Bron: AD.nlKleine aanrijdingen ontaarden vaker in verhitte discussies over wie aansprakelijk is, ziet rechtsbijstandsverzekeraar DAS. Bestuurders realiseren zich dat schuld bekennen hun duizenden euro’s of nog meer kan kosten. Dat vertraagt de schadeafhandeling door verzekeraars.
Vroeger waren kleine botsingen snel afgehandeld: beide bestuurders vulden het schadeformulier in en regelden zaken netjes onderling. Maar die tijd is voorbij, ziet Rembrandt Groenewegen, senior jurist Verkeer en Letsel bij DAS. „Een aanrijding is allang geen aanrijding meer. Het loopt regelmatig uit de hand.”
Afgelopen jaar behandelde DAS 7500 zaken waarbij bestuurders het oneens waren over de schuldvraag bij een aanrijding − 500 gevallen meer dan in 2023. ,,Bestuurders weigeren het formulier in te vullen of maken een voorbehoud. Ze zeggen dan: ik ben het niet eens met de schets.”
De belangrijkste oorzaak? Geld. ,,Mensen hebben hun auto nodig en beseffen ineens: dit gaat me veel geld kosten.” De meeste auto’s zijn bovendien alleen WA-verzekerd, zegt Groenewegen. ,,Als je dan als bestuurder verantwoordelijk blijkt, ben je dubbel de klos: je eigen schade wordt niet vergoed én je premie stijgt doordat je verzekeraar de schade van de tegenpartij moet betalen.”
Dure Mercedes
Zeker jongeren kunnen daardoor in de problemen raken, aldus DAS. „Ze kopen een Mercedes van 30.000 euro op afbetaling, maar kiezen een WA-verzekering om kosten te besparen. Als ze dan een aanrijding veroorzaken met 15.000 euro schade, slaat de paniek toe. Dan denken ze ineens: wat nu?’”
Zelfs in duidelijke gevallen, zoals kop-staartbotsingen, ontstaat al discussie. ,,De achterste bestuurder botst bijvoorbeeld op zijn voorganger”, zegt Groenewegen. ,,Maar dan weigert de achterste partij het schadeformulier te tekenen met het argument: ‘ik wil alles even laten bezinken.’ Later zegt hij ineens: ‘Maar de tegenpartij reed achteruit.’”
Kruispunten met verkeerslichten vormen ook vaak een bron van conflict. „Onze klant zegt: ‘Ik had groen.’ De tegenpartij beweert hetzelfde. Maar dat kan natuurlijk niet.” Of neem een aanrijding doordat iemand geen voorrang verleent. „Dan zegt de andere bestuurder: ‘Ja, maar hij reed te hard.’”
Dashcam
Soms loopt een incident compleet uit de hand. Groenewegen noemt een recente zaak tussen een bestelbus en een personenauto. „Ze kregen ruzie over voorrang, er was niet eens schade.” De automobilist gooide een voorwerp op de bestelbus en reed er vervolgens hinderlijk voor.
,,De buschauffeur haalde in, waarop de automobilist tegen de bus aan reed. De bestuurder van de bus voelde zich bedreigd en reed weg, maar werd vervolgens achtervolgd en meerdere keren aangereden.” Uiteindelijk stond een van de bestuurders zelfs met een schroevendraaier in de hand.”
Om problemen te voorkomen, adviseert DAS om bewijsmateriaal te verzamelen en het schadeformulier zorgvuldig in te vullen. „Maak foto’s van de situatie, noteer gegevens van getuigen als die er zijn en kijk of er camerabeelden beschikbaar zijn”, zegt Groenewegen. Wie helemaal zeker wil zijn, kan een dashcam overwegen. „Vooral vrachtwagenbedrijven doen dat tegenwoordig om conflicten te vermijden.”
Vijf tips bij een aanrijding
1) Vul altijd een schadeformulier in
Zorg dat zowel jij als de tegenpartij tekenen. Ben je het ergens niet mee eens? Maak een voorbehoud onder kopje 14 ‘Mijn opmerkingen’.
2) Verzamel bewijsmateriaal
Noteer gegevens van onpartijdige getuigen, die het ongeval zagen gebeuren. Maak foto’s van de stand van de voertuigen en de schade. Dit kan cruciaal zijn voor het bepalen van de aansprakelijkheid.
3 ) Controleer of er camerabeelden zijn
Ontstaat er onenigheid? Dashcambeelden, videodeurbellen en beveiligingscamera’s van winkels of benzinepompen kunnen als bewijs dienen. Beelden van verkeerscamera’s mogen dan weer niet gebruikt worden.
4) Tekenen betekent instemmen
Een ondertekend schadeformulier heeft wettelijke bewijskracht. Lees alles dus goed door voordat je tekent, want de inhoud geldt als uitgangspunt bij de schadeafhandeling.
5) Schakel de politie in bij agressie of letsel
Bij blikschade komt de politie doorgaans niet, maar als een situatie escaleert of als er letsel is, bel dan direct 112.
Bestuurders weigeren vaker schuld na botsing: ‘Mercedes van 30.000 euro alleen WA-verzekerd’
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Bestuurders weigeren vaker schuld na botsing: ‘Mercedes van 30.000 euro alleen WA-verzekerd’
-
Re: Bestuurders weigeren vaker schuld na botsing: ‘Mercedes van 30.000 euro alleen WA-verzekerd’
Een Mercedes huur je toch gewoon met verzekering in Duitsland ?
-
- Auto: Pulsar GT, Accord R, A110
Re: Bestuurders weigeren vaker schuld na botsing: ‘Mercedes van 30.000 euro alleen WA-verzekerd’
Ik dacht dat een dashcam niet mocht gelden als bewijs?
- Nivek
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Ik denk dat dit meer te maken heeft met "het niet toe willen geven" van een gemaakte fout of de algemene brutale instelling wat je ook steeds vaker ziet. Net zoals elkaar niks willen gunnen op de weg. En heeft men een dashcam, dan denkt men in eens de baas van de weg te zijn.
- Camiel
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Anekdotisch: ik heb 4 aanrijdingen gehad in de afgelopen 15 jaar, waarbij de eerste 3 tussen de 12-14 jaar geleden zijn.
De eerste 3 aanrijdingen gaf de tegenpartij ruiterlijk de schuld toe en vulden we ter plaatse het formulier in, niks aan de hand. “Excuses, ik had u echt niet gezien”. Zelfs nadat één van die auto’s total loss was.
De laatste aanrijding was vorig jaar, toen iemand bij mij achterop botste terwijl ik stilstond voor een stoplicht. Niet heel hard, weinig schade, uiteraard gewoon formulier invullen dacht ik. Maar de tegenpartij was het er niet mee eens; eerst was het niet haar schuld, toen was het een ongelukje want voet schoot van de koppeling dus ze was niet aansprakelijk, daarna had ze me weliswaar geraakt maar was het helemaal niet zo hard dus die schade en krassen kon nóóit door haar komen, en vervolgens weigerde ze om het schadeformulier in te vullen en dreigde ze om weg te rijden want ze vond mijn houding vervelend toen ik enigzins gepikeerd reageerde op het feit dat ze mijn vriendin een aansteller noemde. Dus ik zei ‘als je niet wil invullen dan rij maar weg, bel ik de politie en doe ik aangifte van doorrijden na een ongeval’ en toen stapte ze in en dreigde ze weg te rijden. Uiteraard ook daadwerkelijk politie gebeld.
Het duurde een kwartier terwijl ik in de zon tegen de vangrail stond te chillen (politie liet op zich wachten) maar toen er een arrestantenbusje met blauw zwaailicht langs reed besloot mevrouw toch maar mee te werken en bleek de reden van het niet mee willen werken; bang voor de kosten, dus geld… alleenstaande moeder met een parttime baan etc etc. Bang dat de verzekeringspremie teveel zou stijgen en ze de auto daarom weg moest doen terwijl ze hem nodig had voor werk. In the end €1000 schade (achterbumper gespoten) maar de schuld is nog steeds niet erkend ondanks dat zij op het schadeformulier heeft bevestigd dat zij aansprakelijk was.
De eerste 3 aanrijdingen gaf de tegenpartij ruiterlijk de schuld toe en vulden we ter plaatse het formulier in, niks aan de hand. “Excuses, ik had u echt niet gezien”. Zelfs nadat één van die auto’s total loss was.
De laatste aanrijding was vorig jaar, toen iemand bij mij achterop botste terwijl ik stilstond voor een stoplicht. Niet heel hard, weinig schade, uiteraard gewoon formulier invullen dacht ik. Maar de tegenpartij was het er niet mee eens; eerst was het niet haar schuld, toen was het een ongelukje want voet schoot van de koppeling dus ze was niet aansprakelijk, daarna had ze me weliswaar geraakt maar was het helemaal niet zo hard dus die schade en krassen kon nóóit door haar komen, en vervolgens weigerde ze om het schadeformulier in te vullen en dreigde ze om weg te rijden want ze vond mijn houding vervelend toen ik enigzins gepikeerd reageerde op het feit dat ze mijn vriendin een aansteller noemde. Dus ik zei ‘als je niet wil invullen dan rij maar weg, bel ik de politie en doe ik aangifte van doorrijden na een ongeval’ en toen stapte ze in en dreigde ze weg te rijden. Uiteraard ook daadwerkelijk politie gebeld.
Het duurde een kwartier terwijl ik in de zon tegen de vangrail stond te chillen (politie liet op zich wachten) maar toen er een arrestantenbusje met blauw zwaailicht langs reed besloot mevrouw toch maar mee te werken en bleek de reden van het niet mee willen werken; bang voor de kosten, dus geld… alleenstaande moeder met een parttime baan etc etc. Bang dat de verzekeringspremie teveel zou stijgen en ze de auto daarom weg moest doen terwijl ze hem nodig had voor werk. In the end €1000 schade (achterbumper gespoten) maar de schuld is nog steeds niet erkend ondanks dat zij op het schadeformulier heeft bevestigd dat zij aansprakelijk was.
-
Mijn vrouw had ook zo'n akkefietje in 2019, ze werd aangereden en de dader reed gewoon door.
Hier het bijbehorende verhaaltje
Daar hebben we wel zoveel van geleerd dat we tegenwoordig een dashcam in de auto hebben zitten, al hoop ik die nooit nodig te hebben.
Meer mensen hier met een dashcam?
Hier het bijbehorende verhaaltje
Daar hebben we wel zoveel van geleerd dat we tegenwoordig een dashcam in de auto hebben zitten, al hoop ik die nooit nodig te hebben.
Meer mensen hier met een dashcam?
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Heb er jaren mee gereden. Nu zonder, wil er eigenlijk wel weer een. Juist dit soort gezeik sta je wat sterker als je iets op beeld hebt.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zul je zeker als het op verzekeraars aankomt een lange adem voor moeten hebben.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zul je zeker als het op verzekeraars aankomt een lange adem voor moeten hebben.
-
- Auto: Dikke Bmw
Ook,hier gaat de maatschappij mee naar de haaien. Bestuurders rennen weg na een ongeval, slecht verzekerd, ontkennen etc etc.
In het geval van Camiel zijn er zo veel van die stuntpiloten met socio-economische redenen om niet toe te geven.
In het geval van Camiel zijn er zo veel van die stuntpiloten met socio-economische redenen om niet toe te geven.
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Ook een beetje resultaat tussen de kloof van rijk en arm die steeds groter wordt.
Voedselbanken die overlopen, betalingsachterstanden bij ziektekostenverzekeraars, en wie weet waar nog meer.
En als je dan niet lekker met het OV uit kunt, past een auto'tje op de financiële grens rijden daar ook wel bij.
Slingert zoektocht voor een Clearview camera nog maar eens aan.....
Voedselbanken die overlopen, betalingsachterstanden bij ziektekostenverzekeraars, en wie weet waar nog meer.
En als je dan niet lekker met het OV uit kunt, past een auto'tje op de financiële grens rijden daar ook wel bij.
Slingert zoektocht voor een Clearview camera nog maar eens aan.....
- Sabberjoch
- Auto: 981C S
Hahaha, dat was precies mijn eerste actie bij het lezen van dit topic.smiley schreef: 12 feb 2025, 16:31 Slingert zoektocht voor een Clearview camera nog maar eens aan.....
Al geruime tijd aan het denken over een dashcam, maar altijd aan het uitstellen want "nooit nodig gehad".
Misschien dat ik deze keer doorzet...
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Ik heb vroeger een dashcam gehad. Maar sinds ik een cabrio rijd niet meer gemonteerd. Geen zin om hem de hele tijd weg te halen als ik de auto open parkeer. Misschien toch maar even over nadenken inderdaad. Dit soort gezeik wil je dus echt niet hebben.
- Sabberjoch
Dan wacht ik even tot ik jouw Z4 ergens met open dak geparkeerd zie staan.
Mooi dat we elkaar zo kunnen helpen!
Mooi dat we elkaar zo kunnen helpen!
-
Ik heb een VIOFO A119 V3 Dashcam op 60fps, kost geen drol en doet wat hij moet doen (wel een kwalitatief goede SD kaart erin stoppen).smiley schreef: 12 feb 2025, 16:31 Slingert zoektocht voor een Clearview camera nog maar eens aan.....
Andere is een AZDome op 30fps, daarvan vind ik de beelden minder goed.
- smiley
Elise schreef: 12 feb 2025, 17:08 Ik heb een VIOFO A119 V3 Dashcam op 60fps, kost geen drol en doet wat hij moet doen.

-
Ik vond het verhaal in dit filmpje verhelderend (de clue komt pas bij 10:50)
En hier ook een link met een overzicht van veelgebruikte processor typenummers
https://www.123carcam.nl/blog/dashcam-processor

En hier ook een link met een overzicht van veelgebruikte processor typenummers
https://www.123carcam.nl/blog/dashcam-processor
- Arthur
- Auto: Nr.51
Vertel de clue dan maar, scheelt 10:50m 

-
^
ha, kijk jij even lekker het filmpje en spoel ff door naar 10:50 luilak
ha, kijk jij even lekker het filmpje en spoel ff door naar 10:50 luilak

- Sabberjoch
Hardwire of niet? Daar zie ik nogal tegenop namelijk, maar als de accuduur prima is...Elise schreef: 12 feb 2025, 17:08
Ik heb een VIOFO A119 V3 Dashcam op 60fps, kost geen drol en doet wat hij moet doen (wel een kwalitatief goede SD kaart erin stoppen).
Andere is een AZDome op 30fps, daarvan vind ik de beelden minder goed.
Viofo qua beelden dus prima? (kentekens leesbaar).
Kost inderdaad geen drol, dus kan mij dan wel eens over de streep trekken eindelijk.
-
^^
Ik denk dat met name de 60FPS bijdraagt aan het lezen van kentekens.
Ik denk dat met name de 60FPS bijdraagt aan het lezen van kentekens.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Kabels leggen zou ik ook geen zin aan hebben. Maar deze (of anderen) zijn er ook draadloos, met een accu? Dan is het mss ook makkelijk switchen, qua auto?
-
Ja, er zijn draadloze opties met een accu! Veel modellen zijn draagbaar en makkelijk over te zetten tussen auto's. Welke functies zoek je precies?
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Welkom.
Je zit in de dashcam handel?
Je zit in de dashcam handel?
-
Nou. Niet te negatief Bram.
- Wout309t
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Jeeeejj, weer een behulpzame AI-bot. Welkom!
- smiley
Na een rondje googelen kwam hardwire en accu leegtrekken wel naar boven (omdat ie ook geparkeerd bewegingsdetectie blijft houden).Sabberjoch schreef: 13 feb 2025, 09:33 Hardwire of niet? Daar zie ik nogal tegenop namelijk, maar als de accuduur prima is...
Dan is op usb of sigarettenaansluiting misschien nog niet zo slecht.
Of heeft Elise er andere praktijkervaring mee?