ben al langer tijd lurker van dit forum en heb besloten om maar eens een echte auto te kopen

ik heb laatst een 2005 320Ci gekocht.
handbak, 6 cyl, met maarliefst 227dkm
eerste eigenaar heeft de auto 20 jaar gehad sinds nieuw. heb de auto van de tweede eigenaar gekocht die hem een weekje had als inruil/handels autotje. maar goed, een 6 cyl, coupe, handbak voor 3850 kun je niet klagen.
eerste impressie loopt de auto mooi, zojuist een beurtje gehad. geen roest, geen foutmeldingen.
onderhouds boekje gevult, tot 160dkm bmw stempels elke 10-20dkm, daarna simpelweg afgetekend met reguliere beurtjes tot xx/12/2024 . nieuwe remmen, winterbanden, en begin vorig jaar grote beurt met bougies, en eind vorig jaar kleine beurt en nieuwe apk gehad.
helaas geen facturen. ik wil binnenkort eens een van de dealers bellen waar deze auto tot in midden 2010's onderhoud heeft gehad om te kijken of ze nog iets weten wat er allemaal aan gebeurt is.
ik heb momenteel nog een C1'tje omdat ik nog student ben, laatste jaartje MBO4 mechatronica.
was al langer opzoek naar een redelijk nette e46 6 cyl handbak. dus nu dat de kans voorbei kwam had ik hem maar gepakt.
ongeacht mijn financiele situatie nogsteeds het feit dat ik student ben reflecteert heb ik nog een klein zakcentje over.
met betrekking tot het zakcentje:
ik eb gebudgeteerd om 600 tot hoogstens 800 euro apart te houden voor preventief onderhoud.
na dat ik de c1 verkoop komt er nog 400 bij (ik houw de rest voor de spaar/noodgevallen fondsje). dus totaal na vekoop c1 een grote 1000 euro totdat ik mijn diploma heb en een inkomen kan verdienen.
de auto is van onderen nat, maar laat geen plas achter. ik heb zelf geen krik dus ik kom er zelf moeilijk onder. maar aangezien de bekende problemen zal het vrij zeker de carterpakking, of oliefilterhuis pakking zijn die aan het zweten is.
ook ligt er een dun wit stoffig randje op de rand van het kvs reservoir / expansion tank.
dus voor dat ik de c1 wil verkopen en deze bmw als dagelijks werkverkeer wil gebruiken moeten de volgende dingen aangepakt worden:
een koel systeem setje van fcp euro, of als ik dezelfde onderdelen goedkoper kan krijgen een vergelijkbare leverancier hier in europa.
expansie vat, waterpomp, thermostaat. enkele leidingen en bmw kvs uiteraard.
ik zou graag willen dat ik dit thuis in de garage kan doen, het liefst met wat vrienden die zelf automonteur zijn.
ik heb zelf geen assteunen, of een 'echte' krik. een doppen en schroevendraaier set heb ik wel. maar ik mis ook wat monteur know how, ik heb namelijk nog nooit zelf aan een auto gesleuteld.
maar ik denk dat de installatie van deze onderdelen, plus een carter of oliefilterhuis pakking niet te veel zal kosten als het allemaal in een keer bij een lokale garage moet gebeuren. als ik de onderdelen lever.
na dat ik de belangrijkste koel systeem onderdelen heb vervangen, en de hevige olie zweet heb opgelost heb ik het gevoel dat ik de c1 niet meer nodig heb. en dat deze mijn dagelijkse 210km naar werk/stage kan overleven.
verder wil ik dit jaar ook nog de ccv, disa, en verdere koel deeltjes vervangen. kan beter alles gehad hebben toch?
ik hoop mijn plannen met deze auto te delen op dit forum zoals andere voor mij. geniet er altijd wel van om zo'n meh-auto naar een wauw auto om te toveren voor de forum perfectionisten.