklampje op je stuurkolom klussen. :)

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 30 jun 2007, 02:14

Pescatore schreef:Ben nog bezig met het doorlezen van het document, maar misschien weet iemand dit gewoon:

-Mag ik zondermeer de achterbank uit mijn auto slopen? Dit ben ik uit gewichtsbesparing toch al van plan, maar de neerklapbare achterbank 'klikt' niet meer goed vast en kan vrij gemakkelijk naar voren getrokken worden.

-De tellerplaatverlichting doet het niet (een zekering brand steeds door agv de handmatige dimmer op het dashboard). Is dit een afkeurpunt?

-Achterbank mag er uit naar mijn weten.

-Uitlaat moet idd gasdicht zijn

-Teller verlichting moet werken. Hoe maakt niet uit. Hang je er een lampje voor die aan gaat wanneer je de verlichting aanzet dan is het goedkeur.

-Controle lampje moet werken als het mistachterlicht ook werkt. Vanaf 1998 is een mistachterlicht verplicht.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 30 jun 2007, 13:54

G Kolkman schreef:Die pasta werkt prima! Heb ik er vorig jaar mei opgesmeerd omdat ik ook een gaatje had (kon ik met vinger nog net afsluiten). Zelfde afdichting heeft het ook deze apk (grofweg 35k verder) nog gehouden :) . Je betaalt wel 20 donderdagavond-in-de-Lunatic biertjes voor een tubetje trouwens :shock: .
:D Ik ga de pasta proberen.
Controle lampje moet werken als het mistachterlicht ook werkt. Vanaf 1998 is een mistachterlicht verplicht
Mijn auto is van '92. Betekent dat ik volgens de rdw geen mistachterlicht hóef te hebben? Of moet het mistachterlicht sinds '98 verplicht op iedere wagen zitten?[/quote]

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 30 jun 2007, 14:03

Voor de echte die-hard lezers,

http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/rd ... ng_apk.htm

volgende site staat ook veel op m.b.t apk regelgeving onder andere wat voor welk bouwjaar verplicht werd, Tevens een stuk of 100 vragen waar je je apk kennis kunt testen :)
en een database per auto type wat veel voorkomende afkeurpunten zijn

http://www.autoadviezen.nl

Pescatore

Bericht door Pescatore » 30 jun 2007, 14:22

Nu zie ik het alsof ik geen mistlicht hoef te hebben? In de lijst staat het volgende:

Datum 1e toelating Omschrijving keuringseis

Na 31-12-1997 Mistlicht achter 1 of 2 (controle lampje moet ook werken)

http://www.autoadviezen.nl/Bouwjarenlijst.htm

Joop

Bericht door Joop » 30 jun 2007, 14:31

erwin20vt schreef:Voor de echte die-hard lezers,

http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/rd ... ng_apk.htm

volgende site staat ook veel op m.b.t apk regelgeving onder andere wat voor welk bouwjaar verplicht werd, Tevens een stuk of 100 vragen waar je je apk kennis kunt testen :)
en een database per auto type wat veel voorkomende afkeurpunten zijn

http://www.autoadviezen.nl
Ik plaats deze ook even in de openingspost...

GTRene

Re: Voertuigtechnische eisen Auto's (APK)

Bericht door GTRene » 27 feb 2011, 12:56

Ik moet morgen naar de afspraak voor een verse APK en dacht ik loop ff nog een keer rond men auto snelle check.

wissers check,
banden check en op druk, linksachter kan nog net of net niet :hmmm: magoed zit al in de planning.
vloeistoffen check, ruitenvloeistof weer gevuld.
remblokjes check, maar zijn nog zo goed als nieuw rondom
koplampen hoogte check
alle lampen rondom check stadslicht/dimlicht/grootlicht/alarm-richtingaanwijzers check
achteruitrijverlichting check
remlichten check

ik dacht mis ik niet wat :hmmm:
kentekenplaat verlichting... :nerd: nogmaals kijken...verrek, die doet het niet?
tikje tegen bumper en wat rondom houder...nope...
hm :hmmm: dus maar van onderaf eruit gedrukt (daar kon ik zien hoe het werkte)
lampje kaduk...zo te zien al langer :bag:
vandaar dat ik wel eens had dat iemand me seinde als ik er wel eens uit was snachts...dacht dan vaak, dat ze vonden dat ik er wellicht te hard voorbij ging, ik dacht dan hallo, ik rij er ruim voorbij en netjes, no problem...maar dat kon het wel eens zijn geweest :lol: :idea:
afijn, ik had sowieso nog 2 reserve...dus reserve lampje er in (was geen nwe maar leek goed) nope...
doormeten wat eerst niet goed wou, maar later wel...zat dus wel stroom op, wat pielen met lampje dacht los contact maybe?
nope...weer meten, ja zat wel stroom op...ander lampje gepakt wat ook in men reserve vergaderbak lag :mrgreen:
yeah...die werkte. :thumbup: :mrgreen:

zou lullig zijn om zoiets kleins er voor terug te moeten komen... :lol:

voor de rest afwachten of er wat verbeterd/vervangen moet worden, altijd weer een verrassing, maar kleine dingen kun je zelf vast doen.
Laatst gewijzigd door GTRene op 27 feb 2011, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 27 feb 2011, 12:58

Doen ze daar toch gewoon.. had ik met de M5, nooit wat stuk, zet m daar uit met toevallig de voet op de rem terwijl ik de sleutel omdraai om m uit te zetten brandt een remlicht door :?

GTRene

Bericht door GTRene » 27 feb 2011, 13:02

whaha, das ook lullig...
je auto werd natuurlijk zenuwachtig voor de keuring en gaf hem te veel spanning :mrgreen:
ja bij sommige als je zelf een lampje hebt (of zei als het een garage is) willen ze het wel eens doen, garage ofzo als het wat kleins is, maar toch.
bij RDW bv hebben ze vaak dat soort dingen niet, maar ga nu niet naar RDW, gewoon euromaster, vorig jaar ook gedaan, leuke prijs verder oke.

Plaats reactie