'05 320Ci

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Salyut_
Auto: BMW E46 316

'05 320Ci

Bericht door Salyut_ » 10 feb 2025, 16:26

Hallo allemaal,

ben al langer tijd lurker van dit forum en heb besloten om maar eens een echte auto te kopen :D

Afbeelding

ik heb laatst een 2005 320Ci gekocht.
handbak, 6 cyl, met maarliefst 227dkm

eerste eigenaar heeft de auto 20 jaar gehad sinds nieuw. heb de auto van de tweede eigenaar gekocht die hem een weekje had als inruil/handels autotje. maar goed, een 6 cyl, coupe, handbak voor 3850 kun je niet klagen.

eerste impressie loopt de auto mooi, zojuist een beurtje gehad. geen roest, geen foutmeldingen.

onderhouds boekje gevult, tot 160dkm bmw stempels elke 10-20dkm, daarna simpelweg afgetekend met reguliere beurtjes tot xx/12/2024 . nieuwe remmen, winterbanden, en begin vorig jaar grote beurt met bougies, en eind vorig jaar kleine beurt en nieuwe apk gehad.

helaas geen facturen. ik wil binnenkort eens een van de dealers bellen waar deze auto tot in midden 2010's onderhoud heeft gehad om te kijken of ze nog iets weten wat er allemaal aan gebeurt is.

ik heb momenteel nog een C1'tje omdat ik nog student ben, laatste jaartje MBO4 mechatronica.
was al langer opzoek naar een redelijk nette e46 6 cyl handbak. dus nu dat de kans voorbei kwam had ik hem maar gepakt.
ongeacht mijn financiele situatie nogsteeds het feit dat ik student ben reflecteert heb ik nog een klein zakcentje over.

met betrekking tot het zakcentje:
ik eb gebudgeteerd om 600 tot hoogstens 800 euro apart te houden voor preventief onderhoud.
na dat ik de c1 verkoop komt er nog 400 bij (ik houw de rest voor de spaar/noodgevallen fondsje). dus totaal na vekoop c1 een grote 1000 euro totdat ik mijn diploma heb en een inkomen kan verdienen.

de auto is van onderen nat, maar laat geen plas achter. ik heb zelf geen krik dus ik kom er zelf moeilijk onder. maar aangezien de bekende problemen zal het vrij zeker de carterpakking, of oliefilterhuis pakking zijn die aan het zweten is.

ook ligt er een dun wit stoffig randje op de rand van het kvs reservoir / expansion tank.

dus voor dat ik de c1 wil verkopen en deze bmw als dagelijks werkverkeer wil gebruiken moeten de volgende dingen aangepakt worden:

een koel systeem setje van fcp euro, of als ik dezelfde onderdelen goedkoper kan krijgen een vergelijkbare leverancier hier in europa.
expansie vat, waterpomp, thermostaat. enkele leidingen en bmw kvs uiteraard.

ik zou graag willen dat ik dit thuis in de garage kan doen, het liefst met wat vrienden die zelf automonteur zijn.
ik heb zelf geen assteunen, of een 'echte' krik. een doppen en schroevendraaier set heb ik wel. maar ik mis ook wat monteur know how, ik heb namelijk nog nooit zelf aan een auto gesleuteld.

maar ik denk dat de installatie van deze onderdelen, plus een carter of oliefilterhuis pakking niet te veel zal kosten als het allemaal in een keer bij een lokale garage moet gebeuren. als ik de onderdelen lever.

na dat ik de belangrijkste koel systeem onderdelen heb vervangen, en de hevige olie zweet heb opgelost heb ik het gevoel dat ik de c1 niet meer nodig heb. en dat deze mijn dagelijkse 210km naar werk/stage kan overleven.

verder wil ik dit jaar ook nog de ccv, disa, en verdere koel deeltjes vervangen. kan beter alles gehad hebben toch?

ik hoop mijn plannen met deze auto te delen op dit forum zoals andere voor mij. geniet er altijd wel van om zo'n meh-auto naar een wauw auto om te toveren voor de forum perfectionisten.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: '05 320Ci

Bericht door Eric Z » 10 feb 2025, 16:40

Carterpanpakking is niet even. Subframe moet zakken om voldoende ruimte te krijgen dacht ik.
Oliefilterhuis pakking is wel te doen. Voor beide zijn vast wel diy’s te vinden. Goed inlezen scheelt zelf staan tobben.

Rogerb
Auto: Bmw Z3 Coupe

Bericht door Rogerb » 10 feb 2025, 19:08

Dealers bellen heeft niet veel zin , zullen je 99% zeker niks vertellen vanwege privacywetgeving.

PeterB

Bericht door PeterB » 10 feb 2025, 19:44

En onderdelen kan je hetzij bij de dealer in D,, Bogijn, Daparto.com, Schmiedmann.nl, eBay.de of Autodoc etc. bestellen.
FcpEuro wordt duur door invoerrechten, btw en verzendkosten.

Salyut_

Bericht door Salyut_ » 10 feb 2025, 22:05

Eric Z schreef: 10 feb 2025, 16:40 Carterpanpakking is niet even. Subframe moet zakken om voldoende ruimte te krijgen dacht ik.
Oliefilterhuis pakking is wel te doen. Voor beide zijn vast wel diy’s te vinden. Goed inlezen scheelt zelf staan tobben.
Hier heb je zeer zeker gelijk in,

Wat zou jij denkden dat het totaal plaatje zal zijn aan kosten voor het vervangen van de voorgestelde koel delen en carterpakking?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 11 feb 2025, 00:28

Welkom! Ben benieuwd naar de foto's :)

Salyut_

Bericht door Salyut_ » 12 feb 2025, 09:46

Bram schreef: 11 feb 2025, 00:28 Welkom! Ben benieuwd naar de foto's :)
https://imgur.com/a/gKlRJfg

mooi m interieur, op de fotos ziet het leer er slechter uit dan dat het daadwerkelijk is, deze fotos zijn genomen na dat ik met een flesje 39s colourant fix alle geelig/witte rimpeltjes heb weggeverft. na het opdrogen zag het er een stukje beter uit. in goed licht zijn de inleg stukjes een hele grijze-donker groen. mijn vader heeft een 911 super carrera met dezelfde setup. mooie combinatie.
verder heeft ie erg mooie velgen voor een winter set. die ga ik houden, vorige eigenaar heeft er nieuwe winterbanden onder gezet.
lijkt mij een perfecte winterset voor alle koude avonturen richting onze oosterburen.

ook heeft de auto een blijkbaar zeldzame dealer-opfris-einde-productie-dus-we-maken-de-auto-een-beetje-aantrekkelijker-door-gekke-opties-erop-te-gooien-anders-krijgen-we-ze-nooit-verkocht 'aerodyne' spoiler :coffee: . ik vindt hem persoonlijk spuug lelijk, maar hij zit waarschijnlijk vastgebout. dus dat moet ik nog even uitzoeken. als iemand interesse heeft mag die ze van mij gratis meenemen, mitst mijn kofferbak mooi terug komt :angel:

heb de bmw uitgelezen, meerdere meldcodes over de thermostaat en op stationair draaien loopt ie toch wel hoog aan. (105*c in deze winter temperaturen, met normaal rijden <3000 toeren)

ook moet de bedrading naar, of de gifstof-pomp zelf volledig vervangen worden. die werkt namenlijk niet meer, met storingen die aangeven dat hij kortsluiting heeft

dus ik rij nog even door in mijn c1'tje tot ik het koelsysteem ververst heb.
een van mijn auto monteur vrienden heeft zich opgeofferd om over een paar weken met mij de nodige dingen te verversen.

de bmw staat nu geschorst, droog en warm in de garage.
heeft geen nut om al die belasting en verzekeringen te gaan betalen voor een auto die ik toch niet gebruik :blink:

Str8Six
Auto: eBike

Bericht door Str8Six » 12 feb 2025, 21:36

Hi welkom!

Begrijp je jeugdige enthousiasme en het streven de auto gelijk weer 100% te maken (heb zelf ook een 320Ci uit 2003 enkele jaren gereden). Maar zou beginnen met een goede diagnose.
Olie vanonder kan ook van boven elke willekeurige pakking erboven komen.

Kleppendeksel pakking is een stuk makkelijker/leuker zelf te doen dan een carterpakking.
Zou dus eerst de auto eens van onder bekijken, op bijvoorbeeld een doe-het-zelf-brug. Motorafdekplaat eronder uit, schoonmaken, en dan over ~3000km weer kijken.

Een zwetende carterpakking kan een auto heel oud mee worden :) Als de auto vanonder nooit is schoongemaakt lijkt wat zweten gelijk al ernstig omdat het is opgebouwd over tijd.

Koelsysteem altijd verstandig om te doen op een E46. Origineel spul is dan wel aan te raden, zijn al verschillende leden hier geweest met slechte ervaringen met ander spul (aansluitingen die net niet lekker zijn, ontluchten problematisch etc).

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 14 feb 2025, 10:50

Leuke aankoop!

In principe is alles al gezegd. Koelsysteem slangen moet je origineel nemen is mijn ervaring. Waterpomp en radiateur van fatsoenlijk merk nemen (skf en Nissins b.v.). Ik zou de ccv vervangen in combinatie met de oliefilterhuis pakking maar dan helpt het als je koelsysteem al los hebt voor de ruimte. Kleppendeksel pakking is ook zeker een verdachte, carterpakking is wel een dingetje ivm het subframe.

Voor onderdelen: check nummers via bmwfans.info en bestel ze op motointergrator.de

Wat je wilt gaan doen is best een klusje…. M539 op YouTube heeft het allemaal wel eens gedaan zoniet meerdere keren. Ik zou die video’s eens goed bekijken.

Dimitri
Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe

Bericht door Dimitri » 14 feb 2025, 11:02

Welkom, leuke E46! Ik vind die spoiler eigenlijk wel heel cool, zeldzame originele period correct optie.

Om te beginnen met sleutelen zou ik gewoon klein beginnen: stevige garagekrik via Marktplaats, gereedschap zoals momentsleutel, slagmoersleutel etc voor niet al teveel geld kopen en als gereedschap kapot gaat pas upgraden voor een duurdere variant.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 15 feb 2025, 09:54

Welkom, leuke kar, leuk verhaal!

Plaats reactie